Takajousien pohjauskumit Sierraan - asennus?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arto65FB
Ylläpitäjä

Takajousien pohjauskumit Sierraan - asennus?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Toukokuu 21. 14:55:27 2004

Ne kumihärpäkkeet siellä takajousen sisällä ovat ollet irtopainoksia jo jonkin aikaa ja nyt katsastus oli sitä mieltä, että kyllä niiden paikallaan pitäisi olla.

Kurkkasin auton alle ja totesin, että onpas siellä kelkkaa ja pulkkaa. Haynesin kirjan saan vasta sunnuntaina, mutta onkos noiden takajousten irroittaminen isokin operaatio, jos aloittaisin jo tänään.

Entäs kumitutit, Motonetissä näytti olevan päälle 20e kpl, tuskinpa muualta halvemmalla saa vai olisiko jotain hyväksi koettua tein itse ja säästin -patenttia. Onko jotkut muut puslat samalla uusittavissa helpolla? Kyseinen kinneri on vielä käyttisluokituksessa (200tkm ensi viikolla täyteen), kommentteja uretaani vs kummi. Jotain muuta kun kerran sen perän ylös nostaa?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Toukokuu 21. 16:33:57 2004

jousen irroitus ei ole ihan helppo ,muuta ei liian vaikeakaan.
luulen että helpoin on ottaa vetoakseli pois ja sit kokeilla jos jousen saa väännettyyä taka asennossa pois.
kokonaan poishan sitä ei tarvi pohjaan lyönti kumien takia pois ottaa.
kunhan saat uuden kumin työnnettyä alakautta jousen sisälle niin se riittää.
kolmiotuen vääntöä helpottaa pari metrinen rautakanki ja joku istuu päähän jolloin tukivarsi on alimmalla mahdolisella tasolla.
samalla voi sit katella alatukivarrenkuntoa ettei vaan lähde ajossa pyörä irti.

jos vääntämällä ei jousta saa irti niin sit on edessä kelkan irroitus eestä.
sit se lähtee.
muttä siinäkin on oma riski nimittäin etupään kaks pienempää pulttia on helopsti sellaisia ikuisesti pyörivää mallia koska vasta mutteri alkaa pyörimään.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Takajousien pohjauskumit Sierraan - asennus?

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Toukokuu 21. 17:56:52 2004

Arto65FB kirjoitti:Ne kumihärpäkkeet siellä takajousen sisällä ovat ollet irtopainoksia jo jonkin aikaa ja nyt katsastus oli sitä mieltä, että kyllä niiden paikallaan pitäisi olla.

Kurkkasin auton alle ja totesin, että onpas siellä kelkkaa ja pulkkaa. Haynesin kirjan saan vasta sunnuntaina, mutta onkos noiden takajousten irroittaminen isokin operaatio, jos aloittaisin jo tänään.

Entäs kumitutit, Motonetissä näytti olevan päälle 20e kpl, tuskinpa muualta halvemmalla saa vai olisiko jotain hyväksi koettua tein itse ja säästin -patenttia. Onko jotkut muut puslat samalla uusittavissa helpolla? Kyseinen kinneri on vielä käyttisluokituksessa (200tkm ensi viikolla täyteen), kommentteja uretaani vs kummi. Jotain muuta kun kerran sen perän ylös nostaa?
Minulla on mielestäni aika hyvä patentti "tein itse ja säästin"-osastolle. Veneen kölirulla n. 2E kpl sahataan poikki ja suurennetaan reikää pyörivällä hiomakivellä, reikä suurenee ja materiaali pehmenee/sulaa, jolloin sen saa survottua siihen jousitornin tappiin. Saattoi olla kylkirullakin, niitä on monenlaisia ja kokoisia hyvin varustetuissa rihkamakaupoissa. Hinnanerolla saatat saada vielä uudet jousetkin (raivoissasi katkomiesi tilalle).
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Toukokuu 21. 18:12:31 2004

Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.

Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalle :) Kyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

-Juho-
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja -Juho- » Pe Toukokuu 21. 22:04:45 2004

minäkin sain ne kumit survottua ihan jousen välistä, pikkaisen laitto väliin jotain "liukastetta"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Toukokuu 21. 22:22:15 2004

Turbo_IS kirjoitti:Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.

Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalle :) Kyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.
Vetareihin liittyvänä OFF-topicina minuakin kiinnostaisi miten noi vetarin Torx-ruuvit saa irti, kolme päätä jo katkoin tai väänsin? Käsin ei auennut ja koneella menevät kappaleiksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Pe Toukokuu 21. 22:28:46 2004

SLEI kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.

Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalle :) Kyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.
Vetareihin liittyvänä OFF-topicina minuakin kiinnostaisi miten noi vetarin Torx-ruuvit saa irti, kolme päätä jo katkoin tai väänsin? Käsin ei auennut ja koneella menevät kappaleiksi.
tarpeeksi paljon laadukkaita avaimia ja sopiva jatkovarsi :wink: hirvee työ... oli liimalla kiinni :? itellä oli kylläkin koko taka-akselisto pöydällä :roll:
sierra xr4x4
escort mk1

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Toukokuu 21. 22:30:15 2004

Osta laadukas torxväännin 1/2 päällä ja kyllä lahtevät. Tuollainen väännin vain maksaa luokkaa 15-30 euroa. Itse cossussa rikoin kaksi väännintä ja sitten kyllästyin, sijoitin 30 euroa ja johan aukesivat. Jos tuollainen halpa väännin menee väännettäessä hiemankaan vinoon, niin tuloksena on rikki mennyt väännin.

Vääntimellä tarkoitan juuri tätä torxpäätä :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

The
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 1:12:52 2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja The » Pe Toukokuu 21. 22:39:54 2004

Pohjaanlyontikumeiksi cossun kumit: menee jousen välistä ja lumpsahtaa tappiinsa parilla meisselillä ja kuminuijalla. Vetarit aukee kunnon torxilla (vaikka oon vääntänyt konehylsynkin rikki ennen kuin ymmärsin) kun lyö ensin torxin ja jatkovarren avulla vasaralla pulttia, kunnon napautus. Sitten ei oo enään edes kunnolla kiinni.
Autona yleensä Ford

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Toukokuu 22. 10:00:06 2004

Sierraxr4x4 kirjoitti:
SLEI kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.

Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalle :) Kyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.
Vetareihin liittyvänä OFF-topicina minuakin kiinnostaisi miten noi vetarin Torx-ruuvit saa irti, kolme päätä jo katkoin tai väänsin? Käsin ei auennut ja koneella menevät kappaleiksi.
tarpeeksi paljon laadukkaita avaimia ja sopiva jatkovarsi :wink: hirvee työ... oli liimalla kiinni :? itellä oli kylläkin koko taka-akselisto pöydällä :roll:
Pultin päähän löymällä tosiaan aukeaa helpommin ja kunnon Torx auttaa varmasti asiaa, samoin kun koko akselin irrottaminen :wink: . Torstai oli pyhäpäivä, ei ollut työkalukaupat auki. Ajattelin vielä, että kun kolme erillistä Torxia oli valikoimissa, niin pitäis lähteä. Tuntui että toinen puoli oli joskus aikaisemmin auottu kun lähti suht helposti irti.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vastaa Viestiin