Mondeoon tehoa...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sam
Ylläpitäjä

Mondeoon tehoa...

Viesti Kirjoittaja Sam » Ke Helmikuu 25. 8:33:35 2004

Varmaan on täällä miljoona + yksi kertaa keskusteltu aihe, mutta en haku toiminnolla löytänyt etsimääni...

Joten auttakaa vähän... Kaverilla on tuollainen farkku Mondeo zetecin 2.0 koneella... Vuosimalli -95.

Mitä mahdollisuuksia tuollaiseen on tehdä tekniikanvaihto? AKE:lta olivat väittäneet että Escort Cosworthin koneen sais laittaa, mutta itse epäilen kovastikin, koska kyseessähän on ihan eri malli sarjan auto.

Entäs nämä ST200 & ST220 Mondeot, voiko/saako sellaista tekniikkaa vaihtaa?

Kukaan tehnyt mitään Mondeon virityksiä ja osais antaa neuvoja?
:)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mondeoon tehoa...

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Helmikuu 25. 9:46:43 2004

Sam kirjoitti:Varmaan on täällä miljoona + yksi kertaa keskusteltu aihe, mutta en haku toiminnolla löytänyt etsimääni...

Joten auttakaa vähän... Kaverilla on tuollainen farkku Mondeo zetecin 2.0 koneella... Vuosimalli -95.

Mitä mahdollisuuksia tuollaiseen on tehdä tekniikanvaihto? AKE:lta olivat väittäneet että Escort Cosworthin koneen sais laittaa, mutta itse epäilen kovastikin, koska kyseessähän on ihan eri malli sarjan auto.

Entäs nämä ST200 & ST220 Mondeot, voiko/saako sellaista tekniikkaa vaihtaa?

Kukaan tehnyt mitään Mondeon virityksiä ja osais antaa neuvoja?
:)
Ei varmana saa cossun konetta järkihintaan tuohon koppaan. Mistä sitten ST200 tai ST220 tekniikka :shock:

Osta ihan suosiolla valmis ST, eivät ole enää kovissa hinnoissakaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Helmikuu 25. 10:13:16 2004

Periaatteessahan tuonne voi lykätä minkä tahansa motin, joka täyttää saastenormit ja ei ole V6 GT mallia yli 20% tehokkaampi, eikä tilavuudeltaan 25% suurempi. Ei tarvitse olla kyseiseen malliin alunperin tarkoitettu.

Siitä sitten funtsimaan... itelle tulee mieleen:
Scorpio Cosworth 24V
Escort Cosworth( tehot...?)
Escort RS2000
Scorpio 2.3l DOHC

ST -mallien motit on niin kalliita, että cossukin saattaa tulla halvemmaksi. Pikkuturbo mallin motti olisi vielä samalla EEC-IV boksilla, eli johtosarjaa saattaisi pystyä hyödyntämään. Ja se Turbo 8)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Helmikuu 25. 10:32:51 2004

Ennen kuin tätä tod. näk. hypeteettista keskustelua jatketaan, voisit kertoa millaisella budjetilla ollaan liikenteessä?

Jos ST tai Turbotekniikkaa alkaa vaihtamaan niin huoletta saa varautua luokkaa 4000-6000 euron summaan. Onko se järkevää ko. vanhaan Mondeoon saa päättää itse kukin. Cossun konetta ei ole tuossa mallisarjassa ( eikä itse asiassa ST moottoreitakaan ellei uudempaa koria kelpuuteta samaan mallisarjaan ) ja ei varmasti saa leimattua ilman kallista pakokaasuanalyysitestiä VTT:llä...

Cossun kone sitten on varmaankin halpa :lol:

Pakosarjaa, nokkia, kannen porttausta, ruiskun säätöä, viripakoputkea mutta tuo tekniikanvaihto on sitten rahamiesten hommaa.

Ja vielä lisäyksenä:
2.3 Dokissa on aika tasan sama teho kuin tuossa Zetecissä, vääntöä ehkä hieman enemmän. Saman teholisän saa zeteciin helposti= ei järkeä vaihtaa..

Jos alkuperäisellä koneella on ajettu paljon, jo koneen kunnostus tuo kaakkeja ja vääntöä reippaasti lisää väsyneeseen koneeseen.
Viimeksi muokannut ukormi, Ke Helmikuu 25. 12:41:09 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Helmikuu 25. 11:49:21 2004

ukormi kirjoitti:Ja vielä lisäyksenä:
2.3 Dokissa on aika tasan sama teho kuin tuossa Zetecissä, vääntöä ehkä hieman enemmän. Saman teholisän saa zeteciin helposti= ei järkeä vaihtaa..
147hp vs. 136hp ja se viripotentiaali? Tuohon kun läppäisee RS2K kannen ja ... ja ... 8)

sit josku (TM) kun tuo fiasko valmistuu, niin tuommosta aloitetaan vääntämään :D

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Helmikuu 25. 12:19:07 2004

Painava taunuksen lohko vs. melko näpsä zetec...

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ke Helmikuu 25. 13:42:09 2004

lauri kirjoitti:Painava taunuksen lohko vs. melko näpsä zetec...
Vielä näpsämpi Duratec 96kg Zetec 115kg Tuhnus 140kg? (koko moottorit). Ja Duratecissä sitä potenttiaalia näyttäisi olevan.
Jäsen 488

Sam
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sam » Ke Helmikuu 25. 14:44:48 2004

Kiitos kaikille jo tähän asti vastanneille! :)

Budjetista sen verran, että rahaa löytyy mutta mihinkään järjettömyyksiin ei ole tarkoitus alkaa...
Tosiaan että mikä on järkevintä loppujen lopuksi, se pitää miettiä ennenkuin alkaa mitään tekniikkaa etsimään...

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Helmikuu 25. 14:58:26 2004

Sam kirjoitti:Kiitos kaikille jo tähän asti vastanneille! :)

Budjetista sen verran, että rahaa löytyy mutta mihinkään järjettömyyksiin ei ole tarkoitus alkaa...
Tosiaan että mikä on järkevintä loppujen lopuksi, se pitää miettiä ennenkuin alkaa mitään tekniikkaa etsimään...
... ehkä olis järkevintä etsiä auto missä on nää tehot jo valmiina :wink: ...
... no kukin tykkää mistä tykkää ...
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Sam
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sam » Ke Helmikuu 25. 15:09:20 2004

nelikkocossu, varmaankin olet oikeassa... :wink:

Lisätään nyt vielä se että kyseessä on nelivetoinen malli...

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Helmikuu 25. 15:12:56 2004

Sam, osta mun ni on potkuva.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Helmikuu 25. 15:12:57 2004

No ei muuta kuin kone remonttiin, puhallin kylkeen ja VTT:lle, se on siinä :shock:

Sam
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sam » Ke Helmikuu 25. 21:14:37 2004

ckolli, kyllähän MINÄ ostaisin... mutta nyt on kyse kaverin autosta... :wink: :wink:

cossuesco, on mielessä käynyt tuo turbottaminen... :)

Mutta että, mikä sitten on järkevää... :wink:

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Helmikuu 25. 21:28:45 2004

Sam kirjoitti: cossuesco, on mielessä käynyt tuo turbottaminen... :)
Kun kerran rahaa löytyy niin vapaastihengittävät voi sulkea pois.. :twisted:
Rahalla saa ja cossulla pääsee... :lol:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » To Helmikuu 26. 18:28:39 2004

Muistaakseni Sam on päästellytkin neliveto Cossulla ennenkuin vaihtoi merkkiä!

Sam
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sam » Pe Helmikuu 27. 9:23:25 2004

Kyyyllä, Sam ajeli neliveto cossulla aikoinaan... Nyt ei ajele kuin toisinaan laina autolla... :wink:

Mutta kertokaa, kannattaako tuolle tehdä muutakuin alkaa turbottaa, tai sitten vaihtaa kerralla ST malliin vai mitä? :)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Helmikuu 27. 11:43:18 2004

Sam kirjoitti:Kyyyllä, Sam ajeli neliveto cossulla aikoinaan... Nyt ei ajele kuin toisinaan laina autolla... :wink:

Mutta kertokaa, kannattaako tuolle tehdä muutakuin alkaa turbottaa, tai sitten vaihtaa kerralla ST malliin vai mitä? :)
ST mallia ei liene nelivetoisena, turbotus taas vaatii sen VTT:n päästöpaperin. Varmin ja ainoa tapa on marssia kadekonttoriin ja esittää asia siellä. Noilla aiemmila vinkeillä ilman turbotusta saa jonkun verran heppoja mutta jos aikoo cossun tehoihin, alkaa tuo turbotus olla ainoa vaihtoehto. Sierraan cossutekniikanvaihto on suht helppoa, kuten tietänet, mutta Mondeo on ihan eri asia kun niitä ei turboina ole ollut.

Eli oma mielipiteeni:

Halvin:
Jos kone toimii ok niin ei muuta kuin ajoa...

Liki halvin ja vähiten heppoja palauttava/nostava:
Väsynyt kone remonttiin, poruutus ( tai ainakin männänrenkaiden vaihto ) ja kannen kunnostus, kenties lievä virinokka ja valujälkien siloittelu. Eli perus koneremppa.

Kallis:
Kuten edellinen mutta lisänä koneen perusviritys ( nokat, pakosarja, putkisto jne..) .......

Liki kallein:
Koneremontti ja samalla turbotus, VTT -päästömittaus ja auto leimalle.
Kallein:
ST -tekniikan vaihto :shock:

Njoo...Muut lisäilkööt..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sam
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sam » Pe Helmikuu 27. 12:17:03 2004

Kiitos ukormi! :)

Vastaa Viestiin