Rajoittimesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Rajoittimesta

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Maaliskuu 15. 22:14:22 2004

Miten esim. suorasytkän rajoitin toimii? Pätkiikö se sytytystä tiettyyn rajaan ja sitten katkaisee sytytyksen? Kun kone menee rajoittimelle niin täkii-pätkii-jne jne ääntä tulee kuin ralliautossa (ei huomioida paukkua) vai rajoittaako se kierrosluvun jotenkin "sivistyneesti"?

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Maaliskuu 17. 10:12:46 2004

Tuo varmaankin riippuu ihan toteutuksesta, mutta hämärän muistikuvan perusteella MegaSquirt'nspark toimii seuraavasti:

kun 'pehmeä' raja ylitetään aletaan sytkää myöhästämään. Jos kuitenkin mennään 'kovan' rajan yli tai on liian monta sekuntia (säädettävissä) junnattu rajoitinta vasten, niin katkaistaan polttoaineensyöttö kunnes kierrokset on taas 'pehmeän' rajan alla.

Tuo on siis tarkistamatonta tietoa meikäläisen olemattoman muistin perusteella....

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Maaliskuu 17. 10:38:46 2004

Ainakin fireballin rajoitin pätkii sytkää.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Maaliskuu 17. 11:35:19 2004

Luulisi turvallisinta moottorin kannalta olevan jos sytkää pätkitään eikä myöhästetä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Maaliskuu 17. 11:58:35 2004

Luulisi turvallisinta moottorin kannalta olevan jos sytkää pätkitään eikä myöhästetä.
Juuri tuon takia tuossa MS'nS systeemissä on tuo timeri, että jos jääräpäisesti jurnuttaa läppä pohjassa pehmeetä rajoitinta vasten, niin sitten katkaistaan polttoaineen syöttö.

Tuo myöhästäminenhän ei ole terveellistä koneelle jos sitä jatkuu yhtäjaksoisesti pitempään, mutta toisaalta rajoitin ei toimi niin terävästi kun katkaisemalla sytkä kokonaan.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » To Maaliskuu 18. 1:12:46 2004

Kiitos vastauksista.

Eli pätkivä rajoitin olisi siis parempi vaihtoehto?

Verrataan vaikka näitä:
FMI 4.3 http://www.fmi.vtoy.fi/tuotteet/fmi.html
vs.
HI-6S http://www.prostreet.fi/viritysosat/syt ... onics.html

Kumpi on rajoittimena parempi? Tai onko mitään käytännön eroja? Muutakuin, että toisessa on suorasytkä samassa(?). Löytyykö keltään/mistään vapari autoa joka paikallaan kaasutellaan rajoittimelle?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 18. 8:32:52 2004

Syy, miksi Megasquirt'n'edis versiossa ei vain katkaista sytkææ on yksinkertaisesti se, ettæ se ei ole mahdollista koodilla. EDIS-4 antaa kipinæn tuli komentoa MS:ltæ tai ei. Myøskin jos sytkæ pætkæistææn, niin periaatteessa vastaavat ruiskutukset pitæisi jættææ væliin, jotta putkeen ei menisi bensaa. Jærkevintæ olisi jættææ ruiskutuksia vælistæ jolloin kipinækænn ei enææ tee mitææn. Jælkiasennuksena vain hankala.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » To Maaliskuu 18. 19:41:34 2004

Hyvä tarkennus tuo JesseT:n selvitys tuosta myöhästämisen syystä... Lisäksi mulla oli menny sekaisin MegaSquirt'nSpark ja Megasquirt'n'edis.

Onko JesseT sulla muuten käytössä tuo Edis versio?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 18. 21:53:06 2004

EDIS on kæytøssæ. Siitæ on yksi tuoreempi beta versiokin liikkeellæ, jossa muutama lisæominaisuus, mutta siitæ lisææ MS topicciin kun on ensin kokeiltu.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Maaliskuu 20. 11:00:33 2004

cossieboy kirjoitti:rajottimet on aivan turhia... koneen huonoutta jos ei kestä kierroksii...
Ja sitten naurattaa kun sattuu vaihde missi!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Maaliskuu 20. 11:08:46 2004

Kyllä rajottimet ovat tärkeitä. Kyllä meinaan vituttais kun missais vaihteen ja kalikat lentäis kalliista koneesta pihalle.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » La Maaliskuu 20. 13:31:57 2004

hmmm... mitä tarkotatte vaihdemissillä? siis sitä et lyö liian pienen tuuppaan vai että ei mene vaihde sisään?

Ajattelin vaan että mitä se auttaa jos lyö liian pienen sisään...


Edit: ja sitä tossa aloin miettimään, että eks sytkäboxissa oo vakiona rajotinta?? vai onks nyt kyse jostain tuning ohjelmoitavasta?

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » La Maaliskuu 20. 15:01:17 2004

no vaihdemissi tarkottaa sitä että Et saa Vaihdetta kerralla silmään.

ja kaikken pahin tapahtuu sillon kun Täyskaasu kiihdytykses et Löysää kaasua ollenkaan Vaihdettaessa ja vaihde ei meekkään kerralla ja ei ole rajotinta niin sillon kiekasee ihan kunnolla.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Maaliskuu 20. 15:07:16 2004

Vaihdemissi voi tarkoitta sitä ettei saa vaihdetta silmää ja myös sitä että laittaa liian pienen silmään.

Kyllä boxien lastuissa esim cossuissa on rajotin, mutta kun vaihdetaan ns virilastu on se ominaisuus poistettu koska alkuperäinen on liian alhaalla.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » La Maaliskuu 20. 15:30:41 2004

Mitenköhän paljo abouttista rallaa uskaltaa antaa kiekkaa koneelle jossa on: Cossun kanget, is:n kampura ja wisecon takomännät. Alakerta on tasapainotettu. (kanget, kampura, vauhtipyörä (myös kevennetty) ja kytkin asetelma)

Ihan vaan kiinnostais silleen et suunnilleen tietäs mitä kannattaa kokeilla ja mikä jättää sitte arvotukseks...

Edit: nii ja nokkapyörä on säädettävä metallinen (jos sillä mitään väliä on).

Ja tuli myös mieleen, että miten paljo apulaitteet kestää kierrosta?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Maaliskuu 20. 15:35:36 2004

Sinulta ne ei kysymykset lopu. OK kysyvä ei tieltä eksy.
Riippuu niin paljosta se kierroskestävyys.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » La Maaliskuu 20. 15:39:53 2004

ckolli kirjoitti:Riippuu niin paljosta se kierroskestävyys.
Ei lopu ei :D

jotenki erittäin tyhmän olo kysyy, mutta mistä kaikesta?

Tai siis tietty jooh aika paljosta mut.... hmm... kestääks toi 7000? Ei mul mitään tarvetta silleen oo et pakko saada antaa aivan prlk kierrosta mut jos vaan joskus lähetyksessä lipee vähä pidemmälle noi kiekat. Tietäs suunnilleet et missä vaiheessa kannattaa jo alkaa kaivaa puhelinta ja soittamaan hinaus autoa...

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Maaliskuu 20. 15:42:55 2004

Ei tuota voi kukaan tietää mitä se kestää tuntematta sen paremmin konetta ja kuinka rakennettu, tasapainotettu ym ym.
Jos joku sanoo sulle että kestää 7500rpm niin älä polkase siihen, tai jos polkaset niin oma syy.

Vastaa Viestiin