sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin

Viesti Kirjoittaja hawkki » Su Heinäkuu 25. 16:17:40 2004

Elikkäs kun ostin auton niin myyjä sanoi että vastikään (kesällä, ostin syksyllä) on autoon vaihdettu joku kentcamsin viriviri nokka. Samalla säädetty venttiilit.

Tänään sain sit aikaseksi irroittaa venttiilikopan, ja jo rupes keittämään. Nokan sivussa oli ah-niin-tuttu fordin logo. Eli pelkkää kusetusta se että nokka olisi laitettu, tai ainakin kusetusta se että olisi virinokka.

Nyt siis turbotuksen lähestyessä päätin tarkastaa nokan kunnon, ja luulisin että sitä ei tarvitse vaihtaa, kun sormella koittaa sitä uraa mistä venttiili koskettaa, ja sitä missä on koskettamatonta niin siitä kai pystyy sanomaan miten paljon kulunut. Se rajapinta on siis yläpuolelta aivan tasa, mutta sieltä puolelta mistä se nostaa niin tuntuu selvästi että se on kulunut sisäänpäin. Siis silmin sitä tuskin näkee, mutta koskettamalla sen huomaa. Vaike heittää mitään arvioita, mutta ehkä 0.1-0.5mm. Jokasessa venttiilissä on suunnilleen samanverran kulunut, joten voitelu lienee kunnossa.

Paljonko käytännössä 0.5bar turbotetulla koneella on eroa noissa nokissa, jos on vakio 2litrasen vai joku virinokka about 280 - 285ast. Tästä jyrkempiä ei kannata ku sillonhan luonne muuttuu ylävireiseksi. Eli onko käytännön eroja ns. "vääntönokissa" ja vakio 2litran nokassa paljonkin? Entä kestävyydessä?

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Heinäkuu 25. 18:51:46 2004

Tästä tulee mieleen muutama nettiautossakin oleva myynti-ilmo joissa mm. Sierra; "Perässä ehkä lievä lukko", corolla; "Virinokat?".
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Su Heinäkuu 25. 19:07:27 2004

Nettiautossa on välillä aika hauskoja ilmoja, mm. 318 Bemari missä oli saatu +40hv peltisarjalla ja katin poistolla.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Heinäkuu 25. 19:30:26 2004

Voihan virinokassa Ford-logo olla,
mittaamalla ne asteet ja nostot selviää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Heinäkuu 25. 20:58:46 2004

Puhut nokan tarkastuksesta ja samalla venttiilin kulumisesta,mitäköhän tarkoitat?

Pysyttele siinä vakionokassa vaan,se toimii ihan hyvin.
Sillä saat varmasti sen verran tehoa aikaiseksi mitä vakio alakerta kestää.
Ja sitten kun rupeat enemmän virittelemään,niin vaihda nokka sitten ja ennen nokanvaihtoa kantta voisi vähän työstää.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Heinäkuu 25. 21:10:34 2004

hawkki kirjoitti: Eli pelkkää kusetusta se että nokka olisi laitettu, tai ainakin kusetusta se että olisi virinokka.
Voihan olla että se nokka on hiottu vakio nokasta... mutta kuten joku jo totes mittaamalla selviää

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » Su Heinäkuu 25. 23:09:28 2004

Miku kirjoitti:Nettiautossa on välillä aika hauskoja ilmoja, mm. 318 Bemari missä oli saatu +40hv peltisarjalla ja katin poistolla.

hahaha :D :D tiedän tapauksen,jätin sen xr2i:llä :D

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Heinäkuu 26. 19:27:37 2004

hawkki kirjoitti:Paljonko käytännössä 0.5bar turbotetulla koneella on eroa noissa nokissa, jos on vakio 2litrasen vai joku virinokka about 280 - 285ast. Tästä jyrkempiä ei kannata ku sillonhan luonne muuttuu ylävireiseksi. Eli onko käytännön eroja ns. "vääntönokissa" ja vakio 2litran nokassa paljonkin? Entä kestävyydessä?
Kyllä sillä vakio 2L nokalla pääsee tuonne 285hv lukemiin jos niikseen tulee eikä ole mikään ylävireinen kone.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin