seosmittarista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

seosmittarista

Viesti Kirjoittaja JRZ » Su Marraskuu 30. 22:00:53 2003

Mikä on,kun 20-ledinen seosmittari näyttää muuten ihan lailles,mutta kun kunnolla lämpiää niin alkaa vaeltelemaan pirusti.menee koko ajan laidasta laitaan.Muuten toimii,eli talla tiskiin niin vetää viimisille punasille ja moottorijarrutuksilla näyttää tyhjää,mutta muuten menee miten sattuu.putki ei vuoda.uusi erillinen 4-johtoinen lambda.kytkennät oikein.tehty siipicossun ohjeiden mukaan ja säädetty ja testattu penkissä,mut nyt ku pistin omaan autoon niin ilmeni toi häiriö...
#446

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Marraskuu 30. 22:08:25 2003

Johtunee siitä, että tuo lambdamittari näyttää kokoajan reaaliaikaisesti tilanteen, että siinä ei ole mitään ns. lagia välissä.

Jotkut lamdamittarit ovat hidastettua mallia, jotka eivät ainakaan silmissä seilaa niin paljoo, mutteivät sitten kerro välttämättä koko totuutta tai hetkellisesti laihalle menoa. Myönnän kyllä, että olisi silmille paljon kivempi jos se olis vähän hitaampi... :)

Joku viisaampi oikaiskoot, jos olen väärässä / kertokoot lisää.

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Pe Helmikuu 27. 14:54:22 2004

mihin muuten nuo lambda-anturin lämmitys johdot kuuluu kytkeä.?

ja onko vinkkejä miten saisi mittarin säädettyä kun ei juuri ole säädettävää jännitelähdettä.. ainakaa mikä lähtisi 0V...

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Helmikuu 27. 15:00:26 2004

Juuri niinkuin Newis sanoi. Esim autometerin seosmittari ei ole ns hidastettua mallia josta syystä heittelee herkästi.

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » Pe Helmikuu 27. 15:52:14 2004

Kannattaa sit kans kattoo että sekä mittarin että lambdan maadoitukset on kunnossa.
RS2000 -96
Fiesta -11

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Helmikuu 27. 16:06:55 2004

mauke kirjoitti:Kannattaa sit kans kattoo että sekä mittarin että lambdan maadoitukset on kunnossa.
ja maadoitettu samaan pisteeseen


moottorinohjauksen ja mittarin lambdan kannattaa olla erillisiä

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Pe Helmikuu 27. 17:06:50 2004

wili kirjoitti:mihin muuten nuo lambda-anturin lämmitys johdot kuuluu kytkeä.?

ja onko vinkkejä miten saisi mittarin säädettyä kun ei juuri ole säädettävää jännitelähdettä.. ainakaa mikä lähtisi 0V...
Itselläni noihin lämmitys johtoihin on kytketty 12V ei väliä kumminpäin (ainakaan BOSCH:in anturissa).

Ja tosta säätämisestä itselläni ei tuu mieleen mitään muuta tapaa kuin tarkalla säätö potkalla varustettu virtalähde ja jännitemittari rinnan.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Helmikuu 27. 17:48:11 2004

esim. 100k ohmin vastus ja 10k ohmin potikka sarjaan (koot ei välttämättä nämä mutta suhde 1:10)ja ulosotto siitä potikan liusta, yksi plussaan (esim.12V)ja yksi nasta miinukseen. Helppo tapa tehdä säädettävä 1,2 V jännitelähde (tässä tapauksessa)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » La Helmikuu 28. 23:53:32 2004

siipicossu kirjoitti:esim. 100k ohmin vastus ja 10k ohmin potikka sarjaan (koot ei välttämättä nämä mutta suhde 1:10)ja ulosotto siitä potikan liusta, yksi plussaan (esim.12V)ja yksi nasta miinukseen. Helppo tapa tehdä säädettävä 1,2 V jännitelähde (tässä tapauksessa)
Jaksaisitsä joskus vielä tehä ver 2.0:n siten, että ois ton lisäksi säädettävä valaistus. Nimittäin pikkasen paistaa iltaisin joulukuusi silmille, kun on kirkkaat ledit käytössä.

Kirkkaat taas näkyvät päivällä paremmin.

Btw. mittarista on ollut enemmän kuin 4 kertaa hyötyä ongelma/vika/säätö tilanteissa.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Su Helmikuu 29. 9:48:27 2004

pistät vaan periaattees tohon ledien viereen potikan jolla säädät sitten valojen kirkkauden... ainakin näin hetken mietinnällä pitäis toimia...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 29. 10:16:29 2004

vähän niinkuin näin

ympyröity osa ylhäällä
arvoksi käy varmaan 10k
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ke Maaliskuu 3. 12:15:27 2004

mites muuten.. tossa kun toi säätö on kesken niin.. mittari näyttää ainoastaa noin 830mV asti.. trimmerin vaihto ei oikeen tuottanut tulosta.. tai sitten oli liian pieni trimmeri vielä.. onko vinkkejä miten tuon viimeisen ledin saisi näyttämään tuon n. 1000mV .?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Maaliskuu 3. 14:47:43 2004

muuta trimmerit 10k (ennen 5k) ja 20k (ennen 10k) niin ainakin riittää säätövara
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » To Maaliskuu 4. 8:40:23 2004

siipicossu kirjoitti:muuta trimmerit 10k (ennen 5k) ja 20k (ennen 10k) niin ainakin riittää säätövara
mutta eikös nuo 5k ja 10k (eli rv1 ja rv2) vakuta noihin kymmeneen ensimmäiseen lediin.? vai vaikuttaako se samalla koko alueeseen.?
tarvisiko nuo 20k trimmerit vaihtaa myös isommiksi.? (eli rv3 ja rv4)

edit: niin ja saako tosta ton "dot" komennon päälle kun ottaa hyppylangan pois.? vai miten.?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ti Maaliskuu 16. 13:26:58 2004

wili kirjoitti:mites muuten.. tossa kun toi säätö on kesken niin.. mittari näyttää ainoastaa noin 830mV asti.. trimmerin vaihto ei oikeen tuottanut tulosta.. tai sitten oli liian pieni trimmeri vielä.. onko vinkkejä miten tuon viimeisen ledin saisi näyttämään tuon n. 1000mV .?
vielä löytyy sama ongelma.. apuja..

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

Vastaa Viestiin