Takajousien pohjauskumit Sierraan - asennus?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Takajousien pohjauskumit Sierraan - asennus?
Ne kumihärpäkkeet siellä takajousen sisällä ovat ollet irtopainoksia jo jonkin aikaa ja nyt katsastus oli sitä mieltä, että kyllä niiden paikallaan pitäisi olla.
Kurkkasin auton alle ja totesin, että onpas siellä kelkkaa ja pulkkaa. Haynesin kirjan saan vasta sunnuntaina, mutta onkos noiden takajousten irroittaminen isokin operaatio, jos aloittaisin jo tänään.
Entäs kumitutit, Motonetissä näytti olevan päälle 20e kpl, tuskinpa muualta halvemmalla saa vai olisiko jotain hyväksi koettua tein itse ja säästin -patenttia. Onko jotkut muut puslat samalla uusittavissa helpolla? Kyseinen kinneri on vielä käyttisluokituksessa (200tkm ensi viikolla täyteen), kommentteja uretaani vs kummi. Jotain muuta kun kerran sen perän ylös nostaa?
Kurkkasin auton alle ja totesin, että onpas siellä kelkkaa ja pulkkaa. Haynesin kirjan saan vasta sunnuntaina, mutta onkos noiden takajousten irroittaminen isokin operaatio, jos aloittaisin jo tänään.
Entäs kumitutit, Motonetissä näytti olevan päälle 20e kpl, tuskinpa muualta halvemmalla saa vai olisiko jotain hyväksi koettua tein itse ja säästin -patenttia. Onko jotkut muut puslat samalla uusittavissa helpolla? Kyseinen kinneri on vielä käyttisluokituksessa (200tkm ensi viikolla täyteen), kommentteja uretaani vs kummi. Jotain muuta kun kerran sen perän ylös nostaa?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
jousen irroitus ei ole ihan helppo ,muuta ei liian vaikeakaan.
luulen että helpoin on ottaa vetoakseli pois ja sit kokeilla jos jousen saa väännettyyä taka asennossa pois.
kokonaan poishan sitä ei tarvi pohjaan lyönti kumien takia pois ottaa.
kunhan saat uuden kumin työnnettyä alakautta jousen sisälle niin se riittää.
kolmiotuen vääntöä helpottaa pari metrinen rautakanki ja joku istuu päähän jolloin tukivarsi on alimmalla mahdolisella tasolla.
samalla voi sit katella alatukivarrenkuntoa ettei vaan lähde ajossa pyörä irti.
jos vääntämällä ei jousta saa irti niin sit on edessä kelkan irroitus eestä.
sit se lähtee.
muttä siinäkin on oma riski nimittäin etupään kaks pienempää pulttia on helopsti sellaisia ikuisesti pyörivää mallia koska vasta mutteri alkaa pyörimään.
luulen että helpoin on ottaa vetoakseli pois ja sit kokeilla jos jousen saa väännettyyä taka asennossa pois.
kokonaan poishan sitä ei tarvi pohjaan lyönti kumien takia pois ottaa.
kunhan saat uuden kumin työnnettyä alakautta jousen sisälle niin se riittää.
kolmiotuen vääntöä helpottaa pari metrinen rautakanki ja joku istuu päähän jolloin tukivarsi on alimmalla mahdolisella tasolla.
samalla voi sit katella alatukivarrenkuntoa ettei vaan lähde ajossa pyörä irti.
jos vääntämällä ei jousta saa irti niin sit on edessä kelkan irroitus eestä.
sit se lähtee.
muttä siinäkin on oma riski nimittäin etupään kaks pienempää pulttia on helopsti sellaisia ikuisesti pyörivää mallia koska vasta mutteri alkaa pyörimään.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Takajousien pohjauskumit Sierraan - asennus?
Minulla on mielestäni aika hyvä patentti "tein itse ja säästin"-osastolle. Veneen kölirulla n. 2E kpl sahataan poikki ja suurennetaan reikää pyörivällä hiomakivellä, reikä suurenee ja materiaali pehmenee/sulaa, jolloin sen saa survottua siihen jousitornin tappiin. Saattoi olla kylkirullakin, niitä on monenlaisia ja kokoisia hyvin varustetuissa rihkamakaupoissa. Hinnanerolla saatat saada vielä uudet jousetkin (raivoissasi katkomiesi tilalle).Arto65FB kirjoitti:Ne kumihärpäkkeet siellä takajousen sisällä ovat ollet irtopainoksia jo jonkin aikaa ja nyt katsastus oli sitä mieltä, että kyllä niiden paikallaan pitäisi olla.
Kurkkasin auton alle ja totesin, että onpas siellä kelkkaa ja pulkkaa. Haynesin kirjan saan vasta sunnuntaina, mutta onkos noiden takajousten irroittaminen isokin operaatio, jos aloittaisin jo tänään.
Entäs kumitutit, Motonetissä näytti olevan päälle 20e kpl, tuskinpa muualta halvemmalla saa vai olisiko jotain hyväksi koettua tein itse ja säästin -patenttia. Onko jotkut muut puslat samalla uusittavissa helpolla? Kyseinen kinneri on vielä käyttisluokituksessa (200tkm ensi viikolla täyteen), kommentteja uretaani vs kummi. Jotain muuta kun kerran sen perän ylös nostaa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.
Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalle
Kyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.
Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalle

#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Vetareihin liittyvänä OFF-topicina minuakin kiinnostaisi miten noi vetarin Torx-ruuvit saa irti, kolme päätä jo katkoin tai väänsin? Käsin ei auennut ja koneella menevät kappaleiksi.Turbo_IS kirjoitti:Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.
Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalleKyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
tarpeeksi paljon laadukkaita avaimia ja sopiva jatkovarsiSLEI kirjoitti:Vetareihin liittyvänä OFF-topicina minuakin kiinnostaisi miten noi vetarin Torx-ruuvit saa irti, kolme päätä jo katkoin tai väänsin? Käsin ei auennut ja koneella menevät kappaleiksi.Turbo_IS kirjoitti:Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.
Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalleKyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.



sierra xr4x4
escort mk1
escort mk1
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Osta laadukas torxväännin 1/2 päällä ja kyllä lahtevät. Tuollainen väännin vain maksaa luokkaa 15-30 euroa. Itse cossussa rikoin kaksi väännintä ja sitten kyllästyin, sijoitin 30 euroa ja johan aukesivat. Jos tuollainen halpa väännin menee väännettäessä hiemankaan vinoon, niin tuloksena on rikki mennyt väännin.
Vääntimellä tarkoitan juuri tätä torxpäätä
Vääntimellä tarkoitan juuri tätä torxpäätä

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 450
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 1:12:52 2001
- Paikkakunta: Lahti
Pohjaanlyontikumeiksi cossun kumit: menee jousen välistä ja lumpsahtaa tappiinsa parilla meisselillä ja kuminuijalla. Vetarit aukee kunnon torxilla (vaikka oon vääntänyt konehylsynkin rikki ennen kuin ymmärsin) kun lyö ensin torxin ja jatkovarren avulla vasaralla pulttia, kunnon napautus. Sitten ei oo enään edes kunnolla kiinni.
Autona yleensä Ford
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Pultin päähän löymällä tosiaan aukeaa helpommin ja kunnon Torx auttaa varmasti asiaa, samoin kun koko akselin irrottaminenSierraxr4x4 kirjoitti:tarpeeksi paljon laadukkaita avaimia ja sopiva jatkovarsiSLEI kirjoitti:Vetareihin liittyvänä OFF-topicina minuakin kiinnostaisi miten noi vetarin Torx-ruuvit saa irti, kolme päätä jo katkoin tai väänsin? Käsin ei auennut ja koneella menevät kappaleiksi.Turbo_IS kirjoitti:Ostin edelliseen autoon joskus muutama vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä yleismalliset pohjaanlyöntikumit. Kävi heittämällä paikalleen ja jos oikein muistan, niin jousen välistä ne sinne survoin.
Eilen taistelin noiden takajousien kanssa, toiselta puolelta otin vetarin irti (laippavetarit). Toisella puolella oli pultit niin kovaa kiinni, että Torxit vääntyi solmuut, eikä ensimmäinenkään pultti irronnut. Sieltä pudotin palkin alas ja irrotin jarruletkun, jolloin jousen sai väännettyä "takakautta" pois. Onneks ei tarvinnu laittaa toista jousta tilalleKyllä siinä niin kova vääntäminen on, että ihan pohjaanlöyntikumin takia en alkaisi jousta irrottamaan kuin vasta sitten kun kaikki muut keinot on käytetty.
hirvee työ... oli liimalla kiinni
itellä oli kylläkin koko taka-akselisto pöydällä

#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"