välijäähdyttimistä.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

välijäähdyttimistä.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Toukokuu 23. 19:56:41 2004

eli ajatusleikkiä.

mitä jos välijäähdyttimen (vesi-ilma tyyppinen) jäädyttävänä elementtinä käyttäisi jotain jäähdyttävää nestettä tai kaasua kuten esim, ilmastointilaitteissa.

eli rakentaisi oman kiertonsa jäähdyttimelle, niin saisi tuota ilmanlämpötilaa laskettua reilusti ainakin noin kuvittelisin. ja vaikka laittais pari tuuletinta vielä päälle, kuten ilma-ilma jäähdyttimissä.

onko kenellään tietoa voisiko tuolla tulla minkäänlaista toimivaa järjestelmää, ja onko siitä verrattavaa hyötyä? mihin asti on järkevää laskea ilmanlämpötilaa?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Toukokuu 27. 19:16:10 2004

onko kysymys tyhmä, vai eikö kukaan halua spekuloida. ainakin kiihdytysautoissa käytetään omaa kiertoa, ja jäähdytys ainetta. sanokaa ny jotain.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Toukokuu 27. 19:21:08 2004

mää voin sanoa sen verran et kyl se ainaki mun mielestä olis aika kova ajatus.

se on taas eri asia miten toteutus onnistuu/mahtuu johonkin ja miten suuri etu sillä olisi verrattuna älyttömään ilma-ilma tyyppiseen, kai ny luulis paremmin ainaki jäähdyttävän silti, jos oon väärässä ni joku viisaampi korjatkoon asian :wink:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Toukokuu 27. 20:28:54 2004

Eikös tuossa SVT150:ssä ollut tuo jotenkin toteutettu mut sekin oli vain tietyn ajan käytössä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Toukokuu 27. 21:23:26 2004

Nestemäisellä typellä saa ainakin lämmöt ales (-196c). Jossain vaiheessa muistaakseni yrittivät jossain vapari auto kisoissa jäähdyttää polttoaineen mahdollisimman kylmäksi tehonlisäystä silmälläpitäen. Ei ilmeisesti ole ihan laillista kisatouhuissa.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Toukokuu 27. 22:35:17 2004

Siinä polttoaineen jäähdytyksessä oli tiemmä tarkoitus saada säiliöön mahtumaan mahdollisimman paljon ainetta välitankkauksen tarpeen vähentämiseksi. Sinänsä lämpö ehtii jo hyvin tasaantumaan siinä vaiheessa kun aine ehtii suuttimelle.

Imuilman lämpötilan laskeminen kannattaa aina. Ei ehkä kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä, eli kylmäkoneen kompuran käyttö tuohon tarkoitukseen kumoaa varmasti tehohyödyn.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » To Toukokuu 27. 23:26:42 2004

Kyllä ainakin katukiihdytysautoissa on käytetty noita polttoaineenjäähdytyspönttöjä konehuoneessa.
Eristetty pönttö täytetään hiilihappojäällä ja soppa kierrätetään sitä kautta koneeseen.
Myös polttoainelinja on eristetty konehuoneessa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Toukokuu 28. 1:20:56 2004

esimerkiksi ferrarihan tuota jäähdytettyä polttoainetta taisi taannoin käyttää, mistä kohu nousukin.

eli minun ymmärrykseni mukaan polttoaineen tilavuus pienenee sitä jäähdytettäessä. tästä seuraa että polttoainetta saadaan sylinteriin enemmän, silloin kun se on kylmää. sitten vielä se nakutus riski pienenee.

tuota välijäähdytin asiaa ajattelin, että esimerkiksi pakastimen kompurasta voisi jotain soveltaa. pelkästään erillinen vesikiertokin saattaisi parantaa asiaa paljonkin. eli on erillinen vesipumppu(vaikka sähköinen, joka tuottaa suuren virtausmäärän) josta menee sinne jäähdyttimelle, jonka jälkeen vesi kuljetettaisiin vielä sen omaan lauhduttimeen, jossa sen lämpötilaa laskettaisiin(eli vaikka vanha lämppärin kenno, jossa 1-2 sähkömoottoria lisäjäähynä). eli olisi ahtoilmanjäähdytin, vesipumppu ja jäähdyttimen veden jäähdytin.

tuleekohan esimerkiksi nestemäistä typpeä käytettäessä ongelmia ilman oman kosteuden kanssa. eli vetääköhän jäähän tota imuilmaa? olis hienoa nähdä joku käyrä siitä kuinka imuilman lämpötila vaikuttaa tehoon.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Toukokuu 28. 2:37:29 2004

Am-Worksin sivuilla muistaakseni joskus näin teho vertailuja eri lämmöillä vesiruiskun yhteydessä.

Mutta nyt en enään löydä mitään juttua nuista ruiskuista tuolta sivuilta...?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Toukokuu 28. 10:10:54 2004

Fordin SVT tiimi kehitteli ilmastoinnin kompuran ympärille glykolia käyttävän välijäähyn, joka toimi samaan tapaan kuin NOx. Napilla litkut kiertoon ja sitten kun kiertävä neste lämpeni liikaa, poikki ja järjestelmä 'latautui' ajan kanssa uusiksi.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Toukokuu 31. 0:54:58 2004

jive kirjoitti:Fordin SVT tiimi kehitteli ilmastoinnin kompuran ympärille glykolia käyttävän välijäähyn, joka toimi samaan tapaan kuin NOx. Napilla litkut kiertoon ja sitten kun kiertävä neste lämpeni liikaa, poikki ja järjestelmä 'latautui' ajan kanssa uusiksi.
mielenkiintoista. kuinkahan laite toimi noin käytössä että tulikohan vastaavaa hyötyä. täytyy yrittää ettiä jotain jutun tynkää asiasta.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Toukokuu 31. 12:51:36 2004

Yksi lämpöaste pois imuilmasta voi lisätä tehoa 1HV.
Kompurajäähdytteisiä välkkäreitä on käytetty ja on ilman jäähdyttimiä käytetty moottoreissa joissa ei ole mitään ahdinta. Teho nousee aina, kun koneeseen saadaan tiheämpää kylmempää ilmaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin