OHC öljypumppu

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ramiko
Ylläpitäjä

OHC öljypumppu

Viesti Kirjoittaja ramiko » Ti Elokuu 3. 22:33:04 2004

Mistä tunnistan korkeapaine pumpun?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 3. 23:53:31 2004

Et mistään kotikonstein. Korkeap. pumppu on kuoriltaan ja rattailtaan sama kuin vakio, vain rajoitinventtiilin jousi on äreämpi. Olisikohan joku oikein vaivautunut mittailemaan?
Korkeapaine/suurkapasiteettipumpun erottaa kyllä; runkovalu korkeampi ja rattaat tietysti myös. Suhdeluku noin vakio x 1,5
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ke Elokuu 4. 2:53:41 2004

koska tuollainen korkeapaine/suurkapasiteetti pumppu tulee tarpeelliseksi?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Elokuu 4. 10:39:29 2004

[PeXi] kirjoitti:koska tuollainen korkeapaine/suurkapasiteetti pumppu tulee tarpeelliseksi?
Kyllä kai terve mies tietää, koska rasvaa on liian vähän... Päättele...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Elokuu 4. 10:54:55 2004

PasiZ kirjoitti:
[PeXi] kirjoitti:koska tuollainen korkeapaine/suurkapasiteetti pumppu tulee tarpeelliseksi?
Kyllä kai terve mies tietää, koska rasvaa on liian vähän... Päättele...
Olipa taas pätevä vastaus !!
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Elokuu 4. 14:43:35 2004

Walderama kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
[PeXi] kirjoitti:koska tuollainen korkeapaine/suurkapasiteetti pumppu tulee tarpeelliseksi?
Kyllä kai terve mies tietää, koska rasvaa on liian vähän... Päättele...
Olipa taas pätevä vastaus !!
Kiitos palautuksesta, huono aamu -- vittumainen päivä, tiedetään.

Eli korkeapainepumppua (siis vakiota enemmän painetta) tarvitaan silloin kun voitelukyvyn pitää ratkaisevasti parantua, eli kone kiertää enemmän, laakereiden pintapaine kasvanut etc.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Elokuu 4. 15:00:40 2004

jso cosworthi(kaksi kannen päällistä nokka akselia) ei tarvi suurteho /korkeapaine pumppua niin mikähän Ohc pohjainen sitten tarvii.
ainoa milloin keksin että suurteho pumppua tarvitaan on se että liikkuvan osan ja laakerin välinen välys on kasvanut liian isoksi jolloin öljyä tarvitana enemmän.
mut eiks silloin ole halvempaa laakeroida kone uusiksi.
korkea paine pumppua voisi ajatella tarvittavan joa autolla ajetaan rallia ja öljy pääsee välillä loiskumaan siten että ilmaa pääse järjestelmään.
silloin korkeammasta paineesta matka nollaan on pitempi ja kone ei pääse niin helposti käymään kuivana.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Ke Elokuu 4. 21:00:25 2004

Mulla on rata käyttöön rakenteilla oleva moottori, jonka rakentamiseen on joskus laitettu enemmänkin rahaa kiinni. Moottorilla on ajettu jonkun luokan rallia 90 luvun alussa.

Öljypumput

Kuvassa oleva kirkkaampi pumppu on se jonka löysin moottorin sisältä ja tummempi on vakio 2.0 OHC moottorista.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Elokuu 4. 21:53:25 2004

sierra friikki kirjoitti:jso cosworthi(kaksi kannen päällistä nokka akselia) ei tarvi suurteho /korkeapaine pumppua niin mikähän Ohc pohjainen sitten tarvii.
ainoa milloin keksin että suurteho pumppua tarvitaan on se että liikkuvan osan ja laakerin välinen välys on kasvanut liian isoksi jolloin öljyä tarvitana enemmän.
Lues tuo vastaus nyt uudelleen ja mieti, puhuinko cossun tai ohc:n tarvitsevan hp-ö-pumppua, en.... ja toisekseen, kuten kirjoitin, kovempi pintapaine --> kovempi kalvopaine tai kiertää enemmän --> öljy lämpenee laakerissa --> korkeammalla paineella se ohittaa laakerin nopeammin, eikä lämpene liikaa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Elokuu 5. 8:56:47 2004

pazi en vastannut sulle ehdit vaan kirjoittaa sen ensin listaan kun kirjoitin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Elokuu 5. 12:08:47 2004

sierra friikki kirjoitti:pazi en vastannut sulle ehdit vaan kirjoittaa sen ensin listaan kun kirjoitin.
Sorry, ei olis pitäny nousta eilen sängystä ollenkaan...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Elokuu 5. 13:24:12 2004

sierra friikki kirjoitti:jso cosworthi(kaksi kannen päällistä nokka akselia) ei tarvi suurteho /korkeapaine pumppua niin mikähän Ohc pohjainen sitten tarvii.
Otos on aika pieni, kaksi kantta ja kolmannen nokat eikä ajettua kilsoja ole tiedossa, mutta kyllä niiden perusteella voisi kannessa enemmänkin öljyä liikkua. Nokkien laakereissa ja pukeissa uria ja painimissa kanssa, vastaavilla materiaaleilla ja rakenteella varustettu toisen merkkisen 16 venttilisen kannen pukit, painimet ja nokat kuin uudet, kilometrejä tosin vain 120tkm.
Onhan Cossunkin koneessa parannettu öljypumppua 2WD:stä nelariin.
Mulla on ilmeisesti nelarin WRC-pumppu tms. (ö-suuttimet lohkossa) ja siinä on kaksi kertaa suuremmat öljykanavat kuin OHC-pumpussa.
OHC-pumpussa (ja 2WD Cos) ei ole roottoria tuettu kuin vetopuolelta käyttöikä taitaa pienentyä aika paljon, kun paineita nostetaan.
Melling'llä on suuri pumppu OHC koneeseen ja sen roottori on laakeroitu kummastakin päästä, mutta siksi siihen ei saa sitten esim. 2Wd kantta. Kokonaan valurautaisena se painaa niin paljon, että eteen saa laittaa vahvistetut jouset :)
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Elokuu 5. 16:24:13 2004

oot oikeassa slei jos moottori on kulunut vähänkin niin öjyn tuloa voisi parantaa kannelle.
aikoinaan ansimmäisiä leveä kantisia (toyota 18rg ja 2t-G ) moottoreita vaivasi liian pienet vakio pumput ja kannet oli hirveän näköisiä,
jouduin painimana niiden ongelmiankanssa kun turbotin koneen.
yleensä jos laakerointi on kunnossa ja moottori vakio pintainen(ei lisää voideltavia< pintoja) niin orkkis pumpussa löytyy kyllä potkua voiteluun.
suurin ongelma pintapaineen riittämättömyyteen on kyllä öljyjen ikä ja laatu.
sen jälkeen paineen nosto on vasta vuorossa.
paineen nostosssa pitää muistaa lohkon rakenne nimittäin vakio tiivisteet ei kestä liikaa painen nousua ja ongelmat saattaa olla hyötyä suuremmat.

halvin ja varmasti käyttökelpoisin korkeapaine pumppu on jousen vaihto vakio pumpusta jäykemmäksi.
korkeapaine pumppuhan ei nosta painetta matalilla kieroksilla(jos paine ei ole maksimi tyhjäkäynnillä).
lisöksi pitää muistaa että korkeapaine pumppu vie enemmän tehoa moottorista.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin