Ahtopaineongelma
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002
Ahtopaineongelma
Kohta alkaa mennä hermo yksinkertaiselta nörtiltä...
Ongelmana tuossa aerotaunuksessa tuo ahtopaineen säätö, tai oikeastaan ahtopainepiikki.
Nyt piikki heilauttaa paineen n. 1,6bar ja siitä tipahtaa 0,9bar. Selvittäkääs miulle joku viisaampi mikä määrittää tuon piikkipaineen?
Vai onko tuo miun Patelta ostama "rajapainevena" täys paska?
Kuva: http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin.jpg
Eli nyt tuossa venttiilin ja kellon välisessä letkussa on 3 1mm reikää, oli 2 reikää.
Eli tavoitetila olis pysyvä 1,2-1,3 bar paine. Ja siihen pieni 0,2 piikki sallittakoon.
Kello on garrettin -31 ja portin tanko on tiukattu silleen että portin olleessa kiinni tappi peittää puolet tangon reijästä.
Ongelmana tuossa aerotaunuksessa tuo ahtopaineen säätö, tai oikeastaan ahtopainepiikki.
Nyt piikki heilauttaa paineen n. 1,6bar ja siitä tipahtaa 0,9bar. Selvittäkääs miulle joku viisaampi mikä määrittää tuon piikkipaineen?
Vai onko tuo miun Patelta ostama "rajapainevena" täys paska?
Kuva: http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin.jpg
Eli nyt tuossa venttiilin ja kellon välisessä letkussa on 3 1mm reikää, oli 2 reikää.
Eli tavoitetila olis pysyvä 1,2-1,3 bar paine. Ja siihen pieni 0,2 piikki sallittakoon.
Kello on garrettin -31 ja portin tanko on tiukattu silleen että portin olleessa kiinni tappi peittää puolet tangon reijästä.
-
- Ylläpitäjä
Re: Ahtopaineongelma
Mikä lastu kyseessä?andeRS kirjoitti:Kohta alkaa mennä hermo yksinkertaiselta nörtiltä...
Ongelmana tuossa aerotaunuksessa tuo ahtopaineen säätö, tai oikeastaan ahtopainepiikki.
Nyt piikki heilauttaa paineen n. 1,6bar ja siitä tipahtaa 0,9bar. Selvittäkääs miulle joku viisaampi mikä määrittää tuon piikkipaineen?
Vai onko tuo miun Patelta ostama "rajapainevena" täys paska?
Kuva: http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin.jpg
Eli nyt tuossa venttiilin ja kellon välisessä letkussa on 3 1mm reikää, oli 2 reikää.
Eli tavoitetila olis pysyvä 1,2-1,3 bar paine. Ja siihen pieni 0,2 piikki sallittakoon.
Kello on garrettin -31 ja portin tanko on tiukattu silleen että portin olleessa kiinni tappi peittää puolet tangon reijästä.
Kyseinen vena on hyvä ja on mulla toiminut moitteetta. Reiät pitää olla mahdollisimman lähellä hukkaportin kelloa.
Itse painin samojen ongelmien kanssa kiinteäporttisella pakopesällä. Kokeile porttaa hukkaporttia, voi auttaa.
-
- Ylläpitäjä
Jos on Valtosen lastu niin ei ole sen puolesta ongelmia. Ne on hyviä!
Mikä ahdin? Jos vakio niin .62 pakopesä siihen.
Eihän sulla vaan ole vielä kytkettynä se solenoidi joka ohjaa hukkaportin kelloa. Väärän kokoiset suuttimet siinä tekee tuota kans.
Edit, vaikka siinä solenoidissa ei ole yhtään letkuu kytkettynä niin ota piuha irti, joissakin joutuu laittaa jonkinlaisen vastuksen tms väliin ettei se anna tietoa boxille.
Mikä ahdin? Jos vakio niin .62 pakopesä siihen.
Eihän sulla vaan ole vielä kytkettynä se solenoidi joka ohjaa hukkaportin kelloa. Väärän kokoiset suuttimet siinä tekee tuota kans.
Edit, vaikka siinä solenoidissa ei ole yhtään letkuu kytkettynä niin ota piuha irti, joissakin joutuu laittaa jonkinlaisen vastuksen tms väliin ettei se anna tietoa boxille.
Viimeksi muokannut Vieras, Ti Huhtikuu 27. 14:49:50 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002
Kuten ensimmäisessä viestissä kerroin kello on -31, ikää sillä on pari vuotta mutta käytetty vain viimekesä, eli n. 6tkmckolli kirjoitti:Katoin kuvan kyl mut aattelin et sä säästäväisenä miähenä oisit jättäny sen amalin
Hmm sit pitää alkaa muistelee mitä muita ongelmia mul oli.
Toi rajapainevena ei vaikuta asiaan.
Miten on hukkaportin kellon kanssa. Onko -31 ja kuinka vanha.
Mie voisin kyl myydä tuon amalin siulle, jos saisin vähän tulppa/puolahankintoja katettua sillä

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Mikäli kuvasta oikein ymmärsin tuon virityksen idean, niin tuolla rajapainevenalla säädetään maksimiahtopaine jossa se avautuu (esim 1.6bar), ja paine pääsee kellolle joka aukaisee portin. Pienet reiät pneumatiikka letkussa on ilman poistoa varten, jotta ilma pääsee kalvon takaa pois -> portti kiinni. Ja nyt kun annat kenkää nousee ahdot siihen 1.6bar -> venttiili aukeaa ja hukkaportti vain raottuu, kun ilma karkaa noista reijistä.
Tuohon kellonviereen kannattaisi laittaa pikapoistoventtiili (vaikka letku- vastaventtiili) ja ehjä letku venalta kellolle. (eli paine pääsee kokonaan kalvon taakse ja nopeasti pois).
Tuohon kellonviereen kannattaisi laittaa pikapoistoventtiili (vaikka letku- vastaventtiili) ja ehjä letku venalta kellolle. (eli paine pääsee kokonaan kalvon taakse ja nopeasti pois).
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Mitäs ne sitten tekee, kerää öljyistä pölyä letkun ympärilleckolli kirjoitti:Siipicossu
Ei niistä reiistä mihkään mitään karkaa.
Ongelma on muualla, sanoisin kellossa.

Viimeksi muokannut SiipiCozzu, Ti Huhtikuu 27. 17:22:24 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Laita prikkoja kellon kiinnitysruuvien (2kpl) väliin sopiva (ajossa testattu) määrä ja pitäis ahtojen nousta,kun jousikuorma kellossa kasvaa.
Elikkä kelloa hiukan kauemmas hukkaportin akselista. Mulla ainakin vakiokellolla pysyy 1.3 baaria tipahtamatta ja käy 1.4 baarissa.
Ja amalin paskaan en ole mitään nylonjettejä vaihdellut. -31 kellolla saa varmaan vielä helpommin paineet ylös ,kun on jo muutenkin jäykempi.
Elikkä kelloa hiukan kauemmas hukkaportin akselista. Mulla ainakin vakiokellolla pysyy 1.3 baaria tipahtamatta ja käy 1.4 baarissa.
Ja amalin paskaan en ole mitään nylonjettejä vaihdellut. -31 kellolla saa varmaan vielä helpommin paineet ylös ,kun on jo muutenkin jäykempi.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Mulla on myös ollut omassa niin että nippanappa tappia näkee siitä tangon reijästä.Pysyy aika hyvin ahdot kohdallaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Painii täällä muutkin saman ongelman kanssa,1,6ja siitä tippuu1,2.
Mulla on tosin itse tehty rajapaine venttiili mut ei saa paineita kuriin vaikka ei olis koko venttiiliä välissä.
Ainut mitä ei vielä ole tullut kokeiltua niin kuristus venttiili ennen tuota rajapainevenaa, jos sillä sais tuota virtausta ventiilille hieman rauhoitettua.Kun virtaus kasvaa kierosten myötä niin venttiili on enemmän auki virtauksen takiaja taas kello saa enemmän ilmaa jota pienet reijät letkussa ei poista tarpeeksi.
Mulla on tosin itse tehty rajapaine venttiili mut ei saa paineita kuriin vaikka ei olis koko venttiiliä välissä.
Ainut mitä ei vielä ole tullut kokeiltua niin kuristus venttiili ennen tuota rajapainevenaa, jos sillä sais tuota virtausta ventiilille hieman rauhoitettua.Kun virtaus kasvaa kierosten myötä niin venttiili on enemmän auki virtauksen takiaja taas kello saa enemmän ilmaa jota pienet reijät letkussa ei poista tarpeeksi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Pitäs olla timmissä kunnossa vilä ellei ole reikää kalvossa. Ei kyllä selittäisi sitä että nostaa ensin tappiin ja sit pudottaa.andeRS kirjoitti:niinku sanoin, käytetty viimekesänä n. 6kk ja 6000km, on se kumma jos on jo siinä ajassa väsynyt. jollei sitte oo muuten paskana.
Pudotus tulee jonkun muun kautta nyt.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Koska pakopainepuoli on liki suljettu pois, mieleen tulee mm. ahtimen peruskunto. Vastaavaa ilmiötä esiintyy kun yritetään saada paineita ehtoopuolelle päässeellä /laakerivaurioisella /liian pienellä ahtimella. Tai liekö legendaarinen
-31 pettänyt lupauksensa jälleen... Esijännitystä ei voi turvallisesti asettaa enempää kuin tuon akselitapin 7mm verran; läpän liike rajoittuu liikaa loppupäästä (mitä enemmän kiristät tankoa-> menetät läpän kokonaisliikeradasta).
Testi: letku portilta kokonaan pois-> varovasti säännöstellen kaasua reippaaseen vauhtiin/kierroksiin ja tutkimaan antaako ihan ylhäällä tarpeeksi hönkää. Jos ei, 1) liialliset pakopaineet aukaisevat hallitsemattomasti läpän (jousivoima ei riitä->kireämpi kello) tai 2) rusetti ei jaksaa puhaltaa syystä tai toisesta.
Jos ahdin jaksaa vaadittavasti, pitää ohjausjärjestelmä rakentaa halutuksi. Säädettävä mekaaninen kolmitievena on kohtuullisen hyvä. Jos ohittaa sähkökolmitieventtiilin (Amal), kärsii yleensä ahtopainekäyrän alkupään nousu; terävyys, tosin piikki voi tulla taas ongelmaksi.
Vaatii joskus poskettomasti aikaa saada painekäyrä halutuksi; viimeksi tappelin penkissä 3-4tuntia... Ero toimivan ja surkean välillä on pieni; samoilla osilla voi saada monta erilaista lopputulosta. Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.

Testi: letku portilta kokonaan pois-> varovasti säännöstellen kaasua reippaaseen vauhtiin/kierroksiin ja tutkimaan antaako ihan ylhäällä tarpeeksi hönkää. Jos ei, 1) liialliset pakopaineet aukaisevat hallitsemattomasti läpän (jousivoima ei riitä->kireämpi kello) tai 2) rusetti ei jaksaa puhaltaa syystä tai toisesta.
Jos ahdin jaksaa vaadittavasti, pitää ohjausjärjestelmä rakentaa halutuksi. Säädettävä mekaaninen kolmitievena on kohtuullisen hyvä. Jos ohittaa sähkökolmitieventtiilin (Amal), kärsii yleensä ahtopainekäyrän alkupään nousu; terävyys, tosin piikki voi tulla taas ongelmaksi.
Vaatii joskus poskettomasti aikaa saada painekäyrä halutuksi; viimeksi tappelin penkissä 3-4tuntia... Ero toimivan ja surkean välillä on pieni; samoilla osilla voi saada monta erilaista lopputulosta. Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002
Ahtimen peruskunnosta ei homma ole kiinni, eikä tuon eskocossun ar .63/.60 pitäisi olla liian pienikään (ainakaan minun mielestä) Liekkö se vika kuitenki tuossa kellossa prkele.jjs kirjoitti:Koska pakopainepuoli on liki suljettu pois, mieleen tulee mm. ahtimen peruskunto. Vastaavaa ilmiötä esiintyy kun yritetään saada paineita ehtoopuolelle päässeellä /laakerivaurioisella /liian pienellä ahtimella. Tai liekö legendaarinen-31 pettänyt lupauksensa jälleen... Esijännitystä ei voi turvallisesti asettaa enempää kuin tuon akselitapin 7mm verran; läpän liike rajoittuu liikaa loppupäästä (mitä enemmän kiristät tankoa-> menetät läpän kokonaisliikeradasta).
Testi: letku portilta kokonaan pois-> varovasti säännöstellen kaasua reippaaseen vauhtiin/kierroksiin ja tutkimaan antaako ihan ylhäällä tarpeeksi hönkää. Jos ei, 1) liialliset pakopaineet aukaisevat hallitsemattomasti läpän (jousivoima ei riitä->kireämpi kello) tai 2) rusetti ei jaksaa puhaltaa syystä tai toisesta.
Jos ahdin jaksaa vaadittavasti, pitää ohjausjärjestelmä rakentaa halutuksi. Säädettävä mekaaninen kolmitievena on kohtuullisen hyvä. Jos ohittaa sähkökolmitieventtiilin (Amal), kärsii yleensä ahtopainekäyrän alkupään nousu; terävyys, tosin piikki voi tulla taas ongelmaksi.
Vaatii joskus poskettomasti aikaa saada painekäyrä halutuksi; viimeksi tappelin penkissä 3-4tuntia... Ero toimivan ja surkean välillä on pieni; samoilla osilla voi saada monta erilaista lopputulosta. Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viikon olen tapellu ton oman ryjän ahtojen kanssa ja nyt alkaa tuikkia valo tunnelin päästä. Hukkiksen kellon letkussa on ensin 0,5bar aukeava takaiskuvena, jonka jälkeen on ihan perinteinen ruuvi. Nostaa ahdot nätisti ja ei tee mitään erikoisia piikkejä ja saa ihan niin paljon painetta kun haluaa
Tosin 1,8bar alkaa rötäämään mutta ehkä hyvä niin ettei tule väännettyä liikaa painetta...

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
En ole ikinä nähnyt että kiinteällä portilla käytetään tollasta rajapaineventtiiliä. Aina oppii uutta.
Mä laitoin eilen ihan perinteisen bleederin hukkiksen paineletkuun. Piikkaa 1,4 barissa ja pitää 1,2 baria.
Teoria osuus (jos jollekkin epäselvää miten bleed valve toimii): 2-2,5mm reikä pulttiin (tjms.) joka tungetaan letkuun lähelle kompurapesää, kuristamaan ilman virtausta. Kuristimen jälkeen T-haara letkuun ja neulaventtiili sinne letkun päähän. Neulaventtiilistä säädetään ahdot sopivaksi.
Mä laitoin eilen ihan perinteisen bleederin hukkiksen paineletkuun. Piikkaa 1,4 barissa ja pitää 1,2 baria.
Teoria osuus (jos jollekkin epäselvää miten bleed valve toimii): 2-2,5mm reikä pulttiin (tjms.) joka tungetaan letkuun lähelle kompurapesää, kuristamaan ilman virtausta. Kuristimen jälkeen T-haara letkuun ja neulaventtiili sinne letkun päähän. Neulaventtiilistä säädetään ahdot sopivaksi.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Mulla on Rally Racen purettava alukello, jossa on myös kuusen mallinen jousi. Kyllä sinne suorakin sopii, koitin sitäkin, mutta nyt siellä on pari prikkaa alkuperäsen jousen välissä ja lisäksi vähän auki ole bleederi niin pelaa hyvin. Vakiona toi kello on aika löysä, ei pidä kun 0,7 - 0,8 bar.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
www.lesjoforsab.comSHR kirjoitti: Mistä jousia, mulla on purettava alukello jossa on joulukuusen muotoinen jousi mutta mistä erilaisia jousia?
-
- Ylläpitäjä
Annas SHR mittoja jousiin hieman. Mulla on jonniverran erilaisia jousia portteihin ym ja löytyy HD "joulukuusijoustakin"SHR kirjoitti:Mistä jousia, mulla on purettava alukello jossa on joulukuusen muotoinen jousi mutta mistä erilaisia jousia?jjs kirjoitti: Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002
nonniin johan rupes toimii paremmin ku heitti hevonvittuun koko "rajapaineventtiilin" ja väsäs tilalle T-haaran jossa 2mm sisäreikä ja säädettävä kuristinventtiili letkun päässä.
http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin2.jpg
http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin2.jpg
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Nyt on teoria minulla hakusessa. Mitä eroa on ottaa paine portin kellolle kompura pesästä tai imusarjasta? Kun amal haistelee kumpaakin painetta, niin sillä haetaan jotain "sivistyneisyyttä"
koneelle? Eli tunnistaa kaasun asentoa tai jotain epämääräistä... amal ko heitetään heti pois sekoittamasta kuvioita?:)

Jäsen 488
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Amal ei taida olla kovin monella käytössä. Ei ainakaan viritetymmissä.
Mitähän se kellon kalvo tykkää alipaineesta jos ottaa imusarjasta , ainakin vetää kunnolla portin kiinni.
Mitähän se kellon kalvo tykkää alipaineesta jos ottaa imusarjasta , ainakin vetää kunnolla portin kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Mountunen ohjeissa neuvotaan tyhjentämään amal venttiili eli mäntä ja jousi veks, ja letkujen lähtöihin kuristajat joilla rajoitetaan vuotoa niinkuin noissa muissakin amal veks systeemeissä. Mulla on käsitelty amal ohjeiden mukaan ja samalla voi jättää pistokkeen kiinni. Ahtopaine käyttäytyy hyvin, nousee kiukkuisesti mutta notkahtaa joka taas johtuu liian löysästä kellonjousesta (veikkaan). Paine nousee 1.4 ja notkahtaa kaasupohjassa 1.1-1.2. Tavoite olisi mahdollisimman tasainen 1.5 bar mutta ilman kellon modifiointia ei taida onnaa, taitaa kestää turbo näin pidempään, yhdet laakerit ja tiivisteet rikoin noilla venttiilisysteemeillä kunnes hokasin että piikkipaine vain nousee mutta jatkuva paine ei, joten kelloa virittämään jos haluu lisää löylyä, homma ilmeni hyvin penkitettäessä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Mulla ei ainakaan toiminut vaikka oli tehty ohjeitten mukaan tuo amalin muutos. Ahtoja ei saanut säädettyä mitenkään.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Bingo...SHR kirjoitti:Mountunen ohjeissa neuvotaan tyhjentämään amal venttiili eli mäntä ja jousi veks, ja letkujen lähtöihin kuristajat joilla rajoitetaan vuotoa niinkuin noissa muissakin amal veks systeemeissä. Mulla on käsitelty amal ohjeiden mukaan ja samalla voi jättää pistokkeen kiinni. Ahtopaine käyttäytyy hyvin, nousee kiukkuisesti mutta notkahtaa joka taas johtuu liian löysästä kellonjousesta (veikkaan). Paine nousee 1.4 ja notkahtaa kaasupohjassa 1.1-1.2. Tavoite olisi mahdollisimman tasainen 1.5 bar mutta ilman kellon modifiointia ei taida onnaa, taitaa kestää turbo näin pidempään, yhdet laakerit ja tiivisteet rikoin noilla venttiilisysteemeillä kunnes hokasin että piikkipaine vain nousee mutta jatkuva paine ei, joten kelloa virittämään jos haluu lisää löylyä, homma ilmeni hyvin penkitettäessä.
Penkissä noita saa punnertaa myös ajan kanssa, mutta vaivannäkö palkitaan. Jousi on avainasemassa kun yritetään saada jatkuva paine ylös.
Jonkun mainitsema "helppous" on yleensä sattumaa...
Kelloksi kuten ckollikin tuossa ehdotteli, mieluiten ehta A-ryhmän kapistus (jos tark. pitää kovia paineita koko ajan) tai säädettävä.
Seuraava kysymys on että kannattaako "joka cossuun" laittaa jäykkä kello ja saada hupputeho korkeaksi (yleensä n.6-6,5t rpm). Jos on lähes vakio piiriviritetty yksilö kyseessä, on parempi että huipputeho on esim. 260hv /6t rpm/ 1,0bar ja vääntöhuippu/ahtopainehuippu (esim. 1,4bar) huomattavasti alempana, kuin että teho saadaan tasaisemmalla ahtopaineella nostettua vaikkapa 290hv tasolle. Käytännössä tiellä molemmat ovat yhtä nopeita... Väännöllä auto etenee.
ckolli: älä pidättele, anna tulla vaan ettei ummetus vaivaa

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe