Dellorto 40 DHLA

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

Dellorto 40 DHLA

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Huhtikuu 1. 15:32:36 2004

Eli onko Dellorto 40 DHLA C hyvä kaasutin lievään viritykseen OHC myllyyn 2.0 litraa?
entä Weber 45 DCOE 97 ?
Noi on vaakaimukaasuttimia, joka tarkoittaa sitä että ne ei kävis vakioimusarjaan, vaan imusarjan pitäisi loppua vaakaan, kun sieraimessa se loppuu ylöspäin? Löytyykö imusarjoja joihin noi istus?

Onko olemassa järkeviä pystyimuja vakio imusarjaan, jotka vielä mahtus konepellin alle? Vai kannattasko hankkia suosiolla vaaka imusarja? Onko tuplista käytännön hyötyä lievässä virityksessä?
Viimeksi muokannut hawkki, To Huhtikuu 1. 21:58:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Huhtikuu 1. 19:50:27 2004

No saahan niillä soppaa aika reilusti enemmän tungettua sinne koneeseen joten jos se vielä onnistuu polttamaan ne kunnolla niin kyyyllähän niillä lisä tehoja saa.

Kun vertailee esim. kahta kaksikurkkuista 40 millistä kaasaria yhteen kaksikurkkuiseen, (en muista minkä kokosia ne vakiot on) niin onhan tuo 40mm kaasarit jo aika jättiksiä. JA onhan siinä yksi kaasari enemmän joten soppaa syötetään selvästi enemmän. Yleensä tuplat saa vielä säädettyä joka sylinterille erikseen joten jos se tehdään oikein, niin seos-suhdekkin voitaisiin optimoida helpommin, (luulisin - en tiedä).

En nyt oikein saanut selvää että meinasitko laittaa vain yhden tämän tyyppisen kaasarin sinne...? Onhan sekin jo parempi kuin joku vakiokaasari mutta itse ainakin aijon kokeilla parina.

Ainakin mopo-sportista löytyy imusarjoja yms. sälää Dell'Orton tuplille.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 1. 20:06:04 2004

Kyllä sinne pystyimut mahtuu yhtä hyvin kuin vaakaimutkin. Molempiin saa varmasti valmiita imusarjojakin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

hawkki
Ylläpitäjä

juu

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Huhtikuu 1. 21:54:39 2004

juu, tutkiskelin asiaa ja päädyin hankkimaan dellorto dhla 40 kaasarit 32mm kurkuilla. Käsittääkseni juuri oikean kokoiset kaasarit tuolle 2litraselle myllylle.

Niitte kaveriks ois tiedossa (jos muistan oikein) 30mm pitkä imusarja (joka tapauksessa lyhyt), jonka lyhyyttä kompensoimaan ois tarkotus laittaa kaasareihin 65mm imutorvet, näin saa imukanavan pituuden kasvatettua hyviin lukemiin, ja kurkkujenkin ollessa maltillisen kokoiset ei pitäisi alaväännönkään kadota..

kommenttia! :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Huhtikuu 1. 22:08:22 2004

Jos jostain löytyisi vanhan 3-litraisen Caprin kaksikurkkuinen Weber; sopisi suoraan OHC:n imusarjaan (ennen -85 valmistetut). Olisi lievään virittelyyn, 130-140hv saakka, hyvä.
Tuplakaasareita, vaaka- tai pystyimuja, en vakioon/lähes vakioon laittaisi. Mutta jos haluaa, saa niillä vähän vääntöä lisää ja oikein säädettynä maltillisen nokan kanssa bensaakaan ei matka-ajossa mene paljoa; nurkissa väkisin kulutus lisääntyy...
Tuplien säätö ei ole amatöörin hommia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

hawkki
Ylläpitäjä

elikkäs

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Huhtikuu 1. 23:25:08 2004

Eli onko "lievä viritys" jos ajattelin laittaa

peltipakosarja, sporttiputki, katunokka, tuplat ?

olisiko esim Weber 38/38 DGMS parempi vaihtoehto, istuu vakioimusarjaan. Hintaa tällä tosin olisi 2* enemmän kuin delorton tuplilla, joten kannattaako?

Miten vaikea näitten tuplien säätö on? Onko turha ruveta tuplia laittamaan koneeseen jos ei aio iha extreme viritystä harrastaa kuten kaikkien osien tasapainotusta, takomäntiä jne jne...

En haluaisi joutua viemään raakinetta pajalle joka kerta kun jonkun pienen rempan ees koneelle tekee, eli onko mahdollista ilman välineitä, kotona säätää tuplat kuntoon, vai vaatiikose "ammattilaisen"? Onko tuplilla olemassa säätöä tyyliin "toimii ihan jees, muttei ihan nii hyvi ku vois" vai onkose "joko toimii hyvin, tai sit toimii ihan surkeesti/ei ollenkaan"?

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Huhtikuu 1. 23:31:05 2004

Kyllä ainakin itse joskus sain tuollaisten Dell'Orton tuplien säädöt "ainakin sinnepäin". :)

Myydäänhän esim. Mopo-Sportissa virityskaasuttimien synkka mittareita. Sitä en tiedä että onko niistä mitään apua kun en ole vielä päässyt kokeileen.

Jos multa kysytään, niin ei se mitään raketti-tiedettä oo, kaiken oppii...kantapään kautta viimeistään.

Toki ammattilainen saa ne parhaiten säädettyä, mutta tuskinpa hänkään on sitä hommaa syntyessään osannut.

En suosittele enkä tyrmää ideaa. Itse ainakin aijon Sierraan vastaavanlaisia tuplia kokeilla.


Edit :

Moni näköjään laittaa useampaan voorumiin samat tekstit. :P
Viimeksi muokannut Zimi Da Guitara, To Huhtikuu 1. 23:36:29 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

cossu2
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja cossu2 » To Huhtikuu 1. 23:31:40 2004

Jaa, sä kierjoittelet täälläkin puolella.
Saahan ne perus-säätöön helposti ihan kotonakin.

hawkki
Ylläpitäjä

ok

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Huhtikuu 1. 23:41:20 2004

Eli nyt ois kahden kauppa valita joko tuo 2 kurkkunen weberi tai sit nuo delorton tuplat.

Mulla ei nokka tule olemaan yli sen 300 astetta, ja haluaisin että alaväännötkin pysyy tallessa, joten ei taida sillo delorton tuplat olla oikea valinta?

Jos tuo äskeinen viesti rohkaisi minut että ei se tuplien säätö ole niin vaikeeta, niin nyt on enää kyse että toimisko kone paremmi tuolla vakio imusarjalla ja 38/38 weberillä, yllämainittujen lisukkeiden kanssa? Entä polttoaineenkulutus? Tehoeroa alkaa luultavasti syntyä vasta huippukierroksilla, jos sielläkään niin paljoa, joten onko menossa siihen että ois tuo weberi se parempi vaihtoehto?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Huhtikuu 1. 23:48:45 2004

Ei kannata luottaa ihan joka vastaukseen, mitä täällä tulee. Tuplien säätö ei todellakaan ole helppoa, tai edes sinne päin. Toki auton saa käymään ja mahtavat imuäänet, mutta mikäli ne oikeasti haluaa säätöihin on parasta luottaa asiansaosaavaan henkilöön. En nyt ala pidempää luentoa tässä pitämään niiden säätämisestä, sellainen löytyy netistäkin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

hawkki
Ylläpitäjä

juu

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Huhtikuu 1. 23:55:38 2004

eli miten tuo moottorin toimivuus, weber 38/38 ja vakio imusarja vai 30mm pitkä imusarja delorton tuplilla jotka ois vielä hyvin säädetty ?

en hae huipputehoja, vaan lähinnä käytettökelpoista tehoa, ja ei niin sairasta bensankulutusta. Olisiko tällöin weber se parempi valinta?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Huhtikuu 2. 1:52:57 2004

Dell'ortoista saa/sai ainakin Moposportista kirjaa jolla ne ainakin saa perussäätöihin ja kärry liikkeelle polttelematta mäntiä ja venoja.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Pe Huhtikuu 2. 2:33:32 2004

Hommaa ihmeessä ne tuplat jos meinaat joskus enemmänkin virittää niin ei niitä tarvi ruveta hommaan toimii ihan hyvin miedon nokan peltisatsin ja putken kanssa. Säädät kannattaa kyllä käydä penkissä säädättään ammattilaisella ei maksa hunajaa ja saat tietoon moottorin tehon ja väännön ja ennen kaikkea sen että se ei käy laihalla ja toimii / kestää
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Re: elikkäs

Viesti Kirjoittaja potsi » Pe Huhtikuu 2. 8:28:41 2004

hawkki kirjoitti:Eli onko "lievä viritys" jos ajattelin laittaa

peltipakosarja, sporttiputki, katunokka, tuplat ?

olisiko esim Weber 38/38 DGMS parempi vaihtoehto, istuu vakioimusarjaan. Hintaa tällä tosin olisi 2* enemmän kuin delorton tuplilla, joten kannattaako?

Miten vaikea näitten tuplien säätö on? Onko turha ruveta tuplia laittamaan koneeseen jos ei aio iha extreme viritystä harrastaa kuten kaikkien osien tasapainotusta, takomäntiä jne jne...

En haluaisi joutua viemään raakinetta pajalle joka kerta kun jonkun pienen rempan ees koneelle tekee, eli onko mahdollista ilman välineitä, kotona säätää tuplat kuntoon, vai vaatiikose "ammattilaisen"? Onko tuplilla olemassa säätöä tyyliin "toimii ihan jees, muttei ihan nii hyvi ku vois" vai onkose "joko toimii hyvin, tai sit toimii ihan surkeesti/ei ollenkaan"?
On lievä viritys ja tuossa pärjäisi sillä kaksikurkkuisella.

Tuplien laittaminen onnistuu varmasti, lähtee varmaan käymäänkin, pystyy todennäköisesti ajamaankin. Mutta että ne olisi "toimivat" sinun moottorissa. Tarvitaan siihen osaamista ja muutama erikoistyökalu. Myös pussillinen suuttimia, putkia ja ehkä kurkkuja.

En laittaisi tuohon moottoriin tuplia sillä perusteella, että ehkä joskus tarvitsee niitä. Moottoria täytyy miettiä kokonaisuutena. Ja että osat on keskenään sopivia ja sopusoinnussa.

Tekisin tuon moottorin noilla osilla mitä olit miettinyt/ hankkinut (1 pysty kaasari). Ja sen säädättää jarrussa, josta saa sitten ne hurjat tehot luotettavasti tietää. Sitten hankkia toinen moottori josta ruveta sitä monsteria tekemään. :wink: Siihen voisi niitä tuplia jo miettiä ja kannen tekemistä muutenkin kuin nokan vaihtamista. Sitten kun se on nipussa, niin nostaa pakettina nokalle. Taas mennä jarruun ja nähdä mitä se stage 2 toi tullessaan. :)

Jos tehot jäi alle ensimmäisin moottorin. Niin silloin se parempi stage 1 on vielä nipussa ja voit pudottaan sen reikään ja taas on auto ajossa. Voit palata piirrustus pöydän ääreen miettimään mikä meni vikaan... :lol: IMHO
Jäsen 488

hawkki
Ylläpitäjä

päätös pikkuhiljaa syntymässä.

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Huhtikuu 2. 11:45:06 2004

Eli näitten viestien jälkeen, ja hintaa kelailtuani tulin tulokseen että lortot ois se minkä hankin.

Weber setupin hinta:
- kaasari 350e
- imusarja 40e
- putsari noin 50e
- vivustosarja 20e

Lorttosetuppi:
- kaasarit 40 DHLA 170 e
- imutorvet 65mm 40 e.
- imusarja lyhyt 60 e
- huoltosarja kaasareille 40 e.
- vaihto o-renkaat lotuksen laippoihin jotka tulee imusarjan mukana 8 e.
- tuplajousiprikat 5 e.
- lisä suuttimia 8kpl + 4kpl 20e
joista tarjoushinta on 320e kaikki yhteensä.

460e vs. 330e

joten lortot kai hankintaan. Muuten ois varmaan toi weber, muttakun sitä ei löydy käytettynä. Ja se vielä vaatis ton vanhemman imusarjan alle. Ois ollu hyvä jos ois menny tähän uudempaan.. Mutta tuohon hintaan tuo lortto setuppi ei kai mikään paha ole?

hawkki
Ylläpitäjä

vielä yks kysymys :)

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Huhtikuu 2. 12:02:27 2004

Eli yksi kysymys vielä. Joku väitti että vain rajuilla, yli 300 asteisilla nokilla olisi mitään hyötyä imutorvista, niin kannattaisiko unohtaa imutorvet, ja ostaa 2kpl ilmanputsarii jotka tökkää kiinni kaasareihin suoraan?

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re: vielä yks kysymys :)

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Huhtikuu 2. 13:51:25 2004

hawkki kirjoitti:Eli yksi kysymys vielä. Joku väitti että vain rajuilla, yli 300 asteisilla nokilla olisi mitään hyötyä imutorvista, niin kannattaisiko unohtaa imutorvet, ja ostaa 2kpl ilmanputsarii jotka tökkää kiinni kaasareihin suoraan?
Kyllä niistä on hyötyä!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Pe Huhtikuu 2. 14:17:45 2004

Laita imutorvet ja niiden päälle "venytettävät" suodattimet pipercrossi tekee niitä ainakin tietävät kyllä liikkeessä että mitä tarkoitat ku kerrot että venytettävät. Ps. ne tuplat toimii ihan varmasti kun käyt penkissä sen säädättään
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Huhtikuu 2. 15:10:35 2004

Yksittäiset sukat virtaa huonommin kuin yhtenäinen tai tuplat.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Huhtikuu 2. 15:44:29 2004

SLEI kirjoitti:Yksittäiset sukat virtaa huonommin kuin yhtenäinen tai tuplat.
Sukkien hajustako olet tuon päätellyt :?:
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

hawkki
Ylläpitäjä

tupi

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Huhtikuu 2. 16:33:15 2004

juu, jos imutorvet hankin niin taidan hankkia tuommoset redlinen tupit, pidemmät ku pipercross, yhestä palasta tehty, paremman näköset ja halvemmat :)

Toinen vaihtoehto on tietty ite väsätä vaahtomuovista ja dipata se öljyyn... En tiiä miten kehtaavat pyytää 75e 4kpl vaahtomuovitötsää :(

FordEscort
Ylläpitäjä

Re: tupi

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Pe Huhtikuu 2. 17:09:20 2004

hawkki kirjoitti:En tiiä miten kehtaavat pyytää 75e 4kpl vaahtomuovitötsää :(
Sukkahousut vaan siihen suodattimen tilalle 8)

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Re: tupi

Viesti Kirjoittaja dexta » Su Huhtikuu 4. 19:27:53 2004

hawkki kirjoitti:juu, jos imutorvet hankin niin taidan hankkia tuommoset redlinen tupit, pidemmät ku pipercross, yhestä palasta tehty, paremman näköset ja halvemmat :)

Toinen vaihtoehto on tietty ite väsätä vaahtomuovista ja dipata se öljyyn... En tiiä miten kehtaavat pyytää 75e 4kpl vaahtomuovitötsää :(
Osta multa noi pipercrossit, melkein uutta vastaavat, 40e

Häiriintyyköhän toi esc2 boksin elämä tosta kuin paljon jos heittää messään ton sähkösen dfth:n ja tilale mekaaninen dgms, siitä kun jää irralleen ne tyhjäkäyntimoottorille menevät johdot?

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ma Huhtikuu 5. 15:56:01 2004

mult löytyis ylimääräinen uusi 40mm/40mm pystyweberi, joka sopii suoraan vanhemman malliseen vakio imusarjaan, 250e tarttis saada.

Vastaa Viestiin