Ahtopaineongelma

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Ahtopaineongelma

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Huhtikuu 27. 13:05:10 2004

Kohta alkaa mennä hermo yksinkertaiselta nörtiltä...

Ongelmana tuossa aerotaunuksessa tuo ahtopaineen säätö, tai oikeastaan ahtopainepiikki.

Nyt piikki heilauttaa paineen n. 1,6bar ja siitä tipahtaa 0,9bar. Selvittäkääs miulle joku viisaampi mikä määrittää tuon piikkipaineen?
Vai onko tuo miun Patelta ostama "rajapainevena" täys paska?

Kuva: http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin.jpg

Eli nyt tuossa venttiilin ja kellon välisessä letkussa on 3 1mm reikää, oli 2 reikää.

Eli tavoitetila olis pysyvä 1,2-1,3 bar paine. Ja siihen pieni 0,2 piikki sallittakoon.

Kello on garrettin -31 ja portin tanko on tiukattu silleen että portin olleessa kiinni tappi peittää puolet tangon reijästä.

Vieras
Ylläpitäjä

Re: Ahtopaineongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 13:13:26 2004

andeRS kirjoitti:Kohta alkaa mennä hermo yksinkertaiselta nörtiltä...

Ongelmana tuossa aerotaunuksessa tuo ahtopaineen säätö, tai oikeastaan ahtopainepiikki.

Nyt piikki heilauttaa paineen n. 1,6bar ja siitä tipahtaa 0,9bar. Selvittäkääs miulle joku viisaampi mikä määrittää tuon piikkipaineen?
Vai onko tuo miun Patelta ostama "rajapainevena" täys paska?

Kuva: http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin.jpg

Eli nyt tuossa venttiilin ja kellon välisessä letkussa on 3 1mm reikää, oli 2 reikää.

Eli tavoitetila olis pysyvä 1,2-1,3 bar paine. Ja siihen pieni 0,2 piikki sallittakoon.

Kello on garrettin -31 ja portin tanko on tiukattu silleen että portin olleessa kiinni tappi peittää puolet tangon reijästä.
Mikä lastu kyseessä?
Kyseinen vena on hyvä ja on mulla toiminut moitteetta. Reiät pitää olla mahdollisimman lähellä hukkaportin kelloa.
Itse painin samojen ongelmien kanssa kiinteäporttisella pakopesällä. Kokeile porttaa hukkaporttia, voi auttaa.

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Huhtikuu 27. 14:25:30 2004

Lastu on jotai Valtosen peruja.. en tiedä tarkemmin. Enkä kyl tiedä miten se vaikuttaa tuohon painepiikkiinkään?
Pakopesä/portti on jo portattu.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 14:47:05 2004

Jos on Valtosen lastu niin ei ole sen puolesta ongelmia. Ne on hyviä!

Mikä ahdin? Jos vakio niin .62 pakopesä siihen.
Eihän sulla vaan ole vielä kytkettynä se solenoidi joka ohjaa hukkaportin kelloa. Väärän kokoiset suuttimet siinä tekee tuota kans.

Edit, vaikka siinä solenoidissa ei ole yhtään letkuu kytkettynä niin ota piuha irti, joissakin joutuu laittaa jonkinlaisen vastuksen tms väliin ettei se anna tietoa boxille.
Viimeksi muokannut Vieras, Ti Huhtikuu 27. 14:49:50 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Huhtikuu 27. 14:49:38 2004

kääk, katoitko sie tuota kuvaa edes? Ei todellakaan ole sitä orkkis amalia säätämässä mitään.

Ahdin on T35 .63 pakopesällä.

edit: piuha on irti. Tommoisesta vastushommasta oo ikinä kuullutkaan. kerro lisää.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 14:57:17 2004

Katoin kuvan kyl mut aattelin et sä säästäväisenä miähenä oisit jättäny sen amalin :)
Hmm sit pitää alkaa muistelee mitä muita ongelmia mul oli.
Toi rajapainevena ei vaikuta asiaan.
Miten on hukkaportin kellon kanssa. Onko -31 ja kuinka vanha.

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Huhtikuu 27. 15:07:51 2004

ckolli kirjoitti:Katoin kuvan kyl mut aattelin et sä säästäväisenä miähenä oisit jättäny sen amalin :)
Hmm sit pitää alkaa muistelee mitä muita ongelmia mul oli.
Toi rajapainevena ei vaikuta asiaan.
Miten on hukkaportin kellon kanssa. Onko -31 ja kuinka vanha.
Kuten ensimmäisessä viestissä kerroin kello on -31, ikää sillä on pari vuotta mutta käytetty vain viimekesä, eli n. 6tkm

Mie voisin kyl myydä tuon amalin siulle, jos saisin vähän tulppa/puolahankintoja katettua sillä :wink:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 15:18:59 2004

Mun amali lens kuule jo aikaa sit ja kauas, hmm pohjanmaalle asti tais lentää.
Mietitään...

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Huhtikuu 27. 17:07:42 2004

Miksei kellolta voi suoraan vetää letkua kopurapesälle? Mitä haittaa tai menetystä voisi aiheutua? :roll:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 27. 17:09:24 2004

ckolli kirjoitti:Mun amali lens kuule jo aikaa sit ja kauas, hmm pohjanmaalle asti tais lentää.
Mietitään...
Ei oo näkynyt täällä tienposkessa amalia 8)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 17:10:08 2004

pehkos69 kirjoitti:Miksei kellolta voi suoraan vetää letkua kopurapesälle? Mitä haittaa tai menetystä voisi aiheutua? :roll:
Millä muulla ohjaat kuin portin jousen kiristyksellä tuossa tapauksessa?

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ti Huhtikuu 27. 17:11:30 2004

Mikäli kuvasta oikein ymmärsin tuon virityksen idean, niin tuolla rajapainevenalla säädetään maksimiahtopaine jossa se avautuu (esim 1.6bar), ja paine pääsee kellolle joka aukaisee portin. Pienet reiät pneumatiikka letkussa on ilman poistoa varten, jotta ilma pääsee kalvon takaa pois -> portti kiinni. Ja nyt kun annat kenkää nousee ahdot siihen 1.6bar -> venttiili aukeaa ja hukkaportti vain raottuu, kun ilma karkaa noista reijistä.
Tuohon kellonviereen kannattaisi laittaa pikapoistoventtiili (vaikka letku- vastaventtiili) ja ehjä letku venalta kellolle. (eli paine pääsee kokonaan kalvon taakse ja nopeasti pois).

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 17:17:21 2004

Siipicossu
Ei niistä reiistä mihkään mitään karkaa.
Ongelma on muualla, sanoisin kellossa.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ti Huhtikuu 27. 17:20:20 2004

ckolli kirjoitti:Siipicossu
Ei niistä reiistä mihkään mitään karkaa.
Ongelma on muualla, sanoisin kellossa.
Mitäs ne sitten tekee, kerää öljyistä pölyä letkun ympärille :o Jos tuo rajapainevena aukeaa tietyssä paineessa, se myös sulkeutuu kun paine tippuu tietyn määrän. Mistä kellossa oleva ilma tällöin poistuu ?
Viimeksi muokannut SiipiCozzu, Ti Huhtikuu 27. 17:22:24 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 17:22:17 2004

Pannaas päät yhteen, jos mikään muu ei boxin kautta vaikuta ahtoihin kuin MAP niin käännytäänkö siihen ja sit sytkäpuoleen?
Kiinnostava aihe itelle.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Huhtikuu 27. 18:18:28 2004

Laita prikkoja kellon kiinnitysruuvien (2kpl) väliin sopiva (ajossa testattu) määrä ja pitäis ahtojen nousta,kun jousikuorma kellossa kasvaa.
Elikkä kelloa hiukan kauemmas hukkaportin akselista. Mulla ainakin vakiokellolla pysyy 1.3 baaria tipahtamatta ja käy 1.4 baarissa.
Ja amalin paskaan en ole mitään nylonjettejä vaihdellut. -31 kellolla saa varmaan vielä helpommin paineet ylös ,kun on jo muutenkin jäykempi.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Huhtikuu 27. 18:38:58 2004

Luultavammin kellon jousi ei jaksa pitää hukkaporttia kiinni kovemmilla pakopaineilla, kiristä tankoa tai laita prikkoja väliin niinkuin edellä mainittiin, pääsee ainakin testaamaan nouseeko paineet.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Huhtikuu 27. 18:56:22 2004

Mulla on myös ollut omassa niin että nippanappa tappia näkee siitä tangon reijästä.Pysyy aika hyvin ahdot kohdallaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Huhtikuu 27. 19:29:06 2004

Painii täällä muutkin saman ongelman kanssa,1,6ja siitä tippuu1,2.
Mulla on tosin itse tehty rajapaine venttiili mut ei saa paineita kuriin vaikka ei olis koko venttiiliä välissä.
Ainut mitä ei vielä ole tullut kokeiltua niin kuristus venttiili ennen tuota rajapainevenaa, jos sillä sais tuota virtausta ventiilille hieman rauhoitettua.Kun virtaus kasvaa kierosten myötä niin venttiili on enemmän auki virtauksen takiaja taas kello saa enemmän ilmaa jota pienet reijät letkussa ei poista tarpeeksi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Huhtikuu 27. 19:42:14 2004

eli ei tässä siis kait auta ku kokeilla.

Tankoo on tiukattu ja viimeeks tänää pidennetty.

Taidan kohta lompsia kauppaan ja ostan apeksin avc-r:n loppuu pelleily, toivottavasti.

Menee muute miehekkäästi bensaa ku polkee menemään, kohta menee varmaan korttikin :roll:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Huhtikuu 27. 19:48:31 2004

Öhön mulla kävi jo liian lähellä se.Ilmeisesti paikallinen rikospoliisi ajeli sivilimalilla perässä kun päästin 3000-6000 3:lla 60aluella :oops: "Kehui" seuraavassa liittymässä pienen sireenin ujelluksen jälkeen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Huhtikuu 27. 20:44:43 2004

niinku sanoin, käytetty viimekesänä n. 6kk ja 6000km, on se kumma jos on jo siinä ajassa väsynyt. jollei sitte oo muuten paskana.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Huhtikuu 27. 20:47:55 2004

andeRS kirjoitti:niinku sanoin, käytetty viimekesänä n. 6kk ja 6000km, on se kumma jos on jo siinä ajassa väsynyt. jollei sitte oo muuten paskana.
Pitäs olla timmissä kunnossa vilä ellei ole reikää kalvossa. Ei kyllä selittäisi sitä että nostaa ensin tappiin ja sit pudottaa.
Pudotus tulee jonkun muun kautta nyt.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 27. 22:42:55 2004

Koska pakopainepuoli on liki suljettu pois, mieleen tulee mm. ahtimen peruskunto. Vastaavaa ilmiötä esiintyy kun yritetään saada paineita ehtoopuolelle päässeellä /laakerivaurioisella /liian pienellä ahtimella. Tai liekö legendaarinen :roll: -31 pettänyt lupauksensa jälleen... Esijännitystä ei voi turvallisesti asettaa enempää kuin tuon akselitapin 7mm verran; läpän liike rajoittuu liikaa loppupäästä (mitä enemmän kiristät tankoa-> menetät läpän kokonaisliikeradasta).
Testi: letku portilta kokonaan pois-> varovasti säännöstellen kaasua reippaaseen vauhtiin/kierroksiin ja tutkimaan antaako ihan ylhäällä tarpeeksi hönkää. Jos ei, 1) liialliset pakopaineet aukaisevat hallitsemattomasti läpän (jousivoima ei riitä->kireämpi kello) tai 2) rusetti ei jaksaa puhaltaa syystä tai toisesta.
Jos ahdin jaksaa vaadittavasti, pitää ohjausjärjestelmä rakentaa halutuksi. Säädettävä mekaaninen kolmitievena on kohtuullisen hyvä. Jos ohittaa sähkökolmitieventtiilin (Amal), kärsii yleensä ahtopainekäyrän alkupään nousu; terävyys, tosin piikki voi tulla taas ongelmaksi.
Vaatii joskus poskettomasti aikaa saada painekäyrä halutuksi; viimeksi tappelin penkissä 3-4tuntia... Ero toimivan ja surkean välillä on pieni; samoilla osilla voi saada monta erilaista lopputulosta. Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Huhtikuu 27. 23:11:02 2004

eikös se kello ole särki jos alkaa ahtoa tiputtamaan piikin jälkeen....

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Huhtikuu 27. 23:42:41 2004

jjs kirjoitti:Koska pakopainepuoli on liki suljettu pois, mieleen tulee mm. ahtimen peruskunto. Vastaavaa ilmiötä esiintyy kun yritetään saada paineita ehtoopuolelle päässeellä /laakerivaurioisella /liian pienellä ahtimella. Tai liekö legendaarinen :roll: -31 pettänyt lupauksensa jälleen... Esijännitystä ei voi turvallisesti asettaa enempää kuin tuon akselitapin 7mm verran; läpän liike rajoittuu liikaa loppupäästä (mitä enemmän kiristät tankoa-> menetät läpän kokonaisliikeradasta).
Testi: letku portilta kokonaan pois-> varovasti säännöstellen kaasua reippaaseen vauhtiin/kierroksiin ja tutkimaan antaako ihan ylhäällä tarpeeksi hönkää. Jos ei, 1) liialliset pakopaineet aukaisevat hallitsemattomasti läpän (jousivoima ei riitä->kireämpi kello) tai 2) rusetti ei jaksaa puhaltaa syystä tai toisesta.
Jos ahdin jaksaa vaadittavasti, pitää ohjausjärjestelmä rakentaa halutuksi. Säädettävä mekaaninen kolmitievena on kohtuullisen hyvä. Jos ohittaa sähkökolmitieventtiilin (Amal), kärsii yleensä ahtopainekäyrän alkupään nousu; terävyys, tosin piikki voi tulla taas ongelmaksi.
Vaatii joskus poskettomasti aikaa saada painekäyrä halutuksi; viimeksi tappelin penkissä 3-4tuntia... Ero toimivan ja surkean välillä on pieni; samoilla osilla voi saada monta erilaista lopputulosta. Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.
Ahtimen peruskunnosta ei homma ole kiinni, eikä tuon eskocossun ar .63/.60 pitäisi olla liian pienikään (ainakaan minun mielestä) Liekkö se vika kuitenki tuossa kellossa prkele.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Huhtikuu 27. 23:51:48 2004

Kokeile semmosta että rajapaine pienelle(melkein 0) ja kellolla kiristää paineet haluttuun jonka jälkeen rajapainetta ruvetaan nostamaan siihen asti että se nostaa piikkinä yli säädetyn ja tiputtaa sitten kellolla säädettyyn.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Huhtikuu 28. 20:08:43 2004

Viikon olen tapellu ton oman ryjän ahtojen kanssa ja nyt alkaa tuikkia valo tunnelin päästä. Hukkiksen kellon letkussa on ensin 0,5bar aukeava takaiskuvena, jonka jälkeen on ihan perinteinen ruuvi. Nostaa ahdot nätisti ja ei tee mitään erikoisia piikkejä ja saa ihan niin paljon painetta kun haluaa :D Tosin 1,8bar alkaa rötäämään mutta ehkä hyvä niin ettei tule väännettyä liikaa painetta...
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Huhtikuu 29. 12:52:58 2004

En ole ikinä nähnyt että kiinteällä portilla käytetään tollasta rajapaineventtiiliä. Aina oppii uutta.

Mä laitoin eilen ihan perinteisen bleederin hukkiksen paineletkuun. Piikkaa 1,4 barissa ja pitää 1,2 baria.

Teoria osuus (jos jollekkin epäselvää miten bleed valve toimii): 2-2,5mm reikä pulttiin (tjms.) joka tungetaan letkuun lähelle kompurapesää, kuristamaan ilman virtausta. Kuristimen jälkeen T-haara letkuun ja neulaventtiili sinne letkun päähän. Neulaventtiilistä säädetään ahdot sopivaksi.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » To Huhtikuu 29. 12:58:14 2004

Mulla on amaali välissä,ja paineet pysyy siellä missä haluankin. Tällä hetkellä 18psi +vakio map ja suuttimet ym.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Huhtikuu 29. 21:26:47 2004

pehkos69 kirjoitti:Miksei kellolta voi suoraan vetää letkua kopurapesälle? Mitä haittaa tai menetystä voisi aiheutua? :roll:
En suosittele. Ainakaan mulla kello ei toimi kunnolla jos niin tekee.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » To Huhtikuu 29. 23:05:06 2004

mulla menee imusarjasta venttiiliin ja siitä portille.
venttiili kun on täysin auki niin ahtoa on sen 0.8 ja siitä kiristämällä lisää.
se on näppärä asentaa esin kojetauluun niin voi tilanteessa lisäillä jos siltä tuntuu.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Huhtikuu 30. 8:10:04 2004

jjs kirjoitti: Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.
Mistä jousia, mulla on purettava alukello jossa on joulukuusen muotoinen jousi mutta mistä erilaisia jousia?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Huhtikuu 30. 9:48:54 2004

Mulla on Rally Racen purettava alukello, jossa on myös kuusen mallinen jousi. Kyllä sinne suorakin sopii, koitin sitäkin, mutta nyt siellä on pari prikkaa alkuperäsen jousen välissä ja lisäksi vähän auki ole bleederi niin pelaa hyvin. Vakiona toi kello on aika löysä, ei pidä kun 0,7 - 0,8 bar.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Huhtikuu 30. 11:37:07 2004

Mulla kans tuo rally racen kello ja laitoin siihen rinnalle lisäjousen (jarrukenkien vetojousi) niin nyt paineet pysyy missä haluaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Pe Huhtikuu 30. 17:49:51 2004

SHR kirjoitti: Mistä jousia, mulla on purettava alukello jossa on joulukuusen muotoinen jousi mutta mistä erilaisia jousia?
www.lesjoforsab.com

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Toukokuu 3. 19:26:15 2004

SHR kirjoitti:
jjs kirjoitti: Säädettävä kello (vaihtojousella) on iso apu.
Mistä jousia, mulla on purettava alukello jossa on joulukuusen muotoinen jousi mutta mistä erilaisia jousia?
Annas SHR mittoja jousiin hieman. Mulla on jonniverran erilaisia jousia portteihin ym ja löytyy HD "joulukuusijoustakin"

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ma Toukokuu 3. 23:01:08 2004

nonniin johan rupes toimii paremmin ku heitti hevonvittuun koko "rajapaineventtiilin" ja väsäs tilalle T-haaran jossa 2mm sisäreikä ja säädettävä kuristinventtiili letkun päässä.

http://maxy.kameli.org/ande/flugel/saadin2.jpg

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 3. 23:41:27 2004

Keep it simple.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 4. 0:12:17 2004

Tuohon voisi sanoa jotain...

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ti Toukokuu 4. 9:24:21 2004

Nyt on teoria minulla hakusessa. Mitä eroa on ottaa paine portin kellolle kompura pesästä tai imusarjasta? Kun amal haistelee kumpaakin painetta, niin sillä haetaan jotain "sivistyneisyyttä" :) koneelle? Eli tunnistaa kaasun asentoa tai jotain epämääräistä... amal ko heitetään heti pois sekoittamasta kuvioita?:)
Jäsen 488

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 4. 10:32:29 2004

Amal ei taida olla kovin monella käytössä. Ei ainakaan viritetymmissä.
Mitähän se kellon kalvo tykkää alipaineesta jos ottaa imusarjasta , ainakin vetää kunnolla portin kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Toukokuu 4. 12:26:35 2004

Mountunen ohjeissa neuvotaan tyhjentämään amal venttiili eli mäntä ja jousi veks, ja letkujen lähtöihin kuristajat joilla rajoitetaan vuotoa niinkuin noissa muissakin amal veks systeemeissä. Mulla on käsitelty amal ohjeiden mukaan ja samalla voi jättää pistokkeen kiinni. Ahtopaine käyttäytyy hyvin, nousee kiukkuisesti mutta notkahtaa joka taas johtuu liian löysästä kellonjousesta (veikkaan). Paine nousee 1.4 ja notkahtaa kaasupohjassa 1.1-1.2. Tavoite olisi mahdollisimman tasainen 1.5 bar mutta ilman kellon modifiointia ei taida onnaa, taitaa kestää turbo näin pidempään, yhdet laakerit ja tiivisteet rikoin noilla venttiilisysteemeillä kunnes hokasin että piikkipaine vain nousee mutta jatkuva paine ei, joten kelloa virittämään jos haluu lisää löylyä, homma ilmeni hyvin penkitettäessä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 4. 12:35:38 2004

Mulla ei ainakaan toiminut vaikka oli tehty ohjeitten mukaan tuo amalin muutos. Ahtoja ei saanut säädettyä mitenkään.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ti Toukokuu 4. 12:50:13 2004

Mullakin saa kellosta kääntämällä vaikka 1.5bar ja amaali välissä toimii hyvin. Dynossa paineet pysyi siellä missä pitikin. Kellona alumiini versio,mallia purettava,jolla en alle 1bar paineita edes tahdo saada säädettyä,mutta ei ole tarvettakaan... :D

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Toukokuu 4. 13:29:00 2004

jos tuo kellon vaihto tulee nyt ajankohtaiseksi ni mikäs se nyt sitte olis hyvä hankinta/mistä?

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Toukokuu 4. 14:18:14 2004

onkos kukaan koettanut tehdä EFi/K-jet koneen tyhjäkäyntivenasta portaattomasti säätyvää ahtopaineen säätöä?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 4. 14:25:08 2004

andeRS kirjoitti:jos tuo kellon vaihto tulee nyt ajankohtaiseksi ni mikäs se nyt sitte olis hyvä hankinta/mistä?
Älä osta -31 kelloa vaan se A-ryhmäläinen tai sitten joku parempi. A-ryhmän kellossa ei saa alle 1bar paineita eli esikiristystä on sen verta.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 4. 18:44:47 2004

SHR kirjoitti:Mountunen ohjeissa neuvotaan tyhjentämään amal venttiili eli mäntä ja jousi veks, ja letkujen lähtöihin kuristajat joilla rajoitetaan vuotoa niinkuin noissa muissakin amal veks systeemeissä. Mulla on käsitelty amal ohjeiden mukaan ja samalla voi jättää pistokkeen kiinni. Ahtopaine käyttäytyy hyvin, nousee kiukkuisesti mutta notkahtaa joka taas johtuu liian löysästä kellonjousesta (veikkaan). Paine nousee 1.4 ja notkahtaa kaasupohjassa 1.1-1.2. Tavoite olisi mahdollisimman tasainen 1.5 bar mutta ilman kellon modifiointia ei taida onnaa, taitaa kestää turbo näin pidempään, yhdet laakerit ja tiivisteet rikoin noilla venttiilisysteemeillä kunnes hokasin että piikkipaine vain nousee mutta jatkuva paine ei, joten kelloa virittämään jos haluu lisää löylyä, homma ilmeni hyvin penkitettäessä.
Bingo...
Penkissä noita saa punnertaa myös ajan kanssa, mutta vaivannäkö palkitaan. Jousi on avainasemassa kun yritetään saada jatkuva paine ylös.
Jonkun mainitsema "helppous" on yleensä sattumaa...
Kelloksi kuten ckollikin tuossa ehdotteli, mieluiten ehta A-ryhmän kapistus (jos tark. pitää kovia paineita koko ajan) tai säädettävä.

Seuraava kysymys on että kannattaako "joka cossuun" laittaa jäykkä kello ja saada hupputeho korkeaksi (yleensä n.6-6,5t rpm). Jos on lähes vakio piiriviritetty yksilö kyseessä, on parempi että huipputeho on esim. 260hv /6t rpm/ 1,0bar ja vääntöhuippu/ahtopainehuippu (esim. 1,4bar) huomattavasti alempana, kuin että teho saadaan tasaisemmalla ahtopaineella nostettua vaikkapa 290hv tasolle. Käytännössä tiellä molemmat ovat yhtä nopeita... Väännöllä auto etenee.


ckolli: älä pidättele, anna tulla vaan ettei ummetus vaivaa :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ke Toukokuu 5. 0:06:50 2004

nyt tuossa paskassa on kyllä jotai muutakin fiilua painepuolella... dumppi huomenna helvettiin ja kokeilemaan. jos saan jarrutehostajan pelaa... huoh... ostakaa taunus kympillä :roll:

Vastaa Viestiin