Mikä perä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Stude
Ylläpitäjä

Mikä perä?

Viesti Kirjoittaja Stude » Ma Maaliskuu 1. 16:49:26 2004

Kyseinen perä tuli minulle sierran levyjarrullisen taka-akseliston yhteydessä(ei Cosworth). Takatukivarsista päätellen on ollut farmari sierrassa.

Vetoakselit ovat laippa kiinnityksellä, jos toisen puolen laipasta pyörittää ja toinen puoli pyörii samaansuuntaan onko kyseessä lukkoperä, näin olen ainakin kuullut?

Myyjä jolta akseliston ostin sanoi että samaa perää on käytetty neliveto cossussa, onko tämä mahdollista?

Perävälityksestä ei minulla ole mitään tietoa ja se olisikin kiva saada selville.
Voiko perässä olevista numero/kirjainsarjoista selvitä tuo välitys?

No aika sekasotkun sain täsät kysymyksestä mutta toivottavasti saatte selvää.

SLEI

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 1. 19:34:45 2004

Perävälityksenhän saa helposti selville, kun pyörittää vetoakselia yhden kierroksen ja laskee kuinka monta kierrosta vetolaippa pyörii.

"Vetoakselit ovat laippa kiinnityksellä, jos toisen puolen laipasta pyörittää ja toinen puoli pyörii samaansuuntaan onko kyseessä lukkoperä, näin olen ainakin kuullut?"

Yleensä on lukon merkit em. lauseessa, mutta voihan perässä olla spooli tai hitsattu tai vaikka pikkurattaat räjähtänyt. Jos perässä on kitkalukko tai visko niin niiden pitäisi päästää vetoakselit pyörimään ainakin vähän eri nopeutta/luistamaan toisiinsa nähden.

Stude
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Stude » Ma Maaliskuu 1. 19:59:17 2004

OK, pyöritin vetoakselin laippaa yhden kierroksen niin kardaanin kiinnittyslaippa pyöri neljä kierrosta.
Nyt joku viisas voi vielä kertoo mikä kyseinen välitys on ja onko nelivedon ja takavedon välityksissä eroja?
Perä ois tulossa 2litraseen takatuuppari Sierraan.
Kiitos tiedoista!

SLEI

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 1. 20:11:12 2004

Stude kirjoitti:OK, pyöritin vetoakselin laippaa yhden kierroksen niin kardaanin kiinnittyslaippa pyöri neljä kierrosta.
Nyt joku viisas voi vielä kertoo mikä kyseinen välitys on ja onko nelivedon ja takavedon välityksissä eroja?
Perä ois tulossa 2litraseen takatuuppari Sierraan.
Kiitos tiedoista!
3.92 on ainakin yksi välitys, pyörikö se sen verran vai 4 kierrosta :wink:

Onhan niitä välityksiä ainakin 3.38, 3.64, 3.92 ja joku vähän päälle 4.

Stude
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Stude » Ma Maaliskuu 1. 21:47:19 2004

Mielestäni pyöri ton 3.92 mutta täytyy vielä tarkistaa kun taas
pääsen tohon perään käsiks.

Juu kyllä se oli toi 3.92

Eikös se ole niin ett mitä tiheempi toi välitys sitä parempi kiihtyvyys?

MikkoT

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Maaliskuu 2. 11:52:49 2004

Stude kirjoitti: Eikös se ole niin ett mitä tiheempi toi välitys sitä parempi kiihtyvyys?
Kyllä ja yleensä myös sitä suurempi kulutus :D :D

Vastaa Viestiin