puslien vaihtoko..?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

King Jokke
Ylläpitäjä

puslien vaihtoko..?

Viesti Kirjoittaja King Jokke » To Huhtikuu 15. 16:48:04 2004

Takaveto cossu vetelee urissa aivan s**tanasti!! Voisko vika olla vakaajan puslissa?? Kokeili ravistella renkaita eteen taakse suunnassa ja olin huomaavinani jonkin verran löysyyttä. :? Vai oisko kenties kulahtaneet iskarit.. Renkaat on uudet ja norm. kokoset 205/15 jne... Auttakee!!! :lol:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Huhtikuu 15. 16:54:59 2004

Se vanha kunnon potkasu renkaan oikeeseen tai vasempaan reunaan kertoo paljon.
Pyörä ylös ja ravistele voimakkaasti ylös ja alas sekä sivuille. Jos löysää löytyy katso mistä antaa periksi, raidetangon pää, alapallonivel vai puslat.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Huhtikuu 15. 22:46:48 2004

Tukivarsi/ vakaajan puslat yleensä menee. Uretaanit tilalle.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Huhtikuu 15. 23:24:27 2004

Ja cossu vetelee nopean ohjauksen takia muutenkin aika reilusti urissa ja mitä leveämmät ja kovempirunkoiset ovat renkaat ,niin vielä enemmän.

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » To Huhtikuu 15. 23:48:54 2004

Munkin vanha teknvaihto Cossu oli varsinainen uratutka. Alla oli jotkut 15" Saksalaiset rillat. Renkaitten vaihto auttoi.
Aurauskulmissa yks vaihtoehto.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Huhtikuu 16. 8:00:22 2004

Jos aurauskulmat on muuttuneet on ajettu esim kanttariin tai sitten ne puslat tai pallonivelet on menneet. Muuten ne ei muutu.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Huhtikuu 16. 8:21:48 2004

Ja ennen aurauskulmien säätöä tarkista jokainen pusla ja pallonivel kunnolla. Jossakin on taatusti väljää.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Huhtikuu 16. 12:47:00 2004

Mulla on alustassa joka paikassa paitsi takavakaaja uretaani/hd kumipuslat ja ei tiettävästi väljää ja vetelee vakiorenkailla häiritsevästi. Käsittääkseni se on kossun "ominaisuus", asiaa ihmetelty muistaakseni koeajoissakin. Ilmiö häviää nopmittarin ollessa pohjassa :shock: Olen asiaa joskus pohtinut mikä sitä vetelyä voisi korostaa, mulla on Konin sääd.etujalka joka saattaa hieman madaltaa keulaa joka taas lisää -camberia, auto pirun napakka ohjata mutta todellakin vetelee. Olen testannu ilmiöö ajamalla motaria ensin kuluneempaa oikeaa kaistaa jolloin vetelee ikävästi ja sitten siirryn vasemmalle parempi kuntoiselle kaistalle jolloin vetely häviää.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Huhtikuu 16. 14:43:45 2004

Ne leveet renkaat lisää sitä vetelyä. Koita säätää auraus hieman ohjearvoa enemmän eli mulla säädettiin muistaakseni auraamaan 0,5mm ja vetelyt väheni. Ei pahemmin kuluta rengasta viel tolla aurauksella. Sama haritus kyllä sit kuluttaa rengasta ja vetelee niin perusteellisesti.

King Jokke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja King Jokke » Pe Huhtikuu 16. 17:14:14 2004

Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit. :twisted:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Huhtikuu 16. 22:23:41 2004

King Jokke kirjoitti:Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit. :twisted:
Raidepäät on samat kuin normissakin, raidetangot sisempinepäineen eivät maksa maltaita ja jos tyydyt originelleihin iskareihin niin nekään eivät kaada taloutta ( n.100 eur/kpl) Mutta ota silti sitä bisseä, niin minäkin teen :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 16. 22:50:55 2004

SHR kirjoitti:Mulla on alustassa joka paikassa paitsi takavakaaja uretaani/hd kumipuslat ja ei tiettävästi väljää ja vetelee vakiorenkailla häiritsevästi. Käsittääkseni se on kossun "ominaisuus", asiaa ihmetelty muistaakseni koeajoissakin. Ilmiö häviää nopmittarin ollessa pohjassa :shock: Olen asiaa joskus pohtinut mikä sitä vetelyä voisi korostaa, mulla on Konin sääd.etujalka joka saattaa hieman madaltaa keulaa joka taas lisää -camberia, auto pirun napakka ohjata mutta todellakin vetelee. Olen testannu ilmiöö ajamalla motaria ensin kuluneempaa oikeaa kaistaa jolloin vetelee ikävästi ja sitten siirryn vasemmalle parempi kuntoiselle kaistalle jolloin vetely häviää.
Jollen muista väärin, siipimalli taisi olla sullakin. Se on huomattavasti herkempi vetelemään, johtunee eri geometriasta etupäässä. Erityisesti taxia pienempi casterkulma vaikuttaa asiaan; sain omasta vähän vikaa pois laittamalla säätölevyjä vakaajan ja alatukivarren väliin. Renkailla on myös suuri vaikutus; orkkisdunlopit 15"/205 vetelivät pahemmin kuin 17" 215 Bridgestonet tai Fuldat. Aurausta säädeltiin 0,5- 1,5 haarukkaan. Alatukiv/kall.vak. kumit täytyy noissa vaihtaa ärjympiin; kohtuu tulos tuli -Fordin omilla- HD-kumeilla ja prikkojen hienosäädöllä tiukempaan suuntaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Heinäkuu 26. 22:32:11 2004

Onkos kukaan nähnyt Rally Racen pitkittäistä alatukivarsi sarjaa??
Luettelossa meinaan on hinnoiteltuna,pitkittäis-alatukivarsi sarja,korikorvat,tanko ja kiinnikesarja alatukivarteen.

ilmeisesti tukivarteen/koriin hitsataan korvat johon tanko tulee,eikä varmaan laillinen??toisin sanoen kisakäyttöön?
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 26. 22:42:55 2004

Walderama kirjoitti:Onkos kukaan nähnyt Rally Racen pitkittäistä alatukivarsi sarjaa??
Luettelossa meinaan on hinnoiteltuna,pitkittäis-alatukivarsi sarja,korikorvat,tanko ja kiinnikesarja alatukivarteen.

ilmeisesti tukivarteen/koriin hitsataan korvat johon tanko tulee,eikä varmaan laillinen??toisin sanoen kisakäyttöön?
Reaktiotangot?

Jos on reaktiotanko kyseessä niin tulee vakaajan tilalle samoihin pultinreikiin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

bisseä

Viesti Kirjoittaja Laze » Ti Heinäkuu 27. 6:33:33 2004

ukormi kirjoitti:
King Jokke kirjoitti:Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit. :twisted:
Raidepäät on samat kuin normissakin, raidetangot sisempinepäineen eivät maksa maltaita ja jos tyydyt originelleihin iskareihin niin nekään eivät kaada taloutta ( n.100 eur/kpl) Mutta ota silti sitä bisseä, niin minäkin teen :wink:
Jos ei muuta ni hyvä asenne tohon korjaukseen.. :lol: 8)

mulla on aika varmasti samat viat.
Isot pojat sano joskus et raidetankoo vois kiristää, onko huuhaata?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: bisseä

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Heinäkuu 27. 12:38:37 2004

laze666 kirjoitti:
ukormi kirjoitti:
King Jokke kirjoitti:Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit. :twisted:
Raidepäät on samat kuin normissakin, raidetangot sisempinepäineen eivät maksa maltaita ja jos tyydyt originelleihin iskareihin niin nekään eivät kaada taloutta ( n.100 eur/kpl) Mutta ota silti sitä bisseä, niin minäkin teen :wink:
Jos ei muuta ni hyvä asenne tohon korjaukseen.. :lol: 8)

mulla on aika varmasti samat viat.
Isot pojat sano joskus et raidetankoo vois kiristää, onko huuhaata?
Raidetankoa ei juuri voi kirstää. Jonkun olen joskus kuullut lyövän lekalla ulompia raidentangonpäitä kasaan saaden ne tiukemmiksi(myyntikorjaus). Sen sijaan ohjausvaihdetta voi kirstää. Siellä on hammastanko ulomman putken sisällä ja jousivoima puristaa nailonholkin välityksellä tiukaksi. Nailonholkit kuluu ja tulee välystä. Ruuvataan jousivoimaa kiireämmälle ja välys poistuu, mutta jos on kovin kuluneet ne nailonholkit asettuu hammastanko vinoon ja ohjauksesta tulee takerteleva. Sitten voi hankkia korjaussarjan joka siältää uudet nailonholkit ja kiristysruuvin.

Vastaa Viestiin