suuttimien käyttöjännite.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

suuttimien käyttöjännite.

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Toukokuu 29. 16:24:18 2004

oottekos mitanneet todellisen käyttöjännitteen suuttimista tai virta arvon.

se miksi kysyn on että aion pestä ja testata pienen sutinläjän ja olis kiva ajaa niitä suunnilleen oikealla jännitteellä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Toukokuu 29. 16:38:39 2004

5 voltilla toimii ainakin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Toukokuu 29. 16:58:44 2004

kiiiitooos meenpä koklaan miten suihkimet suihkii.
jos vaikka ostaisin läjän suuttimia saksanmaalta niin vois testata niitä kans.
ja lainata kaverrilta ioni pesurin niin voi pestäkkin jos tarvii
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ma Toukokuu 31. 11:09:04 2004

Toimii muuten kyllä 12 voltillakin... Tuli joskus huvikseen kokeiltua ja kyseinen suutin toimii vielä tänäkin päivänä...

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 31. 11:18:26 2004

eipä taida olla turhan tarkka jännitteestä.
lähinnä ei viitsi liian suurta jännitettä kayttaa liian pitkään ettei lämpeä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Toukokuu 31. 12:36:10 2004

Tuossa kannattaa olla tarkkana sen suhteen, onko kyseessa korkea- vai matalaimpedanssiset suuttimet.

Tollaset korkeaimpedanssiset (yleismittarilla n. 12ohmia) kestaa suoraan 12V jonkin aikaa, mutta mitaan suutinta ei ole suunniteltu kestamaan 100% kayttoaikasuhdetta...

Matalaimpedanssinen (about 2-3 ohmia) palaa aika nopeesti suoraan 12V ohjattuna ilman virranrajoitusta.

-k

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 31. 13:53:14 2004

kiitoksia kimmo.
asia on tiedossa ja tuttu.
kiski kysyinkin jospa joku tietää mitä on käyttänyt.
.............mut ieks auton käyttöjännite oo 12 volttia ,,,,,eiks suuttimet nyt sen kestä :D :D :D :D :D :D :D :D :D nin oikeastaan 14.5 volttia on oikeampi
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Toukokuu 31. 14:36:45 2004

sierra friikki kirjoitti:kiitoksia kimmo.
asia on tiedossa ja tuttu.
kiski kysyinkin jospa joku tietää mitä on käyttänyt.
.............mut ieks auton käyttöjännite oo 12 volttia ,,,,,eiks suuttimet nyt sen kestä :D :D :D :D :D :D :D :D :D nin oikeastaan 14.5 volttia on oikeampi
Boksi rajoittaa suuttimien läpi menevää virtaa (eli jännitettä laskemalla se hoituu, mutta silti) :roll: :roll: :roll:
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Toukokuu 31. 15:15:52 2004

Eli suuttimet siis avataan täydellä 14V jänniteellä, jotta ne aikeaisivat nopeasti ja pienet aukioloajat olisivat mahdollisia. Heti parin ensimmäisen millisekunnin jälkeen jännite yleensä tiputetaan PWM:llä tai vastaavalla noin puoleen. Tällöin tehohäviö saadaan pienemmäksi ja kyllä ne suuttimet pysyy auki vaikka kahdella voltilla. Jos ajattelee vaikka neljää 2 Ohmin suutinta jotka olisivat auki parhaassa tapauksessa 80%ajasta, niin silloin hukkatehoa syntyisi jatkuvasti yli 300W ja laturilta menisi virtaa lähemmäs 20A pelkästään suuttimille
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ti Kesäkuu 1. 10:29:46 2004

803 vihreet anto 5 ohm, matala ohmiset menee välille 2~6 ohm, näin ainakin MSD:n suutinkartan mukaan.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Kesäkuu 1. 11:15:08 2004

kelaa kyllä ohjataan virralla, eikä jännitteellä. Olis mielenkiintoista tietää kumpaan suuntaan solenoidi suutinta kytkee, vai molempiin? Bensanpainehan joko pyrkii pitämään suuttimet kiinni tai auki, riippuen suuttimen rakenteesta. Lisäksi tuolla lienee jokin jousikuorma avittamassa liikettä.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Kesäkuu 1. 11:48:22 2004

ja eihän sitä oikein virrallakaan ohjata vaan pulsseilla.
alkuperäinen kysymys oli että mikä on se jännite jolla voi pitää suuttimen turvallisesti auki testin /pyhdistuksen aikana.
yleis mittarilla voit hyvin mitata suuttimen auki oloajan käytössä kunhan tiedät suuttimille työnnettävän pulssimuotoisen jännitteen maksimi arvon ja vastuksen suuttimseta.
silloin voit laskea aukioloajan kun mittaat virta arvon yleismittarilla.
mutta edelleen tarkempi tieto tulee skoopilla josta näet kuvaajana suuttimen auki/kiinni suhde ajan.
mutta tämähän ei ollut asian ydin ollenkaan.

lopuksi voin todeta useasta vastauksestakootun yhteenvedon.
avaan suuttimen 5 voltin tasajännitteellä ja painan suuttimen läpi 3barin paineella polttoainetta ja tarkastan suuttimen muodon.
tarvittaessa pesen samalla suuttimen ioni pesurissa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Kesäkuu 1. 12:42:25 2004

sierra friikki kirjoitti:ja eihän sitä oikein virrallakaan ohjata vaan pulsseilla.
alkuperäinen kysymys oli että mikä on se jännite jolla voi pitää suuttimen turvallisesti auki testin /pyhdistuksen aikana.
yleis mittarilla voit hyvin mitata suuttimen auki oloajan käytössä kunhan tiedät suuttimille työnnettävän pulssimuotoisen jännitteen maksimi arvon ja vastuksen suuttimseta.
silloin voit laskea aukioloajan kun mittaat virta arvon yleismittarilla.
mutta edelleen tarkempi tieto tulee skoopilla josta näet kuvaajana suuttimen auki/kiinni suhde ajan.
mutta tämähän ei ollut asian ydin ollenkaan.

lopuksi voin todeta useasta vastauksestakootun yhteenvedon.
avaan suuttimen 5 voltin tasajännitteellä ja painan suuttimen läpi 3barin paineella polttoainetta ja tarkastan suuttimen muodon.
tarvittaessa pesen samalla suuttimen ioni pesurissa.
Jottei kukaan hämääntyisi niin todellakin suuttimet avataan ja pidetään auki virralla. Siinä pulssin aikana nimenomaan sitä virtaa menee...

Tyypilliset arvot boshin 0 280 150 XXX suuttimille ovat:

Aukaisuvirta: 4A
Pitovirta: 2A
Käämiresistanssi: 2-3 ohm
Käyttöpaine: 3bar
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Kesäkuu 1. 13:08:41 2004

Josta laskemalla yksinkertaisesti 2(amp)x3(ohmia) =6 volttia
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Kesäkuu 1. 14:12:33 2004

siipicossu kirjoitti:Josta laskemalla yksinkertaisesti 2(amp)x3(ohmia) =6 volttia
Veit jalat suustani
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Kesäkuu 1. 14:28:19 2004

:roll:
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin