ford pinto 2.3
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
ford pinto 2.3
Tietääkö kukaan pinton kiertokangen pituutta, iskupituutta, puristussuhdetta ja ennen kaikkea sitä että miten se soveltuu turbokäyttöön ajatellen kankien ja k.akselin kestävyyttä??? ajattelin kuitenkin laittaa teräskanget mut lähinne toi kampuran kesto??? onko lohko tarpeeksi vahva ajatellen jotain 400+hv??? entäs kuinka paljon kierroksia kestää sisuskalut tasapainotettunakin, takomännät laitan jokatapauksessa???
Jos jollakin on pinton vakio tai viri osia niin tarjotkaa jotain, jos vaik välipohja alkais ruopii vähän paremmin...
Jos jollakin on pinton vakio tai viri osia niin tarjotkaa jotain, jos vaik välipohja alkais ruopii vähän paremmin...
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: ford pinto 2.3
Noitahan on tehty ihan turbonakin eli kyllä sen pitäs kestää. Kiertokangen pituudeksi mittasin 132mm (ton tarkemmin en uskalla sanoa, kun digimitan patteri loppu).Rahtinalle kirjoitti:Tietääkö kukaan pinton kiertokangen pituutta, iskupituutta, puristussuhdetta ja ennen kaikkea sitä että miten se soveltuu turbokäyttöön ajatellen kankien ja k.akselin kestävyyttä??? ajattelin kuitenkin laittaa teräskanget mut lähinne toi kampuran kesto??? onko lohko tarpeeksi vahva ajatellen jotain 400+hv??? entäs kuinka paljon kierroksia kestää sisuskalut tasapainotettunakin, takomännät laitan jokatapauksessa???
Jos jollakin on pinton vakio tai viri osia niin tarjotkaa jotain, jos vaik välipohja alkais ruopii vähän paremmin...
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re: ford pinto 2.3
On siinä ahdettuna jotain järkeä, edelleen kierrokset rikkoo joten max 7000 kiertävä ahdettu voi toimia hyvinkin, meilläpäin saattaa jotain osia löytyy, täytyy tiedustella. Käsittääkseni SRT:llä on vieläkin tallessa xr4 jossa ahdettu pinto, ja ilmeisesti tuottaa lähelle 400 melko miedolla ahtamisella.Rahtinalle kirjoitti:Tietääkö kukaan pinton kiertokangen pituutta, iskupituutta, puristussuhdetta ja ennen kaikkea sitä että miten se soveltuu turbokäyttöön ajatellen kankien ja k.akselin kestävyyttä??? ajattelin kuitenkin laittaa teräskanget mut lähinne toi kampuran kesto??? onko lohko tarpeeksi vahva ajatellen jotain 400+hv??? entäs kuinka paljon kierroksia kestää sisuskalut tasapainotettunakin, takomännät laitan jokatapauksessa???
Jos jollakin on pinton vakio tai viri osia niin tarjotkaa jotain, jos vaik välipohja alkais ruopii vähän paremmin...
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Ahaa.
onko puritussuhteesta mitään hajua??
aattelin laittaa ohc:n kannen mutta jos joku tietäisi vakio puristukset tai vakio ohc kannen kanssa niin voisin tilata männät ja ehkä veivit valmiiksi.
kossun kansikin kävi mielessä tai en sit tiä oikee vielä.
kiitos kumminkin jo tähänastisista tiedoista.

onko puritussuhteesta mitään hajua??
aattelin laittaa ohc:n kannen mutta jos joku tietäisi vakio puristukset tai vakio ohc kannen kanssa niin voisin tilata männät ja ehkä veivit valmiiksi.
kossun kansikin kävi mielessä tai en sit tiä oikee vielä.
kiitos kumminkin jo tähänastisista tiedoista.

#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Aihetta sivuten, P100:ssa on 8.2 puristus-suhde...mulla pitäis olla sellanen motti mut en löydä sitä moottorin koodia. 
Missäpäin sen siellä lohkossa pitäis olla ?
Kaikkennäköstä numeroo ja kirjainta oon löytäny, mut en ainuttakaan N:ää ja sillähän nuo kaikki 2-litraisien koodit alkavat...?
Milläköhän siinä on sitä suhdetta laskettu. Muuta eroa en tähän mennessä oo havainnut kuin että venttiilien ajoitukset on hieman erilaiset.
Edit :
Hokasin jo mistä löytyy tuo koodi.

Missäpäin sen siellä lohkossa pitäis olla ?
Kaikkennäköstä numeroo ja kirjainta oon löytäny, mut en ainuttakaan N:ää ja sillähän nuo kaikki 2-litraisien koodit alkavat...?
Milläköhän siinä on sitä suhdetta laskettu. Muuta eroa en tähän mennessä oo havainnut kuin että venttiilien ajoitukset on hieman erilaiset.
Edit :
Hokasin jo mistä löytyy tuo koodi.
Viimeksi muokannut Zimi Da Guitara, Ti Huhtikuu 13. 2:19:38 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ei sovi ohc osat pintoon, vakioporaus jo 96mm eli jako poikkee sekä kansi ja lohko ja kampi on järeämpi kuin ohc. Se miksi pintossa on edes vähän järkeä on juuri vahvemmat osat ja tilavuus, pitkällä kammella saa 2.8l ja kansi on vakiona neljällä pukilla ja isot venttiilit elikkä ihan kelpo aihio. Usparts:ta löytyy mitä vaan mutta ei tietenkään ilmaista. Meilläpäin oli kaks konetta mutta on jo kuulemma myyty. Veikkaisin että kunnon ahtimella ja tako ja teräsosilla saisi 2.8 ihan mukavasti löylyä 

-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
On varmasti hyvä aihio ja jos vielä jostain sais siihen ton alumiinikannen niin sitten alkaa jo lyyti kirjottaa.
Ainut miikka mikä tosta pintosta on tullu vastaan on toi nokan kestävyys. Kaveri näytti yhtä keskustelua tuolta jenkkiautofoorumilta ja siellä oltiin yhtä mieltä siitä, että toi nokka ei kestä kovin hyvin tossa koneessa (kuluu nopeesti). En tiedä ite sen tarkemmin kommentoida tota asiaa. Rulllanokalla vois ainakin vähän parempi/kestävämpi olla.
Ainut miikka mikä tosta pintosta on tullu vastaan on toi nokan kestävyys. Kaveri näytti yhtä keskustelua tuolta jenkkiautofoorumilta ja siellä oltiin yhtä mieltä siitä, että toi nokka ei kestä kovin hyvin tossa koneessa (kuluu nopeesti). En tiedä ite sen tarkemmin kommentoida tota asiaa. Rulllanokalla vois ainakin vähän parempi/kestävämpi olla.
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Vaikka se 2.3:n näyttää aika paljon samalta kuin 2.0 niin ei niissä taida olla yhtään yhteistä osaa, kone on pätkästy jostain Fordin suorasta kutosesta.
Jotkut 2.3:n yläpään osat taitaa sopia 2.0 koneeseen, ilmeisesti seuraajat ja ne taitaa olla ainoat jotka menee sovittelematta.
Kanki on muuten 5.2" pitkä.
Viriosia saa tietenkin Jenkeistä pirusti sopuhintaan ja potentiaalia löytyy, Merkur XR4ti (Sierra XR4 2.3 turbolla) on vedellyt "2.3" koneella rontti 340km/h Bonnevillessä jossain stanu-luokassa.
Jotkut 2.3:n yläpään osat taitaa sopia 2.0 koneeseen, ilmeisesti seuraajat ja ne taitaa olla ainoat jotka menee sovittelematta.
Kanki on muuten 5.2" pitkä.
Viriosia saa tietenkin Jenkeistä pirusti sopuhintaan ja potentiaalia löytyy, Merkur XR4ti (Sierra XR4 2.3 turbolla) on vedellyt "2.3" koneella rontti 340km/h Bonnevillessä jossain stanu-luokassa.
-
- Ylläpitäjä
Pintossahan on ainakin vakionokissa nokan sisällä öljykanava josta öljy tulee jokaiselle nokalle niissä olevista rei'istä. Eli nokan voiteluputkea ei ole ollenkaan niinku OHC:ssa. Kuulostaisi kyllä paremmalta systeemiltä mitä OHC:n nokan voitelu, mutta ilmeisesti ei juurikaan parempi ole jos pintossakin tuota nokan kulumista esiintyy. Tuolta www.esslingeracing.com saa pintoon lähes mitä vaan, ja näkyyhän tuolla jotai osia ohariinkin olevan...
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Ford 2,3 OHC on ns. Lima -moottori, nimitys tulee valmistuspaikkakunnan mukaan, vrt. Kent, Essex jne. On suunniteltu 60/70-lukujen taitteessa liki rinnakkain euro-OHC:n kanssa (EAO, meillä sitkeästi "pinto") ja tarkoitettu alunperin Mustangiin (II) mutta kulkeutui Pintoonkin. Löytyy myös Lima 2,0 -versio jostain 10v:n takaa. Tuo kutosesta pätkäisy kuulostaa vieraalle, eikä ulkomuistista ainakaan tule moista kutosta edes mieleen...SLEI kirjoitti:Vaikka se 2.3:n näyttää aika paljon samalta kuin 2.0 niin ei niissä taida olla yhtään yhteistä osaa, kone on pätkästy jostain Fordin suorasta kutosesta.
Kansia oli monentyyppisiä, useimmiten vanha surkea "ovalports" kävelee vastaan. Myöhemmin tuli parempi patarautaversio ja vielä myöh. alu. Mm. Cannon teki itse alukansia ja imusarjoja "kiikareille".
Nokkia on sekä rulla että laahaintyyppisiä; eivät suoraan sovi euroon.
Ainoat vaihtokelpoiset osat Euro vs. Lima: 2,0 nokkahihna sopii 2,3 Pintoon ja öljynsuodatin, vaikkakin jenkeissä käytettiin EFL1A:ta joka on pidempi ja euroopassa EFL90:stä
Tilasin 80-luvulla Esslingeriltä mm. tuollaisen pitkäiskukampuran ja ärtsymmän nokan; tarkoituksena oli tehdä 2,8-9 turbo. Jäi tekemättä.
Viimeksi muokannut jjs, Ti Huhtikuu 13. 22:20:08 2004. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
Juppe kirjoitti:Turboversioissa ilmeisesti 8 paikkeilla ja vapareissa 9. Mitään varmoja tietoja nämä luvut eivät ole...pylvis kirjoitti:onko puritussuhteesta mitään hajua?? 8,5
muistin väärin juppe oli oikeassa 8,0 on turbossa tarkistin vielä kirjasta

kyllä toi ihan kiva kone on mut ei mikään paras viri kohde , sisus kalut ei kestä kovin paljoo tehoa joten ainakin veivit kannataa vaitaa ja kunnon männät ja ruutta jos rupee virittämään kunnolla , osia saa jos perse kestää
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Ylläpitäjä
SVO Turbosta otettiin 205hp ja JJS:n mainitsema Esslinger väittää ottaneensa yli 500hp.
Käsittääkseni valukampura, mutta ns. nodular iron. 79 Mustangeissa oli kaasari-turbo-paketti, joka ei toiminut. Männät eivät kestäneet. Poraus on 2.3OHC:ssä 3.78". Nuo veivit ovat 5.205" pituisia ja ovat jonkun lähteen mukaan takoveivit. Crowerilta saa Sportsman-veivejä sekä Fordin että Chevyn männäntapille. Myllä valuosatkin kestävät, en tiedä, joko olette nähneet, mitä valukampi ja -männät kestävät, mutta lohko ei:
http://www.corral.net/forums/showthread ... did=387871
2.3OHC:n nokan ongelmat liittyivät ainakin näihin seuraajiin, jotka olivat heikkoa ainetta.
Jos tilaatte vakio-osia, niin tehkää selväksi, että kyseessä on 2.3L OHC, sillä Fordilla on myös 2.3L HSC, joka on ihan eri kone.
Vieläkös JJS:llä on ne Esslingerin palikat hyllyssä?
Käsittääkseni valukampura, mutta ns. nodular iron. 79 Mustangeissa oli kaasari-turbo-paketti, joka ei toiminut. Männät eivät kestäneet. Poraus on 2.3OHC:ssä 3.78". Nuo veivit ovat 5.205" pituisia ja ovat jonkun lähteen mukaan takoveivit. Crowerilta saa Sportsman-veivejä sekä Fordin että Chevyn männäntapille. Myllä valuosatkin kestävät, en tiedä, joko olette nähneet, mitä valukampi ja -männät kestävät, mutta lohko ei:
http://www.corral.net/forums/showthread ... did=387871
2.3OHC:n nokan ongelmat liittyivät ainakin näihin seuraajiin, jotka olivat heikkoa ainetta.
Jos tilaatte vakio-osia, niin tehkää selväksi, että kyseessä on 2.3L OHC, sillä Fordilla on myös 2.3L HSC, joka on ihan eri kone.
Vieläkös JJS:llä on ne Esslingerin palikat hyllyssä?
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
En tiä onko tää nyt ihan tyhmä kysymys vai ei mut mites tuo tilaaminen tuolta onnistuu. No onhan siel sp osote mihin voi laittaa tilauksen mut tuleeko se suomeen niitten puolesta vai miten. onkohan maahantuojaa olemassa?Juppe kirjoitti:Pintossahan on ainakin vakionokissa nokan sisällä öljykanava josta öljy tulee jokaiselle nokalle niissä olevista rei'istä. Eli nokan voiteluputkea ei ole ollenkaan niinku OHC:ssa. Kuulostaisi kyllä paremmalta systeemiltä mitä OHC:n nokan voitelu, mutta ilmeisesti ei juurikaan parempi ole jos pintossakin tuota nokan kulumista esiintyy. Tuolta www.esslingeracing.com saa pintoon lähes mitä vaan, ja näkyyhän tuolla jotai osia ohariinkin olevan...

nii ja yleensä tommosiin tarvitaan luottokortti jota ei kylläkään ole
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
us-parstsilta saa osia pintoon , eikä tarvi louttokorttia tosin on pikkusen kalliimpia kun ite tilaa www.usparts.fi
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
virtauksista ei tietoo , eroa vaparin ja turbon kansissa aika paljon http://groups.msn.com/VIRIVIRI/pylkkis. ... PhotoID=57 kuva turbon kannesta imupuolelta
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
ahaa.
jaa jaa et voi pintosta tulla vähän tehokkaampi ku aattelin
entäs se kampura mahtaako sopii pinton veivit??
mites siin volvon kannes mahtaa noi palotilan koko olla et onko puristus arvioita tai no saahan sen sit mitattua ku ostan sen kannen.
Vuonna 1988 esiteltiin 740 GLT 16v sekä sedan että kartanomallina, sen voimanlähteenä oli kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja 16:sta venttiilillä varustettu muunneltu 156 hv B23 moottori.
tommosen löysin jostain volvo historia jutusta
mahtaako olla tämän kansi vai joku muu???
jaa jaa et voi pintosta tulla vähän tehokkaampi ku aattelin

entäs se kampura mahtaako sopii pinton veivit??
mites siin volvon kannes mahtaa noi palotilan koko olla et onko puristus arvioita tai no saahan sen sit mitattua ku ostan sen kannen.
Vuonna 1988 esiteltiin 740 GLT 16v sekä sedan että kartanomallina, sen voimanlähteenä oli kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja 16:sta venttiilillä varustettu muunneltu 156 hv B23 moottori.
tommosen löysin jostain volvo historia jutusta
mahtaako olla tämän kansi vai joku muu???
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Rahtinalle: CossuVegaa/kansia suomessa 99,9% varmuudella 0kpl....
Todella harvinainen. Tiedän/muistan yhden 2,3 Pinton (englannissa, kiinni Gartrac G3 Escortissa) johon on tuo cossuvegan kansi lyöty päälle ja työmäärä oli kipeä. Kannattanee unohtaa, ainakin toteuttamisen osalta
Todella harvinainen. Tiedän/muistan yhden 2,3 Pinton (englannissa, kiinni Gartrac G3 Escortissa) johon on tuo cossuvegan kansi lyöty päälle ja työmäärä oli kipeä. Kannattanee unohtaa, ainakin toteuttamisen osalta

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003
Amerikkalainen foorumi turbo pintoille ja jne..
http://www.turboford.org/cgi-bin/ultimatebb.cgi
http://www.turboford.org/cgi-bin/ultimatebb.cgi
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
No niin nostetaanpa aihetta näkyville taas...
Mitkä osat 2.3 pintosta sopii noihin 2.0 ohc koneisiin kohtuullisella vaivalla?
Kiertokanget taisivat olla yksi jotka ovat sopivan mittaiset ja sopii lähes suoraan?
tuli ostettua tuollainen 2.3 pinto kaasari vehje ja loota...
otan mitä pystyn käyttämään ja loput myyn pois!
Mitkä osat 2.3 pintosta sopii noihin 2.0 ohc koneisiin kohtuullisella vaivalla?
Kiertokanget taisivat olla yksi jotka ovat sopivan mittaiset ja sopii lähes suoraan?
tuli ostettua tuollainen 2.3 pinto kaasari vehje ja loota...
otan mitä pystyn käyttämään ja loput myyn pois!
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
seuraajat vois saada sopimaan pitemmillä venoilla ja säätöpulteilla.Ares kirjoitti:No niin nostetaanpa aihetta näkyville taas...
Mitkä osat 2.3 pintosta sopii noihin 2.0 ohc koneisiin kohtuullisella vaivalla?
Kiertokanget taisivat olla yksi jotka ovat sopivan mittaiset ja sopii lähes suoraan?
tuli ostettua tuollainen 2.3 pinto kaasari vehje ja loota...
otan mitä pystyn käyttämään ja loput myyn pois!