Säädettävät nokkapyörät Zeteciin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Säädettävät nokkapyörät Zeteciin

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Tammikuu 27. 20:57:29 2004

Nyt olis tarkoitus alkaa Fiestaan nokkia vaihtamaan, jä säätämistä helpottamiseksi voisi säädettävät nokkapöyrät olla kohdallaan.

Mitä merkkejä/malleja Suomesta löytyy, Aaltonen Motorsport myy AMS merkkisiä nokkapyöriä reilu parinsadan hintaan ja cat camsin valikoimasta löytyy myös pari 320€. Tommin pilailupuodista sai ainakin joskus billetpyöriä? Sitten tietenkin Burton...
Löytyykö vielä muita? Onko eri merkkien välillä mitään käytännön eroa?

Tietenkin jos joltain löytyy ylimääräiset....
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Tammikuu 27. 21:09:14 2004

Alkuperäisiä pystyy säätämään yhtälailla, niistä tietysti puuttuu tuuninkikerroin ;)

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Tammikuu 27. 22:26:37 2004

lauri kirjoitti:Alkuperäisiä pystyy säätämään yhtälailla, niistä tietysti puuttuu tuuninkikerroin ;)
Sitä minäkin katselin, mutta pystyykö tolla tavalla säätää irroittamatta nokkapyörää akselista? meinaan on aikamoinen homma saada muutama pykälä siirrettyä? Tietenkin se voi arpoa kerralan kohilleen...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ti Tammikuu 27. 23:14:52 2004

siis eikös säädettävän nokkapyörän idea nyt kuitenkin ole se että saa TARKASTI säädettyä nokat...
Eli ronski säätö edelleen siirtelemäl pykäliä mut sit sen jälkeen saa asteittain haettua parhaimman asetuksen...
voi olla et saa yli pykälänki luokkaa säädettyä, en muista kuin paljon on säätövaraa. ja se mikä säädetään saadaan tehtyä ihan hihna paikallansa.
Eli jos oikeen viimesiä hakee niin sitten säädettävää kehiin.
Focukseen tuli muistaakseni mahtavat 2 tai 3 kw mokomilla pyörillä ku vähä sääsi... 8)
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Tammikuu 28. 0:37:42 2004

alkuperäisiä voi säätää just sen verran kun haluaa, koska kiinnitys on kartiolla ilman kiilaa. näin ainakin mun 1.8 vm.92 koneessa

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Tammikuu 28. 0:59:03 2004

Brenda kirjoitti:alkuperäisiä voi säätää just sen verran kun haluaa, koska kiinnitys on kartiolla ilman kiilaa. näin ainakin mun 1.8 vm.92 koneessa
Aivan, mutta kuinka helppo operaatio on todellisessa säätötilanteessa, esim. dynossa? Pultti auki vaan ja näppärästi säätää ajoitusta ja pultti kiinni? eli tarviiko pyörää löystää kuinka paljon että säätö onnistuu?

Jos näin on, tekee pyörään omat "asteikot", ja taas säästyy rahaa :idea:
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Tammikuu 28. 1:09:49 2004

no ei se kovin käytännöllistä dyno tilanteessa ole.
originaali säätö vaatii venttiilikopan irroituksen ja heittokello/astelevy tarkastukset. aika turhaa raapia omia merkkejä akselin päähän, ne on epätarkkoja niin pienellä kehällä ja jäävät aluslevyn alle piiloon, eikä voi tietää liikahtaako samalla kun kiristää pultin.
mutta sellaiselle joka jaksaa värkäta/testailla säätöjä kotikonstein/koeajoilla, niin ei tartte viimesiä pennejä upottaa nokkapyöriin...

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Tammikuu 28. 18:23:00 2004

Brenda kirjoitti:no ei se kovin käytännöllistä dyno tilanteessa ole.
originaali säätö vaatii venttiilikopan irroituksen ja heittokello/astelevy tarkastukset. aika turhaa raapia omia merkkejä akselin päähän, ne on epätarkkoja niin pienellä kehällä ja jäävät aluslevyn alle piiloon, eikä voi tietää liikahtaako samalla kun kiristää pultin.
mutta sellaiselle joka jaksaa värkäta/testailla säätöjä kotikonstein/koeajoilla, niin ei tartte viimesiä pennejä upottaa nokkapyöriin...
Kiitoksia, juuri tätä tietoa hain!
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Tammikuu 28. 20:39:49 2004

Brenda kirjoitti:alkuperäisiä voi säätää just sen verran kun haluaa, koska kiinnitys on kartiolla ilman kiilaa. näin ainakin mun 1.8 vm.92 koneessa
:shock: No on sit ilmeisesti tapauskohtasta. Ei mulla oikeestaa kokemusta asiasta ole mut ainakin kaverin eskon CVH koneessa on kiila ja omassa focuksessa on kiilat et ei sitä nokkapyörää siin pyöritellä just tarkkaan mihinkään...
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » Ke Tammikuu 28. 23:28:21 2004

ei mulla ole kiiloja omassa -97 1.8 rgb koodisessa zetecissä.minun mielestä niissä ei ole kartioikuuttakaan vaan ihan sylinten malliset.eihänne alumiiniä ole eikä hienoja asteikoita mutta säästää paljon rahaa kun säätelee orgis pyörillä ja käyttää sen rahan dynoajoon.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Tammikuu 28. 23:59:19 2004

mexico kirjoitti:ei mulla ole kiiloja omassa -97 1.8 rgb koodisessa zetecissä.minun mielestä niissä ei ole kartioikuuttakaan vaan ihan sylinten malliset.eihänne alumiiniä ole eikä hienoja asteikoita mutta säästää paljon rahaa kun säätelee orgis pyörillä ja käyttää sen rahan dynoajoon.
milläköhän se nokkapyörä oikein pysyy paikallaan, pelkällä pultillako? Täytyykin mittailla uusia nokkia...

Kyllä siihenkin rahaa/aikaa palaa kun joutuu kokeilemaan säätöjä vaikeamman kautta.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » To Tammikuu 29. 15:40:18 2004

pelkällä puristusvoimalla.eihän se niin kauheesti voimaa pyöriessä tarvii.käynnistettäessä enemmän.itsekkin ihmettelin kiinnitys tapaa ensi näkemällä.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Tammikuu 30. 9:55:46 2004

Zetec-E varianteissa on kaikissa kiinnitys pelkällä puristuskartiolla. Tämä siis mahdollistaa portaattoman säädön ilman säädettävien nokkapyörien käyttöä. Säätötyö ei vain ole ihan helppoa, kuten Brenda sanoikin.

Tuo Focus on ilmeisesti 1.6 tai 1.4 koneella, joka on Zetec-S

Törmäsin kaveriin joka tekee nokkapyöriä käyttäen vakiopyöriä aihioina. Ajattelin itse koettaa teettää omistani säädettävät, kun hinta on varsin edullisen tuntuinen. Jos Hartza olet kiinnostunut niin pistä minulle vaikka privaa.

jaa niin piti siitä kiilasta muistaa sanoa. Timpurin hommissa on käytössä ns. itsekiristyvä kiila, joka tarkoittaa kartiomallisen tapin puristamista sylinterimäiseen reikään. Kartion sivun kaltevuus kun on väliltä 1->4 astetta, kiristyy liitos itsestään. Syytä tähän en tiedä näin vain on :)

Sama pätee myös metallisille pinnoille. Tuollaista asteen luokkaa olevaa kaltevuutta et silmällä havaitse.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Helmikuu 5. 22:52:09 2004

Zetecien lisäksi Fordin dieseleissä on ainakin kartiokiinnistys nokkapyörässä. Se tuntuu joittenkin mielestä älyttömältä, että jokin pysyisi kunnolla kohdallaan ilman mitään sokkaa, mutta niin se vaan on.

Se kartio puristuu niin tautisen lujaa kiinni, että vaikka pultti puuttuu kokonaan niin pyörä pysyy paikallaan kun tatti paskassa. Tietystihän se irtoaa jos pultti puuttuu ja konetta käytetään, ihan murphyn lainkin takia.
Jäsen #606

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Pe Helmikuu 6. 8:51:02 2004

olafu kirjoitti:Zetecien lisäksi Fordin dieseleissä on ainakin kartiokiinnistys nokkapyörässä. Se tuntuu joittenkin mielestä älyttömältä, että jokin pysyisi kunnolla kohdallaan ilman mitään sokkaa, mutta niin se vaan on.
Koneistajia ei ihmetytä. Paljon käytetty juttu pitimissä, terissä ja koneissa.
Jäsen 488

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Helmikuu 6. 9:12:08 2004

Joku kellä on aikaa ja hermoja, vois laskee huvikseen minkälaisen pintapaineen toi kartioliitos tekee :)
Jäsen #606

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Helmikuu 6. 10:06:57 2004

olafu kirjoitti:Joku kellä on aikaa ja hermoja, vois laskee huvikseen minkälaisen pintapaineen toi kartioliitos tekee :)
Luulisin että aikas ison :roll:
Muuten joku joskus kirjoitteli että oli ongelmia saada kartioliitos auki. Itse irroitin omat kärsivällisesti käsin heiluttamalla. Kestää kauan, mutta lopulta irtoaa. Jos tuota lähtee liikaa kopistelemaan, niin pyörä vain jumittuu tiukemmin paikalleen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Helmikuu 6. 10:19:05 2004

En tiedä minkä malliset pyörät Zetecissä on, mutta jos ne ei o umpinaiset, niin sitä keskiosaa naputtelemalla helpottuu irrotus, eli siis ei naputella syvemmälle paikalleen, eikä poispäin, vaan naputellaan niinkun akselia vasten sitä pyörän keskiosaa (venyttää) . Dieselistä irtos helposti tolla tavalla. Ulosvetäjä on kova sana kans tohon irrottamiseen mutta se ei mahdu joka väliin.

Jokkut epäluuloset vaan on laittanu noihin akkumehua väliin, ne ei irtoo kun dynamiitilla :)
Jäsen #606

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Helmikuu 6. 10:35:41 2004

juurikin meinasin tuota samaa, ettei niitä kannanta lähteä hakkaamaan ulospäin. Vai että akkuhappoa :D

"myydään nokat ja pyörät uudempiin vaihdon takia. Vain yhdessä."

:lol:

Vastaa Viestiin