moottorin vaihtamisesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
moottorin vaihtamisesta
Elikkä mitä paperisotaa on edessä jos aikoo vaihtaa 2 litrasen ohc kaasarikoneen tilalle 2 litrasen ohc kisamyllyn opelin ruiskulla?
Entä saako autoon jossa on ollut vapaasti hengittävä moottori asentaa turboahtimen?
Entä saako autoon jossa on ollut vapaasti hengittävä moottori asentaa turboahtimen?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Katohan kun tuolla ylhäällä on tuollainen HAKU-nappi. Koitahan painaa sitä.
Sitten tuolta FAQ-osiosta löytyy kaikkea mielenkiintoista. Autoaiheisista linkeistä mm. linkki säädöskokoelmaan, jossa on lakipykälät liittyen moottorin muuttamiseen, vaihtamiseen ja virittämiseen.
Sitten tuolta FAQ-osiosta löytyy kaikkea mielenkiintoista. Autoaiheisista linkeistä mm. linkki säädöskokoelmaan, jossa on lakipykälät liittyen moottorin muuttamiseen, vaihtamiseen ja virittämiseen.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Ylläpitäjä
kiitos kiitos
juu, voinhan mä lukea läpi 200 sivua lakikirjaa, tai sit kysyä täältä joltain joka tietää ja saada suoraan vastauksen. Onhan se tietysti liikaa pyydetty että joku pari minsaa uhrais omaa aikaa ja selvittäs ton asian...
ja mainittakoon nyt vielä niin hakua koitin, enkä löytänyt tästä aiheesta topiccia
ja mainittakoon nyt vielä niin hakua koitin, enkä löytänyt tästä aiheesta topiccia
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003
Mikset käytä omaa aikaasi paria minuuttia ja soita ake/ kats.toimistoon, asia tulee selväksi kerralla eikä tuu näitä "oon kuullu tai kaveri kerto juttuja", joita lopuksi on yhtä monta erillaista kun on kirjoittajaakin.
Hieman oma-aloitteisuutta. Ja monesti selaamalla vanhoja juttuja (yleensä jopa samalta sivulla) löytyy vastauksia yleisimmin esillä oleviin asioihin.
Hieman oma-aloitteisuutta. Ja monesti selaamalla vanhoja juttuja (yleensä jopa samalta sivulla) löytyy vastauksia yleisimmin esillä oleviin asioihin.
Ex. #28
Escort RS Cosworth
Escort RS Cosworth
-
- Ylläpitäjä
Re: moottorin vaihtamisesta
Ei mitään... Mun mielestähawkki kirjoitti:Elikkä mitä paperisotaa on edessä jos aikoo vaihtaa 2 litrasen ohc kaasarikoneen tilalle 2 litrasen ohc kisamyllyn opelin ruiskulla?
Entä saako autoon jossa on ollut vapaasti hengittävä moottori asentaa turboahtimen?

-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Noita topickeja näistä luvista yms. kyllä täältä löytyy, mutta toi haku-toiminto on vähän sitä sun tätä, ainakin mun mielestä.
Sitä, että se sun yllys on mallia kisa, ei tarvitse inssille kertoa ja kaasarin vaihtaminen ruiskuksi ei vaadi mitään lupia. Tilanteen mukaan voidaan olettaa, että tehot nousee 10% (luin ton ainakin jostain), mutta esim. sierran ollesa kyseessä tolla ei ole mitään merkitystä, koska jarrut samat (kaasari/ruisku).
Turbottaminen ei vaadi erikoislupia, kuhan tehot pysyy samassa - +20%, siitä minkä auton rakenne sallii (pääasiassa jarrujen koko), jos inssi on pätevä mies ja ottaa vertailuautoksi pyydetyn mallin.
Noista teho-/jarrujutuista löytyy jopa taitaa eka sivultakin jo tarinaa.
Sitä, että se sun yllys on mallia kisa, ei tarvitse inssille kertoa ja kaasarin vaihtaminen ruiskuksi ei vaadi mitään lupia. Tilanteen mukaan voidaan olettaa, että tehot nousee 10% (luin ton ainakin jostain), mutta esim. sierran ollesa kyseessä tolla ei ole mitään merkitystä, koska jarrut samat (kaasari/ruisku).
Turbottaminen ei vaadi erikoislupia, kuhan tehot pysyy samassa - +20%, siitä minkä auton rakenne sallii (pääasiassa jarrujen koko), jos inssi on pätevä mies ja ottaa vertailuautoksi pyydetyn mallin.
Noista teho-/jarrujutuista löytyy jopa taitaa eka sivultakin jo tarinaa.
-
- Ylläpitäjä
kiitos
karmann, tarkoitin lähinnä et joku ehkä viitsis kuluttaa pari minsaa aikaa siihen oman tietonsa kirjottamiseen tänne, sen sijaan että mä luen läpi pari lakikirjaa ja oikeuden ennakkopäätöspöytäkirjoja n kappaletta 
Kiitos vastanneille, tämmösen alustavan vastauksen jälkeen kun itetää homman suurinpiirtein, voi ruveta sit soittelee jne. jos vakavissani hankin ton kisakoneen ja rupeen tämmöseen projektiin.

Kiitos vastanneille, tämmösen alustavan vastauksen jälkeen kun itetää homman suurinpiirtein, voi ruveta sit soittelee jne. jos vakavissani hankin ton kisakoneen ja rupeen tämmöseen projektiin.
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
No jos sun sierra on 2 litranen jo ennestään niin ei tuu prosentteja jos et kerro että moottori on vaihdettu ja että siinä on opelin ruisku ja peitä ne ooppel logot jos semmosia on ja turbo asioista kannattaa kysyä akelta kun tuntuu että ne lait muuttuu joka toinen viikko
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Tota mäkin tarkotin.siipicossu kirjoitti:Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Ei ihan 2 minsaa riittänyt, kun ekaa viestiä rupesin kirjottaa, oli ketjussa vasta 3 viestiä, mutta näköjään muutama kerkes ensin


-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: kiitos
'hawkki kirjoitti:karmann, tarkoitin lähinnä et joku ehkä viitsis kuluttaa pari minsaa aikaa siihen oman tietonsa kirjottamiseen tänne, sen sijaan että mä luen läpi pari lakikirjaa ja oikeuden ennakkopäätöspöytäkirjoja n kappaletta![]()
Kannattaisiko kuitenkin käydä katsomassa sitä mainitsemaani linkkiä, ennen kuin alkaa höpöttämään mitään lakikirjoista? Varmaan aika pitkälle samasta paikasta kävi siipicossu hakemassa sulle vastauksen, jota et itse viitsinyt kaivaa. Pitääkö se autokin rakentaa sulle valmiiksi jonkun sellaisen, joka sen osaa?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Kyllä te lapset jonain päivänä ymmärrätte, kun olette ensin muutaman vuoden lukenut päivästä toiseen samoja kysymyksiä, joihin vastaukset löytyy todella helposti, että mitä varten täällä jotkut jaksaa valittaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 14:10:08 2003
- Paikkakunta: Salo
-
- Ylläpitäjä
Hawkki ja muut uusavuttomat.
Tässä foorumissa ja netissä on perkeleen paljon jauhettu näistä ja muista asioista ennenkin. Onko se niin vaikeea käyttää hakusanoja ja hakunappia. Hakusanoilla on nuokin Siipicossun ja Jallun tiedot ja linkit haettu HEIDÄN AJALLAAN sinulle.
Mikä on sen turhauttavampaa kuin jatkuvasti samoja juttuja toistaa toistamistaan, lopulta käy niin ettei viitsi enää määrättyihin juttuihin enää kukaan asioista tietävä vastata. Tätä ns itseignorea olen jo suorittanut ja suoritan edelleen. Minua ei kiinnostaa kerran viikossa jankuttaa samaa asiaa johon löytyy monesti vastaus samalta sivulta ja jopa joskus yhtä topiccia alempaa.
Vuonna 1990 kun nettiin perseeni istutin pysyvästi oli täällä tiukat säännöt faqien ja netiketin muodossa. Jos niistä poikkesit tuli määräaikaiset bannit välittömästi.
Ne säännöt on edelleen olemassa mutta nykyvauhdilla kun vitun kiireisiä ihmisiä tulee nettiin haluten HETI, TÄSSÄ JA NYT MULLE MULLE JA MULLE
haluten mahdollisimman nopeasti tietoa foorumeista käyttämättä itse pillunkarvan vertaa aikaa tietojen hakemiseen. Se tieto voisi löytyä paljon nopeammin omalla aktiivisuudella käyttäen googlea http://www.google.fi/ tai evrekaa http://www.suomi24.fi/.
Hyvä esimerkki. Tässä foorumissa eräs kirjoittaja halusi nopeasti tietoa eri autohälyttimistä. Meni päivä ja kas joku laittoi linkin (oisko ollu ckolli)http://www.google.fi/ ja hakusanaksi autohälytin suomisivuilta, oho 6 sivua löytyy tietoa heti. Hakua kun täsmentää löytyy lisää.
Kaikkein mukavimpia ovat ne jotka vielä kysyvät numeroita kun on annettu selkeesti esim firman nimi jota hän haki. Lyhyt numeronäppäily ja numba ois selvillä mut ei, pitää vaan edelleen teetättää joillain muilla sitä työtä eli mahdollisesti tiedon antaja tekee puolestasi sen lyhyen numeronäppäilyn omalla kustannuksellaan...
Summa summarum.
Koita ensin hae painiketta ja OPETTELE käyttämään sitä. Jos ei sieltä löydy katso faq, jos ei sieltäkään niin anna palaa eli ei tämä sitä tarkoita että aina pitäisi mainita "ei löytynyt, sorry että kysyn" jne jne.
Sitä varten foorumit ovat että näissä jaetaan tietoa, koemusta ja taitoa. Sitä jaetaan mielellään kunhan ei se kysyjä ala vaatimaan ja tekee hieman itsekkin jotain ongelmansa eteen.
Kun saat sitä tietoa KIITÄ PERKELE edes siitä että joku on sitä jakanut sulle tai puolestasi tehnyt töitä. KIITOS sanan kirjoittamiseen ei mene kuin vajaa sekuntti.
Ja tästä on turha ottaa herneitä nenuun sillä jokainen Teistä tajuaa että näin asiat on.
Tässä foorumissa ja netissä on perkeleen paljon jauhettu näistä ja muista asioista ennenkin. Onko se niin vaikeea käyttää hakusanoja ja hakunappia. Hakusanoilla on nuokin Siipicossun ja Jallun tiedot ja linkit haettu HEIDÄN AJALLAAN sinulle.
Mikä on sen turhauttavampaa kuin jatkuvasti samoja juttuja toistaa toistamistaan, lopulta käy niin ettei viitsi enää määrättyihin juttuihin enää kukaan asioista tietävä vastata. Tätä ns itseignorea olen jo suorittanut ja suoritan edelleen. Minua ei kiinnostaa kerran viikossa jankuttaa samaa asiaa johon löytyy monesti vastaus samalta sivulta ja jopa joskus yhtä topiccia alempaa.
Vuonna 1990 kun nettiin perseeni istutin pysyvästi oli täällä tiukat säännöt faqien ja netiketin muodossa. Jos niistä poikkesit tuli määräaikaiset bannit välittömästi.
Ne säännöt on edelleen olemassa mutta nykyvauhdilla kun vitun kiireisiä ihmisiä tulee nettiin haluten HETI, TÄSSÄ JA NYT MULLE MULLE JA MULLE
haluten mahdollisimman nopeasti tietoa foorumeista käyttämättä itse pillunkarvan vertaa aikaa tietojen hakemiseen. Se tieto voisi löytyä paljon nopeammin omalla aktiivisuudella käyttäen googlea http://www.google.fi/ tai evrekaa http://www.suomi24.fi/.
Hyvä esimerkki. Tässä foorumissa eräs kirjoittaja halusi nopeasti tietoa eri autohälyttimistä. Meni päivä ja kas joku laittoi linkin (oisko ollu ckolli)http://www.google.fi/ ja hakusanaksi autohälytin suomisivuilta, oho 6 sivua löytyy tietoa heti. Hakua kun täsmentää löytyy lisää.
Kaikkein mukavimpia ovat ne jotka vielä kysyvät numeroita kun on annettu selkeesti esim firman nimi jota hän haki. Lyhyt numeronäppäily ja numba ois selvillä mut ei, pitää vaan edelleen teetättää joillain muilla sitä työtä eli mahdollisesti tiedon antaja tekee puolestasi sen lyhyen numeronäppäilyn omalla kustannuksellaan...
Summa summarum.
Koita ensin hae painiketta ja OPETTELE käyttämään sitä. Jos ei sieltä löydy katso faq, jos ei sieltäkään niin anna palaa eli ei tämä sitä tarkoita että aina pitäisi mainita "ei löytynyt, sorry että kysyn" jne jne.
Sitä varten foorumit ovat että näissä jaetaan tietoa, koemusta ja taitoa. Sitä jaetaan mielellään kunhan ei se kysyjä ala vaatimaan ja tekee hieman itsekkin jotain ongelmansa eteen.
Kun saat sitä tietoa KIITÄ PERKELE edes siitä että joku on sitä jakanut sulle tai puolestasi tehnyt töitä. KIITOS sanan kirjoittamiseen ei mene kuin vajaa sekuntti.
Ja tästä on turha ottaa herneitä nenuun sillä jokainen Teistä tajuaa että näin asiat on.