Jarrupenkkien testi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Jarrupenkkien testi

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Kesäkuu 8. 20:52:35 2004

nyt on tunnetuimmat jarrupenkit testattu ks Vauhdin Maailma 6-2004

Garrett
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Garrett » Ti Kesäkuu 8. 23:20:43 2004

Mielenkiintoista/opettavaista luettavaa kyllä,
olispa vielä ollu p&j powerin penkki mukana...

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ti Kesäkuu 8. 23:35:56 2004

no sanokaa nyt kiteytettynä löytyikö paljon eroja?
S a a b & F o r d

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Kesäkuu 8. 23:39:12 2004

Ei mitenkään hirveästi
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ke Kesäkuu 9. 9:03:17 2004

Epäilettekö siinä Pekan ja Jampan (P&J Power) penkissä olevan paljonkin heittoa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ke Kesäkuu 9. 9:27:06 2004

Omia kokemuksia: PJ powerin penkissä 75kW pyörätehoa, ST motorsilla 56 kW. Sama moottori, sama auto.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Kesäkuu 9. 11:20:01 2004

Eikä heitot ainakaan pienene esim 400hv mittauksessa, ainoa mihin voi suunnilleen luottaa noissa mittauksissa on sekkari tai gps/g-teck tyyppiset suunnilleen suorituskykyä mittaavat vehkeet, kellot käy eri kylissä vissiin samalla nopeudella :)
Testissä ihmetyttää miksi kukaan ei mitannu valmistajan ilmoittamia arvoja, vain kierrokset yhtä lukuunottamtta täsmäsi, tai sitten oli surkea yksilö. Teho on laskennallinen suurre, jo eripäivän olosuhteet muuttavat tulosta. Ennalta oli jo tiedossa mitkä jarrut olivat kireimmät. Ja juuri epäilyttäviä penkkejä oli pois kuvioista.....enkä tarkoita Tuning World koska se on testattu ja todettu Harinen/ST tasoiseksi. Useat paljon tehoa antavat penkit ilmoittavat pyörätehoa joka onkin sitten lähempänä tai alle "todellisen" konetehon.....

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ke Kesäkuu 9. 13:04:01 2004

SHR kirjoitti:
Testissä ihmetyttää miksi kukaan ei mitannu valmistajan ilmoittamia arvoja, vain kierrokset yhtä lukuunottamtta täsmäsi, tai sitten oli surkea yksilö. ...
Kaipa se on mentävä ostamaan tuo numero.
Riippuu automerkistä. Hyvä esimerkki nyt esim. aivan lähiaikoina ST-motorsissa mitatut kaksi vakiokuntoista Saab 9-3 aeroa puhkuivat 238hp -247hp, kun valmistaja lupaa 205hp! :shock:
S a a b & F o r d

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 10. 14:55:43 2004

Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Kesäkuu 10. 15:48:17 2004

Vetopyöräteho on ainoa jotenkin suoraan mitattava suure, muuthan saadaan vain loogisen päättelyn sivutuotteena.

Tosta Honda-jutusta, onko kyse taas vetopyörä vai nk. moottoritehosta ?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Kesäkuu 10. 15:56:26 2004

SHR kirjoitti:Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.
No silloin tiuhassa perässä on enemmän häviötä... Muu ei tätä selitä (penkissä joskus käyneet tietävät)... eli sama teho tuleepi miinus tuo vetopyörästön häviö
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Kesäkuu 10. 16:11:45 2004

Niinpä, joko kisavälitys on tehty hutasten, tai sitten on valittu huonompi hyötysuhde mutta kestävyyden kannalta paremmat kulmat.

rengaspaine esim, ja renkaan jäykkyys, kitkakerroin ja muut häviöt (joka näkyy lämpiämisenä) vaikuttavat rullamittauksessa saatavaan teholukuun, elli kuten sanoin, se on oikeansuuntainen arvo.

tarkasti vetopyörätehon saisi mitattua vain liittämällä (häviöttömilla nivelillä laakeroidun) akselin kumpaankin pyörännapaan.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Kesäkuu 10. 19:15:39 2004

VM:ssä oli muutamia vuosia sitten testiesittelyssä silloiset EM-rallicrossautot,penkki oli joku ruotsalainen jossa pyörännavat liitettiin suoraan mittauslaitteeseen.Ei tule kitkaongelmia/luistoa.
Jutussa toimittaja naureskeli sitä pölläystä mikä tuli putkenpäästä kun esim. Schanken RS2000:sta jarrutettiin,ei tullut ihan ilman savua lähes 600hv:ta 8)
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 10. 19:30:08 2004

PasiZ kirjoitti:
SHR kirjoitti:Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.
No silloin tiuhassa perässä on enemmän häviötä... Muu ei tätä selitä (penkissä joskus käyneet tietävät)... eli sama teho tuleepi miinus tuo vetopyörästön häviö
No mites kun esim juuri Bosch jarrussa annetaan vedon jälkeen rullata jolloin tieteiskone laskee häviöt joista muodostuu muiden tietojen avulla kohutut konetehot, ei sillä ruuvilla pitäisi olla noin oleellista merkitystä kun häviöt kuitenkin huomioidaan, mites sitte esim 3.6 vs 5.3, eiks silloin kaikki ole täysin päin vittua? Niinkuin aiemmin totesin kaikki vaikuttaa tossakin hommassa kaikkeen. Tossa honda esimerkissä puhuttiin muuten 10-20hv koneteho eroista ja vertailuvälityskin jo melko lyhyt 5.? :?

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Kesäkuu 10. 19:53:17 2004

jos perävälitys vaihtuu muuttuu pyöräteho mm koska
-rattaiden häviö muuttuu
-renkaiden pyörintänopeus muutuu -> rengashäviö muuttuu

laskennallisen moottoritehon tulisi pysyä samana, kuitenkin huomioiden laitteen oma mittausvirhe esim + - 4%

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 11. 8:01:59 2004

SHR kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
SHR kirjoitti:Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.
No silloin tiuhassa perässä on enemmän häviötä... Muu ei tätä selitä (penkissä joskus käyneet tietävät)... eli sama teho tuleepi miinus tuo vetopyörästön häviö
No mites kun esim juuri Bosch jarrussa annetaan vedon jälkeen rullata jolloin tieteiskone laskee häviöt joista muodostuu muiden tietojen avulla kohutut konetehot, ei sillä ruuvilla pitäisi olla noin oleellista merkitystä kun häviöt kuitenkin huomioidaan, mites sitte esim 3.6 vs 5.3, eiks silloin kaikki ole täysin päin vittua? Niinkuin aiemmin totesin kaikki vaikuttaa tossakin hommassa kaikkeen. Tossa honda esimerkissä puhuttiin muuten 10-20hv koneteho eroista ja vertailuvälityskin jo melko lyhyt 5.? :?
Konetehoon ei vaikuta välitys (jos ei usko, soittakoon hariselle, se kertoo)

Vain konetehoa laskettaessa nuo vetopyörästöhäviöt rullataan vedon jälkeen. Ainoa selitys, jos jollakin vielä on sellainen olo että *totta tosiaan, hondan tehot väheni tiuhemman perän ansiosta*, niin penkin on oltava todella huono (älkää mitatko voorttia tuossa riisipenkissä sitten)...

Valitettavasti siihen konetehoon ei oikeen voi vaikuttaa välitystä vaihtamalla, muuten mulla olisi voortissa 1:1 jos noin päin vaikuttais...

Toisekseen, todellinen koneteho mitataan kampuran päästä, pyöristä mitattuna koneteho on laskennallinen.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Kesäkuu 11. 8:10:27 2004

Pasiz:melkoisen ylimielistä tekstiä et taida oikein käsittää mitä ja mihin kommentoit, lue vaikka toi prostreet kommentti :wink:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 11. 10:00:15 2004

Toi rullaushomma toimii periaatteessa oikein, kunhan ei mitään muuteta
Eli otetaan kone irti, mitataan oikea vauhtipyöräteho,
ja sen jälkeen kone kiinni ja säädetään rullamittarin parametrit oikein.
Jos sen jälkeeen ei muuteta mitään vauhtipyörän ja rullien välillä,
niin kaikki koneeseen tehtävät muutokset voidaan mitata vain rullamittauksella suht. luotettavasti.
Tosin näin voitaisiin tehdä myös pelkän vetopyörätehon perusteella

Mutta parametrit eivät sellaisenaan ole 100% oikein edes toiselle identtiselle autolle. (laakerikitkat/välykset, kulumat jne jne)

Näin kuitenkin oletetaan, eli mittauslaitteeseen laitetaan jotkut noin arvot auton perusrakenteen mukaan. (etuveto/takaveto, jne)

kaikkiaan moottoritehon arviointi tällä periaatteeella on tullut tarpeelliseksi normaalisyistä, eli numerot on isompia, ja
vertailua sumentavia parametrejä riittävästi, jolloin saadaan keskustelua aikaiseksi, kuten tämäkin topic osoittaa

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 11. 10:04:03 2004

SHR kirjoitti:Pasiz:melkoisen ylimielistä tekstiä et taida oikein käsittää mitä ja mihin kommentoit, lue vaikka toi prostreet kommentti :wink:
Siinä puhutaan pyörätehosta... Konetehon edelleen pitää pysyä samana.

Pyörädynossa koneteho on laskennallinen suure...

EDIT:

Mutta jos joku haluaa olla sitä mieltä, että koneteho muuttuu, niin pitäköön päänsä, en jaksa kiistellä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Kesäkuu 11. 10:10:06 2004

PasiZ kirjoitti:
SHR kirjoitti:Pasiz:melkoisen ylimielistä tekstiä et taida oikein käsittää mitä ja mihin kommentoit, lue vaikka toi prostreet kommentti :wink:
Siinä puhutaan pyörätehosta... Konetehon edelleen pitää pysyä samana.

Pyörädynossa koneteho on laskennallinen suure...

EDIT:

Mutta jos joku haluaa olla sitä mieltä, että koneteho muuttuu, niin pitäköön päänsä, en jaksa kiistellä...
Mikä sun ymmärtämisessä on vikana :shock: kukaan ei ole puhunut mistään pyörätehoista vaan laskennallisesta konetehosta joka jostain syystä laskee välityksen mentyä riittävän tiuhaksi? sovitaanko että kirjoittelet sitten kun luet tarkkaan ja kommentoit ajatuksella :) Ja muuten missä joku väittää että koneteho oikeesti laskisi,HALOO :wink:
Viimeksi muokannut SHR, Pe Kesäkuu 11. 10:14:46 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 11. 10:13:46 2004

SHR kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
SHR kirjoitti:Pasiz:melkoisen ylimielistä tekstiä et taida oikein käsittää mitä ja mihin kommentoit, lue vaikka toi prostreet kommentti :wink:
Siinä puhutaan pyörätehosta... Konetehon edelleen pitää pysyä samana.

Pyörädynossa koneteho on laskennallinen suure...

EDIT:

Mutta jos joku haluaa olla sitä mieltä, että koneteho muuttuu, niin pitäköön päänsä, en jaksa kiistellä...
Mikä sun ymmärtämisessä on vikana :shock: kukaan ei ole puhunut mistään pyörätehoista vaan laskennallisesta konetehosta joka jostain syystä laskee välityksen mentyä riittävän tiuhaksi? sovitaanko että kirjoittelet sitten kun luet tarkkaan ja kommentoit ajatuksella :)
Pointti oli se, että jos dynossa saadaan eri välityksellä 10% heitto konetehoon, pitäisi jotain tehdä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Kesäkuu 11. 10:16:26 2004

Aika vähän on sanomaa sun pointeissa jos se tossa oli, ei millään pahalla :wink:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 11. 10:42:37 2004

Pointti oli se, että jos dynossa saadaan eri välityksellä 10% heitto konetehoon, pitäisi jotain tehdä...

Paremminkin pitäisi ihmetellä onko vetopyörätehossa eroa jos voimansiirtoa muutetaan, sehän se auton kulkuun vaikuttaa :roll:

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Kesäkuu 11. 12:10:29 2004

Vaikka välitys suhdetta muutetaan niin tehon pitäisi pysyä vakiona. Tunnetusti P=Mw jossa P on teho M vääntömomentti ja w kulmanopeus. Pelkän perävälityksen suurentaminen siis pienentää renkaan pyörimisnopeutta mutta kasvattaa vääntömomenttia (renkaalla) => tehon pysyy samana, jos häviöt eivät kasva. Jos tiheämmällä välityksellä moottorin laskennallinenteho on pienempi tarkoittaa se että välityksen hyötysuhde on on huonompi ja että penkille annettua voimansiirto häviötä kuvaavaa arvoa on korjattava.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Kesäkuu 11. 12:46:12 2004

Juuri tästä todennäköisesti on kysymys, mutta miksi asiaa kummastelen johtuu siitä että yleensä kovin radikaali eroja ei synny. Tässä esimerkki tapauksessa näin vaan on, sama auto ajettiin TuningWorldissä ja Harisella, Harinen antoi muutaman hepan enemmän. Mutta mitään vahinkoa ei satu jos TuningWorld jarru joissakin tapauksissa korjaa hieman alaspäin, kuten joskus olen sanonut, parempi että asiakas on tyytyväinen kulkuun tiellä eikä vaan tuijota komeita penkkilukemia ja pahimmassa tapauksessa jäisi tiellä jalkoihin :)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Kesäkuu 11. 12:55:56 2004

Mulle yllätyksenä tuossa jutussa oli se että eri vaihteilla samassa autossa on eri tehohäviö. Eli mittauksia tehtiin nelosella ja vitosella vetoja. Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Kesäkuu 11. 14:02:23 2004

Markus kirjoitti:Mulle yllätyksenä tuossa jutussa oli se että eri vaihteilla samassa autossa on eri tehohäviö. Eli mittauksia tehtiin nelosella ja vitosella vetoja. Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
'


tietysti on eri häviö koska renkaiden pyörimisnopeus muuttuu paljon = rengashäviö muuttuu selvästi

hieman ehkä muuttuu häviöt voimansiirrossakin mutta paljon vähemmän

siksi koneen arvioimakin moottoriteho on parempi suure kuin pyöräteho

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Kesäkuu 11. 14:44:14 2004

prostreet kirjoitti:
Markus kirjoitti:Mulle yllätyksenä tuossa jutussa oli se että eri vaihteilla samassa autossa on eri tehohäviö. Eli mittauksia tehtiin nelosella ja vitosella vetoja. Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
'


tietysti on eri häviö koska renkaiden pyörimisnopeus muuttuu paljon = rengashäviö muuttuu selvästi

hieman ehkä muuttuu häviöt voimansiirrossakin mutta paljon vähemmän

siksi koneen arvioimakin moottoriteho on parempi suure kuin pyöräteho

Joo aivan, kuulostaa varsin loogiselta, ei vaan ollut aikaisemmin tullut mieleen... (mitä, enkö tiedäkkään kaikkea - elämys oli vaan niin ravisuttava :D )

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 11. 16:14:27 2004

perinteisen vaihteiston häviö on pienin nk. suoralla vaihteella, eli 4-lovisessa (takavedossa) nelosella, 5 vaihteisissa laatikoissa on erilaisia toteutuksia.

yksi asia jota ei viissiin tässä ole vielä ruodittu, liekö sitten tossa lehdessä,
on rullan säde, joka vaikuttaa olennaisesti renkaaan vierintävastukseen.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Kesäkuu 11. 17:42:49 2004

Markus kirjoitti:Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
Ja sait koneen pysymään kasassa,juoruja liikeellä että olisi jo muutama napsahdus käynyt .Ainahan voi konekin parahtaa muista syistäkin,mutta tuntuu olevan jo pientä boikotointia liikeellä tuonne suuntaan.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Kesäkuu 12. 3:40:33 2004

Aksu kirjoitti:
Markus kirjoitti:Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
Ja sait koneen pysymään kasassa,juoruja liikeellä että olisi jo muutama napsahdus käynyt .Ainahan voi konekin parahtaa muista syistäkin,mutta tuntuu olevan jo pientä boikotointia liikeellä tuonne suuntaan.
Pieni kommentti väliin...tietoa ehkä on...osaako käyttää...missä mennään...eiköhän se tossa olisi....ei ole kovinkaan vakuuttavaa meininkiä, oppia ikä kaikki. Lyhyesti kerrottuna kaikkea ei voi tietää ellei ole jeesus /tai kaikkea oppinut= henkimaailman hommia :lol:
ja aiheeseen palaten niin kyllähän st:n penkki on kova rääkki koneelle verrattuna muihin=jos kestää siellä niin kestää kadullakin :wink:
edit: saakohan tosta selvää?
Viimeksi muokannut cossuesco, La Kesäkuu 12. 14:31:07 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Kesäkuu 12. 9:37:50 2004

Toi oli hyvä huomio, eri pajojen ajotyylejä ei ole vielä puitu :) itse olen käyttänyt kuutta eri penkkiä ja joissakin huudatetaan niin että joutuu lähtee ulos katselee käryputkea koska tekninensavu pöllähtää :shock: ja sitten jossakin vedetään aivan alhaalta ylös ja annetaan rullata. Seokset on kohdallaan tollasessa piikkivedossakin sekä käyrät erittäin selkeitä ja helppolukuisia, onko kyseessä jokin ylärekisterin varmentaminen vai penkin tekniikasta johtuva asia, mikä siis nyt on matematiikka? eri ajotyylejä siis käytetään saman valmistajan penkeissä. On mukava olla kyselyiässä :)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » La Kesäkuu 12. 23:09:22 2004

Aksu kirjoitti:
Markus kirjoitti:Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
Ja sait koneen pysymään kasassa,juoruja liikeellä että olisi jo muutama napsahdus käynyt .Ainahan voi konekin parahtaa muista syistäkin,mutta tuntuu olevan jo pientä boikotointia liikeellä tuonne suuntaan.

Koneen pysymään kasassa? Joo ei siellä mitään hajonnut ei dynosta eikä escortista...onnellinen tapahtuma kaikenkaikkiaan, mutta on se aina julmaa kuunnella kun Esko karjuu vajaat 8500 Rpm ja toinen ei vaan hellitä poljinta...sääliksi käy 35 vuotiasta autovanhusta.

Vastaa Viestiin