is:n sytkä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
is:n sytkä
tollasen is turbosierran sytkän myöhästyksestä ehdotuksia haluaisin.eli millai ootte tehny jollei otettas laskuun noita oman boxin korvaavia ja rinnalle tulevia systeemejä ainakaan vielä.kiinnostas jakajan muutokset tai jonkun turboauton alipainesäätöset jakajat jos jollain toimivia ratkasuja nakutuksen poistamiseksi.
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Osaatko sanoa riittääkö siis pelkkä pyörimisnopeudentieto tolle ite ruiskunboksille, kun kytkentäkaaviota tutkailin niin sieltä boksilta tuli yks ruskee johto tohon sytkäboksiin ja päättelin, että se on ainut, joka voi vaikuttaa noihin ennakoihin.fordrs2000 kirjoitti:en tiiä.... tuli nyt kummiskilaitettua kokonaan erillinenjakaja menee vain pyörimis nopuden tieto boxille
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Onko sen is sierran sytytyksen kanssa hirveitä ongelmia, miten ne tulisi sitten ratkoa. Tuossa minulla on vielä suuria aukkoja sivistyksessä, ottaen huomioon että olen vasta juuri haalinut kasaan kaiken mekaanisen tiedon moottoreista, miten ja miksi.
Siksi http://auto.howstuffworks.com onkin ollut aika suuri apu mutta nyt kun ruvetaan puhumaan sähkötekniikasta ja ohjainpiirien avulla säädettävistä mekaanisista osista olen tipahtanut ihan täysin. Nyt siis ihan off-topic vaan pieni selvennys siitä kuin ecu ohjaa sytystä ja ruiskutusta
kiitokset
Siksi http://auto.howstuffworks.com onkin ollut aika suuri apu mutta nyt kun ruvetaan puhumaan sähkötekniikasta ja ohjainpiirien avulla säädettävistä mekaanisista osista olen tipahtanut ihan täysin. Nyt siis ihan off-topic vaan pieni selvennys siitä kuin ecu ohjaa sytystä ja ruiskutusta

kiitokset
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Joo, ecu on se, joka on auton sisällä. Mullakin on vielä tän asian suhteen sivistyksessä aukkoja, mutta ainahan sitä on täällä puhuttu, että IS:n boksi ei ymmärrä tota paineen nousua ja toinen on just toi sytkän ennakon säätö liian suureksi kierrosten noustessa.
IS:n jakaja on mallia tönkkö (ainakin boschin jakaja) ja toi ennakon säätö hoidetaan sähkösesti joko ecun tai sytkäboksin kautta. Jos toi ennakonsäätö toimii suoraan sytkäboksin kautta ja ecu ei tarvitse muuta kuin ton pyörimisnopeustiedon niin tohonhan voi rakennella ihan minkälaisia sytkävariaatioita tykkää, mutta jos tolla eculla on muutakin merkitystä ton sytkän kanssa kuin toi rpm-tieto niin sen korvaaminen voi olla vaikeampi homma.
Eli toi sytkän ja ecun erotus on se peruskysymys mikä mua on ainakin askarruttanu jo pitemmän aikaa.
IS:n jakaja on mallia tönkkö (ainakin boschin jakaja) ja toi ennakon säätö hoidetaan sähkösesti joko ecun tai sytkäboksin kautta. Jos toi ennakonsäätö toimii suoraan sytkäboksin kautta ja ecu ei tarvitse muuta kuin ton pyörimisnopeustiedon niin tohonhan voi rakennella ihan minkälaisia sytkävariaatioita tykkää, mutta jos tolla eculla on muutakin merkitystä ton sytkän kanssa kuin toi rpm-tieto niin sen korvaaminen voi olla vaikeampi homma.
Eli toi sytkän ja ecun erotus on se peruskysymys mikä mua on ainakin askarruttanu jo pitemmän aikaa.
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Ecussa on kiinteä sytytyskartta joka on tarkoitettu vakio käyttöön eli vapaastihengittävään ja toimii muistaakseni pelkästään kierroksien mukaan ja kaasuläpän asennon mukaan. (Nyt en muista tarkkaan)MikkoT kirjoitti:Joo, ecu on se, joka on auton sisällä. Mullakin on vielä tän asian suhteen sivistyksessä aukkoja, mutta ainahan sitä on täällä puhuttu, että IS:n boksi ei ymmärrä tota paineen nousua ja toinen on just toi sytkän ennakon säätö liian suureksi kierrosten noustessa.
IS:n jakaja on mallia tönkkö (ainakin boschin jakaja) ja toi ennakon säätö hoidetaan sähkösesti joko ecun tai sytkäboksin kautta. Jos toi ennakonsäätö toimii suoraan sytkäboksin kautta ja ecu ei tarvitse muuta kuin ton pyörimisnopeustiedon niin tohonhan voi rakennella ihan minkälaisia sytkävariaatioita tykkää, mutta jos tolla eculla on muutakin merkitystä ton sytkän kanssa kuin toi rpm-tieto niin sen korvaaminen voi olla vaikeampi homma.
Eli toi sytkän ja ecun erotus on se peruskysymys mikä mua on ainakin askarruttanu jo pitemmän aikaa.
Sytkää voidaan suoraan ohjata erillisellä boxilla liittämällä se sytkämoduliin, joka taas jatkaa eteenpäin virranjakajaan.
Ainoastaan MAP-anturilla ja sellaisella ruiskuboxilla, missä on luonnollisesti monta eri karttaa ja joka ymmärtää ahtopaineet, voidaan sähköisesti säätää sytytystä. Esim. SMT6 on tälläinen MAP:in kanssa.
Toinen vaihtoehto on tehdä purkkapatentti ns. ali/ylipaine jakajalla (esim. kyseinen turbo volvo), joka siirtää ennakkoa imusarjassa vallitsevan paineen mukaan.
Tässä voi vaan tulla se ongelma, että sen toimivuus ei välttämättä ole niin täydellinen kuin esim. sähköisesti erillisellä boxilla ja sen säätämisessä oikeille ennakoille saattaa olla ongelmallista ja työlästä - ainakin jos haluaa väh. 95% säätöihin sytytyksen. Tähän on syynä se, että jokainen auto on erilainen puristussuhteeltaan yms.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Toi auttoi taas vähän eteenpäin. Kuten aikaisemmin sanoin niin mun tapauksessa ei oo kyse niinkään mistään huipputehokkaasta koneesta vaan ihan tollasesta "harjotus" projektista turbotuksen suhteen.
Kuhan toi ecun ja sytkän erotus toisistaan selviää käytännössä niin ois pari hommaa mitä kokeilla kuhan kerkiää.
Kuhan toi ecun ja sytkän erotus toisistaan selviää käytännössä niin ois pari hommaa mitä kokeilla kuhan kerkiää.
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Siinä vaiheessa kun laitat kossun sytkän, niin laitat myös cossun ecun. Myös tässä vaiheessa laitat cossun virranjakajan, suuttimen, kaasuläpän johtosarjan, mapit jne jne jne jne.KWV kirjoitti:Mikä estää cossun sytkän käyttöä? Yhteensopivuus?
Cossun boxi ohjaa myös sitä cossun sytkää.
Valmis hyvä paketti on myynnissä Aksulla
http://virtual04.int2000.net/foorumi/vi ... hp?t=77724
Ostaisin itse pois, ellei olisi toisenlainen ohjaus jo käytössä ...
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
minkä mallin turbovolvosta otit ton alipainekellon>onko yhtään ylimäärästä jääny tallin nurkkaan,vois koittaa tohon omaan jakajaan sitä nivoa kiinni.fordrs2000 kirjoitti:nyt on toisytkä homma valmis autoon asennettavaks. eli 1.6 sierra sytkä (induktivinen anto värä tiettoo is boxille) joten jouduin korvaan sen halli versiolla ja eri jouset, turbo volvon alipaine kello. keskiviikkona pistetään paikalle joten lisä infoo sitte..........
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Kuka sille ruiskulle olis menny kertomaan montako keppiä tai tikkua siellä kannessa on?fomoco3 kirjoitti:Kertokee tietämättömälle miten ihmeessä cossun ruiskut saa asennettua ohc-koneeseen...?Cossussahan on kannessa 2keppiä ja 16 tikkua,kun taas ohc.ssa 1keppi ja 8tikkua..?
Eikö cossun ecu sekoa tuossa tilanteessa...
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
EliTurbo_IS kirjoitti:Kuka sille ruiskulle olis menny kertomaan montako keppiä tai tikkua siellä kannessa on?fomoco3 kirjoitti:Kertokee tietämättömälle miten ihmeessä cossun ruiskut saa asennettua ohc-koneeseen...?Cossussahan on kannessa 2keppiä ja 16 tikkua,kun taas ohc.ssa 1keppi ja 8tikkua..?
Eikö cossun ecu sekoa tuossa tilanteessa...

-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Ei.fomoco3 kirjoitti:EliTurbo_IS kirjoitti:Kuka sille ruiskulle olis menny kertomaan montako keppiä tai tikkua siellä kannessa on?fomoco3 kirjoitti:Kertokee tietämättömälle miten ihmeessä cossun ruiskut saa asennettua ohc-koneeseen...?Cossussahan on kannessa 2keppiä ja 16 tikkua,kun taas ohc.ssa 1keppi ja 8tikkua..?
Eikö cossun ecu sekoa tuossa tilanteessa......sieltä ei tule mitään tietoa boxille?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Ylläpitäjä
no sehän kuulostaa hyvältäfordrs2000 kirjoitti:Nyt on sytkä paikoillaan ja hyvin toimii.... ongelmia oli penkissä ku ahtoletku ei pysynny paikoillaan... mutta maanamtaina uuestaan.
se kellon löytyy kaikista turbovolleistaja muista autoista missä on 2 toiminen pitää vain kahtoo että se liikkuu tarpeeks...

-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä