Kynäjouset ja apujouset

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

iltsu
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Huhtikuu 1. 17:00:39 2003
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Kynäjouset ja apujouset

Viesti Kirjoittaja iltsu » To Huhtikuu 15. 7:50:50 2004

Pisti silmään uusimmassa Spinneri lehdessä ollut Esco Cossu juttu. Siinä mainittiin jotain että katsastusmies oli huomannut että kynäjousissa ei ollut apujousia. Eli onko nämä nyt ne pienet jouset varsinaisen jousen päässä mitkä yleensä aina kynäjousissa on mutta esim AVOn kynäjousissa ei tietääkseni ole ?
Jäsen 443, Sierra Cosworth 2WD -88

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Huhtikuu 15. 11:54:00 2004

Juuri näitä tarkoitetaan.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

iltsu
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Huhtikuu 1. 17:00:39 2003
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja iltsu » To Huhtikuu 15. 15:47:19 2004

Onko niiden tarkoitus vaimentaa pienet töyssyt eli tehdä jouseen progressiivisuutta vai mitä ? Minkä takia ne pitää olla katsastuksessa, eihän niillä pitäisi olla mitään vaikutusta auton turvallisuuteen ?
Jäsen 443, Sierra Cosworth 2WD -88

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Huhtikuu 15. 16:08:16 2004

Ainoa tehtävä on pitää jousi paikoillaan, kun iskareista otetaan täysi ulosjousto käyttöön. 99.9% ajasta siis täysin kasassa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Huhtikuu 15. 21:13:33 2004

niitä siis tarvitaan katsastusmiehen vuoksi siksi jos iskarin ulosjousto on niin pitkä että kynäjousi jää niin paljon lyhyeksi max ulosjoustolla että se voisi kääntyä vinoon ja osua renkaaseen tms

Hippi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hippi » To Huhtikuu 15. 21:28:31 2004

juuri näin...

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Huhtikuu 16. 10:36:40 2004

kertokaas insinöörille, miten ihmeessä jousi voi kääntyä poikittain täydellä ulosjoustolla joss jousi on mitoitettu oikein? tällainen tilannehan voisi olla mahdollinen vain jos jousitus on laskettu niin alas kuin mahdollista. Tällöinhän kierreholkin pitäisi tukea jousta melko pitkältä matkalta?

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Huhtikuu 16. 10:50:46 2004

siis jos jousi on lyhyt maks ulosjoustolla voi se kääntyä sen verran vinoon varsinkin vakiotyyppisellä jousituksella että se osuisi renkaaseen tai jarruletkuun

kynäjousien tapauksessa jos rakenne on coil-over ei jousi paljoa pääse vinoon mutta koska ohjeet on yllämainitun takia katsastusasemille annettu ollaan asian suhteen tarkkoja (ehkä turhaan tässä coil-over kynäjousien tapauksessa)

Vastaa Viestiin