Dellorto 40 DHLA
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Dellorto 40 DHLA
Eli onko Dellorto 40 DHLA C hyvä kaasutin lievään viritykseen OHC myllyyn 2.0 litraa?
entä Weber 45 DCOE 97 ?
Noi on vaakaimukaasuttimia, joka tarkoittaa sitä että ne ei kävis vakioimusarjaan, vaan imusarjan pitäisi loppua vaakaan, kun sieraimessa se loppuu ylöspäin? Löytyykö imusarjoja joihin noi istus?
Onko olemassa järkeviä pystyimuja vakio imusarjaan, jotka vielä mahtus konepellin alle? Vai kannattasko hankkia suosiolla vaaka imusarja? Onko tuplista käytännön hyötyä lievässä virityksessä?
entä Weber 45 DCOE 97 ?
Noi on vaakaimukaasuttimia, joka tarkoittaa sitä että ne ei kävis vakioimusarjaan, vaan imusarjan pitäisi loppua vaakaan, kun sieraimessa se loppuu ylöspäin? Löytyykö imusarjoja joihin noi istus?
Onko olemassa järkeviä pystyimuja vakio imusarjaan, jotka vielä mahtus konepellin alle? Vai kannattasko hankkia suosiolla vaaka imusarja? Onko tuplista käytännön hyötyä lievässä virityksessä?
Viimeksi muokannut hawkki, To Huhtikuu 1. 21:58:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
No saahan niillä soppaa aika reilusti enemmän tungettua sinne koneeseen joten jos se vielä onnistuu polttamaan ne kunnolla niin kyyyllähän niillä lisä tehoja saa.
Kun vertailee esim. kahta kaksikurkkuista 40 millistä kaasaria yhteen kaksikurkkuiseen, (en muista minkä kokosia ne vakiot on) niin onhan tuo 40mm kaasarit jo aika jättiksiä. JA onhan siinä yksi kaasari enemmän joten soppaa syötetään selvästi enemmän. Yleensä tuplat saa vielä säädettyä joka sylinterille erikseen joten jos se tehdään oikein, niin seos-suhdekkin voitaisiin optimoida helpommin, (luulisin - en tiedä).
En nyt oikein saanut selvää että meinasitko laittaa vain yhden tämän tyyppisen kaasarin sinne...? Onhan sekin jo parempi kuin joku vakiokaasari mutta itse ainakin aijon kokeilla parina.
Ainakin mopo-sportista löytyy imusarjoja yms. sälää Dell'Orton tuplille.
Kun vertailee esim. kahta kaksikurkkuista 40 millistä kaasaria yhteen kaksikurkkuiseen, (en muista minkä kokosia ne vakiot on) niin onhan tuo 40mm kaasarit jo aika jättiksiä. JA onhan siinä yksi kaasari enemmän joten soppaa syötetään selvästi enemmän. Yleensä tuplat saa vielä säädettyä joka sylinterille erikseen joten jos se tehdään oikein, niin seos-suhdekkin voitaisiin optimoida helpommin, (luulisin - en tiedä).
En nyt oikein saanut selvää että meinasitko laittaa vain yhden tämän tyyppisen kaasarin sinne...? Onhan sekin jo parempi kuin joku vakiokaasari mutta itse ainakin aijon kokeilla parina.
Ainakin mopo-sportista löytyy imusarjoja yms. sälää Dell'Orton tuplille.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Kyllä sinne pystyimut mahtuu yhtä hyvin kuin vaakaimutkin. Molempiin saa varmasti valmiita imusarjojakin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
juu
juu, tutkiskelin asiaa ja päädyin hankkimaan dellorto dhla 40 kaasarit 32mm kurkuilla. Käsittääkseni juuri oikean kokoiset kaasarit tuolle 2litraselle myllylle.
Niitte kaveriks ois tiedossa (jos muistan oikein) 30mm pitkä imusarja (joka tapauksessa lyhyt), jonka lyhyyttä kompensoimaan ois tarkotus laittaa kaasareihin 65mm imutorvet, näin saa imukanavan pituuden kasvatettua hyviin lukemiin, ja kurkkujenkin ollessa maltillisen kokoiset ei pitäisi alaväännönkään kadota..
kommenttia!
Niitte kaveriks ois tiedossa (jos muistan oikein) 30mm pitkä imusarja (joka tapauksessa lyhyt), jonka lyhyyttä kompensoimaan ois tarkotus laittaa kaasareihin 65mm imutorvet, näin saa imukanavan pituuden kasvatettua hyviin lukemiin, ja kurkkujenkin ollessa maltillisen kokoiset ei pitäisi alaväännönkään kadota..
kommenttia!

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jos jostain löytyisi vanhan 3-litraisen Caprin kaksikurkkuinen Weber; sopisi suoraan OHC:n imusarjaan (ennen -85 valmistetut). Olisi lievään virittelyyn, 130-140hv saakka, hyvä.
Tuplakaasareita, vaaka- tai pystyimuja, en vakioon/lähes vakioon laittaisi. Mutta jos haluaa, saa niillä vähän vääntöä lisää ja oikein säädettynä maltillisen nokan kanssa bensaakaan ei matka-ajossa mene paljoa; nurkissa väkisin kulutus lisääntyy...
Tuplien säätö ei ole amatöörin hommia.
Tuplakaasareita, vaaka- tai pystyimuja, en vakioon/lähes vakioon laittaisi. Mutta jos haluaa, saa niillä vähän vääntöä lisää ja oikein säädettynä maltillisen nokan kanssa bensaakaan ei matka-ajossa mene paljoa; nurkissa väkisin kulutus lisääntyy...
Tuplien säätö ei ole amatöörin hommia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
elikkäs
Eli onko "lievä viritys" jos ajattelin laittaa
peltipakosarja, sporttiputki, katunokka, tuplat ?
olisiko esim Weber 38/38 DGMS parempi vaihtoehto, istuu vakioimusarjaan. Hintaa tällä tosin olisi 2* enemmän kuin delorton tuplilla, joten kannattaako?
Miten vaikea näitten tuplien säätö on? Onko turha ruveta tuplia laittamaan koneeseen jos ei aio iha extreme viritystä harrastaa kuten kaikkien osien tasapainotusta, takomäntiä jne jne...
En haluaisi joutua viemään raakinetta pajalle joka kerta kun jonkun pienen rempan ees koneelle tekee, eli onko mahdollista ilman välineitä, kotona säätää tuplat kuntoon, vai vaatiikose "ammattilaisen"? Onko tuplilla olemassa säätöä tyyliin "toimii ihan jees, muttei ihan nii hyvi ku vois" vai onkose "joko toimii hyvin, tai sit toimii ihan surkeesti/ei ollenkaan"?
peltipakosarja, sporttiputki, katunokka, tuplat ?
olisiko esim Weber 38/38 DGMS parempi vaihtoehto, istuu vakioimusarjaan. Hintaa tällä tosin olisi 2* enemmän kuin delorton tuplilla, joten kannattaako?
Miten vaikea näitten tuplien säätö on? Onko turha ruveta tuplia laittamaan koneeseen jos ei aio iha extreme viritystä harrastaa kuten kaikkien osien tasapainotusta, takomäntiä jne jne...
En haluaisi joutua viemään raakinetta pajalle joka kerta kun jonkun pienen rempan ees koneelle tekee, eli onko mahdollista ilman välineitä, kotona säätää tuplat kuntoon, vai vaatiikose "ammattilaisen"? Onko tuplilla olemassa säätöä tyyliin "toimii ihan jees, muttei ihan nii hyvi ku vois" vai onkose "joko toimii hyvin, tai sit toimii ihan surkeesti/ei ollenkaan"?
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Kyllä ainakin itse joskus sain tuollaisten Dell'Orton tuplien säädöt "ainakin sinnepäin". 
Myydäänhän esim. Mopo-Sportissa virityskaasuttimien synkka mittareita. Sitä en tiedä että onko niistä mitään apua kun en ole vielä päässyt kokeileen.
Jos multa kysytään, niin ei se mitään raketti-tiedettä oo, kaiken oppii...kantapään kautta viimeistään.
Toki ammattilainen saa ne parhaiten säädettyä, mutta tuskinpa hänkään on sitä hommaa syntyessään osannut.
En suosittele enkä tyrmää ideaa. Itse ainakin aijon Sierraan vastaavanlaisia tuplia kokeilla.
Edit :
Moni näköjään laittaa useampaan voorumiin samat tekstit.

Myydäänhän esim. Mopo-Sportissa virityskaasuttimien synkka mittareita. Sitä en tiedä että onko niistä mitään apua kun en ole vielä päässyt kokeileen.
Jos multa kysytään, niin ei se mitään raketti-tiedettä oo, kaiken oppii...kantapään kautta viimeistään.
Toki ammattilainen saa ne parhaiten säädettyä, mutta tuskinpa hänkään on sitä hommaa syntyessään osannut.
En suosittele enkä tyrmää ideaa. Itse ainakin aijon Sierraan vastaavanlaisia tuplia kokeilla.
Edit :
Moni näköjään laittaa useampaan voorumiin samat tekstit.

Viimeksi muokannut Zimi Da Guitara, To Huhtikuu 1. 23:36:29 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
ok
Eli nyt ois kahden kauppa valita joko tuo 2 kurkkunen weberi tai sit nuo delorton tuplat.
Mulla ei nokka tule olemaan yli sen 300 astetta, ja haluaisin että alaväännötkin pysyy tallessa, joten ei taida sillo delorton tuplat olla oikea valinta?
Jos tuo äskeinen viesti rohkaisi minut että ei se tuplien säätö ole niin vaikeeta, niin nyt on enää kyse että toimisko kone paremmi tuolla vakio imusarjalla ja 38/38 weberillä, yllämainittujen lisukkeiden kanssa? Entä polttoaineenkulutus? Tehoeroa alkaa luultavasti syntyä vasta huippukierroksilla, jos sielläkään niin paljoa, joten onko menossa siihen että ois tuo weberi se parempi vaihtoehto?
Mulla ei nokka tule olemaan yli sen 300 astetta, ja haluaisin että alaväännötkin pysyy tallessa, joten ei taida sillo delorton tuplat olla oikea valinta?
Jos tuo äskeinen viesti rohkaisi minut että ei se tuplien säätö ole niin vaikeeta, niin nyt on enää kyse että toimisko kone paremmi tuolla vakio imusarjalla ja 38/38 weberillä, yllämainittujen lisukkeiden kanssa? Entä polttoaineenkulutus? Tehoeroa alkaa luultavasti syntyä vasta huippukierroksilla, jos sielläkään niin paljoa, joten onko menossa siihen että ois tuo weberi se parempi vaihtoehto?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Ei kannata luottaa ihan joka vastaukseen, mitä täällä tulee. Tuplien säätö ei todellakaan ole helppoa, tai edes sinne päin. Toki auton saa käymään ja mahtavat imuäänet, mutta mikäli ne oikeasti haluaa säätöihin on parasta luottaa asiansaosaavaan henkilöön. En nyt ala pidempää luentoa tässä pitämään niiden säätämisestä, sellainen löytyy netistäkin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Ylläpitäjä
juu
eli miten tuo moottorin toimivuus, weber 38/38 ja vakio imusarja vai 30mm pitkä imusarja delorton tuplilla jotka ois vielä hyvin säädetty ?
en hae huipputehoja, vaan lähinnä käytettökelpoista tehoa, ja ei niin sairasta bensankulutusta. Olisiko tällöin weber se parempi valinta?
en hae huipputehoja, vaan lähinnä käytettökelpoista tehoa, ja ei niin sairasta bensankulutusta. Olisiko tällöin weber se parempi valinta?
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Hommaa ihmeessä ne tuplat jos meinaat joskus enemmänkin virittää niin ei niitä tarvi ruveta hommaan toimii ihan hyvin miedon nokan peltisatsin ja putken kanssa. Säädät kannattaa kyllä käydä penkissä säädättään ammattilaisella ei maksa hunajaa ja saat tietoon moottorin tehon ja väännön ja ennen kaikkea sen että se ei käy laihalla ja toimii / kestää
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re: elikkäs
On lievä viritys ja tuossa pärjäisi sillä kaksikurkkuisella.hawkki kirjoitti:Eli onko "lievä viritys" jos ajattelin laittaa
peltipakosarja, sporttiputki, katunokka, tuplat ?
olisiko esim Weber 38/38 DGMS parempi vaihtoehto, istuu vakioimusarjaan. Hintaa tällä tosin olisi 2* enemmän kuin delorton tuplilla, joten kannattaako?
Miten vaikea näitten tuplien säätö on? Onko turha ruveta tuplia laittamaan koneeseen jos ei aio iha extreme viritystä harrastaa kuten kaikkien osien tasapainotusta, takomäntiä jne jne...
En haluaisi joutua viemään raakinetta pajalle joka kerta kun jonkun pienen rempan ees koneelle tekee, eli onko mahdollista ilman välineitä, kotona säätää tuplat kuntoon, vai vaatiikose "ammattilaisen"? Onko tuplilla olemassa säätöä tyyliin "toimii ihan jees, muttei ihan nii hyvi ku vois" vai onkose "joko toimii hyvin, tai sit toimii ihan surkeesti/ei ollenkaan"?
Tuplien laittaminen onnistuu varmasti, lähtee varmaan käymäänkin, pystyy todennäköisesti ajamaankin. Mutta että ne olisi "toimivat" sinun moottorissa. Tarvitaan siihen osaamista ja muutama erikoistyökalu. Myös pussillinen suuttimia, putkia ja ehkä kurkkuja.
En laittaisi tuohon moottoriin tuplia sillä perusteella, että ehkä joskus tarvitsee niitä. Moottoria täytyy miettiä kokonaisuutena. Ja että osat on keskenään sopivia ja sopusoinnussa.
Tekisin tuon moottorin noilla osilla mitä olit miettinyt/ hankkinut (1 pysty kaasari). Ja sen säädättää jarrussa, josta saa sitten ne hurjat tehot luotettavasti tietää. Sitten hankkia toinen moottori josta ruveta sitä monsteria tekemään.


Jos tehot jäi alle ensimmäisin moottorin. Niin silloin se parempi stage 1 on vielä nipussa ja voit pudottaan sen reikään ja taas on auto ajossa. Voit palata piirrustus pöydän ääreen miettimään mikä meni vikaan...

Jäsen 488
-
- Ylläpitäjä
päätös pikkuhiljaa syntymässä.
Eli näitten viestien jälkeen, ja hintaa kelailtuani tulin tulokseen että lortot ois se minkä hankin.
Weber setupin hinta:
- kaasari 350e
- imusarja 40e
- putsari noin 50e
- vivustosarja 20e
Lorttosetuppi:
- kaasarit 40 DHLA 170 e
- imutorvet 65mm 40 e.
- imusarja lyhyt 60 e
- huoltosarja kaasareille 40 e.
- vaihto o-renkaat lotuksen laippoihin jotka tulee imusarjan mukana 8 e.
- tuplajousiprikat 5 e.
- lisä suuttimia 8kpl + 4kpl 20e
joista tarjoushinta on 320e kaikki yhteensä.
460e vs. 330e
joten lortot kai hankintaan. Muuten ois varmaan toi weber, muttakun sitä ei löydy käytettynä. Ja se vielä vaatis ton vanhemman imusarjan alle. Ois ollu hyvä jos ois menny tähän uudempaan.. Mutta tuohon hintaan tuo lortto setuppi ei kai mikään paha ole?
Weber setupin hinta:
- kaasari 350e
- imusarja 40e
- putsari noin 50e
- vivustosarja 20e
Lorttosetuppi:
- kaasarit 40 DHLA 170 e
- imutorvet 65mm 40 e.
- imusarja lyhyt 60 e
- huoltosarja kaasareille 40 e.
- vaihto o-renkaat lotuksen laippoihin jotka tulee imusarjan mukana 8 e.
- tuplajousiprikat 5 e.
- lisä suuttimia 8kpl + 4kpl 20e
joista tarjoushinta on 320e kaikki yhteensä.
460e vs. 330e
joten lortot kai hankintaan. Muuten ois varmaan toi weber, muttakun sitä ei löydy käytettynä. Ja se vielä vaatis ton vanhemman imusarjan alle. Ois ollu hyvä jos ois menny tähän uudempaan.. Mutta tuohon hintaan tuo lortto setuppi ei kai mikään paha ole?
-
- Ylläpitäjä
vielä yks kysymys :)
Eli yksi kysymys vielä. Joku väitti että vain rajuilla, yli 300 asteisilla nokilla olisi mitään hyötyä imutorvista, niin kannattaisiko unohtaa imutorvet, ja ostaa 2kpl ilmanputsarii jotka tökkää kiinni kaasareihin suoraan?
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re: vielä yks kysymys :)
Kyllä niistä on hyötyä!hawkki kirjoitti:Eli yksi kysymys vielä. Joku väitti että vain rajuilla, yli 300 asteisilla nokilla olisi mitään hyötyä imutorvista, niin kannattaisiko unohtaa imutorvet, ja ostaa 2kpl ilmanputsarii jotka tökkää kiinni kaasareihin suoraan?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Laita imutorvet ja niiden päälle "venytettävät" suodattimet pipercrossi tekee niitä ainakin tietävät kyllä liikkeessä että mitä tarkoitat ku kerrot että venytettävät. Ps. ne tuplat toimii ihan varmasti kun käyt penkissä sen säädättään
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
tupi
juu, jos imutorvet hankin niin taidan hankkia tuommoset redlinen tupit, pidemmät ku pipercross, yhestä palasta tehty, paremman näköset ja halvemmat 
Toinen vaihtoehto on tietty ite väsätä vaahtomuovista ja dipata se öljyyn... En tiiä miten kehtaavat pyytää 75e 4kpl vaahtomuovitötsää

Toinen vaihtoehto on tietty ite väsätä vaahtomuovista ja dipata se öljyyn... En tiiä miten kehtaavat pyytää 75e 4kpl vaahtomuovitötsää

-
- Viestit: 764
- Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
- Paikkakunta: Etelä-savo
Re: tupi
Osta multa noi pipercrossit, melkein uutta vastaavat, 40ehawkki kirjoitti:juu, jos imutorvet hankin niin taidan hankkia tuommoset redlinen tupit, pidemmät ku pipercross, yhestä palasta tehty, paremman näköset ja halvemmat
Toinen vaihtoehto on tietty ite väsätä vaahtomuovista ja dipata se öljyyn... En tiiä miten kehtaavat pyytää 75e 4kpl vaahtomuovitötsää
Häiriintyyköhän toi esc2 boksin elämä tosta kuin paljon jos heittää messään ton sähkösen dfth:n ja tilale mekaaninen dgms, siitä kun jää irralleen ne tyhjäkäyntimoottorille menevät johdot?