is:n sytkä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

is:n sytkä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Helmikuu 23. 11:36:51 2004

tollasen is turbosierran sytkän myöhästyksestä ehdotuksia haluaisin.eli millai ootte tehny jollei otettas laskuun noita oman boxin korvaavia ja rinnalle tulevia systeemejä ainakaan vielä.kiinnostas jakajan muutokset tai jonkun turboauton alipainesäätöset jakajat jos jollain toimivia ratkasuja nakutuksen poistamiseksi.

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ma Helmikuu 23. 13:47:54 2004

nyt on toisytkä homma valmis autoon asennettavaks. eli 1.6 sierra sytkä (induktivinen anto värä tiettoo is boxille) joten jouduin korvaan sen halli versiolla ja eri jouset, turbo volvon alipaine kello. keskiviikkona pistetään paikalle joten lisä infoo sitte..........

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Helmikuu 23. 14:46:06 2004

juu toi turbovolvon alipainekellosysteemi mua todellakin kiinnostaa :wink: ,ku oon kuullu et sen pitäs workkia.eiks toi is:n oma jakaja lisäiltynä siihen toi volvon alipainekello käy :roll:

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ma Helmikuu 23. 15:56:17 2004

en tiiä.... tuli nyt kummiskilaitettua kokonaan erillinenjakaja menee vain pyörimis nopuden tieto boxille

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Helmikuu 24. 0:43:15 2004

fordrs2000 kirjoitti:en tiiä.... tuli nyt kummiskilaitettua kokonaan erillinenjakaja menee vain pyörimis nopuden tieto boxille
Osaatko sanoa riittääkö siis pelkkä pyörimisnopeudentieto tolle ite ruiskunboksille, kun kytkentäkaaviota tutkailin niin sieltä boksilta tuli yks ruskee johto tohon sytkäboksiin ja päättelin, että se on ainut, joka voi vaikuttaa noihin ennakoihin.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Ti Helmikuu 24. 11:38:50 2004

MikkoT kirjoitti: sieltä boksilta tuli yks ruskee johto tohon sytkäboksiin...
Tarkenna tyhmälle, ruiskuboksi siis Ecu sijaitsee siinä hanskalokeron yläpuolella? :oops:

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Ti Helmikuu 24. 11:43:17 2004

Onko sen is sierran sytytyksen kanssa hirveitä ongelmia, miten ne tulisi sitten ratkoa. Tuossa minulla on vielä suuria aukkoja sivistyksessä, ottaen huomioon että olen vasta juuri haalinut kasaan kaiken mekaanisen tiedon moottoreista, miten ja miksi.

Siksi http://auto.howstuffworks.com onkin ollut aika suuri apu mutta nyt kun ruvetaan puhumaan sähkötekniikasta ja ohjainpiirien avulla säädettävistä mekaanisista osista olen tipahtanut ihan täysin. Nyt siis ihan off-topic vaan pieni selvennys siitä kuin ecu ohjaa sytystä ja ruiskutusta :)

kiitokset

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 25. 0:54:47 2004

Joo, ecu on se, joka on auton sisällä. Mullakin on vielä tän asian suhteen sivistyksessä aukkoja, mutta ainahan sitä on täällä puhuttu, että IS:n boksi ei ymmärrä tota paineen nousua ja toinen on just toi sytkän ennakon säätö liian suureksi kierrosten noustessa.
IS:n jakaja on mallia tönkkö (ainakin boschin jakaja) ja toi ennakon säätö hoidetaan sähkösesti joko ecun tai sytkäboksin kautta. Jos toi ennakonsäätö toimii suoraan sytkäboksin kautta ja ecu ei tarvitse muuta kuin ton pyörimisnopeustiedon niin tohonhan voi rakennella ihan minkälaisia sytkävariaatioita tykkää, mutta jos tolla eculla on muutakin merkitystä ton sytkän kanssa kuin toi rpm-tieto niin sen korvaaminen voi olla vaikeampi homma.
Eli toi sytkän ja ecun erotus on se peruskysymys mikä mua on ainakin askarruttanu jo pitemmän aikaa.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Helmikuu 25. 9:10:35 2004

MikkoT kirjoitti:Joo, ecu on se, joka on auton sisällä. Mullakin on vielä tän asian suhteen sivistyksessä aukkoja, mutta ainahan sitä on täällä puhuttu, että IS:n boksi ei ymmärrä tota paineen nousua ja toinen on just toi sytkän ennakon säätö liian suureksi kierrosten noustessa.
IS:n jakaja on mallia tönkkö (ainakin boschin jakaja) ja toi ennakon säätö hoidetaan sähkösesti joko ecun tai sytkäboksin kautta. Jos toi ennakonsäätö toimii suoraan sytkäboksin kautta ja ecu ei tarvitse muuta kuin ton pyörimisnopeustiedon niin tohonhan voi rakennella ihan minkälaisia sytkävariaatioita tykkää, mutta jos tolla eculla on muutakin merkitystä ton sytkän kanssa kuin toi rpm-tieto niin sen korvaaminen voi olla vaikeampi homma.
Eli toi sytkän ja ecun erotus on se peruskysymys mikä mua on ainakin askarruttanu jo pitemmän aikaa.
Ecussa on kiinteä sytytyskartta joka on tarkoitettu vakio käyttöön eli vapaastihengittävään ja toimii muistaakseni pelkästään kierroksien mukaan ja kaasuläpän asennon mukaan. (Nyt en muista tarkkaan)

Sytkää voidaan suoraan ohjata erillisellä boxilla liittämällä se sytkämoduliin, joka taas jatkaa eteenpäin virranjakajaan.

Ainoastaan MAP-anturilla ja sellaisella ruiskuboxilla, missä on luonnollisesti monta eri karttaa ja joka ymmärtää ahtopaineet, voidaan sähköisesti säätää sytytystä. Esim. SMT6 on tälläinen MAP:in kanssa.

Toinen vaihtoehto on tehdä purkkapatentti ns. ali/ylipaine jakajalla (esim. kyseinen turbo volvo), joka siirtää ennakkoa imusarjassa vallitsevan paineen mukaan.

Tässä voi vaan tulla se ongelma, että sen toimivuus ei välttämättä ole niin täydellinen kuin esim. sähköisesti erillisellä boxilla ja sen säätämisessä oikeille ennakoille saattaa olla ongelmallista ja työlästä - ainakin jos haluaa väh. 95% säätöihin sytytyksen. Tähän on syynä se, että jokainen auto on erilainen puristussuhteeltaan yms.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 25. 10:15:20 2004

Toi auttoi taas vähän eteenpäin. Kuten aikaisemmin sanoin niin mun tapauksessa ei oo kyse niinkään mistään huipputehokkaasta koneesta vaan ihan tollasesta "harjotus" projektista turbotuksen suhteen.
Kuhan toi ecun ja sytkän erotus toisistaan selviää käytännössä niin ois pari hommaa mitä kokeilla kuhan kerkiää.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Ke Helmikuu 25. 13:46:13 2004

Mikä estää cossun sytkän käyttöä? Yhteensopivuus? :o

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Helmikuu 25. 13:52:28 2004

KWV kirjoitti:Mikä estää cossun sytkän käyttöä? Yhteensopivuus? :o
Siinä vaiheessa kun laitat kossun sytkän, niin laitat myös cossun ecun. Myös tässä vaiheessa laitat cossun virranjakajan, suuttimen, kaasuläpän johtosarjan, mapit jne jne jne jne.

Cossun boxi ohjaa myös sitä cossun sytkää.

Valmis hyvä paketti on myynnissä Aksulla

http://virtual04.int2000.net/foorumi/vi ... hp?t=77724

Ostaisin itse pois, ellei olisi toisenlainen ohjaus jo käytössä ...

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Ke Helmikuu 25. 14:20:44 2004

Kiitos Newis, eipä tullut tuollaistakaan mietittyä. On se hyvä että joku tietää mistä puhuu :)

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Helmikuu 26. 7:20:39 2004

fordrs2000 kirjoitti:nyt on toisytkä homma valmis autoon asennettavaks. eli 1.6 sierra sytkä (induktivinen anto värä tiettoo is boxille) joten jouduin korvaan sen halli versiolla ja eri jouset, turbo volvon alipaine kello. keskiviikkona pistetään paikalle joten lisä infoo sitte..........
minkä mallin turbovolvosta otit ton alipainekellon>onko yhtään ylimäärästä jääny tallin nurkkaan,vois koittaa tohon omaan jakajaan sitä nivoa kiinni.

