Suodatinkotelo tuplakaasareille

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Suodatinkotelo tuplakaasareille

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ke Tammikuu 28. 22:00:08 2004

No nyt käy ton Zetec-Cortinan kanssa niin, että imusarja on vain 30 milliä paksu, ja näin matka venttiililtä imutorven päähän jää hemmetin lyhyeksi. Ajattelin laittaa semmoset pitkät imutorvet, joko 65- tai 85-milliset jotka tekisi ton pituuden paljon paremmaksi. Näin imutötteröiden päät tulevat aika lähelle konehuoneen seinää ja noi vaahtomuoviset imutorvisuodattimet ei oikein mahdu. Ja koska imutorvet on noin pitkät, niin eipä tahdo oikein löytyä sopivia laatikkomallin suodattimiakaan. Kaiken lisäksi kaasarit on todella lähellä toisiaan, joten välttämättä mikään valmis putsarikotelo ei edes sovi.

Ajattelin, että kun nyt tuttavapiirissä on sopiva levytyökeskusmies, niin voisi tehdä putsarikotelon. Kumpi olisi viisaampi: A: suorakaiteenmuotoinen kotelo, jonka toisessa päässä esim. 70mm putken pätkä ja päähän kartiosuodatin vai B: samanlainen suorakaidekotelo, joka olisi päältä avonainen ja tähän sopiva suodatinpaneeli. Paneelin pitäisi paikallaan kansi jossa olisi jonkunlainen imutötterö..

Mitäs sanotte?

Mua ehkä toi jälkimmäinen miellyttäis enemmän, kertokaapas missä vehkeessä olisi sopivanmallinen suodatinpaneeli = noin 400*100 milliä.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Tammikuu 28. 22:17:54 2004

hienointahan tietenkin olisi nostalgia hengessä tehdä Escort RS1600 kotelosta kopio, kai siihen vielä saa suodatimenkin.
tietenkin jos viimeisiä hevosia kaivat, niin ei varmaan paras vaihtoehto :?
turhan tarkka kuva
epäselvä kuva

Edit: kun luin juttusi uudelleen ajatuksen kanssa, niin ylläoleva on täysin turha postaus :oops:

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Ke Tammikuu 28. 22:57:57 2004

Joskus tuli rakennettuatollanen eikä vieny kuin 5 hummaa huippuja


mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » Ke Tammikuu 28. 23:40:44 2004

itsekkin suunnitellut tuota rs1600 puhdistin kotelon tekoa.joskus teinkin ohc koneiseen suodatinkotelon tuolle rs,ssän suodattimelle.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Tammikuu 28. 23:58:33 2004

mexico kirjoitti:itsekkin suunnitellut tuota rs1600 puhdistin kotelon tekoa.joskus teinkin ohc koneiseen suodatinkotelon tuolle rs,ssän suodattimelle.
löytyi vanha kuva. taitaa olla tässä kuvassa tuo mainitsemasi kotelo...

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » To Tammikuu 29. 0:13:44 2004

Sen kotelon tilavuuden tulisi olla mahdollisimman suuri, jotta sen sisällä ei syntyisi paineenvaihteluja, jotka voisivat häiritä imukanavien pulsseja. Sen voisi rakentaa sellaiseksi, että ilma otetaan konehuoneen ulkopuolelta, jolloin se on viileämpää. Esimerkiksi kartiosuodatin jonnekin viileään paikkaan ja siitä sitten tuodaan letkulla ilma koteloon.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Tammikuu 29. 0:23:10 2004

muistelen kaverin kertoneen virtausmittauksistaan, että imutorven minimietäisyys kotelon seinästä on noin 1/3 torven sisäänmenon halkaisijasta.
eli jos torven pää on 60mm, niin vähintään 20mm täytyy jättää rakoa.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Tammikuu 29. 6:52:16 2004

Mulla on tommonen omassa, koostuu kolmesta osasta jotta asennuksessa ei tarvittaisi mustekalan notkeutta ja gorillan voimia. Muoto on edestä katsottuna D mallinen jolloin 40mm imusuppilot mahtuu ja tilaa koteloon jää vielä runsaasti, vaikka kuva hiukan hämääkin. Osat toisissaan ruuviliitoksella ja välissä tiivisteliima.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Tammikuu 29. 10:50:37 2004

Kiitos vastauksista! Juuri tuon tyylisiä pömpeleitä olen ajatellut..

