Osien nitraus ja hyöty

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Osien nitraus ja hyöty

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ke Maaliskuu 3. 17:07:00 2004

Saattas järjestyä nitrausta ihan ilmatteeksi niin kysyisinkin kannattaako esim. jarrusatulan mäntiä, koneen osia ( kampura, nokka ) nitrata? Onko hyötyä / mitä kannattaa ottaa huomioon tai mitä kannattaisi ylipäätään nitrata? Onko arvon raadilla kokemusta tai tietoa.
S a a b & F o r d

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Maaliskuu 3. 20:22:04 2004

Kampiakseli ja nokka kannattaa nitrata, mutta valettu kampiakseli taitaa vääntyä helposti, ainakin omani niin teki. Niitä oiotaan, mutta pysyykö se sitten suorassa?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Maaliskuu 3. 20:23:06 2004


Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ke Maaliskuu 3. 20:37:14 2004

no onpas noiden topicien mukaan kallista puuhaa. Pitänee mielenkiinnosta itse kokeilla noihin sorvattuihin jarrumäntiin. Mikäli ymmärsin oikein niin tuosta lähikioskista saa nitrauksen ja hehkutuksen 50€ / max 15kg rautaa. Toki kampiakselin nitraus on hieman tarkempi homma :roll:
S a a b & F o r d

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Maaliskuu 3. 21:03:26 2004

Tähtisilmä kirjoitti:no onpas noiden topicien mukaan kallista puuhaa. Pitänee mielenkiinnosta itse kokeilla noihin sorvattuihin jarrumäntiin. Mikäli ymmärsin oikein niin tuosta lähikioskista saa nitrauksen ja hehkutuksen 50€ / max 15kg rautaa. Toki kampiakselin nitraus on hieman tarkempi homma :roll:
en usko ainakaan vastaavaa hyötyä nitrauksesta olevan jarrumäntiin laitettuna. ja kannattaa huomioida että pitää ne jarrujen männätkin sitten hioa nitrauksen jälkeen.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Maaliskuu 3. 21:04:58 2004

Anteeksi mutta mitä ihmeen hyötyä jarrusatulan mäntien typetyksestä voisi olla? Ainoa mikä tulee mieleen, niin voi kerskata Esson baarissa ja jengi on "leet" :lol:

Nokka-akseli, jossa pintapaineet on kovat ja voitelu puutteellista, voisikin hyötyä moisesta. Itse asiassa ne onkin aina pintakarkaistu jollain menetelmällä. Nitrauksella koveneva kerros on hyvin ohut, joten kerran kulumaan lähtenyt osa jauhautuukin sitten ihan "silmissä".
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Maaliskuu 3. 21:23:11 2004

Voisikohan nostajia nitrata..? :?:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Maaliskuu 3. 21:26:17 2004

fomoco3 kirjoitti:Voisikohan nostajia nitrata..? :?:
miksi ei voisi?

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ke Maaliskuu 3. 21:35:06 2004

Hessu kirjoitti:Anteeksi mutta mitä ihmeen hyötyä jarrusatulan mäntien typetyksestä voisi olla? Ainoa mikä tulee mieleen, niin voi kerskata Esson baarissa ja jengi on "leet" :lol:
.
No ei näillä turailuilla paljon pääse kerskumaan eikä ole tapanakaan. Tuli vaan ilmi, että saan nitrausta ilmaiseksi niin mielenkiinto heräsi. Miksi ei olisi hyötyä männissä? Eipähän hapettuisi paskaksi niin kuin nyt teki ja pitäisi liikkua satulassa helposti. Sorvaa mustasta raudasta männät ja vetää tinat niskaan. Tätä pitää ihan mielenkiinnosta kokeilla, ja tokkopa tästä nyt kylähullun mainetta kuitenkaan saa... :wink:
Tuota nokka / kampura nitrausta / hehkutuksen tuomia ongelmia pitääkin kysyä ko. lafkasta.
S a a b & F o r d

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Maaliskuu 3. 21:40:11 2004

Tähtisilmä kirjoitti: No ei näillä turailuilla paljon pääse kerskumaan eikä ole tapanakaan. Tuli vaan ilmi, että saan nitrausta ilmaiseksi niin mielenkiinto heräsi. Miksi ei olisi hyötyä männissä? Eipähän hapettuisi paskaksi niin kuin nyt teki ja pitäisi liikkua satulassa helposti. Sorvaa mustasta raudasta männät ja vetää tinat niskaan. Tätä pitää ihan mielenkiinnosta kokeilla, ja tokkopa tästä nyt kylähullun mainetta kuitenkaan saa... :wink:
Tuota nokka / kampura nitrausta / hehkutuksen tuomia ongelmia pitääkin kysyä ko. lafkasta.
no kyllähän sitä kokeilla voi, ja kerro toki tuloksista.
mutta paras keino mäntien hapettumisen estämiselle on vaihtaa kunnolliset jarrunesteet määrävälein. jarrunesteen sekaanhan kertyy sitä vettä, joka taas tunnetusti ruostuttaa.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Maaliskuu 3. 21:44:17 2004

Joku esim nikkelöinti olisi pätevämpi käsittely jarrumäntiin, korroosiosuojaa, pienempi kitka ja kestää kulutusta hyvin. Lisäksi on halpa ja nopee pinnote. Nitraus ei vähennä korroosiota.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Maaliskuu 3. 21:55:32 2004

ja semmonen asia pitää ottaa huomioon että sen jarrumännän pinnoittaminen voi heikentää itse satulan kestoa. metallien pitää toimia hyvin yhteen, muuten toinen kuluu todella nopeasti.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Maaliskuu 3. 22:34:36 2004

Niin siis nitraus ei tietääkseni paranna korroosionkestävyyttä, jos sitä haetaan. Jarrumännät voisi pyöräyttää suosiolla rosterista, mutta sitten taas on vaarana galvaanisen parin muodostuminen jarrusatulan rungon kanssa. Ehkä on paras huolehtia jarrunesteen säännöllisestä vaihdosta...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 4. 0:17:00 2004

Tai ostaa uuden karheet ap-racing satulat.. :wink:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Maaliskuu 4. 1:28:25 2004

fomoco3 kirjoitti:Voisikohan nostajia nitrata..? :?:
Kyllähän niitä voi mutta jos vetää pinnan vaan nokkaan niin jää nostajat sulakkeeksi, kun ne yleensä ovat halvempia kuin nenäkeppi. Jos nokka on hiottu jossain pienemmällä pajalla niin nitraus varmaan tuo lisää kestoa yleisesti käytettyyn fosfatointiin verrattuna.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Maaliskuu 4. 20:51:15 2004

SLEI kirjoitti: Kyllähän niitä voi mutta jos vetää pinnan vaan nokkaan niin jää nostajat sulakkeeksi, kun ne yleensä ovat halvempia kuin nenäkeppi. Jos nokka on hiottu jossain pienemmällä pajalla niin nitraus varmaan tuo lisää kestoa yleisesti käytettyyn fosfatointiin verrattuna.
ja toihan on juuri sitä että materiaalien pitää toimia yhteen. ja niinkuin hessu mainitsi, on myös kulutus kestävyyden rinnalla tuo galvaanisen parin muodostuminen. materiaalit reagoi niin erillailla toisiinsa.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Maaliskuu 4. 22:59:36 2004

osa nokista on ilman nitrausta tai muuta pintakäsittelyä

keskipakopainevaletut esim


---

nokan ja vastinpinnan tulee olla erilaisista ja toisilleen sopivista materiaaleista, muuten alkaa nopea kuluminen

siispä tuskin kannataa nitrata seuraajia...

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » La Maaliskuu 6. 9:16:24 2004

Ja tosiaan nitrauksen jälkeen EI TOSIAANKAAN esim. kampiakselin laakeripinnoille tehdä mitään. NITRAUS TEHDÄÄN LAAKERIPINTOJEN HIONNAN JÄLKEEN...

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Maaliskuu 6. 13:26:54 2004

Colognevsa kirjoitti:Ja tosiaan nitrauksen jälkeen EI TOSIAANKAAN esim. kampiakselin laakeripinnoille tehdä mitään. NITRAUS TEHDÄÄN LAAKERIPINTOJEN HIONNAN JÄLKEEN...
koskaan en ole nitrannut tai koneistanut kampuraa mutta toista olen kuullut.

edit. ehkä olis aika saada jokin todellinen perusteltu vastaus miksi kampuraa ei hiottaisi pinnoituksen jälkeen. tai ainakin vähintään kiillotettaisi.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Maaliskuu 6. 14:03:04 2004

Koska tietääkseni nitrauksessa laakerikaulaan tulee "muutama" satku paksuutta lisää! Sen sit kun hiot, niin jo oli hyöty nitrauksesta? Oman kampiakselin kun vein hiottavaksi niin kysyin tuota nitraus hommaa ja sanoivat, että jos akseli nitrataan hiotaan kaulaa vähän enemmän juuri tuon parin satkun lisäyksen takia. :roll: Näin minä muistelen asian olevan, korjatkaa jos olen väärässä!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » La Maaliskuu 6. 15:05:17 2004

Vanhempaa juttua, samasta aiheesta.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Maaliskuu 7. 13:40:31 2004

paperman kirjoitti:Koska tietääkseni nitrauksessa laakerikaulaan tulee "muutama" satku paksuutta lisää! Sen sit kun hiot, niin jo oli hyöty nitrauksesta? Oman kampiakselin kun vein hiottavaksi niin kysyin tuota nitraus hommaa ja sanoivat, että jos akseli nitrataan hiotaan kaulaa vähän enemmän juuri tuon parin satkun lisäyksen takia. :roll: Näin minä muistelen asian olevan, korjatkaa jos olen väärässä!
okei. uskotaan. tota nitrauksesta johtuvaa parin satkun lisäystä juuri ajattelin että pitäisi hioa vielä nitrauksen jälkeen. kuinka se kiillottaminen? pitääkö ne kaulat kiillottaa nitrauksen jälkeen vai onko nitrauksen jälkeen suoraan riittävän hieno pinnankarheus?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Maaliskuu 7. 13:49:55 2004

Kyllä se kampiakseli joskus nitraamolla kehotettiin kiillottamaan varovasti.

Vastaa Viestiin