Sierran lisäpitkät
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 4. 13:23:00 2003
Sierran lisäpitkät
Niin mul on toi -88 sierra ja siin ne lisäpitkät. Kellään tietoo kestääkö 100W polttimoilla hehkuttaa??? Kyllä siin umpios on reilusti ilmatilaa et ei minusta pitäs polttaa heijastepintaa. Kertokoon joku jolla tietoa,kitoos.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Sierran lisäpitkät
Pitkiä käytetään sangen harvoin ja silloin kuin käytetään niin vauhtia on yleensä niin paljon että lasi jäähtyy hyvin. Itselläni on ollut Sierroissa liki aina nuo 100w lisäpitkillä eikä ole katsastuksessakaan koskaan hylsyä niiden vuoksi tullut. Lyhyet kun maltat pitää vakioina niin hyvin kestää lisätehoa lisäpitkillä. Eli omissa Sierroissani ei ole ollut mitään ongelmia noilla lisätehoilla.cos1 kirjoitti:Niin mul on toi -88 sierra ja siin ne lisäpitkät. Kellään tietoo kestääkö 100W polttimoilla hehkuttaa??? Kyllä siin umpios on reilusti ilmatilaa et ei minusta pitäs polttaa heijastepintaa. Kertokoon joku jolla tietoa,kitoos.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
No jos haluat välttämättä pilata umpiot, kuumentaa johdot, sulattaa valokatkaisijan ja saada olemattoman valotehon lisäyksen, niin laita vaan satawattiset. Jos haluat parantaa valoja, niin laita valot releiden kautta kunnon paksuilla piuhoilla ja siihen vielä kunnon polttimot (normaaliwattiset) niin johan paranee.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Se, että olette niin tyh.. tai sanotaanko tietämättömiä että laitatte omiinne satawattisia, ei tarkoita sitä että teidän kannattaa niitä muille suositella. Vakioon valojärjestelmään ei ole mitään järkeä laittaa satawattisia, koska A) niistä ei ole (juuri) mitään hyötyä ja B) niistä on vaaraa auton tietyille osille.
Valot saa muilla keinoin parannettua turvallisesti huomattavasti paremmalla lopputuloksella. Ja tästä on nyt turha kenenkään alkaa aukoa päätään, koska se nyt vain sattuu olemaan niin. Piste.
Valot saa muilla keinoin parannettua turvallisesti huomattavasti paremmalla lopputuloksella. Ja tästä on nyt turha kenenkään alkaa aukoa päätään, koska se nyt vain sattuu olemaan niin. Piste.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Jos huonot johdot niin ei välttämättä 100w tule yhtään lisää valotehoa. Ainoastaan johdot lämpenee.
Mulla oli escortissa 4x130w ja 6mm2 johto joka lampulle erikseen ja virta releelle otettu suoraan laturilta.
Silloin ei lämmitetty johtoja.
Mulla oli escortissa 4x130w ja 6mm2 johto joka lampulle erikseen ja virta releelle otettu suoraan laturilta.
Silloin ei lämmitetty johtoja.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
musicman kirjoitti:Se, että olette niin tyh.. tai sanotaanko tietämättömiä että laitatte omiinne satawattisia, ei tarkoita sitä että teidän kannattaa niitä muille suositella. Vakioon valojärjestelmään ei ole mitään järkeä laittaa satawattisia, koska A) niistä ei ole (juuri) mitään hyötyä ja B) niistä on vaaraa auton tietyille osille.
Valot saa muilla keinoin parannettua turvallisesti huomattavasti paremmalla lopputuloksella. Ja tästä on nyt turha kenenkään alkaa aukoa päätään, koska se nyt vain sattuu olemaan niin. Piste.
Oletko koskaan laskenut moniko millistä johtoa 100 wattiset vaativat? jos et niin mietipä vähä mitä puhut.. itsellä 4½ vuoden kokemuksella voin sanoa että 100 wattiset tuovat ainakin omassa sierrassani lisää valotehoa eivätkä johdot lämpene vaikka ovat vakiot. Tiedän mitä tarkoitat huonoilla johdoilla jotka eivät kestä tehoa ja toimivat näin vastuksen tavoin kuten siirtojohto aina.
tuolla voi laskea noita tarvittavia johdon paksuuksia
jos vakio johdolla tulee noin 1 watin häviö niin kyllä 100 wattisen pitäis aika paljon enemmän valotehoa antaa kuin vakio polttimon.
voishan sitä joskus huvikseen värkätä paksummat johdot ja katsoa vaikutuksen...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Jepu jee...En viitsinyt alkaa vetämään tosifaktoja peliin tuossa asiassamusicman kirjoitti:Se, että olette niin tyh.. tai sanotaanko tietämättömiä että laitatte omiinne satawattisia, ei tarkoita sitä että teidän kannattaa niitä muille suositella. Vakioon valojärjestelmään ei ole mitään järkeä laittaa satawattisia, koska A) niistä ei ole (juuri) mitään hyötyä ja B) niistä on vaaraa auton tietyille osille.
Valot saa muilla keinoin parannettua turvallisesti huomattavasti paremmalla lopputuloksella. Ja tästä on nyt turha kenenkään alkaa aukoa päätään, koska se nyt vain sattuu olemaan niin. Piste.

Sierrassa on melko laadukkaat ja riittävän paksut johdot noille lisävalojen 100 wattisille polttimoille. Jos haluaa niin toki voi vetää joka piuhan uusiksi releiden kautta ja saa sen viimeisen watinkin peliin. Jos meinaa laittaa 100wattiset lyhyille ja pitkille sekä vielä niille lisäpitkillekin niin tuo johtojen/releiden laitto voi olla hyvä vaihtoehto.
Jos sulla on oikeata kokemusta siitä että johdot on palaneet tuollaisesta 45 watin lisätehosta per lamppu niin lienet myös tarkistanut miksi noin kävi?
Neljän Sierran kokemuksesta ( mittasin joka ainoasta autosta valopiuhojen hävikit ) voin sanoa että noiden lisäpitkien lisäteho tuli suurimmaksi osaksi eteenpäin valotehona eikä johtojen lämmitykseen.
Muut merkit sitten erikseen, niihin en ota pätkääkään kantaa.
ps. Ei kaikkialla ole noi 100 wattiset laittomia. Joissakin malleissa saattaa johdot olla mitoitettu noille 100 w tehoille

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Mainittakoon nyt sen verran, että tästä asiasta tiedän niin paljon että kenenkään on mitään tosifaktoja tai marinaa turha heittää tähän. Valitan. Sen sijaan suosittelen ottamaan oikeasti asioista selvää. "Mul on ollu satawattiset vaik kuinka kauan"-tyyppinen argumentointi ei ole pätevää.
Olen myös nähnyt muutaman Sierran jonka valokatkaisija on sulanut satawattisten takia. Lieneekö se riittävä syy kehottaa olla laittamatta niitä?
Olen myös nähnyt muutaman Sierran jonka valokatkaisija on sulanut satawattisten takia. Lieneekö se riittävä syy kehottaa olla laittamatta niitä?
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Anteeksi. Oli pakko tulla sorkkimaan väliin...
Tuo johdossa syntyvä häviö on suoraan laskettavissa sen polttimon yli mitatusta jännitteestä, ei luettavissa bilteman luettelosta kohdasta johtohäviöt.jos vakio johdolla tulee noin 1 watin häviö niin kyllä 100 wattisen pitäis aika paljon enemmän valotehoa antaa kuin vakio polttimon.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Sitä minä vaan mietin että jos ajatellaanpa esim. tavallista 1000W pölynimuria niin eihän sen virtapiuhat kuumene vaikka ne on yleensä vaan 1.5mm2 luokkaa. Miten sitten voi olla mahdollista että esim. Sierran piuhat kuumenisi niin paljon 45 watin lisäyksestä että johdot sulaa ja kytkimet syttyy tuleen..? Nythän puhutaan sentään vaan max 400 watista.
Mulla on kahdessa Sierrassa ollut 100 wattisia lisäpitkissä enkä ole huomannut muita eroja missään paitsi että valoteho on huomattavasti parempi. Siitä on turha keskustella koska asia vaan on näin. Piste.
Mulla on kahdessa Sierrassa ollut 100 wattisia lisäpitkissä enkä ole huomannut muita eroja missään paitsi että valoteho on huomattavasti parempi. Siitä on turha keskustella koska asia vaan on näin. Piste.

Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
mielestäni on aika turhaa ruveta tekemään tästä riitaa ja perustella omia mielipiteitään sillä että "tiedän asiasta niin paljon". Heitä perusteluja jos kerran tiedät.
Ja se mitä jännitehäviöön tulee niin näkyy myös tuolla laskenta kaavalla mihin pistin linkin edellisessä viestissäni..
Eli jos osaat perustella niin perustele koska ei täälläkään päässä ihan alkeelliset tiedot oo.. eli oon opiskellut alaa ja tietoa löytyy myös..
en väitä että olen aina oikeassa mutta jos joku väittää muuta niin kuulisin mielellään pätevät perustelut.
Ja se mitä jännitehäviöön tulee niin näkyy myös tuolla laskenta kaavalla mihin pistin linkin edellisessä viestissäni..
Eli jos osaat perustella niin perustele koska ei täälläkään päässä ihan alkeelliset tiedot oo.. eli oon opiskellut alaa ja tietoa löytyy myös..
en väitä että olen aina oikeassa mutta jos joku väittää muuta niin kuulisin mielellään pätevät perustelut.
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Mä olen ihan samoilla linjoilla GYRUKSEN kanssa tässä asiassa, olisi kiva tietää musicmanin perustelut kun se kerran väittää tietävänsä että Sierran piuhat ei kestä 100w lamppuja, kokemus ja käytäntö kun väittää muuta.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Johtunee siitä että P=U*IGhia-mies kirjoitti:Sitä minä vaan mietin että jos ajatellaanpa esim. tavallista 1000W pölynimuria niin eihän sen virtapiuhat kuumene vaikka ne on yleensä vaan 1.5mm2 luokkaa. Miten sitten voi olla mahdollista että esim. Sierran piuhat kuumenisi niin paljon 45 watin lisäyksestä että johdot sulaa ja kytkimet syttyy tuleen..? Nythän puhutaan sentään vaan max 400 watista.
Jäsen 488
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Hilipati hippan ja mä oon oikeessa.
Lykkää ne 100 wattiset kiinni ja ajele niillä ja ole tyytyväinen.
Mistä moinen pauhu?
Ihan ensin sen kaarasi linssi eli lasiksi sitä kutsutaan. Onko se hyväkuntoinen ja jos ei ole niin kannattaisiko uhrata hiukan fyffee siihen eikä nostaa valotehoo joka vie tehoo
Itse olen samoilla linjoilla kuin musicman.
Lykkää ne 100 wattiset kiinni ja ajele niillä ja ole tyytyväinen.
Mistä moinen pauhu?
Ihan ensin sen kaarasi linssi eli lasiksi sitä kutsutaan. Onko se hyväkuntoinen ja jos ei ole niin kannattaisiko uhrata hiukan fyffee siihen eikä nostaa valotehoo joka vie tehoo

Itse olen samoilla linjoilla kuin musicman.
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
juu ehkä lopetetaan tää väittely ja tehään kaikki niinkun huvittaa... no hard feelings.. 

Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Eikä kannatta unohtaa, että uusilla umpiolla valoteho on ihan eri luokkaa kuin vanhoilla 5-10 vuotta vanhoilla.
Huomasin itse tämän varsin selvästi: tuossa Orionissa on uudet umpiot ja niiden valotehossa on eroa kuin päivällä ja yöllä verrattuna Escortin todennäköisesti alkuperäisiin vanhoihin kynttilöihin.
Huomasin itse tämän varsin selvästi: tuossa Orionissa on uudet umpiot ja niiden valotehossa on eroa kuin päivällä ja yöllä verrattuna Escortin todennäköisesti alkuperäisiin vanhoihin kynttilöihin.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Onkos ne umpiot samanlaiset? Jos on, niin taitaa Orionista vaihtua lamput Escoon?Sine kirjoitti:Eikä kannatta unohtaa, että uusilla umpiolla valoteho on ihan eri luokkaa kuin vanhoilla 5-10 vuotta vanhoilla.
Huomasin itse tämän varsin selvästi: tuossa Orionissa on uudet umpiot ja niiden valotehossa on eroa kuin päivällä ja yöllä verrattuna Escortin todennäköisesti alkuperäisiin vanhoihin kynttilöihin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Itsekin kyselin alkutalvesta tuohon MK5 cabrioon ja halvin olisi ollut 36 euroa. Rantakylän varaosassa oli jotakin 60 euron luokkaa. Pitää ostaa vasen umpio kun siinä on kummallinen reikä, kivenisku ehkä.rstLate kirjoitti:ovat Samanlaiset.
en tiedä miten pitkään mulla kestää noi uudet umpiot. ostin Rkylänvaraosasta ja 25e tais olla kappale...!
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
jos ostaa muuten uuden umpion sierraan niin mitä siihen sisältyy? tuleeko sen heijastin osan kiinnitykset mukaan kun omassa ovat kiinnikkeet katki..
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Entiseen cossuuni ostin pelkät lasit mutta kartoitin myös koko umpion ostoa. Kun ostat umpion niin tulee kaikki tarvittava mukana. On vaan aika tyyriit. Kokeile korjata ne rikkimenneet muovikiinnikkeet joillakin yleismallin muovipalloilla. Myös romikselta kannattaa käydä katsomassa jos olisi rikkinäisiä umpioita. Niistä saattavat myydä nuo helposti rikkoutuvat muoviosat.GYRUS kirjoitti:jos ostaa muuten uuden umpion sierraan niin mitä siihen sisältyy? tuleeko sen heijastin osan kiinnitykset mukaan kun omassa ovat kiinnikkeet katki..
Näin siis konttiperämallisten umpioiden kanssa. Vanhemmassa on hieman erilaiset kiinnikkeet.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Autossa on n. 14V ja pistorasiassa jossa pölynimuri on kiinni, on n. 230V, eli pistorasiasähkössä tarvitaan yksi kuudestoista osa siitä virrasta mitä vajaalla 14V jännitteellä, että saavutettaisiin sama tehomäärä.Ghia-mies kirjoitti:Sitä minä vaan mietin että jos ajatellaanpa esim. tavallista 1000W pölynimuria niin eihän sen virtapiuhat kuumene vaikka ne on yleensä vaan 1.5mm2 luokkaa. Miten sitten voi olla mahdollista että esim. Sierran piuhat kuumenisi niin paljon 45 watin lisäyksestä että johdot sulaa ja kytkimet syttyy tuleen..? Nythän puhutaan sentään vaan max 400 watista.
Metrin pitkä 1.5mm2 kaksinapainen kuparikaapeli kuumenee 14V järjestelmässä noin 100W edestä, jos kuormana on kilowatin tehoinen laite. Eli siinä saattaa savua nousta jo.
Selvennettynä:
Jos laitat kilowatin pölynimurin autoon, niin tarvitaan 16 kertaa enemmän amppeereita mitä sähköverkkoon laitettavaan kilowatin imuriin.
