Ruiskuboxin johdot?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Ruiskuboxin johdot?

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Huhtikuu 19. 21:00:38 2004

Huomenta vaan kaikille!

Tein sitte sellasen jutun että siirsin Scorppiosta ruiskun Sierraani. Siis koko ruiskuhässäkkä ja Johtosarja. Asennus onnistu mutta ei lähe käyntii. Kaikki muut johdot on tarkastettu korjausoppaan mukaan ja virta kulkee minne pitääkin mutta yks johto on vielä arvoitus.

Johto nro 30, värikoodi Bn/W eli siis ruskea/valkonen. Onko kyseiseen johtoon tultava virta vai onko se maadotusjohto.

Kyseessä 2litrasen Scorppion ruisku. Vm -88.

Otin ruiskun automaattiscorpparista, jos tuosta tiedosta mitään hyötyä. Ei Lambda anturia.

2 viikkoo auto nyt seissy ja olis kiva päästä kaupungille kattelee hunajapupuja nyt ku ilmatki jo lämpenee...
#764

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Huhtikuu 20. 2:55:14 2004

Ainakin netissä monessa paikassa missä on EEC-IV boksin nastoista kerrottu jotain, on nasta 30 automaateissa vapaatunnistin. Yritä täräyttää se piuha maihin, korjausoppaassa ainakin sellaseen anturiin menee vain maa ja joku muu johto, joka mitä ilmeisimmin päättyy boksin nastaan 30. Loppuu nimittäin sellaiseen laatikkoon missä on viittaus toiseen kaavioon. Tätä kirjaa (Sierran korjausopas, Alfamer) tehtäessä ei ole laitettu kaavioita minkäänlaiseen järjestykseen, eli on aika paha alkaa arpomaan mitä kaaviota niillä viittauksilla tarkoitetaan.
Jäsen #606

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ti Huhtikuu 20. 18:08:31 2004

Alfamerin kirjan kanssa sen rakensinki ja juuri tuo viittaus tuntemattomaan kohteeseen hämmentää.

Ei kehtais polttaa tuota boxia kokeilemalla eri vaihtoehtoja ja siks aatteli kysästä ensin.

Tosin siinä kaaviossa on joku maadotuspiuha oktaaninsäätönamiskuukkelilta(mitä siis ei tuossa mun ruiskussa ainakaan oo) ja maadotusmerkin kohalla lukee että vain käsivaihteisissa versioissa, mut tarvii kokeilla tuota ruskea/valkean maadotusta.

Tähän vielä lisäisin että uusikaa ihmiset ajoissa kirjaston lainat. Itteläni oli kaks päivää myöhässä kirjat nii paukahti 1,35 euroo sakkoa!!!
#764

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Huhtikuu 20. 20:04:21 2004

TOI manual gearbox earthlink piuha on se piuha joka on siinä pyöreässä kolminapasessa liittimessä puolan luona. Siitä menee sitten vastakappaleella toi piuha yksinään maahan, mutta mun ymmärryksen mukaan pitäs toimii ilman tota piuhaakin.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Huhtikuu 20. 21:39:32 2004

automaattihan ei starttaa, jos valitsin ei ole vapaalla, joten kyllä sen piuhan on syytä olla paikallaan. Se että meneekö piuhaan maa/5V/14.8V vain jotakin muuta, on mielenkiintoisempi juttu. Selvinnee jos joku mittaa.

Automaatin boxi ei varmasti käynnistä moottoria ilman signaalia tuolta vapaavalitsimelta. Anakaan sellaista autoa ei voi myydä jenkeissä :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Huhtikuu 20. 23:01:52 2004

Ainakin sierran oppaassa siihen vapaatunnistimeen menee vain maa ja ruskee-valkoinen. Eli maa tai ei mitään on silloin tuo ohjaus. Luultavasti kun mittaat sen johdon jännitteen niin siellä leijjuu n.14V tai 5V, joka sitten maihin iskemällä putoaa nollaan...
Jäsen #606

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Huhtikuu 21. 19:29:57 2004

Ei lähteny käyntii maadottamalla tuon Bn/W johdon.

Alkaa katumus painaa päälle ja vaihan tuon dfth kaasarin takasin, tai ei ehkä sittenkää.

Mutta ratkaisevasta vihjeestä on luvassa palkkio, pullakahvit vapaavalintaisella pullalla ja isolla kahvilla.
#764

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Huhtikuu 21. 20:16:30 2004

Kai oot muistanu ladata akun jos auto on seissy pari viikkoa :shock:
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Huhtikuu 21. 20:32:58 2004

Akku on täydessä latinkissa. Ostin kaks kuukautta sitte uuden ja isoimman mitä akkutelineeseen mahtuu, muistaakseni oli 70Ah 650A laatikko. Starttaa melko liukkaasti meinaan.

Jäsenkortti kolahti laatikkoon tänää, että vaikka ei auto käynnistynykkää nii jotain positiivista sentää :)
#764

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 22. 11:43:59 2004

Onko toi ruisku sitten purettu käyntikuntosesta autosta. Rupee kuulostamaan siltä, että vika ois jossain muualla kuin johdoissa. Eli jos ei tuu kipinää niin käy koko johtosarjan liittimet läpi. Puhdistele ja painela esim. piikkipäisellä virtakynällä noi liiittimien nastat läpi. Jos ei vieläkään tulosta, yritä saada jostain samanlaisilla palikoilla oleva sierra lainaan ja vaihtele noi osat ja kato auttaako.
Pieni omakohtainen kokemus ruiskun johtosarjasta. Ostin käyntikunnottomana sierran johon oli jälkeen päin ruuvattu ruisku kiinni. Vikaa ei löytynyt, vaikka kokeiltiin 3 eri boksia, 3 eri syttyboksia, 3 eri virranjakajaa ja muutamaa puolaa. Purin ton johtosarjan eristykset pois ja tutkin johtojen kunnon ja mittailin niitä, että kaikki on OK. Johtosarja kävi autossa ja irralleen 5-10 kertaa ja sitten luovutin. Kikkailin kyseiseen autoon uuden johtosarjan ja jätin ton huonon johtosarjan hyllyyn. Uudella johtosarjalla sain auton heti käyntiin ja sen jälkeen testasin vielä kaikki kokeiluissa käytetyt osat, jotka oli kaikki ehjiä. Vika siis johtosarjassa.
No sitten se hauskin osuus eli ajattelin, että ei toi johtosarja voi kovin pahasti paskana olla ja mittailin sen vielä uudelleen läpi. En löytänyt mitään vikaa. Sitten kävin juuri kaikki liittimien päät läpi ja painelin niihin lisää puristusta. Ja eikun johtosarja kiinni, kun vaihdoin kaasarin tilalle ruiskua. Suuri yllätys oli kun auto lähti kertaalleen hylätyllä johtosarjalla laakista käyntiin. Boksin liittimestä oli yksi nasta vähän painunut ja vinossa siellä sisällä muuten kaikki näytti ihan OK:lta. En osaa sanoa mikä ton vian (kipinän puute) loppujen lopuksi aiheutti, mutta se oli kuitenkin johtosarjasssa ja korjaantui tolla painelulla.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » To Huhtikuu 22. 19:23:37 2004

moro startille uus johto virtalukosta niin lähtee,
niin tein itsekin kun vaihdoin 91 Dohc automaatin tilalle manuskan.
automaatissa on eri sähköt ja siis vanha pois virta lukon puolelta.

capri2
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 8:24:00 2002
Paikkakunta: Myrskylä

Viesti Kirjoittaja capri2 » Pe Huhtikuu 23. 8:37:43 2004

a: vaihdoitko myös bensapumpun? ruiskuhan tarvitsee kunnolla painetta toimiakseen.
b: vaihdoitko jakajan? EEC-IV hoitaa myös kipinän, eikä toimi ellei saa jakajalta signaalia.
c: alkaako pumppu surista n. sekunnin ajan, kun kääntää virrat päälle?
d: se automaatin p-asennon tunnistimen piuha kannataa kierrättää esim käsijarrun kautta, boxi kuvittelee olevansa oikeasti automaattivaihteisessa...

jos näistä mitään apua...

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Pe Huhtikuu 23. 17:03:07 2004

Bensapumppu on Is Sierrasta ja alkaa surista kun laittaa virrat päälle. Kytkentäkaavion mukaan tein pumpulle virrat ja pumpun releelle menee muistaakseni joku ohjausvirta ja pumppu sammuu vähän ajan päästä kun ei käynnistä konetta.

Kipinä tulee ja on säännöllinen, joten sytkäpuoli toimii.
#764

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Huhtikuu 23. 18:22:43 2004

Jako on kohdallaan? Polttoainetta tulee? Kastuuko tulpat?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Pe Huhtikuu 23. 18:40:22 2004

Jako on joo kohallaan ja bensaa tulee ja paineella mut tulpat ei kastu. Paineetki on korkeella kun puristin paluuletkun lukkopiheillä tukkoon, eli sen minkä pumppu jaksaa työntää. Näyttää siltä että ei avaa boksi noita suuttimia...
#764

capri2
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 8:24:00 2002
Paikkakunta: Myrskylä

Viesti Kirjoittaja capri2 » Pe Huhtikuu 23. 20:14:00 2004

Tarkasta yleismittarilla, että suuttimen toiseen piuhaan tulee +12V sytytysvirran ollessa kytkettynä. ..eli suuttimen pitäisi saada jatkuva 12v, ja boxi pulssittaa sitä toista piuhaa maita vasten...

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Huhtikuu 23. 20:55:10 2004

Niin tai se jjs:n kikka suuttimet kaljapulloon ja kokeilemaan tuleeko sieltä mitään.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » La Huhtikuu 24. 20:22:48 2004

Suuttimille tulee jatkuva virta kun avain on moottorin käyntiasennossa.

Onko kellään tietoa mikä vastus noissa suuttimissa on, mittasin yleismittarilla 8 ohmia per 2 suutinta. Tuossahan oli nii että pareittain aukee.
#764

capri2
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 8:24:00 2002
Paikkakunta: Myrskylä

Viesti Kirjoittaja capri2 » Su Huhtikuu 25. 14:45:10 2004

tarkkaa vastusarvoa en tiedä, mutta jos molemmissa pareissa sama arvo, niin lulisi olevan OK. Miten jos lykkää starttipilottia kaasuläpän taakse, niin yrittääkö edes käynnistyä?
Ja onhan se jako nyt varmasti oikein? itsellä oli tuossa viime syksynä ihmetyksen aika kun ei käynnisty sitten millään... vika: jakaja 180 astetta vidullaan....

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Huhtikuu 26. 0:29:08 2004

Axeman kirjoitti:Suuttimille tulee jatkuva virta kun avain on moottorin käyntiasennossa.

Onko kellään tietoa mikä vastus noissa suuttimissa on, mittasin yleismittarilla 8 ohmia per 2 suutinta. Tuossahan oli nii että pareittain aukee.
auts... Ettei sulla ole liian matalaohmiset suuttimet? No kaippa ne oikeat on, jos on otettu samasta autosta kuin muutkin rieppeet. Maadoitukset on kans yksi kriittinen juttu, varsinkin siellä sytkäpuolella.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Huhtikuu 26. 2:01:28 2004

näinpä kerran senkin ihmeen että yks tuttu oli laittanut bensaletkut väärinpäin tukkiin ja etti vikaa ku ei lähde käyntiin.
onhan sulla varmasti oikein päin? pumpulta tukin takapäähän ja paineensäätimeltä takas tankkiin.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Huhtikuu 26. 18:18:57 2004

Bensaletkut oli oikein päin. Ei vieläkään avaa mun käsityksen mukaan suuttimia. Jos sytytys olis 180 astetta vinosssa nii sillonhan tulpat olis märät, vai?

Kaikki siis on otettu samasta autosta ja siirretty Sierraani, paitsi virranjakaja johon kävi johdot suoraan, mutta sytytyshän pelas.

Nyt on kaikki johot katottu mittarin kanssa eikä käynnisty vieläkää. Pitänee alan liikkeistä(purkaamoilta) käydä lainaamassa toinen boxi jos siitä lähtis pelaamaa.

Vai onko Fordin merkkiliikkeillä vehkeitä boxin tarkistukseen, jos niille vie laatikon irrallaan?
#764

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Huhtikuu 26. 20:30:32 2004

Axeman kirjoitti: Vai onko Fordin merkkiliikkeillä vehkeitä boxin tarkistukseen, jos niille vie laatikon irrallaan?
Eiköhän tuossakin ole jo vikakoodit olemassa. On niin vanha boksi, että itsekin mittaaminen onnistunee. Joku paremmin muistava voinee löytää jonkin saitin, jossa oli ohjeet ja taulukot vikakoodeista. niitä on verkossa enemmänkin.

nykkauppaa, nääs se o moro ->

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Huhtikuu 26. 23:00:01 2004

Tuolla on ainakin jokin saitti, josta löytyy aika selkeät ohjeet ja tärkeimmät koodit:

http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ading.html

Itse en ole ainakaan toistaiseksi kokeillut, joten ohjeiden toimivuudesta en osaa sanoa mitään. :wink:

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Pe Toukokuu 7. 14:13:30 2004

Nyt sain Sierran käyntii, mutta mistähä johtuu että ei toimi kun kahella pytyllä.

Johtosarja tuli taas katottua kaavion ja mittarin kanssa läpi(ties monennenko kerran) ja kun kasasin nii ronksutti sen minkä kahella pytyllä pysty. Tyhjäkäyntiä ei käyny.

Sytytys pelaa joka tulpassa vieläki mutta suuttimista aukee vaan kaks, sitä en vielä kattonu että minkä pyttyjen suuttimet pelaa.
#764

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Toukokuu 7. 15:27:58 2004

Axeman kirjoitti:Nyt sain Sierran käyntii, mutta mistähä johtuu että ei toimi kun kahella pytyllä.

Johtosarja tuli taas katottua kaavion ja mittarin kanssa läpi(ties monennenko kerran) ja kun kasasin nii ronksutti sen minkä kahella pytyllä pysty. Tyhjäkäyntiä ei käyny.

Sytytys pelaa joka tulpassa vieläki mutta suuttimista aukee vaan kaks, sitä en vielä kattonu että minkä pyttyjen suuttimet pelaa.
ecu ja piuhasarja samasta autosta?

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Toukokuu 7. 18:45:55 2004

Tarkista nyt vielä ne suuttimien johtojen liittimet, eli ne kaksi kappaletta jotka jäävät siihen imusarjan taakse, tee vaikka niin että yrität pitää auton jotenkin käynnissä kaasuvivuston avulla ja samalla vääntelet niitä. Minulla on nimittäin parissakin eri johtosarjassa juuri nuo liittimet kiusanneet..

Suuttimien resistanssi pitäisi muistaakseni olla 15-17 ohmia, jos haluat vielä mittailla niitä.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Toukokuu 10. 10:15:42 2004

cossuesco kirjoitti:
Axeman kirjoitti:Nyt sain Sierran käyntii, mutta mistähä johtuu että ei toimi kun kahella pytyllä.

Johtosarja tuli taas katottua kaavion ja mittarin kanssa läpi(ties monennenko kerran) ja kun kasasin nii ronksutti sen minkä kahella pytyllä pysty. Tyhjäkäyntiä ei käyny.

Sytytys pelaa joka tulpassa vieläki mutta suuttimista aukee vaan kaks, sitä en vielä kattonu että minkä pyttyjen suuttimet pelaa.
ecu ja piuhasarja samasta autosta?


Jep! Kaikki hilppeet purettu automaatti Scorpiosta. Virranjakaja ainut sähköosa joka on sierran oma.

Pitää juu tänään mitata nuo suuttimet.
#764

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ti Toukokuu 11. 16:20:51 2004

Suuttimien resistanssi kunnossa ja tänään kokeilin sitte tuota diagnostiikkatöpseliäkin aikaisemmin mainitun nettisivun ohjeita seuraten mutta ei tullu mitään signaalia. Meinaako nyt sitte että boksi särki?

Damn! Homma seisoo taas??
#764

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Toukokuu 11. 21:35:56 2004

No pahus.. Siis käy, mutta ainoastaan kahdella? Ja toimivasta autosta koko satsi otettu?

Se johtosarja epäilyttää vieläkin, jos se kerran aikaisemmin ei toiminut lainkaan, mutta johtosarjan räpläämisen jälkeen sentään kahdella. Ehkä kannattaisi vielä kerran tutkia kaikki liittimet, maadoitukset, sulakkeet ja releet (tuntuu varmaan tyhmältä neuvolta, olet luultavasti tehnyt tämän jo noin n+1 kertaa..). Oletko muuten tehnyt boksin johdotukset kytkentäkaavion mukaan ?

Vaihtoboksi olisi tosiaan myös kova sana, jos sellaisen onnistut jostain saamaan käsiisi. Harmi, ettet asu lähempänä, niin olisi voinut käydä ihan paikan päällä testaamassa..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Toukokuu 11. 22:28:24 2004

olihan se ohc ruisku!
tee seuraavaa.
ota virranjakaja irti.
ota 1/3 osan limupulloja 4 kpl.
suuttimet irti imusarjasta.
aseta kärjet pulloon
maaadoita käynnistys kaapelilla irtonaisen virranjakan runko moottoriin.
tarkista moottorin ja boksin ja auton rungon maataso.
ne pitää olla samoja.

virran jakajan kansi irti.
pyörittele akselista virranjakajaa
suuttimien tulee suihkia kaikkien yhtä aikaa.
kun löydät kohdan missä suutin suihkii se suihkuttaa noin 1 secunnin ajan.
ja samalla pumppu pyörähtää.

muista imusarja ei saa vuotaa
ventiilit ei saa kantaa

jos tuntuu siltä että boksi olisi rikki niin saat lainaan multa sellaisen jolla kokeilla kunhan olen mitanut kaikkien suuttimien ja antureiden arvot.
ja tarkistanut että johto sarja ei ole oiko sulussa

olihan virranjakaja ruisku sierran.
ja virran jakaja ohjaus ruiskun piiriin kytketty.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Toukokuu 12. 10:50:41 2004

No nyt se lopetti taas käymisen kokonaan, mutta kipinä tulee edelleenki.

Mielenkiintosta tässä hommassa on se että kun sillona aikasemmin sain käyntii tuon vehkeen nii ne kaks liitintä mitkä yhdistää imusarjan johtonipun boxilta tulevaan johtonippuun olivat huonossa kunnossa ja kone sammu kun niitä räpläs.

Otin liittimet pois ja tinasin johot yhten. Ei käynnistyny ees kahella pytyllä? Outoo.

Ruiskua en testannut ostohetkellä mutta myyjä anto takuun joten olettaisin että kunnossa on.

Kytkentä tehty Haynesin kirjan mukaan ja kytkentä tarkastettu jo useemman kerran yleismittarilla sekä virroitta että virtojen kanssa että oikeisin johtoihin tulee 12 volttia ja oikeat johdot maadotettu.

Ruisku on 2.0 OHC koneesta ja kaikki osat siis purettu samasta Scorppiosta PAITSI virranjakaja johon johdot kävi suoraan. Olisko siinä sitten syy. Mielenkiintosta kyllä että sytytys on toiminu alusta lähtien ja osa johdoista menee kyllä Efi boxille.


Kokeilen vielä kuitenki tuon Sierra friikin tempun. Tosin jää huomiselle kun on tänään iltavuoro joka alkaa tuossa vajaan tunnin päästä, mutta kerron tulokset sitte myöhemmin.
#764

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Toukokuu 12. 12:46:59 2004

Sulla on tossa varmaan pieni Boschin jakaja ilman mekaanista ennakonsäätöä (kaasarin jäljiltä).
Jos näin niin ihan sama jakaja on myös ruiskun sytkissä ja ei tota jakajaa tarvitse silloin mihinkään olla vaihtamassa, jos kerta kipinä tulee.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Pe Toukokuu 21. 16:40:35 2004

MikkoT kirjoitti:Sulla on tossa varmaan pieni Boschin jakaja ilman mekaanista ennakonsäätöä (kaasarin jäljiltä).
Jos näin niin ihan sama jakaja on myös ruiskun sytkissä ja ei tota jakajaa tarvitse silloin mihinkään olla vaihtamassa, jos kerta kipinä tulee.

Niin arvelinki. Johot kun kävi suoraan kiinni.

Mutta en oo saanu vieläkää toimimaa. Purettu on taas sen verran enemmän että suuttimet otin irti ja kurkistin että onko siellä mitään toimintaa ja tein nuo SierraFriikin temput mutta ei auennu missään vaiheessa mikään suutin.

Että jos sua SierraFriikki vielä kiinnostaa lainata sitä boxia nii se on enemmän kun tervetullut ja jos sulla ittelläs on aikaa tulla kattoo kaveriks tuota mun ritsaa nii tere tulemas vaa, potkitaa sitä sitte porukalla. Remonttioluet hankin tietenki.

Puh.nro on 041 430 2934, jos aikaa on nii pirauta 8)
#764

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Toukokuu 21. 19:59:22 2004

boksin voin lainata.
anna boksin numero sarja siitä kannasta niin katson että jospa olis saman numeroinen mulla.
harmi että tällä hetkellä ei ole työmatkaa sinnepäin ,olisin voinut pistäytyä laittamassa kunton sen.
koklaa uudella boksilla ensin.
sit mietitään lisää.
toi pikku jakaja on mulle vieras.
olen vain tehnyt isolla jakalla.
onko varma että virranjakajalta menee vaaleen vihree johto ruiskun boksille kans.
ja muuten pyörähtääkö sulla polttoaine pumppu kun pyörität jakajaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » La Toukokuu 22. 14:15:42 2004

Katoppas ku en älynny kattoo aikasemmin että et ookkaan mikkelistä :oops:

Katon ensitilassa sen boxin numeron ja laitan tänne. Yks johto menee virranjakajalta suoraan bpxille, nyt en muista sitä että minkä värinen se johto oli.

Bensapumppu ei pyörähä kun pyörittelin jakajaa aikasemmin antamias ohjeita noudattaen.

Mulla ei oo kämpällä tietokonetta eikä nettiyhteyttä ja pitää polkee pyörällä vajaa 5km suuntaansa että pääsen lähimmälle nettikoneelle nii sen takia vähä kestää aina ilmottaa tilanteesta. Ja sitte vielä kokopäivätyö haittaa harrastusta...
#764

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Toukokuu 24. 9:57:53 2004

Toi pikkujakaja on siis boschin tekele ja sitä on käytetty ainakin uudemmissa IS:ssä. Toimintaperiaate Hall-anturi ja erillinen sytkäboksi.
Ite kun tein tollasen kaasarista ruiskuksi vaihdon niin en hipaissutkaan tota jakajaa kaasarin jäljiltä ja laakista tulille. Olen muutenkin kokeillut noita jakajia muutaman kerran ristiin kaasarin ja ruiskun välillä, eikä kertaakaan ole ollut mitään ongelmia.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Ma Toukokuu 24. 10:33:11 2004

vikapistokkeestako et saanut mitään tietoa ulos?

testaus sen avullahan tapahtuu niin että kaksi vierekkäin olevaa yhteen ja erillään oleva ledin kautta akun plussaan ja virrat päälle niin pitäis näyttää pulssien avulla vikakoodi eli ledi vilkuttaa sen..
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 24. 10:36:14 2004

perehdyn illalla sun ongelmaan ja katon mitä johtoja tulee olla sytkän ja ruiskun välillä.
eiköhän sun vehje saada käyntiin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Toukokuu 24. 14:41:11 2004

Loistavaa! Kiitos avusta jo etukäteen!

Vikapistokkeesta siis en saanut mitään irti, mutta kokeilen sitä vielä tänään uudestaa noilla GYRUS:en ohjeilla.

Jakajalta ei mee mulla yhtään johtoo ruiskuboxille. Sytkänohjausboxilta taas menee useempikin, ei nyt taaskaan tullu ne paperit mukaa mutta Haynes:in kirjan kanssa nekin on katottu.

Sen verran taas purkasin tuossa osia, että suuttimet testattiin alan liikkeessä. Hieman epäsymmetrinen on suihku mutta virtausmäärät kohallaa eikä kuseksi ylimäärästä. Eli suuttimet kunnossa...

Ja boxissa seuraavat infot:


EGL 20 BL%02
CAST
EEC-IV L BLUE
FA

EFI-VM100 85GB- 12A650-FA


Ja keskellä sellanen iso viivakoodi.
Soitin tänään myyjälle ja se sano että auto kävi kun se tuotiin. Kyseessä vaihdelaatikkopvikanen Automaatti Scorppio. Hinattiin moottorin käydessä.
Että näin.
#764

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » La Heinäkuu 24. 18:12:46 2004

Nyt toimii!

Kiitosta vaan kaikille ohjeita antaneille!

Ja jos ketä kiinnostaa nii virranjakajalta ja sytytysyksiköltä tulevat kaks johtoa ei ollu järjissään ja sen takia ei toiminu.

Kiitos RS11:lle suuttimista, hyvin pelaa.

Matka jatkuu...
#764

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Su Heinäkuu 25. 16:07:03 2004

Hieman tätä asiaa sivuten, eilen jätti oma turbo is sierra bensa-asemalle. Normaalisti ilman ongelmia sen siihen sammutin, mutta tankkauksen jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin. Hinattiin se sitten tallille ja siellä huomasin että akun maadoitus oli pahasti löysällä, korjailin sen mutta ei vaikuttanut mitenkään tulokseen.

Kipinää vehje saa ja bensaakin sinne tulee ku tulpissa on. Olisikohan maadoitusvika voinut boksin rikkoa? Vai onko muita mahdollisuuksia?

Siellä boksin luonahan on 3 relettä, kuuluuko kaikkien kolmen naksahtaa kun virrat kytkee päälle? Mulla naksuu vain kaksi, eli bensapumpun rele ja sitten joku toinen..

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Su Heinäkuu 25. 16:22:55 2004

toniwe kirjoitti:Hieman tätä asiaa sivuten, eilen jätti oma turbo is sierra bensa-asemalle. Normaalisti ilman ongelmia sen siihen sammutin, mutta tankkauksen jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin. Hinattiin se sitten tallille ja siellä huomasin että akun maadoitus oli pahasti löysällä, korjailin sen mutta ei vaikuttanut mitenkään tulokseen.

Kipinää vehje saa ja bensaakin sinne tulee ku tulpissa on. Olisikohan maadoitusvika voinut boksin rikkoa? Vai onko muita mahdollisuuksia?

Siellä boksin luonahan on 3 relettä, kuuluuko kaikkien kolmen naksahtaa kun virrat kytkee päälle? Mulla naksuu vain kaksi, eli bensapumpun rele ja sitten joku toinen..


koiota jos releet käy ristiin keskenään
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Su Heinäkuu 25. 16:32:21 2004

pylvis kirjoitti: koiota jos releet käy ristiin keskenään
Kokeilin juu, ei naksu silti se yks.

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Su Heinäkuu 25. 20:57:06 2004

toniwe kirjoitti:
pylvis kirjoitti: koiota jos releet käy ristiin keskenään
Kokeilin juu, ei naksu silti se yks.

rupesiko siinä kohdassa rele naksumaan missä ei ensimmäisellä kerralla naksunu kun releen paikkoja vaihto
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Heinäkuu 26. 7:28:32 2004

Mulla jätti Rellu myös bensa-asemalle, syynä hajonnut akku. Yksi kenno oli mennyt oikosulkuun ja ja jännite oli 10,6V. Ei jostain kumman syystä käynnistynyt :D

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Heinäkuu 26. 22:31:43 2004

pylvis kirjoitti:
toniwe kirjoitti:
pylvis kirjoitti: koiota jos releet käy ristiin keskenään
Kokeilin juu, ei naksu silti se yks.

rupesiko siinä kohdassa rele naksumaan missä ei ensimmäisellä kerralla naksunu kun releen paikkoja vaihto
Toi kolmas rele olikin valojen rele, napsuu kun valot laittaa päälle.
Ja noi 2 ruiskun relettä naksuu ihan ok, mittasin suuttimet, 16 ohmia vähän päälle jokainen ja virta tulee plussaan jokaiseen, kipinä on joka tulpassa.. nyt tarvis vähän neuvoa et mistä seuraavaks vikaa paikantamaan?

Toinen kysymys, mihin mahtaa vaikuttaa nuo ympyröidyt 2 relettä sulakeboksissa: http://koti.phnet.fi/toniwe/releet.jpg

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 26. 23:26:31 2004

kyllä mä neuvoisin kokeileen sillä uudella boksilla, jos sellainen on lainalle tarjolla.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ma Joulukuu 20. 1:02:14 2004

Minulla olisi seuraavanlainen kysmys:

Kaikkihan tietää, että ruiskujohtosarjaa on kahta eri mallia: Pienellä ja isolla jakajalla.

Ostin tuossa ruiskun, ja siihen kuuluvan ohjausboxin, nämä ovat siis olleet yhdessä käsittääkseni.

Kysymykseni kuuluu: Voiko tätä ruisku/boxi pakettiä käyttää ristikkäin pienen jakajan ja ison jakajan johtosarjoilla ja jakajilla? Kun tuossa autossa on pikkujakaja jo valmiina, possin, niin toimiiko ruisku/boxi tuolla pikkujakajalla, vaikka siinä alunperin olisi ollut iso jakaja?

Ohjausboxissa on seuraavanlainen koodi:
http://ex.fi/~henkku/kuva%20005.jpg

lajama
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja lajama » Ma Joulukuu 20. 12:38:51 2004

Henkku007 kirjoitti:Minulla olisi seuraavanlainen kysmys:

Kaikkihan tietää, että ruiskujohtosarjaa on kahta eri mallia: Pienellä ja isolla jakajalla.

Ostin tuossa ruiskun, ja siihen kuuluvan ohjausboxin, nämä ovat siis olleet yhdessä käsittääkseni.

Kysymykseni kuuluu: Voiko tätä ruisku/boxi pakettiä käyttää ristikkäin pienen jakajan ja ison jakajan johtosarjoilla ja jakajilla? Kun tuossa autossa on pikkujakaja jo valmiina, possin, niin toimiiko ruisku/boxi tuolla pikkujakajalla, vaikka siinä alunperin olisi ollut iso jakaja?

Ohjausboxissa on seuraavanlainen koodi:
http://ex.fi/~henkku/kuva%20005.jpg
Kun lukee koko topicin läpi, niin selviää, että pitäis toimia boscin jakajallakin, jos vaan liittimet sopivat. Käsittääkseni EI toimi, jos jakajan kyljessä on alipaineella toimiva ennakon säätö.

Vastaa Viestiin