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » To Helmikuu 26. 10:38:48 2004

Ei oo jäänny ylimääräisiä. nyt on sytkä kii mutta joutuu vielä muuttaan ahtoputkee koska toi jakaja on hieman korkeempi kuin is oma. voi olla että pääsen jo illalla testaan ja huomenna penkkii........ niin kerron sit miten toimii.....

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Helmikuu 26. 16:37:53 2004

minkä volvon jakajasta lainasit sitä?

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Pe Helmikuu 27. 17:28:57 2004

Nyt on sytkä paikoillaan ja hyvin toimii.... ongelmia oli penkissä ku ahtoletku ei pysynny paikoillaan... mutta maanamtaina uuestaan.
se kellon löytyy kaikista turbovolleistaja muista autoista missä on 2 toiminen pitää vain kahtoo että se liikkuu tarpeeks...

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Helmikuu 27. 18:05:53 2004

Kertokee tietämättömälle miten ihmeessä cossun ruiskut saa asennettua ohc-koneeseen...?Cossussahan on kannessa 2keppiä ja 16 tikkua,kun taas ohc.ssa 1keppi ja 8tikkua..?
Eikö cossun ecu sekoa tuossa tilanteessa...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Helmikuu 27. 18:16:10 2004

:lol:

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Helmikuu 27. 18:29:44 2004

fomoco3 kirjoitti:Kertokee tietämättömälle miten ihmeessä cossun ruiskut saa asennettua ohc-koneeseen...?Cossussahan on kannessa 2keppiä ja 16 tikkua,kun taas ohc.ssa 1keppi ja 8tikkua..?
Eikö cossun ecu sekoa tuossa tilanteessa...
Kuka sille ruiskulle olis menny kertomaan montako keppiä tai tikkua siellä kannessa on?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Helmikuu 27. 22:27:40 2004

Turbo_IS kirjoitti:
fomoco3 kirjoitti:Kertokee tietämättömälle miten ihmeessä cossun ruiskut saa asennettua ohc-koneeseen...?Cossussahan on kannessa 2keppiä ja 16 tikkua,kun taas ohc.ssa 1keppi ja 8tikkua..?
Eikö cossun ecu sekoa tuossa tilanteessa...
Kuka sille ruiskulle olis menny kertomaan montako keppiä tai tikkua siellä kannessa on?
Eli :?: ...sieltä ei tule mitään tietoa boxille?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Helmikuu 27. 22:30:38 2004

fomoco3 kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:
fomoco3 kirjoitti:Kertokee tietämättömälle miten ihmeessä cossun ruiskut saa asennettua ohc-koneeseen...?Cossussahan on kannessa 2keppiä ja 16 tikkua,kun taas ohc.ssa 1keppi ja 8tikkua..?
Eikö cossun ecu sekoa tuossa tilanteessa...
Kuka sille ruiskulle olis menny kertomaan montako keppiä tai tikkua siellä kannessa on?
Eli :?: ...sieltä ei tule mitään tietoa boxille?
Ei.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Helmikuu 27. 22:32:00 2004

Nonnii...eka oppitunti ruiskukoneista suoritettu... :P :lol: :lol: :oops:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Helmikuu 28. 10:22:44 2004

fordrs2000 kirjoitti:Nyt on sytkä paikoillaan ja hyvin toimii.... ongelmia oli penkissä ku ahtoletku ei pysynny paikoillaan... mutta maanamtaina uuestaan.
se kellon löytyy kaikista turbovolleistaja muista autoista missä on 2 toiminen pitää vain kahtoo että se liikkuu tarpeeks...
no sehän kuulostaa hyvältä :) täytys varmaan ruveta metsästään tommosta kelloa tohon omaan.jäikö se boxilta tuleva sytkän ohjauspiuha oliks se ny ruskee väriltään irralleen?

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » La Helmikuu 28. 18:26:05 2004


turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Helmikuu 28. 19:32:50 2004

tutun näkönen konehuone 8) joo näyttää olevan ahdasta sulla tossa jakajan kohilla :shock: mulla toi ilmamäärämittari on apumiehen puolella joten saa ton ahtoputken kikkailtua helpommin eikä ehkä tuu tilan kanssa ahdasta vaikka jakaja veiski enemmän tilaa :wink:

Vastaa Viestiin