Säädettävät nokkapyörät Zeteciin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Säädettävät nokkapyörät Zeteciin
Nyt olis tarkoitus alkaa Fiestaan nokkia vaihtamaan, jä säätämistä helpottamiseksi voisi säädettävät nokkapöyrät olla kohdallaan.
Mitä merkkejä/malleja Suomesta löytyy, Aaltonen Motorsport myy AMS merkkisiä nokkapyöriä reilu parinsadan hintaan ja cat camsin valikoimasta löytyy myös pari 320€. Tommin pilailupuodista sai ainakin joskus billetpyöriä? Sitten tietenkin Burton...
Löytyykö vielä muita? Onko eri merkkien välillä mitään käytännön eroa?
Tietenkin jos joltain löytyy ylimääräiset....
Mitä merkkejä/malleja Suomesta löytyy, Aaltonen Motorsport myy AMS merkkisiä nokkapyöriä reilu parinsadan hintaan ja cat camsin valikoimasta löytyy myös pari 320€. Tommin pilailupuodista sai ainakin joskus billetpyöriä? Sitten tietenkin Burton...
Löytyykö vielä muita? Onko eri merkkien välillä mitään käytännön eroa?
Tietenkin jos joltain löytyy ylimääräiset....
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Sitä minäkin katselin, mutta pystyykö tolla tavalla säätää irroittamatta nokkapyörää akselista? meinaan on aikamoinen homma saada muutama pykälä siirrettyä? Tietenkin se voi arpoa kerralan kohilleen...lauri kirjoitti:Alkuperäisiä pystyy säätämään yhtälailla, niistä tietysti puuttuu tuuninkikerroin
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
siis eikös säädettävän nokkapyörän idea nyt kuitenkin ole se että saa TARKASTI säädettyä nokat...
Eli ronski säätö edelleen siirtelemäl pykäliä mut sit sen jälkeen saa asteittain haettua parhaimman asetuksen...
voi olla et saa yli pykälänki luokkaa säädettyä, en muista kuin paljon on säätövaraa. ja se mikä säädetään saadaan tehtyä ihan hihna paikallansa.
Eli jos oikeen viimesiä hakee niin sitten säädettävää kehiin.
Focukseen tuli muistaakseni mahtavat 2 tai 3 kw mokomilla pyörillä ku vähä sääsi...
Eli ronski säätö edelleen siirtelemäl pykäliä mut sit sen jälkeen saa asteittain haettua parhaimman asetuksen...
voi olla et saa yli pykälänki luokkaa säädettyä, en muista kuin paljon on säätövaraa. ja se mikä säädetään saadaan tehtyä ihan hihna paikallansa.
Eli jos oikeen viimesiä hakee niin sitten säädettävää kehiin.
Focukseen tuli muistaakseni mahtavat 2 tai 3 kw mokomilla pyörillä ku vähä sääsi...

Fordissa kaikki osat on kuluvia. 

-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Aivan, mutta kuinka helppo operaatio on todellisessa säätötilanteessa, esim. dynossa? Pultti auki vaan ja näppärästi säätää ajoitusta ja pultti kiinni? eli tarviiko pyörää löystää kuinka paljon että säätö onnistuu?Brenda kirjoitti:alkuperäisiä voi säätää just sen verran kun haluaa, koska kiinnitys on kartiolla ilman kiilaa. näin ainakin mun 1.8 vm.92 koneessa
Jos näin on, tekee pyörään omat "asteikot", ja taas säästyy rahaa

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
no ei se kovin käytännöllistä dyno tilanteessa ole.
originaali säätö vaatii venttiilikopan irroituksen ja heittokello/astelevy tarkastukset. aika turhaa raapia omia merkkejä akselin päähän, ne on epätarkkoja niin pienellä kehällä ja jäävät aluslevyn alle piiloon, eikä voi tietää liikahtaako samalla kun kiristää pultin.
mutta sellaiselle joka jaksaa värkäta/testailla säätöjä kotikonstein/koeajoilla, niin ei tartte viimesiä pennejä upottaa nokkapyöriin...
originaali säätö vaatii venttiilikopan irroituksen ja heittokello/astelevy tarkastukset. aika turhaa raapia omia merkkejä akselin päähän, ne on epätarkkoja niin pienellä kehällä ja jäävät aluslevyn alle piiloon, eikä voi tietää liikahtaako samalla kun kiristää pultin.
mutta sellaiselle joka jaksaa värkäta/testailla säätöjä kotikonstein/koeajoilla, niin ei tartte viimesiä pennejä upottaa nokkapyöriin...
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Kiitoksia, juuri tätä tietoa hain!Brenda kirjoitti:no ei se kovin käytännöllistä dyno tilanteessa ole.
originaali säätö vaatii venttiilikopan irroituksen ja heittokello/astelevy tarkastukset. aika turhaa raapia omia merkkejä akselin päähän, ne on epätarkkoja niin pienellä kehällä ja jäävät aluslevyn alle piiloon, eikä voi tietää liikahtaako samalla kun kiristää pultin.
mutta sellaiselle joka jaksaa värkäta/testailla säätöjä kotikonstein/koeajoilla, niin ei tartte viimesiä pennejä upottaa nokkapyöriin...
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
Brenda kirjoitti:alkuperäisiä voi säätää just sen verran kun haluaa, koska kiinnitys on kartiolla ilman kiilaa. näin ainakin mun 1.8 vm.92 koneessa

Fordissa kaikki osat on kuluvia. 

-
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
- Paikkakunta: pohjanlahden rannalla
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
milläköhän se nokkapyörä oikein pysyy paikallaan, pelkällä pultillako? Täytyykin mittailla uusia nokkia...mexico kirjoitti:ei mulla ole kiiloja omassa -97 1.8 rgb koodisessa zetecissä.minun mielestä niissä ei ole kartioikuuttakaan vaan ihan sylinten malliset.eihänne alumiiniä ole eikä hienoja asteikoita mutta säästää paljon rahaa kun säätelee orgis pyörillä ja käyttää sen rahan dynoajoon.
Kyllä siihenkin rahaa/aikaa palaa kun joutuu kokeilemaan säätöjä vaikeamman kautta.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
Zetec-E varianteissa on kaikissa kiinnitys pelkällä puristuskartiolla. Tämä siis mahdollistaa portaattoman säädön ilman säädettävien nokkapyörien käyttöä. Säätötyö ei vain ole ihan helppoa, kuten Brenda sanoikin.
Tuo Focus on ilmeisesti 1.6 tai 1.4 koneella, joka on Zetec-S
Törmäsin kaveriin joka tekee nokkapyöriä käyttäen vakiopyöriä aihioina. Ajattelin itse koettaa teettää omistani säädettävät, kun hinta on varsin edullisen tuntuinen. Jos Hartza olet kiinnostunut niin pistä minulle vaikka privaa.
jaa niin piti siitä kiilasta muistaa sanoa. Timpurin hommissa on käytössä ns. itsekiristyvä kiila, joka tarkoittaa kartiomallisen tapin puristamista sylinterimäiseen reikään. Kartion sivun kaltevuus kun on väliltä 1->4 astetta, kiristyy liitos itsestään. Syytä tähän en tiedä näin vain on
Sama pätee myös metallisille pinnoille. Tuollaista asteen luokkaa olevaa kaltevuutta et silmällä havaitse.
Tuo Focus on ilmeisesti 1.6 tai 1.4 koneella, joka on Zetec-S
Törmäsin kaveriin joka tekee nokkapyöriä käyttäen vakiopyöriä aihioina. Ajattelin itse koettaa teettää omistani säädettävät, kun hinta on varsin edullisen tuntuinen. Jos Hartza olet kiinnostunut niin pistä minulle vaikka privaa.
jaa niin piti siitä kiilasta muistaa sanoa. Timpurin hommissa on käytössä ns. itsekiristyvä kiila, joka tarkoittaa kartiomallisen tapin puristamista sylinterimäiseen reikään. Kartion sivun kaltevuus kun on väliltä 1->4 astetta, kiristyy liitos itsestään. Syytä tähän en tiedä näin vain on

Sama pätee myös metallisille pinnoille. Tuollaista asteen luokkaa olevaa kaltevuutta et silmällä havaitse.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Zetecien lisäksi Fordin dieseleissä on ainakin kartiokiinnistys nokkapyörässä. Se tuntuu joittenkin mielestä älyttömältä, että jokin pysyisi kunnolla kohdallaan ilman mitään sokkaa, mutta niin se vaan on.
Se kartio puristuu niin tautisen lujaa kiinni, että vaikka pultti puuttuu kokonaan niin pyörä pysyy paikallaan kun tatti paskassa. Tietystihän se irtoaa jos pultti puuttuu ja konetta käytetään, ihan murphyn lainkin takia.
Se kartio puristuu niin tautisen lujaa kiinni, että vaikka pultti puuttuu kokonaan niin pyörä pysyy paikallaan kun tatti paskassa. Tietystihän se irtoaa jos pultti puuttuu ja konetta käytetään, ihan murphyn lainkin takia.
Jäsen #606
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Koneistajia ei ihmetytä. Paljon käytetty juttu pitimissä, terissä ja koneissa.olafu kirjoitti:Zetecien lisäksi Fordin dieseleissä on ainakin kartiokiinnistys nokkapyörässä. Se tuntuu joittenkin mielestä älyttömältä, että jokin pysyisi kunnolla kohdallaan ilman mitään sokkaa, mutta niin se vaan on.
Jäsen 488
-
- Ylläpitäjä
Luulisin että aikas isonolafu kirjoitti:Joku kellä on aikaa ja hermoja, vois laskee huvikseen minkälaisen pintapaineen toi kartioliitos tekee

Muuten joku joskus kirjoitteli että oli ongelmia saada kartioliitos auki. Itse irroitin omat kärsivällisesti käsin heiluttamalla. Kestää kauan, mutta lopulta irtoaa. Jos tuota lähtee liikaa kopistelemaan, niin pyörä vain jumittuu tiukemmin paikalleen.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
En tiedä minkä malliset pyörät Zetecissä on, mutta jos ne ei o umpinaiset, niin sitä keskiosaa naputtelemalla helpottuu irrotus, eli siis ei naputella syvemmälle paikalleen, eikä poispäin, vaan naputellaan niinkun akselia vasten sitä pyörän keskiosaa (venyttää) . Dieselistä irtos helposti tolla tavalla. Ulosvetäjä on kova sana kans tohon irrottamiseen mutta se ei mahdu joka väliin.
Jokkut epäluuloset vaan on laittanu noihin akkumehua väliin, ne ei irtoo kun dynamiitilla
Jokkut epäluuloset vaan on laittanu noihin akkumehua väliin, ne ei irtoo kun dynamiitilla

Jäsen #606
-
- Ylläpitäjä