lamba-anturi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jarre
Ylläpitäjä

lamba-anturi

Viesti Kirjoittaja Jarre » To Kesäkuu 10. 23:01:19 2004

Elikkäs ostin lambamittarin ja anturin paikkaa tiedustelisin.
Auton oma anturi sijaitsee turbon pakopesän päällä ja siinä on vieressä paikka toisellekkin anturille, mutta onko parempi hitsata kauemmaksi turbosta?

venom
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulukuu 15. 5:46:36 2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja venom » Pe Kesäkuu 11. 7:58:10 2004

Hyvä paikka lienee mahdollisimman pian turbon jälkeen esim. downpipessä, että lämpöä riittää.. Miksi et muuten käytä mittarin kanssa alkuperäistä lambdaa niin ei tartteisi uutta sijoitella..?

Jarre
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jarre » Pe Kesäkuu 11. 22:43:45 2004

Eikös L8 boksi tartte oman ja mittari oman? :oops:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Kesäkuu 11. 22:47:07 2004

Kyllä pitäisi toimia samasta
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Kesäkuu 11. 22:57:15 2004

Miten mahtaa olla: Kun lambdan tuottama virta on ihan olematon ja sitä kuormitetaan sekä moottorinohjauksella että mittarilla, niin eikö jännite jo ala hieman notkahtamaan?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » La Kesäkuu 12. 0:00:54 2004

Kuulemieni juttujen perusteella ei kannata laittaa omaan lambdaan toista rinnalle. Ainakin niin neuvoi yksi kaveri valkeakoskelta ja se mies tietää sentään jotain.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Kesäkuu 12. 9:24:23 2004

cossy,voitko jotenkin perustella?
tietysti kaksi lambdaa on kallinpi kuin yksi :D
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Kesäkuu 14. 9:58:25 2004

jarkkoscosworth kirjoitti:cossy,voitko jotenkin perustella?
tietysti kaksi lambdaa on kallinpi kuin yksi :D
Valkeakoski tietää...

Eihän sitä lambdaa kuormiteta, vaan mitataan sen tuottamaa jännitettä... Se pystyy huomattavasti enemmän tuottamaan virtaa, mitä siihen mittausvastukseen menee....

kiinni vaan ja vetoja
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Kesäkuu 14. 10:41:40 2004

Kyllä vaan juttu on niin että ei kannata laittaa useita laitteita samaan lambdaan, varsinkaan boxiohjattuun.
Itse kokeilin 2 mittaria sekä jännitemittari niin johan notkahti.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Kesäkuu 14. 11:09:40 2004

En nyt olisi niinkään huolissani kuormituksesta, mutta ei ole sanottu, että alkuperäinen ohjausboksi käyttää lamban referenssijännitteenä maata vaan se voi olla esim. 5v. Sitten kun siihen läjäytetään toinen mittari kiinni, niin konflikti on valmis. Jos kyse on vain kuormituksesta, niin voihan siitä mittarista poistaa sen kuormavastuksen ja alipäästön kondensaattorin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ma Kesäkuu 14. 11:58:36 2004

Sama kysymys, paitsi kyseessä olis turboton auto... :(
Eli kun tossa escossa on peltisatsi mallia 4-2-1, niin mihin kohtaan lamda kannattaisi siinä sijoittaa?
Muistelen että suositellaan laitettavaksi mahdollisemman alkuun ja putkien yhdistymis kohtaan (jossa muuttuu yhdeksi), mutta 4-2-1 sarjassa nuo kaikki kriteerit ei voi täyttyä, koska putkihan yhdistyy vasta aivan ennen auton pohjaa. :?
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Kesäkuu 14. 12:14:14 2004

Mahdollisimman lähelle kohtaa jossa putket yhdistyy.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Kesäkuu 14. 15:06:27 2004

Siellä putkien yhtymis kohdassa(auton alla) se on tehtaankin jäljiltä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin