4x4 vikaa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

4x4 vikaa

Viesti Kirjoittaja mjh » La Heinäkuu 31. 15:16:52 2004

Eli mikähän mahtaisi aiheuttaa nelikko dokissa voimansiirron "paukkumisen" ykkösellä kaasu pohjassa kiihdyttäessä, paukahtelee vielä kakkoselle vaihtaessa, mutta ei isommilla vaihteilla. Normaali ajossa ei äännä. Kuulostaisi tulevan edestä oikealta..
Vetonivelet tarkastettu->ehjät. Aj. n.300tkm
Onko vastaavia kokemuksia neliveto sierroista?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Heinäkuu 31. 15:51:49 2004

yleensä: oik. moottorin kumityyny rikki-> kone pääsee nousemaan-> vetoakseli hakkaa sisään-ulos ja nivel "murtaa"-> yleensä vielä sisempi nivel tohjona.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » La Heinäkuu 31. 16:56:03 2004

oik. kumityyny on kyllä alapuolelta katsottuna hieman alempana kuin toinen, siis tyynyn keskiosa painunut hieman. Mutta konehan painaa tätä puolta alaspäin kaasuttaessa..
Auttaisikohan jos vaihtaisi kumityynyjen paikkaa keskenään?
Vai täytyykö hommata uusi? Maksaa arvatenkin pirusti.. :?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 31. 18:08:07 2004

mjh kirjoitti:oik. kumityyny on kyllä alapuolelta katsottuna hieman alempana kuin toinen, siis tyynyn keskiosa painunut hieman. Mutta konehan painaa tätä puolta alaspäin kaasuttaessa..
Auttaisikohan jos vaihtaisi kumityynyjen paikkaa keskenään?
Vai täytyykö hommata uusi? Maksaa arvatenkin pirusti.. :?
Maksaa oikeasti paljon :shock: mutta maksaa vielä enemmän jos ei vaihda rikkinäistä nopeasti ehjään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Heinäkuu 31. 18:34:49 2004

Oikea puoli on sama kuin "apumiehenpuoli"; aina katsotaan takaa. Se puoli nousee ylöspäin kun vääntö iskee....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » La Heinäkuu 31. 19:29:09 2004

Juurikin näin, mut jos koneelle antaa kaasua konepelti auki nii kone näyttäs kallistuvan juuri tälle oik puolelle :shock: eli edestäpäin katottuna vastapäivään..
Mut kannattaakohan kokeilla edes tuota kumien paikan vaihtoa?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » La Heinäkuu 31. 19:36:01 2004

mjh kirjoitti:Juurikin näin, mut jos koneelle antaa kaasua konepelti auki nii kone näyttäs kallistuvan juuri tälle oik puolelle :shock: eli edestäpäin katottuna vastapäivään..
Mut kannattaakohan kokeilla edes tuota kumien paikan vaihtoa?
Kaasua painaessa, entäs kun kytkin purasee kiinni ja lähdetään, silloin se meno kääntyy toiseen suuntaan...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Heinäkuu 31. 20:46:55 2004

Ettei löis ketju jakolaatikossa yli?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Heinäkuu 31. 20:49:49 2004

Turbo_IS kirjoitti:Ettei löis ketju jakolaatikossa yli?
Tuli myös mieleen; "hyvä" vaihtoehto, kannattanee tutkia...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » La Heinäkuu 31. 23:16:43 2004

Itselläni oli samanlainen ongelma omassa nelikossa, tosin ensimmäisenä paukkuminen alkoi kuulumaan kakkosella kiihdytettäessä ja sen jälkeen "levisi" muihinkin vaihteisiin. Ongelma jäljitettiin juuri jakolaatikkoon, aski on sittemmin vaihdettu (kolina katosi), mutta ei vielä purettu.

Ketju ei tainnut olla mitenkään tolkuttoman kallis Fordilla

Nelikon vaihteiston irroittaminen on *ttumaista hommaa, ainakin kotipihalla tehtynä. Takaisinlaittoa ainakaan en alkaisi tekemään ilman, että saisin auton nosturille.
#682

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Elokuu 1. 9:04:33 2004

MoloA kirjoitti:Ketju ei tainnut olla mitenkään tolkuttoman kallis Fordilla
Autoracingissa näyttäis olevan 335€. Fordilla lähtö muistaakseni 400€ luokkaa. Mulla on yksi ylimääräinen uusi ketju, taidan kuitenkin pitää sen varalla...
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » Ti Lokakuu 19. 16:07:00 2004

Eli nyt on saatu tuo moottorin tukikumi vaihdettua->ei vaikutusta.
Onko jakolaatikon ketju nyt ainoa vaihtoehto? Tuntus et ei dokin tehoilla kovin helpolla pääsis venymään, vrt. cossut. Ja ääni kuulostaa kyllä tulevan apukuskin puolelta edestä, ei vaihdekepin juuresta jakolaatikosta.
Eihän asfaltilla kiihdyttäessä edes takapyörät sudi, niin eihän jakolaatikkoon pitäs kovin suurta rasitusta tulla?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Lokakuu 19. 16:25:56 2004

Kyllä se ääntä kuulematta 99% varmuudella ketjusta tulee. Mulla oli aikoinaan XR4x4:ssa sama vika. Eihän siinäkään tehoa hirveästi DOHC:a enempää ole, autolla oli silloin alle 200 tuhatta ajettu.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » Ti Lokakuu 19. 16:42:03 2004

Saako jakovaihteiston irrotettua ilman koko vaihdelaatikon irrottamista? Entä onko pelkkä ketju helposti vaihdettavissa vai kannattaako vaihtaa koko jakolaatikko?

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Ti Lokakuu 19. 16:59:44 2004

Koko laatikko vaan irti ja samalla kannattaa laakeroida jo noilla kilsoilla
Samaan on joskus tullu törmättyy, mielenkiintonen projekti.
Veikkaisin et ketjun venyminen johtuu laiminlyödystä öljyjen tarkastuksesta. Ite tarkastan 10tkm välein. Ja ei sekään riitä jos pettää stefa niinku itelle joskus sierrassa kävi....
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » Ti Lokakuu 19. 23:03:01 2004

Minkälainen homma toi ketjun vaihto on käytännössä? Tarviiko mitään erikoistyökaluja tms?
Vaihdelaatikon vois jättää rauhaan ku pelaa ihan hyvin eikä pahemmin äännä. Jakolaatikossakin on ainaki mun aikana (n.70tkm) ollu aina öljyä tarpeeksi ja vaihdettuki on jo kahdesti.
Onko sisemmässä etuvetonivelessa normaalia pieni "kulmikkuus" akselia pyöritettäessä ja niveltä käännellessä, verrattuna ulompaan jossa ei tunnu minkäänlaista pykälää?

Vastaa Viestiin