vesiruisku
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
vesiruisku
onko kellää moista vehjettä ahtoputkessa,ootteko ite tehny ja jos niin millasia,entä mistä sais edukkaan valmiin setin.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
joo empä taaskaan muistanu tota hakua
,suuttimista tossa oli aikas vähä juttua,lieneekö tommonen escon ryyppysuutin kauaa kestää vettä,olisko jollain tiedossa veden kestävää suutinta joka tekeen kunnon sumun vaikka tollasella 7bar pumpulla joka tuolla linkissä mainittiin.
slei mitkä sen pumpun tiedot on?

slei mitkä sen pumpun tiedot on?
-
- Ylläpitäjä
tai miksi ei voisi ottaa ahto ilmasta taka iskuventtiilillä.....rs11 kirjoitti:joo empä taaskaan muistanu tota hakua,suuttimista tossa oli aikas vähä juttua,lieneekö tommonen escon ryyppysuutin kauaa kestää vettä,olisko jollain tiedossa veden kestävää suutinta joka tekeen kunnon sumun vaikka tollasella 7bar pumpulla joka tuolla linkissä mainittiin.
slei mitkä sen pumpun tiedot on?
http://kotiweb.kotiportti.fi/mika.peura ... ection.gif
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Tommoinen järjestelmä taitaa olla jostain sodanaikaisesta mersustaRubberDuck kirjoitti: tai miksi ei voisi ottaa ahto ilmasta taka iskuventtiilillä.....
http://kotiweb.kotiportti.fi/mika.peura ... ection.gif

Viimeksi muokannut cossuesco, Pe Toukokuu 7. 13:49:21 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Pumppu on Shurflow muistaakseni 5000-sarjaa. Suuttimeksi ö-polttimen, myrkkyruiskun, lasinpesurin ja kun painetta on 7bar tarvitseeko siinä mitään erityistä suutinta ollenkaan? Ken tietää kertokoon millainen hole hajoittaa paremmin suora vai sellainen jossa on viistetty purkausaukon reunat?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
tein tuollaisen ohjeen joskus:
Vesiruiskun asentaminen
Ideana on ruiskuttaa moottoriin vettä jolloin syntyy jäähdyttävä vaikutus ja lisäksi veden höyrystyessä vapautuu happea, ja enemmän happea = enemmän bensiiniä = enemmän voimaa… Ilokaasulla on sama vaikutus kuin vedellä, paitsi tosin monikymmenkertainen. Toisin kuin ilokaasu on veden ruiskuttaminen moottoriin täysin luvallista tieliikenteessä. Onnistuneella vesiruiskutuksella on lupa odottaa 10-20% tehonlisäystä.
Vettä ei ruiskuteta moottoriin jatkuvasti vaan ainoastaan ahtopaineen ollessa säädettyä suurempi, eli esim. 0,3bar jälkeen alkaa vesiruisku toimia (kokeiltava juttu missä vaiheessa kannattaa vettä laittaa sekaan). Tätä varten on oltava säädettävä ahtopainetunnistin joka kytkee nastat toisiinsa painearvon ylittäessä / alittaessa säädetyn arvon. Tämän tunnistimen sekä ohjaamossa olevan katkaisijan kautta ohjataan releen herätinliittimeen virta. Rele puolestaan laitetaan kytkemään vesiruisku päälle. Vesiruiskulle kannattaa laittaa merkkivalo joka palaa silloin kun vettä menee imusarjaan.
Suutin voi olla esim KE-Jetronicin kylmäkäyntisuutin joka aukeaa kun sille syöttää +12V jännitteen. Suutin laitetaan imusarjaan mahdollisimman lähelle imuaukkoja kuitenkin siten että vettä kulkeutuu jokaiseen sylinteriin mahdollisimman tasaisesti. Pumpuksi riittää lasinpesurin pumppu josta vesi johdetaan suuttimelle. Ohjausrele kytketään antamaan virtaa sekä pumpulle että suuttimelle yhtä aikaa. Vesisäiliöön johdetaan vielä imusarjasta ahtopaine jolloin vesisäiliön ja imusarjan välinen paine-ero pysyy vakiona pitäen suihkun tasaisena. Vesisäiliö pitää tietenkin tiivistää kestämään noin 1bar ahtopaineen.
Tämä kaikki on omassa päässä kypsynyttä visiota ja teoriapohjaista pohdiskelua, käytännössä ko. systeemiä en ole kokeillut mutta tiedän samankaltaisia systeemejä jotka toimivat hyvin. Eli asennusintoa ja kokeilunhalua ja varovaisuutta. Vielä viimeinen lause: omalla vastuulla!
Vesiruiskun asentaminen
Ideana on ruiskuttaa moottoriin vettä jolloin syntyy jäähdyttävä vaikutus ja lisäksi veden höyrystyessä vapautuu happea, ja enemmän happea = enemmän bensiiniä = enemmän voimaa… Ilokaasulla on sama vaikutus kuin vedellä, paitsi tosin monikymmenkertainen. Toisin kuin ilokaasu on veden ruiskuttaminen moottoriin täysin luvallista tieliikenteessä. Onnistuneella vesiruiskutuksella on lupa odottaa 10-20% tehonlisäystä.
Vettä ei ruiskuteta moottoriin jatkuvasti vaan ainoastaan ahtopaineen ollessa säädettyä suurempi, eli esim. 0,3bar jälkeen alkaa vesiruisku toimia (kokeiltava juttu missä vaiheessa kannattaa vettä laittaa sekaan). Tätä varten on oltava säädettävä ahtopainetunnistin joka kytkee nastat toisiinsa painearvon ylittäessä / alittaessa säädetyn arvon. Tämän tunnistimen sekä ohjaamossa olevan katkaisijan kautta ohjataan releen herätinliittimeen virta. Rele puolestaan laitetaan kytkemään vesiruisku päälle. Vesiruiskulle kannattaa laittaa merkkivalo joka palaa silloin kun vettä menee imusarjaan.
Suutin voi olla esim KE-Jetronicin kylmäkäyntisuutin joka aukeaa kun sille syöttää +12V jännitteen. Suutin laitetaan imusarjaan mahdollisimman lähelle imuaukkoja kuitenkin siten että vettä kulkeutuu jokaiseen sylinteriin mahdollisimman tasaisesti. Pumpuksi riittää lasinpesurin pumppu josta vesi johdetaan suuttimelle. Ohjausrele kytketään antamaan virtaa sekä pumpulle että suuttimelle yhtä aikaa. Vesisäiliöön johdetaan vielä imusarjasta ahtopaine jolloin vesisäiliön ja imusarjan välinen paine-ero pysyy vakiona pitäen suihkun tasaisena. Vesisäiliö pitää tietenkin tiivistää kestämään noin 1bar ahtopaineen.
Tämä kaikki on omassa päässä kypsynyttä visiota ja teoriapohjaista pohdiskelua, käytännössä ko. systeemiä en ole kokeillut mutta tiedän samankaltaisia systeemejä jotka toimivat hyvin. Eli asennusintoa ja kokeilunhalua ja varovaisuutta. Vielä viimeinen lause: omalla vastuulla!

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Jep, mutta miten se sitten toimii? ei ole paine eroa joten vettä ei tule vaikka kuinka ahtopaineita nostaisiRubberDuck kirjoitti:vesiletkunhan voi tietysti laittaa ihan normaalisti kaasuläpän eteen ei sen tarvii välttämättä olla noin miten kuvassa on..
järjen käyttö sallittua

-
- Ylläpitäjä
joo toi pumppu tieto ok. mut mites noi suuttimet se mua eniten kiinnostaa onko jollain kokemusta jostain suuttimesta joka todella toimii veden kanssa kun siinä on esim.kalkkia mukana joka tahtoo tukkia paikkoja,kyl toi valmis sarja olis hieno mut luulis löytyvän joku suutin joka toimii,koska kylhä noita veden kestäviä pumppuja löytyy esim. toi slein mainitsema olis varmaan hyvä ja kyllä mun mielestä silti vaikka paine onkin kova niin suutin on oltava silti joka sen vodan hajottaa.SLEI kirjoitti:Pumppu on Shurflow muistaakseni 5000-sarjaa. Suuttimeksi ö-polttimen, myrkkyruiskun, lasinpesurin ja kun painetta on 7bar tarvitseeko siinä mitään erityistä suutinta ollenkaan? Ken tietää kertokoon millainen hole hajoittaa paremmin suora vai sellainen jossa on viistetty purkausaukon reunat?
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
En tiä noista vesiruiskuista vaikka Escossa jotku härpättimet on kiinni. Toimiiko ne ja miten, miksi, milloin... ei hajua mutta kaipa se ajanoloon selviää. Joten siinä en osaa auttaa.rs11 kirjoitti: mut mites noi suuttimet se mua eniten kiinnostaa onko jollain kokemusta jostain suuttimesta joka todella toimii veden kanssa kun siinä on esim.kalkkia mukana joka tahtoo tukkia paikkoja
Mutta tuohon kalkkeutumiseen voisi varautua käyttämällä tislattua vettä, koska ei sitä ihan ämpärikaupalla taida mennä.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Veden joukkoon voi laittaa muutaman tipan tiskiainetta niin pysyy röörit varmemmin auki.
Kun kerrotte montako umpeen kalkkeutunutta tuulilasinpesuria olette nähnyt niin paneudutaan tähän puoleen sitten tarkemmin
Öljypolttimen suuttimissa on tietääkseni rosteria runkoa (ainakin jossain malleissa) ja sitten siinä on vielä messingistä/pronssista sintrattu suodatin, pitäisi kestää ihan hyvin vesi-metanolia. Noille pitää tehdä vaan vähän iso nippeli imuputkistoon.
Haullakin löysin netistä joskus jotain suuttimia Suomalaisista firmoista, Aquamist suuttimia saa kanssa irrallaan ja paineet on about samat kuin tolla Shurflow pumpulla.
Jos ostaa painekytkimen(0.5-2.0bar) Moposportista niin kannattaa heti tarkistaa mitä saa. Minun kytkimeni on ainakin tehtaalla asetettu kytkemään 35psi, joka on yli 2bar ja ei se säätöalue mene lähellekkään tota ilmoitettua. Esille kaivamani kuittikin hävinnyt jonnekkin, taisi mennä 40€ hukkaan, ei taida 2bar paineella sammuva öljynpaineenmerkkivalokaan olla kovin käytännöllinen?
Kun kerrotte montako umpeen kalkkeutunutta tuulilasinpesuria olette nähnyt niin paneudutaan tähän puoleen sitten tarkemmin

Öljypolttimen suuttimissa on tietääkseni rosteria runkoa (ainakin jossain malleissa) ja sitten siinä on vielä messingistä/pronssista sintrattu suodatin, pitäisi kestää ihan hyvin vesi-metanolia. Noille pitää tehdä vaan vähän iso nippeli imuputkistoon.
Haullakin löysin netistä joskus jotain suuttimia Suomalaisista firmoista, Aquamist suuttimia saa kanssa irrallaan ja paineet on about samat kuin tolla Shurflow pumpulla.
Jos ostaa painekytkimen(0.5-2.0bar) Moposportista niin kannattaa heti tarkistaa mitä saa. Minun kytkimeni on ainakin tehtaalla asetettu kytkemään 35psi, joka on yli 2bar ja ei se säätöalue mene lähellekkään tota ilmoitettua. Esille kaivamani kuittikin hävinnyt jonnekkin, taisi mennä 40€ hukkaan, ei taida 2bar paineella sammuva öljynpaineenmerkkivalokaan olla kovin käytännöllinen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
joo ei mullakaan oo kokemuksia kalkista tukkeentuneesta pissapojan suuttimesta,tosin onhan siinä isompi reikäkin.voi olla ettei kalkista ole haittaa tossa mittakaavassa kun sitä vedessä on
am-worksikö sitä aquamistin suutinta irrallaan myy vai kuka?
mä ostin yhen säädettävän painekytkimen tavallisesta hydraulialan liikkestä hintaa muistaakseni 15e säätöalue 0.3-2.0 bar alapää ainakin toimi hyvin mulla se oli 0.5baariin säädetty.talvikäytössä kestävyydestä ei oo tietoa>voi olla ettei kestä pakkasta.

am-worksikö sitä aquamistin suutinta irrallaan myy vai kuka?
mä ostin yhen säädettävän painekytkimen tavallisesta hydraulialan liikkestä hintaa muistaakseni 15e säätöalue 0.3-2.0 bar alapää ainakin toimi hyvin mulla se oli 0.5baariin säädetty.talvikäytössä kestävyydestä ei oo tietoa>voi olla ettei kestä pakkasta.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Jos talvella ajellaan niin kovilla paineilla, että vesipruuttaa tarvitaan, niin eiköhän siihen lisätä metanolia 50%, joka muutenkin lisää tehoa eikä vähennä kuten pelkkä vesi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:19:48 2001
Voisitko selventää,että mihin perustuu väitteesi hapen vapautumiseen? JOS vedestä irtoaisi happea, tulisi siitä lohjeta samassa kemiallisessa rektiossa myös vetyä. Eihän sinne moottoriin tarttisikaan syöttää kuin pelkkää vettä, kun se kerran sisältää polttoaineen ja hapettimen samassa paketissa...samiharju kirjoitti:
Ideana on ruiskuttaa moottoriin vettä jolloin syntyy jäähdyttävä vaikutus ja lisäksi veden höyrystyessä vapautuu happea, ja enemmän happea = enemmän bensiiniä = enemmän voimaa… Ilokaasulla on sama vaikutus kuin vedellä, paitsi tosin monikymmenkertainen.

Itse olen ymmärtänyt tehon lisäyksen johtuvan moottorin imuilman lämpötilan alenemisesta ja moottorin nakutusherkkyyden alenemisesta-> lisää tehoa ja ahtopaineita voidaan nostaa korkeammiksi.
Valaiskaa pimeässä kulkevaa tyhmää...

Vanha keravalainen sananlasku: Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Juutana kirjoitti:Voisitko selventää,että mihin perustuu väitteesi hapen vapautumiseen? JOS vedestä irtoaisi happea, tulisi siitä lohjeta samassa kemiallisessa rektiossa myös vetyä. Eihän sinne moottoriin tarttisikaan syöttää kuin pelkkää vettä, kun se kerran sisältää polttoaineen ja hapettimen samassa paketissa...samiharju kirjoitti:
Ideana on ruiskuttaa moottoriin vettä jolloin syntyy jäähdyttävä vaikutus ja lisäksi veden höyrystyessä vapautuu happea, ja enemmän happea = enemmän bensiiniä = enemmän voimaa… Ilokaasulla on sama vaikutus kuin vedellä, paitsi tosin monikymmenkertainen.![]()
Eikös NASA justiinsa käytä raketeissaan polttoainen justiinsa tuota hapen ja vedyn sekotusta? En vaan ymmärrä kemiaa tuon enempää että keksisin miks ei moottori toimi kun kaataa vettä tankkii, mutta jos keksisin nii olis varmaa palkkatasokin toisellainen

#764
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä