Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
King Jokke
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja King Jokke » To Huhtikuu 15. 16:48:04 2004
Takaveto cossu vetelee urissa aivan s**tanasti!! Voisko vika olla vakaajan puslissa?? Kokeili ravistella renkaita eteen taakse suunnassa ja olin huomaavinani jonkin verran löysyyttä.

Vai oisko kenties kulahtaneet iskarit.. Renkaat on uudet ja norm. kokoset 205/15 jne... Auttakee!!!

-
Vieras
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Vieras » To Huhtikuu 15. 16:54:59 2004
Se vanha kunnon potkasu renkaan oikeeseen tai vasempaan reunaan kertoo paljon.
Pyörä ylös ja ravistele voimakkaasti ylös ja alas sekä sivuille. Jos löysää löytyy katso mistä antaa periksi, raidetangon pää, alapallonivel vai puslat.
-
Cosesc
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Viesti
Kirjoittaja Cosesc » To Huhtikuu 15. 22:46:48 2004
Tukivarsi/ vakaajan puslat yleensä menee. Uretaanit tilalle.
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Viesti
Kirjoittaja KtK » To Huhtikuu 15. 23:24:27 2004
Ja cossu vetelee nopean ohjauksen takia muutenkin aika reilusti urissa ja mitä leveämmät ja kovempirunkoiset ovat renkaat ,niin vielä enemmän.
-
L@RE
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja L@RE » To Huhtikuu 15. 23:48:54 2004
Munkin vanha teknvaihto Cossu oli varsinainen uratutka. Alla oli jotkut 15" Saksalaiset rillat. Renkaitten vaihto auttoi.
Aurauskulmissa yks vaihtoehto.
-
Vieras
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Vieras » Pe Huhtikuu 16. 8:00:22 2004
Jos aurauskulmat on muuttuneet on ajettu esim kanttariin tai sitten ne puslat tai pallonivelet on menneet. Muuten ne ei muutu.
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » Pe Huhtikuu 16. 8:21:48 2004
Ja ennen aurauskulmien säätöä tarkista jokainen pusla ja pallonivel kunnolla. Jossakin on taatusti väljää.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Pe Huhtikuu 16. 12:47:00 2004
Mulla on alustassa joka paikassa paitsi takavakaaja uretaani/hd kumipuslat ja ei tiettävästi väljää ja vetelee vakiorenkailla häiritsevästi. Käsittääkseni se on kossun "ominaisuus", asiaa ihmetelty muistaakseni koeajoissakin. Ilmiö häviää nopmittarin ollessa pohjassa

Olen asiaa joskus pohtinut mikä sitä vetelyä voisi korostaa, mulla on Konin sääd.etujalka joka saattaa hieman madaltaa keulaa joka taas lisää -camberia, auto pirun napakka ohjata mutta todellakin vetelee. Olen testannu ilmiöö ajamalla motaria ensin kuluneempaa oikeaa kaistaa jolloin vetelee ikävästi ja sitten siirryn vasemmalle parempi kuntoiselle kaistalle jolloin vetely häviää.
-
Vieras
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Vieras » Pe Huhtikuu 16. 14:43:45 2004
Ne leveet renkaat lisää sitä vetelyä. Koita säätää auraus hieman ohjearvoa enemmän eli mulla säädettiin muistaakseni auraamaan 0,5mm ja vetelyt väheni. Ei pahemmin kuluta rengasta viel tolla aurauksella. Sama haritus kyllä sit kuluttaa rengasta ja vetelee niin perusteellisesti.
-
King Jokke
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja King Jokke » Pe Huhtikuu 16. 17:14:14 2004
Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit.

-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » Pe Huhtikuu 16. 22:23:41 2004
King Jokke kirjoitti:Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit.

Raidepäät on samat kuin normissakin, raidetangot sisempinepäineen eivät maksa maltaita ja jos tyydyt originelleihin iskareihin niin nekään eivät kaada taloutta ( n.100 eur/kpl) Mutta ota silti sitä bisseä, niin minäkin teen

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 16. 22:50:55 2004
SHR kirjoitti:Mulla on alustassa joka paikassa paitsi takavakaaja uretaani/hd kumipuslat ja ei tiettävästi väljää ja vetelee vakiorenkailla häiritsevästi. Käsittääkseni se on kossun "ominaisuus", asiaa ihmetelty muistaakseni koeajoissakin. Ilmiö häviää nopmittarin ollessa pohjassa

Olen asiaa joskus pohtinut mikä sitä vetelyä voisi korostaa, mulla on Konin sääd.etujalka joka saattaa hieman madaltaa keulaa joka taas lisää -camberia, auto pirun napakka ohjata mutta todellakin vetelee. Olen testannu ilmiöö ajamalla motaria ensin kuluneempaa oikeaa kaistaa jolloin vetelee ikävästi ja sitten siirryn vasemmalle parempi kuntoiselle kaistalle jolloin vetely häviää.
Jollen muista väärin, siipimalli taisi olla sullakin. Se on huomattavasti herkempi vetelemään, johtunee eri geometriasta etupäässä. Erityisesti taxia pienempi casterkulma vaikuttaa asiaan; sain omasta vähän vikaa pois laittamalla säätölevyjä vakaajan ja alatukivarren väliin. Renkailla on myös suuri vaikutus; orkkisdunlopit 15"/205 vetelivät pahemmin kuin 17" 215 Bridgestonet tai Fuldat. Aurausta säädeltiin 0,5- 1,5 haarukkaan. Alatukiv/kall.vak. kumit täytyy noissa vaihtaa ärjympiin; kohtuu tulos tuli -Fordin omilla- HD-kumeilla ja prikkojen hienosäädöllä tiukempaan suuntaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Walderama
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Viesti
Kirjoittaja Walderama » Ma Heinäkuu 26. 22:32:11 2004
Onkos kukaan nähnyt Rally Racen pitkittäistä alatukivarsi sarjaa??
Luettelossa meinaan on hinnoiteltuna,pitkittäis-alatukivarsi sarja,korikorvat,tanko ja kiinnikesarja alatukivarteen.
ilmeisesti tukivarteen/koriin hitsataan korvat johon tanko tulee,eikä varmaan laillinen??toisin sanoen kisakäyttöön?
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 26. 22:42:55 2004
Walderama kirjoitti:Onkos kukaan nähnyt Rally Racen pitkittäistä alatukivarsi sarjaa??
Luettelossa meinaan on hinnoiteltuna,pitkittäis-alatukivarsi sarja,korikorvat,tanko ja kiinnikesarja alatukivarteen.
ilmeisesti tukivarteen/koriin hitsataan korvat johon tanko tulee,eikä varmaan laillinen??toisin sanoen kisakäyttöön?
Reaktiotangot?
Jos on reaktiotanko kyseessä niin tulee vakaajan tilalle samoihin pultinreikiin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Laze
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Laze » Ti Heinäkuu 27. 6:33:33 2004
ukormi kirjoitti:King Jokke kirjoitti:Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit.

Raidepäät on samat kuin normissakin, raidetangot sisempinepäineen eivät maksa maltaita ja jos tyydyt originelleihin iskareihin niin nekään eivät kaada taloutta ( n.100 eur/kpl) Mutta ota silti sitä bisseä, niin minäkin teen

Jos ei muuta ni hyvä asenne tohon korjaukseen..
mulla on aika varmasti samat viat.
Isot pojat sano joskus et raidetankoo vois kiristää, onko huuhaata?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
-
Ari
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Ari » Ti Heinäkuu 27. 12:38:37 2004
laze666 kirjoitti:ukormi kirjoitti:King Jokke kirjoitti:Vikalistaa.. Raidetangon nivelet saanu kipeää. Iskarit loppu. Aurauskulmat päin persettä.. Noh, tiedänpä mitä teen tänä vkloppuna! ..vedän kunnon kännit.

Raidepäät on samat kuin normissakin, raidetangot sisempinepäineen eivät maksa maltaita ja jos tyydyt originelleihin iskareihin niin nekään eivät kaada taloutta ( n.100 eur/kpl) Mutta ota silti sitä bisseä, niin minäkin teen

Jos ei muuta ni hyvä asenne tohon korjaukseen..
mulla on aika varmasti samat viat.
Isot pojat sano joskus et raidetankoo vois kiristää, onko huuhaata?
Raidetankoa ei juuri voi kirstää. Jonkun olen joskus kuullut lyövän lekalla ulompia raidentangonpäitä kasaan saaden ne tiukemmiksi(myyntikorjaus). Sen sijaan ohjausvaihdetta voi kirstää. Siellä on hammastanko ulomman putken sisällä ja jousivoima puristaa nailonholkin välityksellä tiukaksi. Nailonholkit kuluu ja tulee välystä. Ruuvataan jousivoimaa kiireämmälle ja välys poistuu, mutta jos on kovin kuluneet ne nailonholkit asettuu hammastanko vinoon ja ohjauksesta tulee takerteleva. Sitten voi hankkia korjaussarjan joka siältää uudet nailonholkit ja kiristysruuvin.