välijäähdyttimistä.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
välijäähdyttimistä.
eli ajatusleikkiä.
mitä jos välijäähdyttimen (vesi-ilma tyyppinen) jäädyttävänä elementtinä käyttäisi jotain jäähdyttävää nestettä tai kaasua kuten esim, ilmastointilaitteissa.
eli rakentaisi oman kiertonsa jäähdyttimelle, niin saisi tuota ilmanlämpötilaa laskettua reilusti ainakin noin kuvittelisin. ja vaikka laittais pari tuuletinta vielä päälle, kuten ilma-ilma jäähdyttimissä.
onko kenellään tietoa voisiko tuolla tulla minkäänlaista toimivaa järjestelmää, ja onko siitä verrattavaa hyötyä? mihin asti on järkevää laskea ilmanlämpötilaa?
mitä jos välijäähdyttimen (vesi-ilma tyyppinen) jäädyttävänä elementtinä käyttäisi jotain jäähdyttävää nestettä tai kaasua kuten esim, ilmastointilaitteissa.
eli rakentaisi oman kiertonsa jäähdyttimelle, niin saisi tuota ilmanlämpötilaa laskettua reilusti ainakin noin kuvittelisin. ja vaikka laittais pari tuuletinta vielä päälle, kuten ilma-ilma jäähdyttimissä.
onko kenellään tietoa voisiko tuolla tulla minkäänlaista toimivaa järjestelmää, ja onko siitä verrattavaa hyötyä? mihin asti on järkevää laskea ilmanlämpötilaa?
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
mää voin sanoa sen verran et kyl se ainaki mun mielestä olis aika kova ajatus.
se on taas eri asia miten toteutus onnistuu/mahtuu johonkin ja miten suuri etu sillä olisi verrattuna älyttömään ilma-ilma tyyppiseen, kai ny luulis paremmin ainaki jäähdyttävän silti, jos oon väärässä ni joku viisaampi korjatkoon asian
se on taas eri asia miten toteutus onnistuu/mahtuu johonkin ja miten suuri etu sillä olisi verrattuna älyttömään ilma-ilma tyyppiseen, kai ny luulis paremmin ainaki jäähdyttävän silti, jos oon väärässä ni joku viisaampi korjatkoon asian

#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Nestemäisellä typellä saa ainakin lämmöt ales (-196c). Jossain vaiheessa muistaakseni yrittivät jossain vapari auto kisoissa jäähdyttää polttoaineen mahdollisimman kylmäksi tehonlisäystä silmälläpitäen. Ei ilmeisesti ole ihan laillista kisatouhuissa.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Siinä polttoaineen jäähdytyksessä oli tiemmä tarkoitus saada säiliöön mahtumaan mahdollisimman paljon ainetta välitankkauksen tarpeen vähentämiseksi. Sinänsä lämpö ehtii jo hyvin tasaantumaan siinä vaiheessa kun aine ehtii suuttimelle.
Imuilman lämpötilan laskeminen kannattaa aina. Ei ehkä kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä, eli kylmäkoneen kompuran käyttö tuohon tarkoitukseen kumoaa varmasti tehohyödyn.
Imuilman lämpötilan laskeminen kannattaa aina. Ei ehkä kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä, eli kylmäkoneen kompuran käyttö tuohon tarkoitukseen kumoaa varmasti tehohyödyn.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
esimerkiksi ferrarihan tuota jäähdytettyä polttoainetta taisi taannoin käyttää, mistä kohu nousukin.
eli minun ymmärrykseni mukaan polttoaineen tilavuus pienenee sitä jäähdytettäessä. tästä seuraa että polttoainetta saadaan sylinteriin enemmän, silloin kun se on kylmää. sitten vielä se nakutus riski pienenee.
tuota välijäähdytin asiaa ajattelin, että esimerkiksi pakastimen kompurasta voisi jotain soveltaa. pelkästään erillinen vesikiertokin saattaisi parantaa asiaa paljonkin. eli on erillinen vesipumppu(vaikka sähköinen, joka tuottaa suuren virtausmäärän) josta menee sinne jäähdyttimelle, jonka jälkeen vesi kuljetettaisiin vielä sen omaan lauhduttimeen, jossa sen lämpötilaa laskettaisiin(eli vaikka vanha lämppärin kenno, jossa 1-2 sähkömoottoria lisäjäähynä). eli olisi ahtoilmanjäähdytin, vesipumppu ja jäähdyttimen veden jäähdytin.
tuleekohan esimerkiksi nestemäistä typpeä käytettäessä ongelmia ilman oman kosteuden kanssa. eli vetääköhän jäähän tota imuilmaa? olis hienoa nähdä joku käyrä siitä kuinka imuilman lämpötila vaikuttaa tehoon.
eli minun ymmärrykseni mukaan polttoaineen tilavuus pienenee sitä jäähdytettäessä. tästä seuraa että polttoainetta saadaan sylinteriin enemmän, silloin kun se on kylmää. sitten vielä se nakutus riski pienenee.
tuota välijäähdytin asiaa ajattelin, että esimerkiksi pakastimen kompurasta voisi jotain soveltaa. pelkästään erillinen vesikiertokin saattaisi parantaa asiaa paljonkin. eli on erillinen vesipumppu(vaikka sähköinen, joka tuottaa suuren virtausmäärän) josta menee sinne jäähdyttimelle, jonka jälkeen vesi kuljetettaisiin vielä sen omaan lauhduttimeen, jossa sen lämpötilaa laskettaisiin(eli vaikka vanha lämppärin kenno, jossa 1-2 sähkömoottoria lisäjäähynä). eli olisi ahtoilmanjäähdytin, vesipumppu ja jäähdyttimen veden jäähdytin.
tuleekohan esimerkiksi nestemäistä typpeä käytettäessä ongelmia ilman oman kosteuden kanssa. eli vetääköhän jäähän tota imuilmaa? olis hienoa nähdä joku käyrä siitä kuinka imuilman lämpötila vaikuttaa tehoon.
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Am-Worksin sivuilla muistaakseni joskus näin teho vertailuja eri lämmöillä vesiruiskun yhteydessä.
Mutta nyt en enään löydä mitään juttua nuista ruiskuista tuolta sivuilta...?
Mutta nyt en enään löydä mitään juttua nuista ruiskuista tuolta sivuilta...?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
mielenkiintoista. kuinkahan laite toimi noin käytössä että tulikohan vastaavaa hyötyä. täytyy yrittää ettiä jotain jutun tynkää asiasta.jive kirjoitti:Fordin SVT tiimi kehitteli ilmastoinnin kompuran ympärille glykolia käyttävän välijäähyn, joka toimi samaan tapaan kuin NOx. Napilla litkut kiertoon ja sitten kun kiertävä neste lämpeni liikaa, poikki ja järjestelmä 'latautui' ajan kanssa uusiksi.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Yksi lämpöaste pois imuilmasta voi lisätä tehoa 1HV.
Kompurajäähdytteisiä välkkäreitä on käytetty ja on ilman jäähdyttimiä käytetty moottoreissa joissa ei ole mitään ahdinta. Teho nousee aina, kun koneeseen saadaan tiheämpää kylmempää ilmaa.
Kompurajäähdytteisiä välkkäreitä on käytetty ja on ilman jäähdyttimiä käytetty moottoreissa joissa ei ole mitään ahdinta. Teho nousee aina, kun koneeseen saadaan tiheämpää kylmempää ilmaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi