Tehostimen pumpun paineensäädin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Tehostimen pumpun paineensäädin

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 3. 22:24:51 2004

Taitaa olla toiveajattelua, mutta kysympä kuitenkin...

Onko kukaan tutkinut Cossu Scorpin ohjaustehostimen pumpun sähköistä paineensäädintä? Millasella jännitteellä saan venttiilin kokonaan auki? Vai millainen signaali/pulssi kokkareeseen menee? Kestääkö venttiili jos syötän vaikka jatkuvaa 12 volttia? Voiko säättimestä jostain päätellä kuinka se toimii?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Re: Tehostimen pumpun paineensäädin

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Toukokuu 3. 23:33:24 2004

MouTine kirjoitti:Taitaa olla toiveajattelua, mutta kysympä kuitenkin...

Onko kukaan tutkinut Cossu Scorpin ohjaustehostimen pumpun sähköistä paineensäädintä? Millasella jännitteellä saan venttiilin kokonaan auki? Vai millainen signaali/pulssi kokkareeseen menee? Kestääkö venttiili jos syötän vaikka jatkuvaa 12 volttia? Voiko säättimestä jostain päätellä kuinka se toimii?
En tiedä noista scorpionin systeemeistä, mutta cossussa ja luultavasti muissakin fordeissa ohjaustehostimen painekytkin antaa signaalin eculle jos paine on korkea jolloin se nostaa joutokäyntinopeutta.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 3. 23:43:57 2004

Eli se anturi on vain tunnistin..
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Toukokuu 4. 7:51:26 2004

Omassa ´92 Scorpio cossussa oli ainakin nopeuden mukaan säätyvä tehostus, johon se pumpussa oleva venttiili liittyy, mutta en sitä koskaan sen tarkemmin mitannut.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ti Toukokuu 4. 8:12:50 2004

Joo kyllä siinä venttiili on, ja aiheeseen liittyy varmaan myös se anturi ohjausakselin ympärillä.

Katson tänään tarkemmin mutta minusta näytti että se venttiili on auki nyt kun se pumppu on pöydällä eikä siihen siis tule sähköä.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

venttiili

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Toukokuu 4. 8:47:20 2004

Tutki Corleone tutki! Venttiili on tosiaan pumpun painepuolella ja uskon vakaasti että kyseessä on venttiili. Kytkentäkaavion mukaan piuhat menevät johonkin erilliseen tehostimen ohjausmoduliin, eikä ecun kanssa sen enempiä ole tekemisissä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Toukokuu 4. 9:07:25 2004


Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehostimen pumpun paineensäädin

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Toukokuu 4. 9:15:35 2004

cossuesco kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Taitaa olla toiveajattelua, mutta kysympä kuitenkin...

Onko kukaan tutkinut Cossu Scorpin ohjaustehostimen pumpun sähköistä paineensäädintä? Millasella jännitteellä saan venttiilin kokonaan auki? Vai millainen signaali/pulssi kokkareeseen menee? Kestääkö venttiili jos syötän vaikka jatkuvaa 12 volttia? Voiko säättimestä jostain päätellä kuinka se toimii?
En tiedä noista scorpionin systeemeistä, mutta cossussa ja luultavasti muissakin fordeissa ohjaustehostimen painekytkin antaa signaalin eculle jos paine on korkea jolloin se nostaa joutokäyntinopeutta.
Jep ja auttaa varsinkin kun tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta kääntelee taskuparkkiin. Itse jätin painekytkimen pois kun en viitsinyt ECU:sta etsiä paikkaa sille jos olisi fiestan ECU:sta löytynytkään. Kierrokset laskee selkeästi kun tyhjäkäynnillä kääntelee, mutta ei kuitenkaan sammu. Pikkukoneissa huomaa varmaan selkeämmin.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Toukokuu 4. 12:24:40 2004

Ari, kuten jo yllä totesin niin 24V koneen yhteydessä tuo venttiili on tehostuksen säätämistä varten ajonopeuden mukaan, eikä mitään kierrosten nousua varten. Se moottori jaksaa muutenkin pyörittää sitä tehostimen pumppua... :?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Kokkare

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 31. 0:13:15 2004

Tutkiskelin tuossa kokkareen käyttäytymismalleja seuraavasti.

-12 volttia napoihin, venttiili naksahtaa kiinni. Napaisuudella ei väliä.
-Ei montaa volttia tarvi jännitten laskea, niin venä jo hellittää.
-Virran kulutus 1A.
-Lämpeää paljon ja nopeasti.
-Puhalsin siihen ja huomasin että kiinni ollessaankin menee jotain läpi.
-Kun pumppu on oikeassa asennossa, eli venttiili ylösalaisin, niin maan vetovoima vetää venttiilin kiinni.

Mitenköhän mahtaa toimia kun pumppu tekee painetta? Pulttasin härvelin sellaisenaan kiinni koneeseen ja odotan mielenkiinnolla miten tehostaa kun saan auton joskus käymään.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 31. 9:32:32 2004

luulen että sun ventiili on probo tyyppinen eli ecu ohjaa sitä pulsseilla.
ei kannata laittaa siihen jatkuvaa jännitettä luultavasti kela palaa alta aika yksikön.
jäähdytystä siinä lisää öljy joka menee kärjen ohi joten ilmassa se lämpeää nopeammin kyllä.
tää on mutua, en ole itse koskaan tutkinut asiaa paremmin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin