Colognen stroukkaus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Colognen stroukkaus

Viesti Kirjoittaja jouni » To Kesäkuu 24. 10:50:21 2004

Tästä on muistaakseni ollut aiemminkin puhetta, mutta onkos kukaan täällä tehnyt noita?

Tuossa specialised enginesin ( www.specialisedengines.co.uk )sivuilta poimittua tekstiä:

Specification as Stage 3.0 - 3.1+ (See Ref 10)

In Addition : Block overbored to 96mm. With heavy duty, modified and balanced pistons.
Crankshaft stroked to 73mm. Con-Rods modified and balanced, with fully floating gudgeon pins.

PRICE : £3448.00

3.5 & 3.6 Conversion

When we first produced the 3.0 - 3.1+ conversions in 1988, our main concern was for reliability and smoothness, closely followed by improvements in both torque and BHP, aligned with reasonable fuel consumption and price. All this equal a good fast road car - not and unreliable ‘cammy’ and ‘juicy’ semi-race type.

We believe we achieved all our aims.

In developing the 3.5 - 3.6 range, we hoped for similar gains. Initially we tested three ‘stroker’ crankshafts of 84, 85 and 86mm, with various bore sizes.

All gave considerable gains in torque, but small, rather disappointing gains in BHP compared to 3.0+ and 3.1+ engines, due to the restrictions imposed by the standard electronic fuel injection system (EFI) used by Ford. Although with carburettored or earlier Bosch type injection systems, BHP is improved.

We can supply a remapped addition to the EFI system at an extra cost of £200.00 + VAT (Fitted).

We have found that a stroker crankshaft of 84.32mm, with a choice of bore sizes as above giving 3.5 to 3.6 litre is the most reliable and fuel efficient of these conversions.

ENGINE PRICED FROM : £3879.00


Eli ei ihan halpaa hommaa. Mutta laitoin ihan piruuttani kysymyksen toimittaisivatko pelkät kampiakselin, kiertokanget ja männät. Eikä kansipahvitkaan olisi tietty pahasta...Koko myllyä ei kuitenkaan ole mitään järkeä lähteä englannista tilaamaan. Koneistuksethan saisi tehtyä täälläkin.

Ei varmaan kuitenkaan pöllömpi mylly voisi olla ahdettu 3.6 V6...? Ainakaan 3-reikäkansilla.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Vee niinko Voima!

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 24. 12:19:53 2004

Hmmm... Eiköhän nuo setit voisi sopia ihan mihin vaan Colognen lohkoon?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 24. 12:32:05 2004

Mitä jos raahaisit Ruotsista 4.0 koneen, tulisi varmasti halvemmaksi ja vääntöä piisaa 8)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 24. 12:39:55 2004

Hessu kirjoitti:Mitä jos raahaisit Ruotsista 4.0 koneen, tulisi varmasti halvemmaksi ja vääntöä piisaa 8)
Onko niitä Ruotsissa enempi kuin jossain muualla Euroopassa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 24. 13:00:42 2004

MouTine kirjoitti: Onko niitä Ruotsissa enempi kuin jossain muualla Euroopassa?
Ei välttämättä. Tuo on kuitenkin lähin/helpoiten luoksepäästävä paikka, jossa niitä yleisesti on saatavilla. En kiellä hakemasta vaikka jenkeistä asti, ja voihan tuurilla täältäkin mokoman löytää.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Kesäkuu 24. 13:21:13 2004

olis tarkotus epäkeskohioututtaa kampura ja chevyn 5.7" veivit männistä en vielä tiedä, pitää mitata ja todenäkösesti jokatapauksessa niitäkin joutuu koneistamaan :lol:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » To Kesäkuu 24. 17:42:52 2004

Hessu kirjoitti:Mitä jos raahaisit Ruotsista 4.0 koneen, tulisi varmasti halvemmaksi ja vääntöä piisaa 8)
Missä vehkeissä noita 4litrasia on ja mikä poraus/isku

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Kesäkuu 24. 18:23:29 2004

RS2600 kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Mitä jos raahaisit Ruotsista 4.0 koneen, tulisi varmasti halvemmaksi ja vääntöä piisaa 8)
Missä vehkeissä noita 4litrasia on ja mikä poraus/isku
ford aerostar ja ford bronco ja ford maasturit ja pickapit :wink:
4.0 on muuten sama kuin 2.9 mutta deckki korkeus on suurempi ja isku eri, poraus on muistaakseni sama kuin 2.9 koneessa.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 24. 23:15:01 2004

4.0 vs. 2.9; on aikalailla eroja...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Kesäkuu 25. 0:10:02 2004

jjs kirjoitti:4.0 vs. 2.9; on aikalailla eroja...
mutta eikö lähes kaikki osat käy ristiin? kampura ja kiertokanget ja männät on tietysti erillaisia.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Kesäkuu 25. 2:12:18 2004

Öljypohja ei käy (on leveämpi 4,0), imusarja ei käy, kannet ei käy (venttiilit 4,0 samat kuin kaasari 2,3-2,8:ssa..). "Apulaitteet" kuten öljypumppu jne sopivat ristiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Su Kesäkuu 27. 14:25:56 2004

4.0 sylinterimitat on 100x84. Mitähän jos ottaisi siitä koko alakerran, niin ei tarvitse nakerrella turhia. 4x4 öljypohjia on noihin kuulemma saatu menemään, millähän konstilla?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Ti Lokakuu 19. 16:58:02 2004

Kaivetaan nyt tämä threadi haudastaan, jonkin verran eroja on selvitelty myös osoitteessa
http://agnes.homelinux.com/ford/
#682

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Lokakuu 19. 20:08:15 2004

Jos joku on oikeasti kiinnostunut 2.8:n stroukkaamisesta, niin noita 4.0 V6 kampuroita saa hiottuna laakereineen n. 450-500e hintaan alla olevasta numerosta:

02-5387091

Tyypin/puljun nimeä en muista, mutta tuo jenkkiautoihin osia (yllätys yllätys) jenkeistä.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Lokakuu 19. 22:07:00 2004

Pistäkääs nyt joku pähkinänkuoressa infopaketti siitä mikä sopii mihinkin ja mitä siitä tulee. Tsekkasin MoloA:n linkin ja eipä nyt ihan bolt-on hommalta näyttänyt. Meneekö nyt tuo 4.0 kampura vanhempaan Cologneen? Entäs Cossu?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Lokakuu 20. 8:09:25 2004

Kuuleman mukaan 2.9 kampi 2.8 lohkossa on jo aika tiukka, mahdollisesti joutuu hiukan vinguttamaan kiertokankien kohdalta. 4.0:ssa olisi vielä 12mm pidempi isku eli suuren luokan ongelmia saattaisi olla luvassa. Cossun lohkosta en tiedä, mutta miten olisi 4.0 alakerta cosan kansilla? :P
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Marraskuu 16. 13:00:51 2004

MoloA kirjoitti:Kaivetaan nyt tämä threadi haudastaan, jonkin verran eroja on selvitelty myös osoitteessa
http://agnes.homelinux.com/ford/
Linkutin ei taida enää toimia?

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Marraskuu 16. 18:59:37 2004

Paljonkos tuossa 4 litrasessa on vakiona tehoja.
Laatikot ilmeisesti käy ristiin 2.8 <--> 4.0

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Marraskuu 18. 17:22:31 2004

Bootsi kirjoitti:Paljonkos tuossa 4 litrasessa on vakiona tehoja.
Laatikot ilmeisesti käy ristiin 2.8 <--> 4.0
155hp ja ~325nm :?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Vastaa Viestiin