IB-5:lle öljy

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Winx
Ylläpitäjä

IB-5:lle öljy

Viesti Kirjoittaja Winx » To Huhtikuu 1. 21:22:53 2004

Onko jollain parempia ehdotuksia kuin Fordin oma? Alan ammattilainen ehdotti ensin öljyn vaihtoa, sitten vasta remppa, jos ei synkronointi yhtään parane... Pitää siis koittaa. Rahaakaan ei remppaan ole vielä 3 kuukauteen.

Pikasella haulla en ihan tämmöstä kysymystä löytänyt.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Huhtikuu 1. 23:02:37 2004

Kaveri vaihdatti -94 RS2000:een vaihteistoöljyt ja laatikon toiminta muuttui 10:1 paremmaksi.

Minulla taannoin vaihdettiin turboon vaihteistoöljyt ja kakkosen lievä kakistelu katosi saman tien.

Fordilta sanoivat tyypiksi 75W-90 ja ei pitäisi tarvita mitään lisäaineita. Öljypisteen kuitissa näköjään lukee Synt. GL ja hintana 47,80e. Meni 3 litraa. Hinta oli Fordilla muistaakseni noin 16 euron luokkaa litralta.

Orioniin pitäisi tehdä sama juttu, kun tuntuu siinäkin kakkonen kurahtelevan vaihteiden 1-2 välillä äkkiä vaihtaessa ja kylmänä saa vääntää keppiä. Veikkaan ettei ole ikinä siihen öljyjä vaihteistoon pahemmin vaihdeltu...

Mikä vika Fordin omassa litkussa on?

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » To Huhtikuu 1. 23:28:00 2004

Eihän siinä mitään vikaa ole, kunhan kysyin :)

Mulla paheni talven kovien pakkasten aikana. Kunnolla lämpenee, niin toimii hivenen paremmin. Takkuamista alkoi tulla muidenkin kuin kakkosen kanssa. Vaikuttaa aika selvältä hommalta...

Eikun kivitilalle käväsemään ja pääsiäisenä vaihtohommiin.

Kiitän.

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Pe Huhtikuu 2. 9:26:40 2004

Sine kirjoitti:Kaveri vaihdatti -94 RS2000:een vaihteistoöljyt ja laatikon toiminta muuttui 10:1 paremmaksi.

Minulla taannoin vaihdettiin turboon vaihteistoöljyt ja kakkosen lievä kakistelu katosi saman tien.

Fordilta sanoivat tyypiksi 75W-90 ja ei pitäisi tarvita mitään lisäaineita. Öljypisteen kuitissa näköjään lukee Synt. GL ja hintana 47,80e. Meni 3 litraa. Hinta oli Fordilla muistaakseni noin 16 euron luokkaa litralta.

Orioniin pitäisi tehdä sama juttu, kun tuntuu siinäkin kakkonen kurahtelevan vaihteiden 1-2 välillä äkkiä vaihtaessa ja kylmänä saa vääntää keppiä. Veikkaan ettei ole ikinä siihen öljyjä vaihteistoon pahemmin vaihdeltu...

Mikä vika Fordin omassa litkussa on?
Sama täällä ittelläni kurahteli kolmoselta kakkoselle vaihdettaessa mutta hävis täysin kun vaihdoin täys synteettiset tilalle ! :shock:

edit: siis kyseessähän oli rst:n BC-5 loota.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Pe Huhtikuu 2. 12:24:36 2004

Vielä lisää asiasta... Ilmeisesti tulee vahinkoa tai toiminta häiriintyy, jos IB-5:lle laittaa täys- eikä osasynteettistä? Vaikka oliskin API GL-4/5 luokitus.

En ala kokeilemaan, mutta tuli mieleen.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Pe Huhtikuu 2. 19:00:25 2004

Tomba,
mitä öljyä laitoit? merkki?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Pe Huhtikuu 2. 19:41:42 2004

Stefa kirjoitti:Tomba,
mitä öljyä laitoit? merkki?
Se oli täys synteettistä Teboilin Hypoid 75W-90
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4462

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » La Huhtikuu 3. 19:49:15 2004

mä olen laittanu Automaattivaihteisto Öljyä.

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Ma Huhtikuu 14. 18:21:19 2008

uskaltaskohan tonne IB5 lootaan työntää Tämmöstä?
Api GL-4/GL-5, MIL-L 2105, vw level 501.50
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja heikki » Ma Huhtikuu 14. 21:07:46 2008

Käykös esim. tuo 75W-90 vaihteistoöljy tavalliseen mk4 escorttiin( ei siis rst)?? Vai mikä öljy se pitäis olla..
Viimeksi muokannut heikki, Ma Huhtikuu 14. 21:23:12 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Huhtikuu 14. 21:11:09 2008

jushi69 kirjoitti:uskaltaskohan tonne IB5 lootaan työntää Tämmöstä?
Api GL-4/GL-5, MIL-L 2105, vw level 501.50
Helposti. GL-4 on suositus, loput ominaisuudet oman maun ja kukkaron mukaan. Itse laitoin vastaavaa kilpailijan tuotetta, tositaiseksi toiminut. Kunhan ei mitään ATFää sinne pistä, siinä ei ole mitään hyvää muutakuin juoksevuus kylmänä.

Redlinen MT 90 vois olla myös hyvää (en ole tosin maistanut) hinta vaan hirvittää, vajaa 20€ purkki.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Ma Huhtikuu 14. 22:48:12 2008

Hartza kirjoitti:
jushi69 kirjoitti:uskaltaskohan tonne IB5 lootaan työntää Tämmöstä?
Api GL-4/GL-5, MIL-L 2105, vw level 501.50
Helposti. GL-4 on suositus, loput ominaisuudet oman maun ja kukkaron mukaan. Itse laitoin vastaavaa kilpailijan tuotetta, tositaiseksi toiminut. Kunhan ei mitään ATFää sinne pistä, siinä ei ole mitään hyvää muutakuin juoksevuus kylmänä.

Redlinen MT 90 vois olla myös hyvää (en ole tosin maistanut) hinta vaan hirvittää, vajaa 20€ purkki.
onko sulla Hartza fiestassa IB5?
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Huhtikuu 15. 0:09:11 2008

jushi69 kirjoitti:
Hartza kirjoitti:
jushi69 kirjoitti:uskaltaskohan tonne IB5 lootaan työntää Tämmöstä?
Api GL-4/GL-5, MIL-L 2105, vw level 501.50
Helposti. GL-4 on suositus, loput ominaisuudet oman maun ja kukkaron mukaan. Itse laitoin vastaavaa kilpailijan tuotetta, tositaiseksi toiminut. Kunhan ei mitään ATFää sinne pistä, siinä ei ole mitään hyvää muutakuin juoksevuus kylmänä.

Redlinen MT 90 vois olla myös hyvää (en ole tosin maistanut) hinta vaan hirvittää, vajaa 20€ purkki.
onko sulla Hartza fiestassa IB5?
BC on paikallaan, samaa öljyä suosittelevat kumpaankin.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja heikki » Ke Huhtikuu 16. 20:17:29 2008

Mistä kautta ootte laskenu öljyt pois tuosta escortin (mk4) vaihdelaatikosta kun eikös siinä oo vaan sivussa se roppu mistä katotaan se öljynmäärä? (oli varmasti riittävän epäselvästi kirjoitettu...)

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Huhtikuu 16. 21:10:16 2008

heikki kirjoitti:Mistä kautta ootte laskenu öljyt pois tuosta escortin (mk4) vaihdelaatikosta kun eikös siinä oo vaan sivussa se roppu mistä katotaan se öljynmäärä? (oli varmasti riittävän epäselvästi kirjoitettu...)
Vetari irti niin liejut tulee ulos. Mutta niistä kahdesta Detent plungerista (ne kaksi ~5cm pitkää patukkaa missä on tappi ja jousi sisällä) saa valutettua enimmät. Ainakin siitä mikä on laatikon päätyä lähellä, alhaalla ja alaviistoon. Toivottavasti selventi :).
Escort Mk4 "RS2300i"

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja heikki » Ke Huhtikuu 16. 21:36:16 2008

Selvä. Pitääpä viikonloppuna yrittää. Jääköhän sinne vaihdelaatikkoon minkä verran öljyä jos irrottaa vaan sen vetarin? Koska se öljytilavuushan on 3,1 litraa että riittää varmaan jos ostaa 3 litraa..

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Huhtikuu 16. 22:36:13 2008

Imemällä on huollossa öljyt otettu pois. Toinen tapa on ottaa vetari tai vetarit irti.

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja heikki » To Huhtikuu 17. 7:38:30 2008

Ottaako ne sen jollain ruutalla vai minkä laite niillä on?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Huhtikuu 17. 21:50:29 2008

Olen itse ottanut kerran imemällä ja huollossa tekivät samalla tavalla. Sellainen läpinäkyvä muoviletku siitä täyttöaukosta sisälle ja imua. Se masiina mitä itse käytin oli joku ihan oikea pyörillä oleva iso imuri, joka ottaa voiman paineilmasta.

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja heikki » To Huhtikuu 17. 22:26:08 2008

Ok. Pitää varmaan joku letkuhässäkkä kehitellä ja sitten kuitenki todeta helpoimmaks keinoks ottaa se vetari irti..

Vastaa Viestiin