Jarrupenkkien testi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Jarrupenkkien testi
nyt on tunnetuimmat jarrupenkit testattu ks Vauhdin Maailma 6-2004
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Eikä heitot ainakaan pienene esim 400hv mittauksessa, ainoa mihin voi suunnilleen luottaa noissa mittauksissa on sekkari tai gps/g-teck tyyppiset suunnilleen suorituskykyä mittaavat vehkeet, kellot käy eri kylissä vissiin samalla nopeudella
Testissä ihmetyttää miksi kukaan ei mitannu valmistajan ilmoittamia arvoja, vain kierrokset yhtä lukuunottamtta täsmäsi, tai sitten oli surkea yksilö. Teho on laskennallinen suurre, jo eripäivän olosuhteet muuttavat tulosta. Ennalta oli jo tiedossa mitkä jarrut olivat kireimmät. Ja juuri epäilyttäviä penkkejä oli pois kuvioista.....enkä tarkoita Tuning World koska se on testattu ja todettu Harinen/ST tasoiseksi. Useat paljon tehoa antavat penkit ilmoittavat pyörätehoa joka onkin sitten lähempänä tai alle "todellisen" konetehon.....

Testissä ihmetyttää miksi kukaan ei mitannu valmistajan ilmoittamia arvoja, vain kierrokset yhtä lukuunottamtta täsmäsi, tai sitten oli surkea yksilö. Teho on laskennallinen suurre, jo eripäivän olosuhteet muuttavat tulosta. Ennalta oli jo tiedossa mitkä jarrut olivat kireimmät. Ja juuri epäilyttäviä penkkejä oli pois kuvioista.....enkä tarkoita Tuning World koska se on testattu ja todettu Harinen/ST tasoiseksi. Useat paljon tehoa antavat penkit ilmoittavat pyörätehoa joka onkin sitten lähempänä tai alle "todellisen" konetehon.....
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Kaipa se on mentävä ostamaan tuo numero.SHR kirjoitti:
Testissä ihmetyttää miksi kukaan ei mitannu valmistajan ilmoittamia arvoja, vain kierrokset yhtä lukuunottamtta täsmäsi, tai sitten oli surkea yksilö. ...
Riippuu automerkistä. Hyvä esimerkki nyt esim. aivan lähiaikoina ST-motorsissa mitatut kaksi vakiokuntoista Saab 9-3 aeroa puhkuivat 238hp -247hp, kun valmistaja lupaa 205hp!

S a a b & F o r d
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
No silloin tiuhassa perässä on enemmän häviötä... Muu ei tätä selitä (penkissä joskus käyneet tietävät)... eli sama teho tuleepi miinus tuo vetopyörästön häviöSHR kirjoitti:Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Niinpä, joko kisavälitys on tehty hutasten, tai sitten on valittu huonompi hyötysuhde mutta kestävyyden kannalta paremmat kulmat.
rengaspaine esim, ja renkaan jäykkyys, kitkakerroin ja muut häviöt (joka näkyy lämpiämisenä) vaikuttavat rullamittauksessa saatavaan teholukuun, elli kuten sanoin, se on oikeansuuntainen arvo.
tarkasti vetopyörätehon saisi mitattua vain liittämällä (häviöttömilla nivelillä laakeroidun) akselin kumpaankin pyörännapaan.
rengaspaine esim, ja renkaan jäykkyys, kitkakerroin ja muut häviöt (joka näkyy lämpiämisenä) vaikuttavat rullamittauksessa saatavaan teholukuun, elli kuten sanoin, se on oikeansuuntainen arvo.
tarkasti vetopyörätehon saisi mitattua vain liittämällä (häviöttömilla nivelillä laakeroidun) akselin kumpaankin pyörännapaan.
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
VM:ssä oli muutamia vuosia sitten testiesittelyssä silloiset EM-rallicrossautot,penkki oli joku ruotsalainen jossa pyörännavat liitettiin suoraan mittauslaitteeseen.Ei tule kitkaongelmia/luistoa.
Jutussa toimittaja naureskeli sitä pölläystä mikä tuli putkenpäästä kun esim. Schanken RS2000:sta jarrutettiin,ei tullut ihan ilman savua lähes 600hv:ta
Jutussa toimittaja naureskeli sitä pölläystä mikä tuli putkenpäästä kun esim. Schanken RS2000:sta jarrutettiin,ei tullut ihan ilman savua lähes 600hv:ta

Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
No mites kun esim juuri Bosch jarrussa annetaan vedon jälkeen rullata jolloin tieteiskone laskee häviöt joista muodostuu muiden tietojen avulla kohutut konetehot, ei sillä ruuvilla pitäisi olla noin oleellista merkitystä kun häviöt kuitenkin huomioidaan, mites sitte esim 3.6 vs 5.3, eiks silloin kaikki ole täysin päin vittua? Niinkuin aiemmin totesin kaikki vaikuttaa tossakin hommassa kaikkeen. Tossa honda esimerkissä puhuttiin muuten 10-20hv koneteho eroista ja vertailuvälityskin jo melko lyhyt 5.?PasiZ kirjoitti:No silloin tiuhassa perässä on enemmän häviötä... Muu ei tätä selitä (penkissä joskus käyneet tietävät)... eli sama teho tuleepi miinus tuo vetopyörästön häviöSHR kirjoitti:Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.

-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Konetehoon ei vaikuta välitys (jos ei usko, soittakoon hariselle, se kertoo)SHR kirjoitti:No mites kun esim juuri Bosch jarrussa annetaan vedon jälkeen rullata jolloin tieteiskone laskee häviöt joista muodostuu muiden tietojen avulla kohutut konetehot, ei sillä ruuvilla pitäisi olla noin oleellista merkitystä kun häviöt kuitenkin huomioidaan, mites sitte esim 3.6 vs 5.3, eiks silloin kaikki ole täysin päin vittua? Niinkuin aiemmin totesin kaikki vaikuttaa tossakin hommassa kaikkeen. Tossa honda esimerkissä puhuttiin muuten 10-20hv koneteho eroista ja vertailuvälityskin jo melko lyhyt 5.?PasiZ kirjoitti:No silloin tiuhassa perässä on enemmän häviötä... Muu ei tätä selitä (penkissä joskus käyneet tietävät)... eli sama teho tuleepi miinus tuo vetopyörästön häviöSHR kirjoitti:Yks juttu tuli mieleen noista penkkien matematiikasta, esim Tuning World ja muissakin jarruissa on havaittu semmoinen ilmiö että esim Honda Intecra tai Civic type r japan specks n kilpuriin kun vaihtaa tiuhan perän n. 6.1, penkin antama teho laskee selvästi vaikka pata on entisellään. Mistähän sekin johtuu, eri autojen speksit tuntuu vaikuttavan aikalailla, siis välitykset, renkaat jne jne.
Vain konetehoa laskettaessa nuo vetopyörästöhäviöt rullataan vedon jälkeen. Ainoa selitys, jos jollakin vielä on sellainen olo että *totta tosiaan, hondan tehot väheni tiuhemman perän ansiosta*, niin penkin on oltava todella huono (älkää mitatko voorttia tuossa riisipenkissä sitten)...
Valitettavasti siihen konetehoon ei oikeen voi vaikuttaa välitystä vaihtamalla, muuten mulla olisi voortissa 1:1 jos noin päin vaikuttais...
Toisekseen, todellinen koneteho mitataan kampuran päästä, pyöristä mitattuna koneteho on laskennallinen.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Toi rullaushomma toimii periaatteessa oikein, kunhan ei mitään muuteta
Eli otetaan kone irti, mitataan oikea vauhtipyöräteho,
ja sen jälkeen kone kiinni ja säädetään rullamittarin parametrit oikein.
Jos sen jälkeeen ei muuteta mitään vauhtipyörän ja rullien välillä,
niin kaikki koneeseen tehtävät muutokset voidaan mitata vain rullamittauksella suht. luotettavasti.
Tosin näin voitaisiin tehdä myös pelkän vetopyörätehon perusteella
Mutta parametrit eivät sellaisenaan ole 100% oikein edes toiselle identtiselle autolle. (laakerikitkat/välykset, kulumat jne jne)
Näin kuitenkin oletetaan, eli mittauslaitteeseen laitetaan jotkut noin arvot auton perusrakenteen mukaan. (etuveto/takaveto, jne)
kaikkiaan moottoritehon arviointi tällä periaatteeella on tullut tarpeelliseksi normaalisyistä, eli numerot on isompia, ja
vertailua sumentavia parametrejä riittävästi, jolloin saadaan keskustelua aikaiseksi, kuten tämäkin topic osoittaa
Eli otetaan kone irti, mitataan oikea vauhtipyöräteho,
ja sen jälkeen kone kiinni ja säädetään rullamittarin parametrit oikein.
Jos sen jälkeeen ei muuteta mitään vauhtipyörän ja rullien välillä,
niin kaikki koneeseen tehtävät muutokset voidaan mitata vain rullamittauksella suht. luotettavasti.
Tosin näin voitaisiin tehdä myös pelkän vetopyörätehon perusteella
Mutta parametrit eivät sellaisenaan ole 100% oikein edes toiselle identtiselle autolle. (laakerikitkat/välykset, kulumat jne jne)
Näin kuitenkin oletetaan, eli mittauslaitteeseen laitetaan jotkut noin arvot auton perusrakenteen mukaan. (etuveto/takaveto, jne)
kaikkiaan moottoritehon arviointi tällä periaatteeella on tullut tarpeelliseksi normaalisyistä, eli numerot on isompia, ja
vertailua sumentavia parametrejä riittävästi, jolloin saadaan keskustelua aikaiseksi, kuten tämäkin topic osoittaa
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Siinä puhutaan pyörätehosta... Konetehon edelleen pitää pysyä samana.SHR kirjoitti:Pasiz:melkoisen ylimielistä tekstiä et taida oikein käsittää mitä ja mihin kommentoit, lue vaikka toi prostreet kommentti
Pyörädynossa koneteho on laskennallinen suure...
EDIT:
Mutta jos joku haluaa olla sitä mieltä, että koneteho muuttuu, niin pitäköön päänsä, en jaksa kiistellä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Mikä sun ymmärtämisessä on vikanaPasiZ kirjoitti:Siinä puhutaan pyörätehosta... Konetehon edelleen pitää pysyä samana.SHR kirjoitti:Pasiz:melkoisen ylimielistä tekstiä et taida oikein käsittää mitä ja mihin kommentoit, lue vaikka toi prostreet kommentti
Pyörädynossa koneteho on laskennallinen suure...
EDIT:
Mutta jos joku haluaa olla sitä mieltä, että koneteho muuttuu, niin pitäköön päänsä, en jaksa kiistellä...



Viimeksi muokannut SHR, Pe Kesäkuu 11. 10:14:46 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Pointti oli se, että jos dynossa saadaan eri välityksellä 10% heitto konetehoon, pitäisi jotain tehdä...SHR kirjoitti:Mikä sun ymmärtämisessä on vikanaPasiZ kirjoitti:Siinä puhutaan pyörätehosta... Konetehon edelleen pitää pysyä samana.SHR kirjoitti:Pasiz:melkoisen ylimielistä tekstiä et taida oikein käsittää mitä ja mihin kommentoit, lue vaikka toi prostreet kommentti
Pyörädynossa koneteho on laskennallinen suure...
EDIT:
Mutta jos joku haluaa olla sitä mieltä, että koneteho muuttuu, niin pitäköön päänsä, en jaksa kiistellä...kukaan ei ole puhunut mistään pyörätehoista vaan laskennallisesta konetehosta joka jostain syystä laskee välityksen mentyä riittävän tiuhaksi? sovitaanko että kirjoittelet sitten kun luet tarkkaan ja kommentoit ajatuksella
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Vaikka välitys suhdetta muutetaan niin tehon pitäisi pysyä vakiona. Tunnetusti P=Mw jossa P on teho M vääntömomentti ja w kulmanopeus. Pelkän perävälityksen suurentaminen siis pienentää renkaan pyörimisnopeutta mutta kasvattaa vääntömomenttia (renkaalla) => tehon pysyy samana, jos häviöt eivät kasva. Jos tiheämmällä välityksellä moottorin laskennallinenteho on pienempi tarkoittaa se että välityksen hyötysuhde on on huonompi ja että penkille annettua voimansiirto häviötä kuvaavaa arvoa on korjattava.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Juuri tästä todennäköisesti on kysymys, mutta miksi asiaa kummastelen johtuu siitä että yleensä kovin radikaali eroja ei synny. Tässä esimerkki tapauksessa näin vaan on, sama auto ajettiin TuningWorldissä ja Harisella, Harinen antoi muutaman hepan enemmän. Mutta mitään vahinkoa ei satu jos TuningWorld jarru joissakin tapauksissa korjaa hieman alaspäin, kuten joskus olen sanonut, parempi että asiakas on tyytyväinen kulkuun tiellä eikä vaan tuijota komeita penkkilukemia ja pahimmassa tapauksessa jäisi tiellä jalkoihin 

-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Mulle yllätyksenä tuossa jutussa oli se että eri vaihteilla samassa autossa on eri tehohäviö. Eli mittauksia tehtiin nelosella ja vitosella vetoja. Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
'Markus kirjoitti:Mulle yllätyksenä tuossa jutussa oli se että eri vaihteilla samassa autossa on eri tehohäviö. Eli mittauksia tehtiin nelosella ja vitosella vetoja. Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
tietysti on eri häviö koska renkaiden pyörimisnopeus muuttuu paljon = rengashäviö muuttuu selvästi
hieman ehkä muuttuu häviöt voimansiirrossakin mutta paljon vähemmän
siksi koneen arvioimakin moottoriteho on parempi suure kuin pyöräteho
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
prostreet kirjoitti:'Markus kirjoitti:Mulle yllätyksenä tuossa jutussa oli se että eri vaihteilla samassa autossa on eri tehohäviö. Eli mittauksia tehtiin nelosella ja vitosella vetoja. Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
tietysti on eri häviö koska renkaiden pyörimisnopeus muuttuu paljon = rengashäviö muuttuu selvästi
hieman ehkä muuttuu häviöt voimansiirrossakin mutta paljon vähemmän
siksi koneen arvioimakin moottoriteho on parempi suure kuin pyöräteho
Joo aivan, kuulostaa varsin loogiselta, ei vaan ollut aikaisemmin tullut mieleen... (mitä, enkö tiedäkkään kaikkea - elämys oli vaan niin ravisuttava

-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
perinteisen vaihteiston häviö on pienin nk. suoralla vaihteella, eli 4-lovisessa (takavedossa) nelosella, 5 vaihteisissa laatikoissa on erilaisia toteutuksia.
yksi asia jota ei viissiin tässä ole vielä ruodittu, liekö sitten tossa lehdessä,
on rullan säde, joka vaikuttaa olennaisesti renkaaan vierintävastukseen.
yksi asia jota ei viissiin tässä ole vielä ruodittu, liekö sitten tossa lehdessä,
on rullan säde, joka vaikuttaa olennaisesti renkaaan vierintävastukseen.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Ja sait koneen pysymään kasassa,juoruja liikeellä että olisi jo muutama napsahdus käynyt .Ainahan voi konekin parahtaa muista syistäkin,mutta tuntuu olevan jo pientä boikotointia liikeellä tuonne suuntaan.Markus kirjoitti:Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Pieni kommentti väliin...tietoa ehkä on...osaako käyttää...missä mennään...eiköhän se tossa olisi....ei ole kovinkaan vakuuttavaa meininkiä, oppia ikä kaikki. Lyhyesti kerrottuna kaikkea ei voi tietää ellei ole jeesus /tai kaikkea oppinut= henkimaailman hommiaAksu kirjoitti:Ja sait koneen pysymään kasassa,juoruja liikeellä että olisi jo muutama napsahdus käynyt .Ainahan voi konekin parahtaa muista syistäkin,mutta tuntuu olevan jo pientä boikotointia liikeellä tuonne suuntaan.Markus kirjoitti:Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...

ja aiheeseen palaten niin kyllähän st:n penkki on kova rääkki koneelle verrattuna muihin=jos kestää siellä niin kestää kadullakin

edit: saakohan tosta selvää?
Viimeksi muokannut cossuesco, La Kesäkuu 12. 14:31:07 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Toi oli hyvä huomio, eri pajojen ajotyylejä ei ole vielä puitu
itse olen käyttänyt kuutta eri penkkiä ja joissakin huudatetaan niin että joutuu lähtee ulos katselee käryputkea koska tekninensavu pöllähtää
ja sitten jossakin vedetään aivan alhaalta ylös ja annetaan rullata. Seokset on kohdallaan tollasessa piikkivedossakin sekä käyrät erittäin selkeitä ja helppolukuisia, onko kyseessä jokin ylärekisterin varmentaminen vai penkin tekniikasta johtuva asia, mikä siis nyt on matematiikka? eri ajotyylejä siis käytetään saman valmistajan penkeissä. On mukava olla kyselyiässä 



-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Aksu kirjoitti:Ja sait koneen pysymään kasassa,juoruja liikeellä että olisi jo muutama napsahdus käynyt .Ainahan voi konekin parahtaa muista syistäkin,mutta tuntuu olevan jo pientä boikotointia liikeellä tuonne suuntaan.Markus kirjoitti:Minä kun kiusasin eskorttia ST :llä niin siellä kurmotettiin vain nelosella ja loikkari jäi koskematta. TOSIN silloin siellä oli kyllä joku harjoittelija ottamassa näitä vetoja...
Koneen pysymään kasassa? Joo ei siellä mitään hajonnut ei dynosta eikä escortista...onnellinen tapahtuma kaikenkaikkiaan, mutta on se aina julmaa kuunnella kun Esko karjuu vajaat 8500 Rpm ja toinen ei vaan hellitä poljinta...sääliksi käy 35 vuotiasta autovanhusta.