Sierran lisäpitkät

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cos1
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Maaliskuu 4. 13:23:00 2003

Sierran lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja cos1 » La Huhtikuu 3. 20:29:47 2004

Niin mul on toi -88 sierra ja siin ne lisäpitkät. Kellään tietoo kestääkö 100W polttimoilla hehkuttaa??? Kyllä siin umpios on reilusti ilmatilaa et ei minusta pitäs polttaa heijastepintaa. Kertokoon joku jolla tietoa,kitoos.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sierran lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Huhtikuu 3. 20:57:29 2004

cos1 kirjoitti:Niin mul on toi -88 sierra ja siin ne lisäpitkät. Kellään tietoo kestääkö 100W polttimoilla hehkuttaa??? Kyllä siin umpios on reilusti ilmatilaa et ei minusta pitäs polttaa heijastepintaa. Kertokoon joku jolla tietoa,kitoos.
Pitkiä käytetään sangen harvoin ja silloin kuin käytetään niin vauhtia on yleensä niin paljon että lasi jäähtyy hyvin. Itselläni on ollut Sierroissa liki aina nuo 100w lisäpitkillä eikä ole katsastuksessakaan koskaan hylsyä niiden vuoksi tullut. Lyhyet kun maltat pitää vakioina niin hyvin kestää lisätehoa lisäpitkillä. Eli omissa Sierroissani ei ole ollut mitään ongelmia noilla lisätehoilla.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » La Huhtikuu 3. 21:00:26 2004

No jos haluat välttämättä pilata umpiot, kuumentaa johdot, sulattaa valokatkaisijan ja saada olemattoman valotehon lisäyksen, niin laita vaan satawattiset. Jos haluat parantaa valoja, niin laita valot releiden kautta kunnon paksuilla piuhoilla ja siihen vielä kunnon polttimot (normaaliwattiset) niin johan paranee.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » La Huhtikuu 3. 21:01:25 2004

nojoo, pakko avautuu tähäkkin,

eli oon just asentanu tohon kauppaescoon noi 100W lisäpitkät eikä tähän mennes oo mitään motkottanu joten antaa palaa vaan!!
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » La Huhtikuu 3. 21:06:25 2004

Se, että olette niin tyh.. tai sanotaanko tietämättömiä että laitatte omiinne satawattisia, ei tarkoita sitä että teidän kannattaa niitä muille suositella. Vakioon valojärjestelmään ei ole mitään järkeä laittaa satawattisia, koska A) niistä ei ole (juuri) mitään hyötyä ja B) niistä on vaaraa auton tietyille osille.
Valot saa muilla keinoin parannettua turvallisesti huomattavasti paremmalla lopputuloksella. Ja tästä on nyt turha kenenkään alkaa aukoa päätään, koska se nyt vain sattuu olemaan niin. Piste.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Huhtikuu 3. 21:10:40 2004

Jos huonot johdot niin ei välttämättä 100w tule yhtään lisää valotehoa. Ainoastaan johdot lämpenee.
Mulla oli escortissa 4x130w ja 6mm2 johto joka lampulle erikseen ja virta releelle otettu suoraan laturilta.
Silloin ei lämmitetty johtoja.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

cos1
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Maaliskuu 4. 13:23:00 2003

Viesti Kirjoittaja cos1 » La Huhtikuu 3. 21:16:31 2004

summa summarum: ajan siis vain valoisaan aikaan :lol: (auto kyl näyttää paremmalta hämärässä)

no ei tosi,kiitos vastauksista!!

sitä vaan mietin et ei noi mitkään erikoiset valot ole lisäpitkienkään kanssa, nii mites sit vakiopitkillä??

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » La Huhtikuu 3. 21:41:35 2004

musicman kirjoitti:Se, että olette niin tyh.. tai sanotaanko tietämättömiä että laitatte omiinne satawattisia, ei tarkoita sitä että teidän kannattaa niitä muille suositella. Vakioon valojärjestelmään ei ole mitään järkeä laittaa satawattisia, koska A) niistä ei ole (juuri) mitään hyötyä ja B) niistä on vaaraa auton tietyille osille.
Valot saa muilla keinoin parannettua turvallisesti huomattavasti paremmalla lopputuloksella. Ja tästä on nyt turha kenenkään alkaa aukoa päätään, koska se nyt vain sattuu olemaan niin. Piste.

Oletko koskaan laskenut moniko millistä johtoa 100 wattiset vaativat? jos et niin mietipä vähä mitä puhut.. itsellä 4½ vuoden kokemuksella voin sanoa että 100 wattiset tuovat ainakin omassa sierrassani lisää valotehoa eivätkä johdot lämpene vaikka ovat vakiot. Tiedän mitä tarkoitat huonoilla johdoilla jotka eivät kestä tehoa ja toimivat näin vastuksen tavoin kuten siirtojohto aina.

tuolla voi laskea noita tarvittavia johdon paksuuksia

jos vakio johdolla tulee noin 1 watin häviö niin kyllä 100 wattisen pitäis aika paljon enemmän valotehoa antaa kuin vakio polttimon.

voishan sitä joskus huvikseen värkätä paksummat johdot ja katsoa vaikutuksen...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Huhtikuu 3. 23:06:37 2004

musicman kirjoitti:Se, että olette niin tyh.. tai sanotaanko tietämättömiä että laitatte omiinne satawattisia, ei tarkoita sitä että teidän kannattaa niitä muille suositella. Vakioon valojärjestelmään ei ole mitään järkeä laittaa satawattisia, koska A) niistä ei ole (juuri) mitään hyötyä ja B) niistä on vaaraa auton tietyille osille.
Valot saa muilla keinoin parannettua turvallisesti huomattavasti paremmalla lopputuloksella. Ja tästä on nyt turha kenenkään alkaa aukoa päätään, koska se nyt vain sattuu olemaan niin. Piste.
Jepu jee...En viitsinyt alkaa vetämään tosifaktoja peliin tuossa asiassa :D
Sierrassa on melko laadukkaat ja riittävän paksut johdot noille lisävalojen 100 wattisille polttimoille. Jos haluaa niin toki voi vetää joka piuhan uusiksi releiden kautta ja saa sen viimeisen watinkin peliin. Jos meinaa laittaa 100wattiset lyhyille ja pitkille sekä vielä niille lisäpitkillekin niin tuo johtojen/releiden laitto voi olla hyvä vaihtoehto.

Jos sulla on oikeata kokemusta siitä että johdot on palaneet tuollaisesta 45 watin lisätehosta per lamppu niin lienet myös tarkistanut miksi noin kävi?

Neljän Sierran kokemuksesta ( mittasin joka ainoasta autosta valopiuhojen hävikit ) voin sanoa että noiden lisäpitkien lisäteho tuli suurimmaksi osaksi eteenpäin valotehona eikä johtojen lämmitykseen.

Muut merkit sitten erikseen, niihin en ota pätkääkään kantaa.

ps. Ei kaikkialla ole noi 100 wattiset laittomia. Joissakin malleissa saattaa johdot olla mitoitettu noille 100 w tehoille :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Su Huhtikuu 4. 12:45:12 2004

Mainittakoon nyt sen verran, että tästä asiasta tiedän niin paljon että kenenkään on mitään tosifaktoja tai marinaa turha heittää tähän. Valitan. Sen sijaan suosittelen ottamaan oikeasti asioista selvää. "Mul on ollu satawattiset vaik kuinka kauan"-tyyppinen argumentointi ei ole pätevää.

Olen myös nähnyt muutaman Sierran jonka valokatkaisija on sulanut satawattisten takia. Lieneekö se riittävä syy kehottaa olla laittamatta niitä?
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Su Huhtikuu 4. 16:53:36 2004

Anteeksi. Oli pakko tulla sorkkimaan väliin...
jos vakio johdolla tulee noin 1 watin häviö niin kyllä 100 wattisen pitäis aika paljon enemmän valotehoa antaa kuin vakio polttimon.
Tuo johdossa syntyvä häviö on suoraan laskettavissa sen polttimon yli mitatusta jännitteestä, ei luettavissa bilteman luettelosta kohdasta johtohäviöt.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Su Huhtikuu 4. 19:56:54 2004

Sitä minä vaan mietin että jos ajatellaanpa esim. tavallista 1000W pölynimuria niin eihän sen virtapiuhat kuumene vaikka ne on yleensä vaan 1.5mm2 luokkaa. Miten sitten voi olla mahdollista että esim. Sierran piuhat kuumenisi niin paljon 45 watin lisäyksestä että johdot sulaa ja kytkimet syttyy tuleen..? Nythän puhutaan sentään vaan max 400 watista.

Mulla on kahdessa Sierrassa ollut 100 wattisia lisäpitkissä enkä ole huomannut muita eroja missään paitsi että valoteho on huomattavasti parempi. Siitä on turha keskustella koska asia vaan on näin. Piste. :)
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Su Huhtikuu 4. 20:19:21 2004

mielestäni on aika turhaa ruveta tekemään tästä riitaa ja perustella omia mielipiteitään sillä että "tiedän asiasta niin paljon". Heitä perusteluja jos kerran tiedät.

Ja se mitä jännitehäviöön tulee niin näkyy myös tuolla laskenta kaavalla mihin pistin linkin edellisessä viestissäni..

Eli jos osaat perustella niin perustele koska ei täälläkään päässä ihan alkeelliset tiedot oo.. eli oon opiskellut alaa ja tietoa löytyy myös..

en väitä että olen aina oikeassa mutta jos joku väittää muuta niin kuulisin mielellään pätevät perustelut.
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Su Huhtikuu 4. 20:28:34 2004

Mä olen ihan samoilla linjoilla GYRUKSEN kanssa tässä asiassa, olisi kiva tietää musicmanin perustelut kun se kerran väittää tietävänsä että Sierran piuhat ei kestä 100w lamppuja, kokemus ja käytäntö kun väittää muuta.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Su Huhtikuu 4. 20:31:46 2004

jee-e, jos escortinkin piuhat kestää niin miks ei sierran kestäis 100W?

yhdyn yläpuolisiin keskustelijoihin..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ma Huhtikuu 5. 8:24:56 2004

Ghia-mies kirjoitti:Sitä minä vaan mietin että jos ajatellaanpa esim. tavallista 1000W pölynimuria niin eihän sen virtapiuhat kuumene vaikka ne on yleensä vaan 1.5mm2 luokkaa. Miten sitten voi olla mahdollista että esim. Sierran piuhat kuumenisi niin paljon 45 watin lisäyksestä että johdot sulaa ja kytkimet syttyy tuleen..? Nythän puhutaan sentään vaan max 400 watista.
Johtunee siitä että P=U*I
Jäsen 488

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ma Huhtikuu 5. 18:41:55 2004

Mulla oli edellisessä autossani eli Sierrassa nuo lisäpitkät kytketty paksuilla johdoilla ja releiden kautta ja 100W H3 lappuja käytin eikä valitamista.
CL mallissahan nuo eivät olleet käytössä tehtaalta tullessaan.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Huhtikuu 5. 18:50:50 2004

Hilipati hippan ja mä oon oikeessa.
Lykkää ne 100 wattiset kiinni ja ajele niillä ja ole tyytyväinen.
Mistä moinen pauhu?

Ihan ensin sen kaarasi linssi eli lasiksi sitä kutsutaan. Onko se hyväkuntoinen ja jos ei ole niin kannattaisiko uhrata hiukan fyffee siihen eikä nostaa valotehoo joka vie tehoo :)

Itse olen samoilla linjoilla kuin musicman.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Ma Huhtikuu 5. 18:58:03 2004

juu ehkä lopetetaan tää väittely ja tehään kaikki niinkun huvittaa... no hard feelings.. :D
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Huhtikuu 5. 19:05:08 2004

Eikä kannatta unohtaa, että uusilla umpiolla valoteho on ihan eri luokkaa kuin vanhoilla 5-10 vuotta vanhoilla.

Huomasin itse tämän varsin selvästi: tuossa Orionissa on uudet umpiot ja niiden valotehossa on eroa kuin päivällä ja yöllä verrattuna Escortin todennäköisesti alkuperäisiin vanhoihin kynttilöihin.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Huhtikuu 5. 19:57:47 2004

Sine kirjoitti:Eikä kannatta unohtaa, että uusilla umpiolla valoteho on ihan eri luokkaa kuin vanhoilla 5-10 vuotta vanhoilla.

Huomasin itse tämän varsin selvästi: tuossa Orionissa on uudet umpiot ja niiden valotehossa on eroa kuin päivällä ja yöllä verrattuna Escortin todennäköisesti alkuperäisiin vanhoihin kynttilöihin.
Onkos ne umpiot samanlaiset? Jos on, niin taitaa Orionista vaihtua lamput Escoon?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Ma Huhtikuu 5. 20:03:31 2004

ovat Samanlaiset.
en tiedä miten pitkään mulla kestää noi uudet umpiot. ostin Rkylänvaraosasta ja 25e tais olla kappale...!

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Huhtikuu 5. 20:10:37 2004

rstLate kirjoitti:ovat Samanlaiset.
en tiedä miten pitkään mulla kestää noi uudet umpiot. ostin Rkylänvaraosasta ja 25e tais olla kappale...!
Itsekin kyselin alkutalvesta tuohon MK5 cabrioon ja halvin olisi ollut 36 euroa. Rantakylän varaosassa oli jotakin 60 euron luokkaa. Pitää ostaa vasen umpio kun siinä on kummallinen reikä, kivenisku ehkä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Huhtikuu 5. 20:14:26 2004

ukormi kirjoitti:Onkos ne umpiot samanlaiset? Jos on, niin taitaa Orionista vaihtua lamput Escoon?
Hyvin paljon mahdollista, että vaihtuu :wink:

Eiväthän ne paljon uutena maksa, katsoo nyt jaksaako sitten nähdä niin paljon vaivaa.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Ma Huhtikuu 5. 21:05:20 2004

jos ostaa muuten uuden umpion sierraan niin mitä siihen sisältyy? tuleeko sen heijastin osan kiinnitykset mukaan kun omassa ovat kiinnikkeet katki..
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Huhtikuu 5. 21:10:42 2004

GYRUS kirjoitti:jos ostaa muuten uuden umpion sierraan niin mitä siihen sisältyy? tuleeko sen heijastin osan kiinnitykset mukaan kun omassa ovat kiinnikkeet katki..
Entiseen cossuuni ostin pelkät lasit mutta kartoitin myös koko umpion ostoa. Kun ostat umpion niin tulee kaikki tarvittava mukana. On vaan aika tyyriit. Kokeile korjata ne rikkimenneet muovikiinnikkeet joillakin yleismallin muovipalloilla. Myös romikselta kannattaa käydä katsomassa jos olisi rikkinäisiä umpioita. Niistä saattavat myydä nuo helposti rikkoutuvat muoviosat.

Näin siis konttiperämallisten umpioiden kanssa. Vanhemmassa on hieman erilaiset kiinnikkeet.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Huhtikuu 7. 21:41:22 2004

Ghia-mies kirjoitti:Sitä minä vaan mietin että jos ajatellaanpa esim. tavallista 1000W pölynimuria niin eihän sen virtapiuhat kuumene vaikka ne on yleensä vaan 1.5mm2 luokkaa. Miten sitten voi olla mahdollista että esim. Sierran piuhat kuumenisi niin paljon 45 watin lisäyksestä että johdot sulaa ja kytkimet syttyy tuleen..? Nythän puhutaan sentään vaan max 400 watista.
Autossa on n. 14V ja pistorasiassa jossa pölynimuri on kiinni, on n. 230V, eli pistorasiasähkössä tarvitaan yksi kuudestoista osa siitä virrasta mitä vajaalla 14V jännitteellä, että saavutettaisiin sama tehomäärä.

Metrin pitkä 1.5mm2 kaksinapainen kuparikaapeli kuumenee 14V järjestelmässä noin 100W edestä, jos kuormana on kilowatin tehoinen laite. Eli siinä saattaa savua nousta jo.

Selvennettynä:
Jos laitat kilowatin pölynimurin autoon, niin tarvitaan 16 kertaa enemmän amppeereita mitä sähköverkkoon laitettavaan kilowatin imuriin.

Autossa 1kW saadaan n. 70A virralla
Talossa pistorasiasta 1kW saadaan reilulla 4.3A virralla.


Ajatuksia:
Yhden voltin suuruinen jänniteen aleneminen 14V järjestelmässä aiheuttaa 16-kertaisen tehon alenemisen siihen nähden, minkälaisen tehon alenemisen se aihauttaisi 230V järjestelmässä.

Tässä tuli mm. yksi syy siihen miksi sähköverkkojen jännite pyritään pitämään mahdollisimman korkealla - P=U*I eli mitä suurempi jännite, sitä pienempi virta tarvitaan saman tehon saavuttamiseen. Virran perusteella kaapeli valitaan.

400W valoille tarvitaan siis johdin jolla saadaan riittävän pienellä tehohäviöllä siirrettyä esim. 1m matkan noin 30A virta. 10 neliön kuparikaapeli hukkaa matkalle n. 1.5Wattia, 0.05V jännitehäviöllä. 4 neliön kuparikaapeli hukkaakin jo vajaan 4W, 0.13V jännitehäviöllä.


Tässä pitää tehdä siis kompromisseja jos haluaa kirkkaat valot samalla kun säästää johtimien hinnassa rahaa.



[EDIT] Selvennetty tekstiä. Jos joku saisi siitä edes jotain selvää nyt. :)
Viimeksi muokannut olafu, Ke Huhtikuu 7. 21:56:18 2004. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jäsen #606

ilesoft
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ilesoft » Ke Huhtikuu 7. 21:51:45 2004

Laittakaa 230V jännitteet niille lisäpitkille niin ei tartte olla paksu johto.

sivuhuomautus: Tiesittekö että uuden Intel Penium 3,4E:n virrankulutus on 91 Ampeeria? :shock:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Huhtikuu 7. 22:55:18 2004

Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Huhtikuu 7. 23:16:48 2004

samiharju kirjoitti:Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...
...ja tehokkaampi laturi ja isompi akku ;)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Huhtikuu 7. 23:28:57 2004

Semmoinen 90A laturi ja 14.5V säädin. Silloin tällöin saa vaihtaa polttimoita mutta kyllä näkee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Huhtikuu 8. 8:00:38 2004

samiharju kirjoitti:Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...
Tommosta kasaa valoja en laittais autoni keulalle edes aseella uhattaessa. :D Sierran omat valot näyttää kohtuu hyvin kunhan ovat kunnossa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Huhtikuu 8. 14:29:59 2004

samiharju kirjoitti:Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...
Referenssiluvut taitaa mennä aika reilusti yli vai onko noi kaikki neljä kuuppaa sumareita? Sierran lisäpitkällisistä taitaa tulla jo se sallittu 75.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Huhtikuu 8. 14:41:04 2004

samiharju kirjoitti:Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...
No jo on pilluvalot Sierrassa.
Saakos syylari ja konehuone jäähdytysilmaa riittävästi.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Huhtikuu 8. 15:46:14 2004

jotta määkin saan sanoa jotain niin tässä tulee.
jotta ei tarvi ajatella mutuja niin ota yleismittari käteen
mittaa jännite silloin kun käytät vakio poltinta.
(siis lampun liittimestä ja lampun maadoituksesta)
vaihda poltin.
kokeile muuttuiko jännite.
tällä testillä kokeilet helposti onko johto liian ohkanen.
muutamalla laskennalla voit selvittää nopsaan mikä on watti määrä lampussa kun mittauksella tiedät jännitteen kannassa ja lampun ainoa vakiohan on vastus(resistanssi)
-...että silleen
selittelen muuten päivitäin saman suuntaisia asioita
tietysti jos löytyy luminessi mittari niii sit asia onkin eri.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 8. 18:32:15 2004

Eks niitä poliiseita mennä karkuun valottomana?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Huhtikuu 8. 19:08:42 2004

sierra friikki kirjoitti:jotta määkin saan sanoa jotain niin tässä tulee.
jotta ei tarvi ajatella mutuja niin ota yleismittari käteen
mittaa jännite silloin kun käytät vakio poltinta.
(siis lampun liittimestä ja lampun maadoituksesta)
vaihda poltin.
kokeile muuttuiko jännite.
tällä testillä kokeilet helposti onko johto liian ohkanen.
muutamalla laskennalla voit selvittää nopsaan mikä on watti määrä lampussa kun mittauksella tiedät jännitteen kannassa ja lampun ainoa vakiohan on vastus(resistanssi)
-...että silleen
selittelen muuten päivitäin saman suuntaisia asioita
tietysti jos löytyy luminessi mittari niii sit asia onkin eri.
Jos vastuksen (eli tässä tapauksessa johdon, jonka vastusarvo on käytännössä lähes olematon) yli on jokin jännite jollakin kuormalla niin se yli oleva jännite kasvaa aina jos läpi menevä virta kasvaa. Paitsi suprajohteessa jossa R on nolla. Eli johtimen yli oleva jännite kasvaa aina hieman jos lamppu vaihdetaan suurempaan ja näin lampun kannalla oleva jännite laskee.

Lampun resistanssikin kasvaa hieman ajanmittaan koska lanka ohenee käytettäessä. Ja kylmänä sen resistanssi on aina pienempi mitä kuumana. Mittaamalla lampun ottaman virran ja kertomalla sen sitten kannasta löytyvällä jännitteellä saa sen oikean tehon selville. Mittaamalla piuhan yli olevan jännitteen ja kertomalla sen lampun virralla saa sen piuhan hukkaaman tehon tietoonsa.

R=resistanssi eli vastus (Ohmit)
I=virta (Ampeerit)
U=jännite (Voltit)
P=teho (Watit)

Kaavoja:
Tehon laskeminen jos tiedetään resistanssi ja virta:
P=I²*R

Tehon laskeminen kun tiedetään virta ja jännite:
P=U*I
Jäsen #606

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » To Huhtikuu 8. 19:18:49 2004

Olen myös nähnyt muutaman Sierran jonka valokatkaisija on sulanut satawattisten takia. Lieneekö se riittävä syy kehottaa olla laittamatta niitä?

Eikö isot virrat ohjata releen kautta eli rele sulaa jos joku sulaa, ei katkaisija?
Korjatkaa jos pahasti väärin.
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Huhtikuu 8. 19:21:26 2004

Sierrassa ei ainakaan ole valoreleitä vakiona. Laitan ittelle kyllä releet jos laitan isompia polttimoita, ei tartte murehtia noista hävikeistä ainakaan silloin.
Jäsen #606

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Ke Huhtikuu 14. 9:31:01 2004

RSLook kirjoitti:
Olen myös nähnyt muutaman Sierran jonka valokatkaisija on sulanut satawattisten takia. Lieneekö se riittävä syy kehottaa olla laittamatta niitä?

Eikö isot virrat ohjata releen kautta eli rele sulaa jos joku sulaa, ei katkaisija?
Korjatkaa jos pahasti väärin.
Kuten olafukin mainitsi, tämä että Sierrassa ei ole niitä releitä, onkin suurin syy siihen miksi saan heti ihottumaa kun joku mainitsee laittavansa satawattiset Sierraan.

Nyt kun en ole hetkeen palstaa lukenut, on mielenkiintoista nähdä tämänkin ketjun kulku... Hassua että minulta vaaditaan parempia perusteluja, vaikka vaatijat itse eivät ole sellaisia vielä ollenkaan antaneet. Kiitokset olafulle joka on jaksanut vääntää sähköteknisiä asioita rautalangasta, minä en olisi jaksanut.

Ihan yhteenvetona: Jos haluatte niitä satawattisia välttämättä käyttää, niin laittakaa releet ja paksut johdot.

Pienenä mielenkiintoisena kuriositeettina, aikoinaan kun TM:ssä oli iso valojenparannusartikkeli, samassa yhteydessä yhdessä autossa testattiin miten nämä satawattiset vaikuttaisivat, olisivathan ne paljon halvempi ja vaivattomampi vaihtoehto valojen perusparannukselle. Tulos: yhden kouluarvosanan verran, oliko muistaakseni 7:sta 7+:aan. Kun sen sijaan valojen totaalihuollon jälkeen numero parani alkuperäisestä useita numeroita.

Mutta tämäkin nyt lienee niitä asioita, joita on itsepäiselle suomalaiselle turha yrittää selittää ("Kyllä mää tiedän nää jutut kun olen jo vuosia niitä käyttäny") joten senkun käytätte niitä polttimoita jos haluatte. Unohdetaan koko kina.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Huhtikuu 14. 10:59:00 2004

olafu>
eiköhän ole aika tarkasti selvitetty.
se että selviskö se kellekkään muulle on heidän oma asia.
mulle se ainakin on selvää miten valoni asennan ja taitaa olla sullekkin :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin