vesiruisku

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

vesiruisku

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Toukokuu 7. 9:43:22 2004

onko kellää moista vehjettä ahtoputkessa,ootteko ite tehny ja jos niin millasia,entä mistä sais edukkaan valmiin setin.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Toukokuu 7. 9:52:32 2004

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Toukokuu 7. 10:09:02 2004

joo empä taaskaan muistanu tota hakua :oops: ,suuttimista tossa oli aikas vähä juttua,lieneekö tommonen escon ryyppysuutin kauaa kestää vettä,olisko jollain tiedossa veden kestävää suutinta joka tekeen kunnon sumun vaikka tollasella 7bar pumpulla joka tuolla linkissä mainittiin.
slei mitkä sen pumpun tiedot on?

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Pe Toukokuu 7. 11:34:04 2004

rs11 kirjoitti:joo empä taaskaan muistanu tota hakua :oops: ,suuttimista tossa oli aikas vähä juttua,lieneekö tommonen escon ryyppysuutin kauaa kestää vettä,olisko jollain tiedossa veden kestävää suutinta joka tekeen kunnon sumun vaikka tollasella 7bar pumpulla joka tuolla linkissä mainittiin.
slei mitkä sen pumpun tiedot on?
tai miksi ei voisi ottaa ahto ilmasta taka iskuventtiilillä.....
http://kotiweb.kotiportti.fi/mika.peura ... ection.gif

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Toukokuu 7. 12:01:32 2004

mikä jottei jos ei oo välkkäriä ja lyhyet ahtoputket :roll:
mä aattelin suuttimen laittaa välijäähdyttäjän ja kaasuläpän väliin ja mielellään pumpulla ruikkis sitä vodaa sinne toi suutin on kyssäri minkä laittas sinne.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Toukokuu 7. 12:53:53 2004

RubberDuck kirjoitti: tai miksi ei voisi ottaa ahto ilmasta taka iskuventtiilillä.....
http://kotiweb.kotiportti.fi/mika.peura ... ection.gif
Tommoinen järjestelmä taitaa olla jostain sodanaikaisesta mersusta :wink: ja jos on välijäähdytin niin ei taida toimia kun pitäisi saada suihkutus jäähdyttimen jälkeen painepuolelle.Tuossa on pari kuvaa aquamistin sivuilta: kuva 1 kuva 2
Viimeksi muokannut cossuesco, Pe Toukokuu 7. 13:49:21 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Toukokuu 7. 12:59:29 2004

Pumppu on Shurflow muistaakseni 5000-sarjaa. Suuttimeksi ö-polttimen, myrkkyruiskun, lasinpesurin ja kun painetta on 7bar tarvitseeko siinä mitään erityistä suutinta ollenkaan? Ken tietää kertokoon millainen hole hajoittaa paremmin suora vai sellainen jossa on viistetty purkausaukon reunat?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

popo99
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 14:10:08 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja popo99 » Pe Toukokuu 7. 15:18:04 2004

myykö kukaan muu suomessa kuin AM-Works valmista sarjaa? ja mites toi alukannen kestäminen?
Ahistaa ahistaa

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Pe Toukokuu 7. 16:55:18 2004

vesiletkunhan voi tietysti laittaa ihan normaalisti kaasuläpän eteen ei sen tarvii välttämättä olla noin miten kuvassa on..
järjen käyttö sallittua :lol:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Toukokuu 7. 17:13:33 2004

tein tuollaisen ohjeen joskus:

Vesiruiskun asentaminen

Ideana on ruiskuttaa moottoriin vettä jolloin syntyy jäähdyttävä vaikutus ja lisäksi veden höyrystyessä vapautuu happea, ja enemmän happea = enemmän bensiiniä = enemmän voimaa… Ilokaasulla on sama vaikutus kuin vedellä, paitsi tosin monikymmenkertainen. Toisin kuin ilokaasu on veden ruiskuttaminen moottoriin täysin luvallista tieliikenteessä. Onnistuneella vesiruiskutuksella on lupa odottaa 10-20% tehonlisäystä.

Vettä ei ruiskuteta moottoriin jatkuvasti vaan ainoastaan ahtopaineen ollessa säädettyä suurempi, eli esim. 0,3bar jälkeen alkaa vesiruisku toimia (kokeiltava juttu missä vaiheessa kannattaa vettä laittaa sekaan). Tätä varten on oltava säädettävä ahtopainetunnistin joka kytkee nastat toisiinsa painearvon ylittäessä / alittaessa säädetyn arvon. Tämän tunnistimen sekä ohjaamossa olevan katkaisijan kautta ohjataan releen herätinliittimeen virta. Rele puolestaan laitetaan kytkemään vesiruisku päälle. Vesiruiskulle kannattaa laittaa merkkivalo joka palaa silloin kun vettä menee imusarjaan.

Suutin voi olla esim KE-Jetronicin kylmäkäyntisuutin joka aukeaa kun sille syöttää +12V jännitteen. Suutin laitetaan imusarjaan mahdollisimman lähelle imuaukkoja kuitenkin siten että vettä kulkeutuu jokaiseen sylinteriin mahdollisimman tasaisesti. Pumpuksi riittää lasinpesurin pumppu josta vesi johdetaan suuttimelle. Ohjausrele kytketään antamaan virtaa sekä pumpulle että suuttimelle yhtä aikaa. Vesisäiliöön johdetaan vielä imusarjasta ahtopaine jolloin vesisäiliön ja imusarjan välinen paine-ero pysyy vakiona pitäen suihkun tasaisena. Vesisäiliö pitää tietenkin tiivistää kestämään noin 1bar ahtopaineen.

Tämä kaikki on omassa päässä kypsynyttä visiota ja teoriapohjaista pohdiskelua, käytännössä ko. systeemiä en ole kokeillut mutta tiedän samankaltaisia systeemejä jotka toimivat hyvin. Eli asennusintoa ja kokeilunhalua ja varovaisuutta. Vielä viimeinen lause: omalla vastuulla! :D

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Pe Toukokuu 7. 17:33:41 2004

mites seosmittarissa näkee seoksen kun tyrkkään vettä pannuun.
meinasin että mistä tietää milloin on optimaalinen suhde bensaa/ilmaa/vettä

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Toukokuu 7. 20:56:33 2004

RubberDuck kirjoitti:vesiletkunhan voi tietysti laittaa ihan normaalisti kaasuläpän eteen ei sen tarvii välttämättä olla noin miten kuvassa on..
järjen käyttö sallittua :lol:
Jep, mutta miten se sitten toimii? ei ole paine eroa joten vettä ei tule vaikka kuinka ahtopaineita nostaisi :wink: toimii vehkeissä missä ei ole välijäähdytintä.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Toukokuu 7. 21:34:34 2004

SLEI kirjoitti:Pumppu on Shurflow muistaakseni 5000-sarjaa. Suuttimeksi ö-polttimen, myrkkyruiskun, lasinpesurin ja kun painetta on 7bar tarvitseeko siinä mitään erityistä suutinta ollenkaan? Ken tietää kertokoon millainen hole hajoittaa paremmin suora vai sellainen jossa on viistetty purkausaukon reunat?
joo toi pumppu tieto ok. mut mites noi suuttimet se mua eniten kiinnostaa onko jollain kokemusta jostain suuttimesta joka todella toimii veden kanssa kun siinä on esim.kalkkia mukana joka tahtoo tukkia paikkoja,kyl toi valmis sarja olis hieno mut luulis löytyvän joku suutin joka toimii,koska kylhä noita veden kestäviä pumppuja löytyy esim. toi slein mainitsema olis varmaan hyvä ja kyllä mun mielestä silti vaikka paine onkin kova niin suutin on oltava silti joka sen vodan hajottaa.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Toukokuu 7. 22:01:13 2004

rs11 kirjoitti: mut mites noi suuttimet se mua eniten kiinnostaa onko jollain kokemusta jostain suuttimesta joka todella toimii veden kanssa kun siinä on esim.kalkkia mukana joka tahtoo tukkia paikkoja
En tiä noista vesiruiskuista vaikka Escossa jotku härpättimet on kiinni. Toimiiko ne ja miten, miksi, milloin... ei hajua mutta kaipa se ajanoloon selviää. Joten siinä en osaa auttaa.
Mutta tuohon kalkkeutumiseen voisi varautua käyttämällä tislattua vettä, koska ei sitä ihan ämpärikaupalla taida mennä.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Toukokuu 7. 22:29:07 2004

Ja tislattua vettähän saa, kun laittaa muoviämpärin taivasalle vesisateella ja odottelee sankon täyttymistä :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Toukokuu 8. 4:59:36 2004

Veden joukkoon voi laittaa muutaman tipan tiskiainetta niin pysyy röörit varmemmin auki.
Kun kerrotte montako umpeen kalkkeutunutta tuulilasinpesuria olette nähnyt niin paneudutaan tähän puoleen sitten tarkemmin :?:
Öljypolttimen suuttimissa on tietääkseni rosteria runkoa (ainakin jossain malleissa) ja sitten siinä on vielä messingistä/pronssista sintrattu suodatin, pitäisi kestää ihan hyvin vesi-metanolia. Noille pitää tehdä vaan vähän iso nippeli imuputkistoon.
Haullakin löysin netistä joskus jotain suuttimia Suomalaisista firmoista, Aquamist suuttimia saa kanssa irrallaan ja paineet on about samat kuin tolla Shurflow pumpulla.

Jos ostaa painekytkimen(0.5-2.0bar) Moposportista niin kannattaa heti tarkistaa mitä saa. Minun kytkimeni on ainakin tehtaalla asetettu kytkemään 35psi, joka on yli 2bar ja ei se säätöalue mene lähellekkään tota ilmoitettua. Esille kaivamani kuittikin hävinnyt jonnekkin, taisi mennä 40€ hukkaan, ei taida 2bar paineella sammuva öljynpaineenmerkkivalokaan olla kovin käytännöllinen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Toukokuu 8. 9:26:06 2004

joo ei mullakaan oo kokemuksia kalkista tukkeentuneesta pissapojan suuttimesta,tosin onhan siinä isompi reikäkin.voi olla ettei kalkista ole haittaa tossa mittakaavassa kun sitä vedessä on :roll:
am-worksikö sitä aquamistin suutinta irrallaan myy vai kuka?
mä ostin yhen säädettävän painekytkimen tavallisesta hydraulialan liikkestä hintaa muistaakseni 15e säätöalue 0.3-2.0 bar alapää ainakin toimi hyvin mulla se oli 0.5baariin säädetty.talvikäytössä kestävyydestä ei oo tietoa>voi olla ettei kestä pakkasta.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Toukokuu 9. 21:31:31 2004

Tuskin se vesikään sitä pakkasta kestää, joten tuo anturin jäätyminen ei muodostune ongelmaksi... :lol:

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Toukokuu 9. 21:47:07 2004

no juu ei kestäkkään ja mä kun en aja tolla talvella niin siksi sen ostinki,mut jos joku sitä suunnittelee esim.lisäsuuttimen ohjaukseen ja meinaa talvella ajaa niin voi kalvo sanoa boks.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Toukokuu 9. 21:48:18 2004

Jos talvella ajellaan niin kovilla paineilla, että vesipruuttaa tarvitaan, niin eiköhän siihen lisätä metanolia 50%, joka muutenkin lisää tehoa eikä vähennä kuten pelkkä vesi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Juutana
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:19:48 2001

Viesti Kirjoittaja Juutana » Su Toukokuu 9. 21:58:09 2004

samiharju kirjoitti:
Ideana on ruiskuttaa moottoriin vettä jolloin syntyy jäähdyttävä vaikutus ja lisäksi veden höyrystyessä vapautuu happea, ja enemmän happea = enemmän bensiiniä = enemmän voimaa… Ilokaasulla on sama vaikutus kuin vedellä, paitsi tosin monikymmenkertainen.
Voisitko selventää,että mihin perustuu väitteesi hapen vapautumiseen? JOS vedestä irtoaisi happea, tulisi siitä lohjeta samassa kemiallisessa rektiossa myös vetyä. Eihän sinne moottoriin tarttisikaan syöttää kuin pelkkää vettä, kun se kerran sisältää polttoaineen ja hapettimen samassa paketissa... :D

Itse olen ymmärtänyt tehon lisäyksen johtuvan moottorin imuilman lämpötilan alenemisesta ja moottorin nakutusherkkyyden alenemisesta-> lisää tehoa ja ahtopaineita voidaan nostaa korkeammiksi.

Valaiskaa pimeässä kulkevaa tyhmää... :lol:
Vanha keravalainen sananlasku: Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Toukokuu 10. 10:27:46 2004

Juutana kirjoitti:
samiharju kirjoitti:
Ideana on ruiskuttaa moottoriin vettä jolloin syntyy jäähdyttävä vaikutus ja lisäksi veden höyrystyessä vapautuu happea, ja enemmän happea = enemmän bensiiniä = enemmän voimaa… Ilokaasulla on sama vaikutus kuin vedellä, paitsi tosin monikymmenkertainen.
Voisitko selventää,että mihin perustuu väitteesi hapen vapautumiseen? JOS vedestä irtoaisi happea, tulisi siitä lohjeta samassa kemiallisessa rektiossa myös vetyä. Eihän sinne moottoriin tarttisikaan syöttää kuin pelkkää vettä, kun se kerran sisältää polttoaineen ja hapettimen samassa paketissa... :D

Eikös NASA justiinsa käytä raketeissaan polttoainen justiinsa tuota hapen ja vedyn sekotusta? En vaan ymmärrä kemiaa tuon enempää että keksisin miks ei moottori toimi kun kaataa vettä tankkii, mutta jos keksisin nii olis varmaa palkkatasokin toisellainen :roll:
#764

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Toukokuu 10. 10:56:13 2004

Palaminenhan on sitä että molekyyli yhtyy happeen. Vesi on siis vetykaasun palamisreaktio. Vety on siis JO poltettu vedessä. Ei sitä enää uudestaan voi käyttää polttoaineena ellei happea ja vetyjä irroita toisistaan. Tähän taas ei todellakaan riitä paine sylinterissä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 10. 16:33:26 2004

JesseT puki sekavat ajatukseni viisaiksi sanoiksi.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Toukokuu 10. 17:17:04 2004

Ja tästä aiheestahan puhutaan joka kevät ja pitäs olla turinaa tallessakin jossain, toivottavasti sillä en jaksa kaivella enää niitä juttuja.

Juutana
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:19:48 2001

Viesti Kirjoittaja Juutana » Ma Toukokuu 10. 20:55:04 2004

oiskohan tää vesiruiskuasia FAQ ainesta???
Vanha keravalainen sananlasku: Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

Vastaa Viestiin