moottorin vaihtamisesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

moottorin vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Huhtikuu 2. 13:45:37 2004

Elikkä mitä paperisotaa on edessä jos aikoo vaihtaa 2 litrasen ohc kaasarikoneen tilalle 2 litrasen ohc kisamyllyn opelin ruiskulla?

Entä saako autoon jossa on ollut vapaasti hengittävä moottori asentaa turboahtimen?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Huhtikuu 2. 14:21:28 2004

Katohan kun tuolla ylhäällä on tuollainen HAKU-nappi. Koitahan painaa sitä.

Sitten tuolta FAQ-osiosta löytyy kaikkea mielenkiintoista. Autoaiheisista linkeistä mm. linkki säädöskokoelmaan, jossa on lakipykälät liittyen moottorin muuttamiseen, vaihtamiseen ja virittämiseen.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

hawkki
Ylläpitäjä

kiitos kiitos

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Huhtikuu 2. 14:55:05 2004

juu, voinhan mä lukea läpi 200 sivua lakikirjaa, tai sit kysyä täältä joltain joka tietää ja saada suoraan vastauksen. Onhan se tietysti liikaa pyydetty että joku pari minsaa uhrais omaa aikaa ja selvittäs ton asian...
ja mainittakoon nyt vielä niin hakua koitin, enkä löytänyt tästä aiheesta topiccia

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Pe Huhtikuu 2. 15:17:35 2004

Kerroppa nyt vaikka alkuun jotain tuosta autosta... vuos yms.

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Pe Huhtikuu 2. 15:21:42 2004

Mikset käytä omaa aikaasi paria minuuttia ja soita ake/ kats.toimistoon, asia tulee selväksi kerralla eikä tuu näitä "oon kuullu tai kaveri kerto juttuja", joita lopuksi on yhtä monta erillaista kun on kirjoittajaakin.
Hieman oma-aloitteisuutta. Ja monesti selaamalla vanhoja juttuja (yleensä jopa samalta sivulla) löytyy vastauksia yleisimmin esillä oleviin asioihin.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

FordEscort
Ylläpitäjä

Re: moottorin vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Pe Huhtikuu 2. 15:22:39 2004

hawkki kirjoitti:Elikkä mitä paperisotaa on edessä jos aikoo vaihtaa 2 litrasen ohc kaasarikoneen tilalle 2 litrasen ohc kisamyllyn opelin ruiskulla?

Entä saako autoon jossa on ollut vapaasti hengittävä moottori asentaa turboahtimen?
Ei mitään... Mun mielestä :lol:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Huhtikuu 2. 15:23:49 2004

Noita topickeja näistä luvista yms. kyllä täältä löytyy, mutta toi haku-toiminto on vähän sitä sun tätä, ainakin mun mielestä.
Sitä, että se sun yllys on mallia kisa, ei tarvitse inssille kertoa ja kaasarin vaihtaminen ruiskuksi ei vaadi mitään lupia. Tilanteen mukaan voidaan olettaa, että tehot nousee 10% (luin ton ainakin jostain), mutta esim. sierran ollesa kyseessä tolla ei ole mitään merkitystä, koska jarrut samat (kaasari/ruisku).
Turbottaminen ei vaadi erikoislupia, kuhan tehot pysyy samassa - +20%, siitä minkä auton rakenne sallii (pääasiassa jarrujen koko), jos inssi on pätevä mies ja ottaa vertailuautoksi pyydetyn mallin.
Noista teho-/jarrujutuista löytyy jopa taitaa eka sivultakin jo tarinaa.

hawkki
Ylläpitäjä

kiitos

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Huhtikuu 2. 16:29:59 2004

karmann, tarkoitin lähinnä et joku ehkä viitsis kuluttaa pari minsaa aikaa siihen oman tietonsa kirjottamiseen tänne, sen sijaan että mä luen läpi pari lakikirjaa ja oikeuden ennakkopäätöspöytäkirjoja n kappaletta ;)

Kiitos vastanneille, tämmösen alustavan vastauksen jälkeen kun itetää homman suurinpiirtein, voi ruveta sit soittelee jne. jos vakavissani hankin ton kisakoneen ja rupeen tämmöseen projektiin.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Pe Huhtikuu 2. 17:06:38 2004

No jos sun sierra on 2 litranen jo ennestään niin ei tuu prosentteja jos et kerro että moottori on vaihdettu ja että siinä on opelin ruisku ja peitä ne ooppel logot jos semmosia on ja turbo asioista kannattaa kysyä akelta kun tuntuu että ne lait muuttuu joka toinen viikko
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Huhtikuu 2. 17:08:50 2004

Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.


Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Huhtikuu 2. 18:09:02 2004

siipicossu kirjoitti:Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Tota mäkin tarkotin.
Ei ihan 2 minsaa riittänyt, kun ekaa viestiä rupesin kirjottaa, oli ketjussa vasta 3 viestiä, mutta näköjään muutama kerkes ensin :D :D

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: kiitos

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Huhtikuu 2. 18:18:04 2004

hawkki kirjoitti:karmann, tarkoitin lähinnä et joku ehkä viitsis kuluttaa pari minsaa aikaa siihen oman tietonsa kirjottamiseen tänne, sen sijaan että mä luen läpi pari lakikirjaa ja oikeuden ennakkopäätöspöytäkirjoja n kappaletta ;)
'

Kannattaisiko kuitenkin käydä katsomassa sitä mainitsemaani linkkiä, ennen kuin alkaa höpöttämään mitään lakikirjoista? Varmaan aika pitkälle samasta paikasta kävi siipicossu hakemassa sulle vastauksen, jota et itse viitsinyt kaivaa. Pitääkö se autokin rakentaa sulle valmiiksi jonkun sellaisen, joka sen osaa?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

hawkki
Ylläpitäjä

.

Viesti Kirjoittaja hawkki » La Huhtikuu 3. 11:17:05 2004

sitähän varten tää foorumi on että saa huutaa kaikille että RTFM ja hakuakin voi käyttää.

Kiitokset kuitenkin vastanneille!

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » La Huhtikuu 3. 12:15:00 2004

Joo, jotkut jaksaa aina valittaa. Ja nuo haku-toiminnot OVAT perseestä.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Huhtikuu 3. 12:38:22 2004

Kyllä te lapset jonain päivänä ymmärrätte, kun olette ensin muutaman vuoden lukenut päivästä toiseen samoja kysymyksiä, joihin vastaukset löytyy todella helposti, että mitä varten täällä jotkut jaksaa valittaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

popo99
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 14:10:08 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja popo99 » La Huhtikuu 3. 15:33:51 2004

jallu kirjoitti:Kyllä te lapset jonain päivänä ymmärrätte, kun olette ensin muutaman vuoden lukenut päivästä toiseen samoja kysymyksiä, joihin vastaukset löytyy todella helposti, että mitä varten täällä jotkut jaksaa valittaa.
"Äiti" on aina oikeassa :lol:
Ahistaa ahistaa

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Huhtikuu 4. 17:09:44 2004

Hawkki ja muut uusavuttomat.

Tässä foorumissa ja netissä on perkeleen paljon jauhettu näistä ja muista asioista ennenkin. Onko se niin vaikeea käyttää hakusanoja ja hakunappia. Hakusanoilla on nuokin Siipicossun ja Jallun tiedot ja linkit haettu HEIDÄN AJALLAAN sinulle.

Mikä on sen turhauttavampaa kuin jatkuvasti samoja juttuja toistaa toistamistaan, lopulta käy niin ettei viitsi enää määrättyihin juttuihin enää kukaan asioista tietävä vastata. Tätä ns itseignorea olen jo suorittanut ja suoritan edelleen. Minua ei kiinnostaa kerran viikossa jankuttaa samaa asiaa johon löytyy monesti vastaus samalta sivulta ja jopa joskus yhtä topiccia alempaa.

Vuonna 1990 kun nettiin perseeni istutin pysyvästi oli täällä tiukat säännöt faqien ja netiketin muodossa. Jos niistä poikkesit tuli määräaikaiset bannit välittömästi.
Ne säännöt on edelleen olemassa mutta nykyvauhdilla kun vitun kiireisiä ihmisiä tulee nettiin haluten HETI, TÄSSÄ JA NYT MULLE MULLE JA MULLE
haluten mahdollisimman nopeasti tietoa foorumeista käyttämättä itse pillunkarvan vertaa aikaa tietojen hakemiseen. Se tieto voisi löytyä paljon nopeammin omalla aktiivisuudella käyttäen googlea http://www.google.fi/ tai evrekaa http://www.suomi24.fi/.

Hyvä esimerkki. Tässä foorumissa eräs kirjoittaja halusi nopeasti tietoa eri autohälyttimistä. Meni päivä ja kas joku laittoi linkin (oisko ollu ckolli)http://www.google.fi/ ja hakusanaksi autohälytin suomisivuilta, oho 6 sivua löytyy tietoa heti. Hakua kun täsmentää löytyy lisää.

Kaikkein mukavimpia ovat ne jotka vielä kysyvät numeroita kun on annettu selkeesti esim firman nimi jota hän haki. Lyhyt numeronäppäily ja numba ois selvillä mut ei, pitää vaan edelleen teetättää joillain muilla sitä työtä eli mahdollisesti tiedon antaja tekee puolestasi sen lyhyen numeronäppäilyn omalla kustannuksellaan...

Summa summarum.
Koita ensin hae painiketta ja OPETTELE käyttämään sitä. Jos ei sieltä löydy katso faq, jos ei sieltäkään niin anna palaa eli ei tämä sitä tarkoita että aina pitäisi mainita "ei löytynyt, sorry että kysyn" jne jne.
Sitä varten foorumit ovat että näissä jaetaan tietoa, koemusta ja taitoa. Sitä jaetaan mielellään kunhan ei se kysyjä ala vaatimaan ja tekee hieman itsekkin jotain ongelmansa eteen.

Kun saat sitä tietoa KIITÄ PERKELE edes siitä että joku on sitä jakanut sulle tai puolestasi tehnyt töitä. KIITOS sanan kirjoittamiseen ei mene kuin vajaa sekuntti.

Ja tästä on turha ottaa herneitä nenuun sillä jokainen Teistä tajuaa että näin asiat on.

Vastaa Viestiin