Autossa 1kW saadaan n. 70A virralla
Talossa pistorasiasta 1kW saadaan reilulla 4.3A virralla.
Ajatuksia:
Yhden voltin suuruinen jänniteen aleneminen 14V järjestelmässä aiheuttaa 16-kertaisen tehon alenemisen siihen nähden, minkälaisen tehon alenemisen se aihauttaisi 230V järjestelmässä.
Tässä tuli mm. yksi syy siihen miksi sähköverkkojen jännite pyritään pitämään mahdollisimman korkealla - P=U*I eli mitä suurempi jännite, sitä pienempi virta tarvitaan saman tehon saavuttamiseen. Virran perusteella kaapeli valitaan.
400W valoille tarvitaan siis johdin jolla saadaan riittävän pienellä tehohäviöllä siirrettyä esim. 1m matkan noin 30A virta. 10 neliön kuparikaapeli hukkaa matkalle n. 1.5Wattia, 0.05V jännitehäviöllä. 4 neliön kuparikaapeli hukkaakin jo vajaan 4W, 0.13V jännitehäviöllä.
Tässä pitää tehdä siis kompromisseja jos haluaa kirkkaat valot samalla kun säästää johtimien hinnassa rahaa.
[EDIT] Selvennetty tekstiä. Jos joku saisi siitä edes jotain selvää nyt.

Viimeksi muokannut olafu, Ke Huhtikuu 7. 21:56:18 2004. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jäsen #606
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
...ja tehokkaampi laturi ja isompi akkusamiharju kirjoitti:Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Semmoinen 90A laturi ja 14.5V säädin. Silloin tällöin saa vaihtaa polttimoita mutta kyllä näkee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Tommosta kasaa valoja en laittais autoni keulalle edes aseella uhattaessa.samiharju kirjoitti:Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Referenssiluvut taitaa mennä aika reilusti yli vai onko noi kaikki neljä kuuppaa sumareita? Sierran lisäpitkällisistä taitaa tulla jo se sallittu 75.samiharju kirjoitti:Parempi idea: jätetään ne orggisvalot sikseen ja lisätään lamppujen lukumäärää (esim. näin kun minä tein). Noihin lisä-lisä-valoihin sitten kunnon kynttilät ja johdot...
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
jotta määkin saan sanoa jotain niin tässä tulee.
jotta ei tarvi ajatella mutuja niin ota yleismittari käteen
mittaa jännite silloin kun käytät vakio poltinta.
(siis lampun liittimestä ja lampun maadoituksesta)
vaihda poltin.
kokeile muuttuiko jännite.
tällä testillä kokeilet helposti onko johto liian ohkanen.
muutamalla laskennalla voit selvittää nopsaan mikä on watti määrä lampussa kun mittauksella tiedät jännitteen kannassa ja lampun ainoa vakiohan on vastus(resistanssi)
-...että silleen
selittelen muuten päivitäin saman suuntaisia asioita
tietysti jos löytyy luminessi mittari niii sit asia onkin eri.
jotta ei tarvi ajatella mutuja niin ota yleismittari käteen
mittaa jännite silloin kun käytät vakio poltinta.
(siis lampun liittimestä ja lampun maadoituksesta)
vaihda poltin.
kokeile muuttuiko jännite.
tällä testillä kokeilet helposti onko johto liian ohkanen.
muutamalla laskennalla voit selvittää nopsaan mikä on watti määrä lampussa kun mittauksella tiedät jännitteen kannassa ja lampun ainoa vakiohan on vastus(resistanssi)
-...että silleen
selittelen muuten päivitäin saman suuntaisia asioita
tietysti jos löytyy luminessi mittari niii sit asia onkin eri.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Jos vastuksen (eli tässä tapauksessa johdon, jonka vastusarvo on käytännössä lähes olematon) yli on jokin jännite jollakin kuormalla niin se yli oleva jännite kasvaa aina jos läpi menevä virta kasvaa. Paitsi suprajohteessa jossa R on nolla. Eli johtimen yli oleva jännite kasvaa aina hieman jos lamppu vaihdetaan suurempaan ja näin lampun kannalla oleva jännite laskee.sierra friikki kirjoitti:jotta määkin saan sanoa jotain niin tässä tulee.
jotta ei tarvi ajatella mutuja niin ota yleismittari käteen
mittaa jännite silloin kun käytät vakio poltinta.
(siis lampun liittimestä ja lampun maadoituksesta)
vaihda poltin.
kokeile muuttuiko jännite.
tällä testillä kokeilet helposti onko johto liian ohkanen.
muutamalla laskennalla voit selvittää nopsaan mikä on watti määrä lampussa kun mittauksella tiedät jännitteen kannassa ja lampun ainoa vakiohan on vastus(resistanssi)
-...että silleen
selittelen muuten päivitäin saman suuntaisia asioita
tietysti jos löytyy luminessi mittari niii sit asia onkin eri.
Lampun resistanssikin kasvaa hieman ajanmittaan koska lanka ohenee käytettäessä. Ja kylmänä sen resistanssi on aina pienempi mitä kuumana. Mittaamalla lampun ottaman virran ja kertomalla sen sitten kannasta löytyvällä jännitteellä saa sen oikean tehon selville. Mittaamalla piuhan yli olevan jännitteen ja kertomalla sen lampun virralla saa sen piuhan hukkaaman tehon tietoonsa.
R=resistanssi eli vastus (Ohmit)
I=virta (Ampeerit)
U=jännite (Voltit)
P=teho (Watit)
Kaavoja:
Tehon laskeminen jos tiedetään resistanssi ja virta:
P=I²*R
Tehon laskeminen kun tiedetään virta ja jännite:
P=U*I
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 220
- Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
- Paikkakunta: Porvoo
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Kuten olafukin mainitsi, tämä että Sierrassa ei ole niitä releitä, onkin suurin syy siihen miksi saan heti ihottumaa kun joku mainitsee laittavansa satawattiset Sierraan.RSLook kirjoitti:Olen myös nähnyt muutaman Sierran jonka valokatkaisija on sulanut satawattisten takia. Lieneekö se riittävä syy kehottaa olla laittamatta niitä?
Eikö isot virrat ohjata releen kautta eli rele sulaa jos joku sulaa, ei katkaisija?
Korjatkaa jos pahasti väärin.
Nyt kun en ole hetkeen palstaa lukenut, on mielenkiintoista nähdä tämänkin ketjun kulku... Hassua että minulta vaaditaan parempia perusteluja, vaikka vaatijat itse eivät ole sellaisia vielä ollenkaan antaneet. Kiitokset olafulle joka on jaksanut vääntää sähköteknisiä asioita rautalangasta, minä en olisi jaksanut.
Ihan yhteenvetona: Jos haluatte niitä satawattisia välttämättä käyttää, niin laittakaa releet ja paksut johdot.
Pienenä mielenkiintoisena kuriositeettina, aikoinaan kun TM:ssä oli iso valojenparannusartikkeli, samassa yhteydessä yhdessä autossa testattiin miten nämä satawattiset vaikuttaisivat, olisivathan ne paljon halvempi ja vaivattomampi vaihtoehto valojen perusparannukselle. Tulos: yhden kouluarvosanan verran, oliko muistaakseni 7:sta 7+:aan. Kun sen sijaan valojen totaalihuollon jälkeen numero parani alkuperäisestä useita numeroita.
Mutta tämäkin nyt lienee niitä asioita, joita on itsepäiselle suomalaiselle turha yrittää selittää ("Kyllä mää tiedän nää jutut kun olen jo vuosia niitä käyttäny") joten senkun käytätte niitä polttimoita jos haluatte. Unohdetaan koko kina.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi