Osien nitraus ja hyöty
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Osien nitraus ja hyöty
Saattas järjestyä nitrausta ihan ilmatteeksi niin kysyisinkin kannattaako esim. jarrusatulan mäntiä, koneen osia ( kampura, nokka ) nitrata? Onko hyötyä / mitä kannattaa ottaa huomioon tai mitä kannattaisi ylipäätään nitrata? Onko arvon raadilla kokemusta tai tietoa.
S a a b & F o r d
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
en usko ainakaan vastaavaa hyötyä nitrauksesta olevan jarrumäntiin laitettuna. ja kannattaa huomioida että pitää ne jarrujen männätkin sitten hioa nitrauksen jälkeen.Tähtisilmä kirjoitti:no onpas noiden topicien mukaan kallista puuhaa. Pitänee mielenkiinnosta itse kokeilla noihin sorvattuihin jarrumäntiin. Mikäli ymmärsin oikein niin tuosta lähikioskista saa nitrauksen ja hehkutuksen 50€ / max 15kg rautaa. Toki kampiakselin nitraus on hieman tarkempi homma
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Anteeksi mutta mitä ihmeen hyötyä jarrusatulan mäntien typetyksestä voisi olla? Ainoa mikä tulee mieleen, niin voi kerskata Esson baarissa ja jengi on "leet"
Nokka-akseli, jossa pintapaineet on kovat ja voitelu puutteellista, voisikin hyötyä moisesta. Itse asiassa ne onkin aina pintakarkaistu jollain menetelmällä. Nitrauksella koveneva kerros on hyvin ohut, joten kerran kulumaan lähtenyt osa jauhautuukin sitten ihan "silmissä".

Nokka-akseli, jossa pintapaineet on kovat ja voitelu puutteellista, voisikin hyötyä moisesta. Itse asiassa ne onkin aina pintakarkaistu jollain menetelmällä. Nitrauksella koveneva kerros on hyvin ohut, joten kerran kulumaan lähtenyt osa jauhautuukin sitten ihan "silmissä".
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
No ei näillä turailuilla paljon pääse kerskumaan eikä ole tapanakaan. Tuli vaan ilmi, että saan nitrausta ilmaiseksi niin mielenkiinto heräsi. Miksi ei olisi hyötyä männissä? Eipähän hapettuisi paskaksi niin kuin nyt teki ja pitäisi liikkua satulassa helposti. Sorvaa mustasta raudasta männät ja vetää tinat niskaan. Tätä pitää ihan mielenkiinnosta kokeilla, ja tokkopa tästä nyt kylähullun mainetta kuitenkaan saa...Hessu kirjoitti:Anteeksi mutta mitä ihmeen hyötyä jarrusatulan mäntien typetyksestä voisi olla? Ainoa mikä tulee mieleen, niin voi kerskata Esson baarissa ja jengi on "leet"![]()
.

Tuota nokka / kampura nitrausta / hehkutuksen tuomia ongelmia pitääkin kysyä ko. lafkasta.
S a a b & F o r d
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no kyllähän sitä kokeilla voi, ja kerro toki tuloksista.Tähtisilmä kirjoitti: No ei näillä turailuilla paljon pääse kerskumaan eikä ole tapanakaan. Tuli vaan ilmi, että saan nitrausta ilmaiseksi niin mielenkiinto heräsi. Miksi ei olisi hyötyä männissä? Eipähän hapettuisi paskaksi niin kuin nyt teki ja pitäisi liikkua satulassa helposti. Sorvaa mustasta raudasta männät ja vetää tinat niskaan. Tätä pitää ihan mielenkiinnosta kokeilla, ja tokkopa tästä nyt kylähullun mainetta kuitenkaan saa...![]()
Tuota nokka / kampura nitrausta / hehkutuksen tuomia ongelmia pitääkin kysyä ko. lafkasta.
mutta paras keino mäntien hapettumisen estämiselle on vaihtaa kunnolliset jarrunesteet määrävälein. jarrunesteen sekaanhan kertyy sitä vettä, joka taas tunnetusti ruostuttaa.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Niin siis nitraus ei tietääkseni paranna korroosionkestävyyttä, jos sitä haetaan. Jarrumännät voisi pyöräyttää suosiolla rosterista, mutta sitten taas on vaarana galvaanisen parin muodostuminen jarrusatulan rungon kanssa. Ehkä on paras huolehtia jarrunesteen säännöllisestä vaihdosta...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Kyllähän niitä voi mutta jos vetää pinnan vaan nokkaan niin jää nostajat sulakkeeksi, kun ne yleensä ovat halvempia kuin nenäkeppi. Jos nokka on hiottu jossain pienemmällä pajalla niin nitraus varmaan tuo lisää kestoa yleisesti käytettyyn fosfatointiin verrattuna.fomoco3 kirjoitti:Voisikohan nostajia nitrata..?
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
ja toihan on juuri sitä että materiaalien pitää toimia yhteen. ja niinkuin hessu mainitsi, on myös kulutus kestävyyden rinnalla tuo galvaanisen parin muodostuminen. materiaalit reagoi niin erillailla toisiinsa.SLEI kirjoitti: Kyllähän niitä voi mutta jos vetää pinnan vaan nokkaan niin jää nostajat sulakkeeksi, kun ne yleensä ovat halvempia kuin nenäkeppi. Jos nokka on hiottu jossain pienemmällä pajalla niin nitraus varmaan tuo lisää kestoa yleisesti käytettyyn fosfatointiin verrattuna.
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
koskaan en ole nitrannut tai koneistanut kampuraa mutta toista olen kuullut.Colognevsa kirjoitti:Ja tosiaan nitrauksen jälkeen EI TOSIAANKAAN esim. kampiakselin laakeripinnoille tehdä mitään. NITRAUS TEHDÄÄN LAAKERIPINTOJEN HIONNAN JÄLKEEN...
edit. ehkä olis aika saada jokin todellinen perusteltu vastaus miksi kampuraa ei hiottaisi pinnoituksen jälkeen. tai ainakin vähintään kiillotettaisi.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Koska tietääkseni nitrauksessa laakerikaulaan tulee "muutama" satku paksuutta lisää! Sen sit kun hiot, niin jo oli hyöty nitrauksesta? Oman kampiakselin kun vein hiottavaksi niin kysyin tuota nitraus hommaa ja sanoivat, että jos akseli nitrataan hiotaan kaulaa vähän enemmän juuri tuon parin satkun lisäyksen takia.
Näin minä muistelen asian olevan, korjatkaa jos olen väärässä!

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Vanhempaa juttua, samasta aiheesta.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
okei. uskotaan. tota nitrauksesta johtuvaa parin satkun lisäystä juuri ajattelin että pitäisi hioa vielä nitrauksen jälkeen. kuinka se kiillottaminen? pitääkö ne kaulat kiillottaa nitrauksen jälkeen vai onko nitrauksen jälkeen suoraan riittävän hieno pinnankarheus?paperman kirjoitti:Koska tietääkseni nitrauksessa laakerikaulaan tulee "muutama" satku paksuutta lisää! Sen sit kun hiot, niin jo oli hyöty nitrauksesta? Oman kampiakselin kun vein hiottavaksi niin kysyin tuota nitraus hommaa ja sanoivat, että jos akseli nitrataan hiotaan kaulaa vähän enemmän juuri tuon parin satkun lisäyksen takia.Näin minä muistelen asian olevan, korjatkaa jos olen väärässä!