sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin
Elikkäs kun ostin auton niin myyjä sanoi että vastikään (kesällä, ostin syksyllä) on autoon vaihdettu joku kentcamsin viriviri nokka. Samalla säädetty venttiilit.
Tänään sain sit aikaseksi irroittaa venttiilikopan, ja jo rupes keittämään. Nokan sivussa oli ah-niin-tuttu fordin logo. Eli pelkkää kusetusta se että nokka olisi laitettu, tai ainakin kusetusta se että olisi virinokka.
Nyt siis turbotuksen lähestyessä päätin tarkastaa nokan kunnon, ja luulisin että sitä ei tarvitse vaihtaa, kun sormella koittaa sitä uraa mistä venttiili koskettaa, ja sitä missä on koskettamatonta niin siitä kai pystyy sanomaan miten paljon kulunut. Se rajapinta on siis yläpuolelta aivan tasa, mutta sieltä puolelta mistä se nostaa niin tuntuu selvästi että se on kulunut sisäänpäin. Siis silmin sitä tuskin näkee, mutta koskettamalla sen huomaa. Vaike heittää mitään arvioita, mutta ehkä 0.1-0.5mm. Jokasessa venttiilissä on suunnilleen samanverran kulunut, joten voitelu lienee kunnossa.
Paljonko käytännössä 0.5bar turbotetulla koneella on eroa noissa nokissa, jos on vakio 2litrasen vai joku virinokka about 280 - 285ast. Tästä jyrkempiä ei kannata ku sillonhan luonne muuttuu ylävireiseksi. Eli onko käytännön eroja ns. "vääntönokissa" ja vakio 2litran nokassa paljonkin? Entä kestävyydessä?
Tänään sain sit aikaseksi irroittaa venttiilikopan, ja jo rupes keittämään. Nokan sivussa oli ah-niin-tuttu fordin logo. Eli pelkkää kusetusta se että nokka olisi laitettu, tai ainakin kusetusta se että olisi virinokka.
Nyt siis turbotuksen lähestyessä päätin tarkastaa nokan kunnon, ja luulisin että sitä ei tarvitse vaihtaa, kun sormella koittaa sitä uraa mistä venttiili koskettaa, ja sitä missä on koskettamatonta niin siitä kai pystyy sanomaan miten paljon kulunut. Se rajapinta on siis yläpuolelta aivan tasa, mutta sieltä puolelta mistä se nostaa niin tuntuu selvästi että se on kulunut sisäänpäin. Siis silmin sitä tuskin näkee, mutta koskettamalla sen huomaa. Vaike heittää mitään arvioita, mutta ehkä 0.1-0.5mm. Jokasessa venttiilissä on suunnilleen samanverran kulunut, joten voitelu lienee kunnossa.
Paljonko käytännössä 0.5bar turbotetulla koneella on eroa noissa nokissa, jos on vakio 2litrasen vai joku virinokka about 280 - 285ast. Tästä jyrkempiä ei kannata ku sillonhan luonne muuttuu ylävireiseksi. Eli onko käytännön eroja ns. "vääntönokissa" ja vakio 2litran nokassa paljonkin? Entä kestävyydessä?
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Tästä tulee mieleen muutama nettiautossakin oleva myynti-ilmo joissa mm. Sierra; "Perässä ehkä lievä lukko", corolla; "Virinokat?".
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Puhut nokan tarkastuksesta ja samalla venttiilin kulumisesta,mitäköhän tarkoitat?
Pysyttele siinä vakionokassa vaan,se toimii ihan hyvin.
Sillä saat varmasti sen verran tehoa aikaiseksi mitä vakio alakerta kestää.
Ja sitten kun rupeat enemmän virittelemään,niin vaihda nokka sitten ja ennen nokanvaihtoa kantta voisi vähän työstää.
Pysyttele siinä vakionokassa vaan,se toimii ihan hyvin.
Sillä saat varmasti sen verran tehoa aikaiseksi mitä vakio alakerta kestää.
Ja sitten kun rupeat enemmän virittelemään,niin vaihda nokka sitten ja ennen nokanvaihtoa kantta voisi vähän työstää.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Re: sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin
Voihan olla että se nokka on hiottu vakio nokasta... mutta kuten joku jo totes mittaamalla selviäähawkki kirjoitti: Eli pelkkää kusetusta se että nokka olisi laitettu, tai ainakin kusetusta se että olisi virinokka.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: sen siitä saa kun uskoo myyjän sanoihin
Kyllä sillä vakio 2L nokalla pääsee tuonne 285hv lukemiin jos niikseen tulee eikä ole mikään ylävireinen kone.hawkki kirjoitti:Paljonko käytännössä 0.5bar turbotetulla koneella on eroa noissa nokissa, jos on vakio 2litrasen vai joku virinokka about 280 - 285ast. Tästä jyrkempiä ei kannata ku sillonhan luonne muuttuu ylävireiseksi. Eli onko käytännön eroja ns. "vääntönokissa" ja vakio 2litran nokassa paljonkin? Entä kestävyydessä?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer