Kampiakseli

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kampiakseli

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Tammikuu 11. 15:36:04 2004

Tietenkin kulmien pyöristys, Kiilotus?, tasapainotus mutta tuli mieleen että onko iloa/hyötyä lasikuula puhalluttaa se?
Kiertokankia porukkaa puhaltaa et saa kestoa lisää mutta eikös tuolle akselille voi tehdä saman?
Jos hyötyä niin mites laakeripinnat? Jos nyt std koossa ja ne koneistetaan 0.25 alikokoon niin haittaako/hyödyttääkö laakeripinnat kanssa puhaltaa vai suosiolla suojata ennen käsittelyä?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Tammikuu 11. 16:17:09 2004

Ei parane laakeripintoja puhallella muuta kuin puhtaalla ilmalla.
Lasikuulilla ei kyllä saada kiertokankiakaan kestävämmiksi, puhtaaksi kyllä, raskaammilla rakeilla pitää kankien sivuja pommittaa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Tammikuu 11. 16:23:45 2004

Jotain keraamistakin on käytössä...
Tietenkin laakeripintojen koneistus tuon puhalluksen jälkeen :D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Tammikuu 11. 16:37:15 2004

Täydellinen kiillotus ennemmin kuin kuulapuhallus. Niin ja laakeripinnat hionnan jälkeen jätetään rauhaan.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Tammikuu 11. 17:07:33 2004

Jeps ;) Ajattelin punnita uudet ja vanhat kiertokanget/männät niin tietää paljonko kevyemmät noi uudt on niin on sitten jotain osviittaa paljonko voi pyöristellä ;)

Eli siis kiilotan vain ja jätän puhalluksen väliin. Viimeiseksi koneistus ja tasapainotus.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Tammikuu 12. 11:02:22 2004

Mitäs toi kulmien pyöristys, kiillotus ja tasapainotus maksaa? noin suurinpirtein. Kiillottaminen oletettavasti hidasta hommaa = kallista.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Tammikuu 12. 20:37:54 2004

Kiilotus, etc teen siis itse ;)
Tasapainotus 60e
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Tammikuu 12. 23:51:09 2004

Ite oon pari kertaa törmänny sellasiin kilpamoottorin osiin, jotka on ensteks kiillotettu ja sen jälkeen kuulapuhallettu mataksi. Ton toimenpiteen tarkotus on vain vähän epäselvä.
Eli jos joku muukin on tosta kuullu tai tietää kertoa miks näin tehdään niin kuulisin sen mielellään.
Ite oon myös ton täysin kiiltäväksi jättämisen kannalla.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Tammikuu 13. 0:25:29 2004

Kiertokangissa tuon ymmärtää, kiilottamalla poistetaan repeytymäkohdat/etsitään viat/halkeamat
Kuulapuhalluksella taas muutetaan pinta kovaksi = Kestävemmäksi.

Näin olen ymmärtänyt.

Tuossa punnitsin uudet osat ja melko tarkkoja ovat tehtailla...
Crover +-0g ero (Jokainen 582g)
Wiseco männät + tapit yhdistelmä 435g (Kevyin 434g, painavin 436g)
Tapin kiinitys sokkia ja männän renkait en punninnut
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Tammikuu 13. 16:04:26 2004

Tähän asti kiertokankia, ja muita osia yleensäkin, on lasikuulilla puhallettu juuri sen pinnan lujittumisen takia. Pinta "tiivistyy" puhalluksessa ja syntyy puristusjännitystä = lisää kestävyyttä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Tammikuu 13. 16:50:49 2004

lauri kirjoitti:Tähän asti kiertokankia, ja muita osia yleensäkin, on lasikuulilla puhallettu juuri sen pinnan lujittumisen takia. Pinta "tiivistyy" puhalluksessa ja syntyy puristusjännitystä = lisää kestävyyttä.
Eikö tohon pinnan lujittamiseen tarvita vähän raskaampia kuulia kuin lasia.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Tammikuu 13. 17:57:40 2004

Nää kiillotus hommat ajoittuu aikakaudelle kun ei ollut kunnollisia kilpaosia mihkään järkevään hintaa, aika on ajanut kuitenkin eteenpäin. Kunnollisilla teräsosilla lisätään oikeesti kestävyyttä, kiillottaminen vähän viivästyttää veivien lentoa.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Tammikuu 13. 18:23:38 2004

Entäs sitten nitraus, mihis väliin lujuudessa se sijoittuu?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Tammikuu 14. 0:18:15 2004

Hartza kirjoitti:Entäs sitten nitraus, mihis väliin lujuudessa se sijoittuu?
Nitrausta käytetään lähinnä nokka-akseleihin ja kampiakseleihin, kun se karkaisun lisäksi on liukkaampi kuin käsittelemätön pinta.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Tammikuu 14. 22:01:32 2004

Tuosta nitrauksesta... paljonko maksaa ja paljonko lisää kestoa?
Siis kampioakselin...
Vai kannattaako katu turboon tuhlata?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Tammikuu 15. 1:26:44 2004

Melko kallis toimenpide, koska kestää kauan valmistaa.
Teräksen kovuus on noin 800 Vickerssiä ja nitratun on noin 1100 Vickerssiä. Lisäksi väsymislujuus kasvaa hiukan kun pintaan syntyy puristusjännitystä.
Liukkauteen=kitkaan ei vaikuta, kaikki tapahtuva reaktio on diffuntoitumista, eli typen imeytymistä perusaineeseen joten ei vaikuta pinnan ominaisuuksiin.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Tammikuu 15. 18:04:01 2004

Kampiakselin kaulojen hionta,hehkutus,nitraus ja kiilloitus yhteensä:300€
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Vastaa Viestiin