Tällainen on orkkis Lotus-Cortina MK2:ssa vaikka aika huimalta näyttääkin..

http://www.pitstop-london.co.uk/lotus/Engine.jpg

Ja tällainen on tähtiperä-Lotuksessa.

http://www.gaspumpclassics.com/find/fbm ... WOY9D2VDLZ

No, nostellaan ensin pata konehuoneeseen, niin nähdään kuinka tiukalla menee.

- Ville

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » To Tammikuu 29. 11:21:20 2004

Se pömpeli mk2 Lotuksessa on imuilmanvaimennin.

Tuolla on lisää erilaisia ilmabokseja:
http://reverie.ltd.uk/en/products/autom ... air_01.php

PS. onko sulla Cortinaan vertailupapereita tuota mooottorin vaihtoa varten?

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Tammikuu 29. 11:29:24 2004

No mulla on Fordin paperi jossa on GT:t ja Deluxet, sitten mulla on Haynesin korjausopas ja toinen Haynesin Cortina/Escort-opas joissa on kummassakin juttua Lotuksen spekseistä. Lisäksi mulla on täydellinen varaosakirja, josta saa kaivettua kaikki eroavaisuudet mallien välillä. Paikallinen katsuri (tuntee hopat hyvin) totesi, että kaivan kaikki eroavaisuudet esiin ja näytän että omassa on kaikki kovinta mitä Hopalta on saanut niin riittää.

- Ville

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » To Tammikuu 29. 11:39:34 2004

Mullakin on se Haynesin opas. Siinä on mallit Gt:hen saakka. Ei sulla olisi kiinnostusta pistää sitä Fordin paperia vaikka tonne Classic Fords osioon, niin ei tarvii häiritä maahantuojaa?

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » To Tammikuu 29. 16:03:41 2004

Brenda kirjoitti:
mexico kirjoitti:itsekkin suunnitellut tuota rs1600 puhdistin kotelon tekoa.joskus teinkin ohc koneiseen suodatinkotelon tuolle rs,ssän suodattimelle.
löytyi vanha kuva. taitaa olla tässä kuvassa tuo mainitsemasi kotelo...
no siinähän se! sama vehje mihin pitäis zetekki tunkee...katselin tuota rs1600 koteloa niin aika ahtaalta vaikuttaa suodattimen kans?näkyy kuvassa.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Tammikuu 30. 13:00:34 2004

Mun silmään ei jotenkin sovi 60-luvun autossa noi kartiosuodattimet. Sanokaas nyt joku missä autossa olis tollanen luokkaa 100-130*400 kokoinen paneelisuodatin niin pääsen mallailemaan koteloa.

- Ville

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » Pe Tammikuu 30. 13:18:22 2004

APE-importista ostin sen suodattimen,ajattelin käydä hakeen uuden et pääsis tekeen koteloa.saitko vehje privaviestin?

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Tammikuu 30. 13:28:19 2004

En saanut?

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » Pe Tammikuu 30. 13:31:48 2004

niin ajattelinkin kun ei oo saanut keltään vastausta takas.ostinko sinulta sen lukon?

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Tammikuu 30. 14:36:37 2004

Jos sun sukunimi on Mansikka ja asut Kempeleellä? Näin muistelisin..

- Ville

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » Pe Tammikuu 30. 16:05:26 2004

sama mies! pistin privaa

Vastaa Viestiin