Rajoittimesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Rajoittimesta
Miten esim. suorasytkän rajoitin toimii? Pätkiikö se sytytystä tiettyyn rajaan ja sitten katkaisee sytytyksen? Kun kone menee rajoittimelle niin täkii-pätkii-jne jne ääntä tulee kuin ralliautossa (ei huomioida paukkua) vai rajoittaako se kierrosluvun jotenkin "sivistyneesti"?
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo varmaankin riippuu ihan toteutuksesta, mutta hämärän muistikuvan perusteella MegaSquirt'nspark toimii seuraavasti:
kun 'pehmeä' raja ylitetään aletaan sytkää myöhästämään. Jos kuitenkin mennään 'kovan' rajan yli tai on liian monta sekuntia (säädettävissä) junnattu rajoitinta vasten, niin katkaistaan polttoaineensyöttö kunnes kierrokset on taas 'pehmeän' rajan alla.
Tuo on siis tarkistamatonta tietoa meikäläisen olemattoman muistin perusteella....
kun 'pehmeä' raja ylitetään aletaan sytkää myöhästämään. Jos kuitenkin mennään 'kovan' rajan yli tai on liian monta sekuntia (säädettävissä) junnattu rajoitinta vasten, niin katkaistaan polttoaineensyöttö kunnes kierrokset on taas 'pehmeän' rajan alla.
Tuo on siis tarkistamatonta tietoa meikäläisen olemattoman muistin perusteella....
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Luulisi turvallisinta moottorin kannalta olevan jos sytkää pätkitään eikä myöhästetä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juuri tuon takia tuossa MS'nS systeemissä on tuo timeri, että jos jääräpäisesti jurnuttaa läppä pohjassa pehmeetä rajoitinta vasten, niin sitten katkaistaan polttoaineen syöttö.Luulisi turvallisinta moottorin kannalta olevan jos sytkää pätkitään eikä myöhästetä.
Tuo myöhästäminenhän ei ole terveellistä koneelle jos sitä jatkuu yhtäjaksoisesti pitempään, mutta toisaalta rajoitin ei toimi niin terävästi kun katkaisemalla sytkä kokonaan.
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Kiitos vastauksista.
Eli pätkivä rajoitin olisi siis parempi vaihtoehto?
Verrataan vaikka näitä:
FMI 4.3 http://www.fmi.vtoy.fi/tuotteet/fmi.html
vs.
HI-6S http://www.prostreet.fi/viritysosat/syt ... onics.html
Kumpi on rajoittimena parempi? Tai onko mitään käytännön eroja? Muutakuin, että toisessa on suorasytkä samassa(?). Löytyykö keltään/mistään vapari autoa joka paikallaan kaasutellaan rajoittimelle?
Eli pätkivä rajoitin olisi siis parempi vaihtoehto?
Verrataan vaikka näitä:
FMI 4.3 http://www.fmi.vtoy.fi/tuotteet/fmi.html
vs.
HI-6S http://www.prostreet.fi/viritysosat/syt ... onics.html
Kumpi on rajoittimena parempi? Tai onko mitään käytännön eroja? Muutakuin, että toisessa on suorasytkä samassa(?). Löytyykö keltään/mistään vapari autoa joka paikallaan kaasutellaan rajoittimelle?
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Syy, miksi Megasquirt'n'edis versiossa ei vain katkaista sytkææ on yksinkertaisesti se, ettæ se ei ole mahdollista koodilla. EDIS-4 antaa kipinæn tuli komentoa MS:ltæ tai ei. Myøskin jos sytkæ pætkæistææn, niin periaatteessa vastaavat ruiskutukset pitæisi jættææ væliin, jotta putkeen ei menisi bensaa. Jærkevintæ olisi jættææ ruiskutuksia vælistæ jolloin kipinækænn ei enææ tee mitææn. Jælkiasennuksena vain hankala.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Ja sitten naurattaa kun sattuu vaihde missi!cossieboy kirjoitti:rajottimet on aivan turhia... koneen huonoutta jos ei kestä kierroksii...
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
hmmm... mitä tarkotatte vaihdemissillä? siis sitä et lyö liian pienen tuuppaan vai että ei mene vaihde sisään?
Ajattelin vaan että mitä se auttaa jos lyö liian pienen sisään...
Edit: ja sitä tossa aloin miettimään, että eks sytkäboxissa oo vakiona rajotinta?? vai onks nyt kyse jostain tuning ohjelmoitavasta?
Ajattelin vaan että mitä se auttaa jos lyö liian pienen sisään...
Edit: ja sitä tossa aloin miettimään, että eks sytkäboxissa oo vakiona rajotinta?? vai onks nyt kyse jostain tuning ohjelmoitavasta?
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Mitenköhän paljo abouttista rallaa uskaltaa antaa kiekkaa koneelle jossa on: Cossun kanget, is:n kampura ja wisecon takomännät. Alakerta on tasapainotettu. (kanget, kampura, vauhtipyörä (myös kevennetty) ja kytkin asetelma)
Ihan vaan kiinnostais silleen et suunnilleen tietäs mitä kannattaa kokeilla ja mikä jättää sitte arvotukseks...
Edit: nii ja nokkapyörä on säädettävä metallinen (jos sillä mitään väliä on).
Ja tuli myös mieleen, että miten paljo apulaitteet kestää kierrosta?
Ihan vaan kiinnostais silleen et suunnilleen tietäs mitä kannattaa kokeilla ja mikä jättää sitte arvotukseks...
Edit: nii ja nokkapyörä on säädettävä metallinen (jos sillä mitään väliä on).
Ja tuli myös mieleen, että miten paljo apulaitteet kestää kierrosta?
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Ei lopu eickolli kirjoitti:Riippuu niin paljosta se kierroskestävyys.

jotenki erittäin tyhmän olo kysyy, mutta mistä kaikesta?
Tai siis tietty jooh aika paljosta mut.... hmm... kestääks toi 7000? Ei mul mitään tarvetta silleen oo et pakko saada antaa aivan prlk kierrosta mut jos vaan joskus lähetyksessä lipee vähä pidemmälle noi kiekat. Tietäs suunnilleet et missä vaiheessa kannattaa jo alkaa kaivaa puhelinta ja soittamaan hinaus autoa...
-
- Ylläpitäjä