Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
iltsu
- Viestit: 31
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 1. 17:00:39 2003
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja iltsu » To Huhtikuu 15. 7:50:50 2004
Pisti silmään uusimmassa Spinneri lehdessä ollut Esco Cossu juttu. Siinä mainittiin jotain että katsastusmies oli huomannut että kynäjousissa ei ollut apujousia. Eli onko nämä nyt ne pienet jouset varsinaisen jousen päässä mitkä yleensä aina kynäjousissa on mutta esim AVOn kynäjousissa ei tietääkseni ole ?
Jäsen 443, Sierra Cosworth 2WD -88
-
sprint
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Viesti
Kirjoittaja sprint » To Huhtikuu 15. 11:54:00 2004
Juuri näitä tarkoitetaan.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
iltsu
- Viestit: 31
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 1. 17:00:39 2003
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja iltsu » To Huhtikuu 15. 15:47:19 2004
Onko niiden tarkoitus vaimentaa pienet töyssyt eli tehdä jouseen progressiivisuutta vai mitä ? Minkä takia ne pitää olla katsastuksessa, eihän niillä pitäisi olla mitään vaikutusta auton turvallisuuteen ?
Jäsen 443, Sierra Cosworth 2WD -88
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » To Huhtikuu 15. 16:08:16 2004
Ainoa tehtävä on pitää jousi paikoillaan, kun iskareista otetaan täysi ulosjousto käyttöön. 99.9% ajasta siis täysin kasassa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
prostreet
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Viesti
Kirjoittaja prostreet » To Huhtikuu 15. 21:13:33 2004
niitä siis tarvitaan katsastusmiehen vuoksi siksi jos iskarin ulosjousto on niin pitkä että kynäjousi jää niin paljon lyhyeksi max ulosjoustolla että se voisi kääntyä vinoon ja osua renkaaseen tms
-
Hippi
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Hippi » To Huhtikuu 15. 21:28:31 2004
juuri näin...
-
jive
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja jive » Pe Huhtikuu 16. 10:36:40 2004
kertokaas insinöörille, miten ihmeessä jousi voi kääntyä poikittain täydellä ulosjoustolla joss jousi on mitoitettu oikein? tällainen tilannehan voisi olla mahdollinen vain jos jousitus on laskettu niin alas kuin mahdollista. Tällöinhän kierreholkin pitäisi tukea jousta melko pitkältä matkalta?
-
prostreet
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Viesti
Kirjoittaja prostreet » Pe Huhtikuu 16. 10:50:46 2004
siis jos jousi on lyhyt maks ulosjoustolla voi se kääntyä sen verran vinoon varsinkin vakiotyyppisellä jousituksella että se osuisi renkaaseen tai jarruletkuun
kynäjousien tapauksessa jos rakenne on coil-over ei jousi paljoa pääse vinoon mutta koska ohjeet on yllämainitun takia katsastusasemille annettu ollaan asian suhteen tarkkoja (ehkä turhaan tässä coil-over kynäjousien tapauksessa)