OHC öljypumppu
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Et mistään kotikonstein. Korkeap. pumppu on kuoriltaan ja rattailtaan sama kuin vakio, vain rajoitinventtiilin jousi on äreämpi. Olisikohan joku oikein vaivautunut mittailemaan?
Korkeapaine/suurkapasiteettipumpun erottaa kyllä; runkovalu korkeampi ja rattaat tietysti myös. Suhdeluku noin vakio x 1,5
Korkeapaine/suurkapasiteettipumpun erottaa kyllä; runkovalu korkeampi ja rattaat tietysti myös. Suhdeluku noin vakio x 1,5
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Kiitos palautuksesta, huono aamu -- vittumainen päivä, tiedetään.Walderama kirjoitti:Olipa taas pätevä vastaus !!PasiZ kirjoitti:Kyllä kai terve mies tietää, koska rasvaa on liian vähän... Päättele...[PeXi] kirjoitti:koska tuollainen korkeapaine/suurkapasiteetti pumppu tulee tarpeelliseksi?
Eli korkeapainepumppua (siis vakiota enemmän painetta) tarvitaan silloin kun voitelukyvyn pitää ratkaisevasti parantua, eli kone kiertää enemmän, laakereiden pintapaine kasvanut etc.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
jso cosworthi(kaksi kannen päällistä nokka akselia) ei tarvi suurteho /korkeapaine pumppua niin mikähän Ohc pohjainen sitten tarvii.
ainoa milloin keksin että suurteho pumppua tarvitaan on se että liikkuvan osan ja laakerin välinen välys on kasvanut liian isoksi jolloin öljyä tarvitana enemmän.
mut eiks silloin ole halvempaa laakeroida kone uusiksi.
korkea paine pumppua voisi ajatella tarvittavan joa autolla ajetaan rallia ja öljy pääsee välillä loiskumaan siten että ilmaa pääse järjestelmään.
silloin korkeammasta paineesta matka nollaan on pitempi ja kone ei pääse niin helposti käymään kuivana.
ainoa milloin keksin että suurteho pumppua tarvitaan on se että liikkuvan osan ja laakerin välinen välys on kasvanut liian isoksi jolloin öljyä tarvitana enemmän.
mut eiks silloin ole halvempaa laakeroida kone uusiksi.
korkea paine pumppua voisi ajatella tarvittavan joa autolla ajetaan rallia ja öljy pääsee välillä loiskumaan siten että ilmaa pääse järjestelmään.
silloin korkeammasta paineesta matka nollaan on pitempi ja kone ei pääse niin helposti käymään kuivana.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
Mulla on rata käyttöön rakenteilla oleva moottori, jonka rakentamiseen on joskus laitettu enemmänkin rahaa kiinni. Moottorilla on ajettu jonkun luokan rallia 90 luvun alussa.
Öljypumput
Kuvassa oleva kirkkaampi pumppu on se jonka löysin moottorin sisältä ja tummempi on vakio 2.0 OHC moottorista.
Öljypumput
Kuvassa oleva kirkkaampi pumppu on se jonka löysin moottorin sisältä ja tummempi on vakio 2.0 OHC moottorista.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Lues tuo vastaus nyt uudelleen ja mieti, puhuinko cossun tai ohc:n tarvitsevan hp-ö-pumppua, en.... ja toisekseen, kuten kirjoitin, kovempi pintapaine --> kovempi kalvopaine tai kiertää enemmän --> öljy lämpenee laakerissa --> korkeammalla paineella se ohittaa laakerin nopeammin, eikä lämpene liikaa.sierra friikki kirjoitti:jso cosworthi(kaksi kannen päällistä nokka akselia) ei tarvi suurteho /korkeapaine pumppua niin mikähän Ohc pohjainen sitten tarvii.
ainoa milloin keksin että suurteho pumppua tarvitaan on se että liikkuvan osan ja laakerin välinen välys on kasvanut liian isoksi jolloin öljyä tarvitana enemmän.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Otos on aika pieni, kaksi kantta ja kolmannen nokat eikä ajettua kilsoja ole tiedossa, mutta kyllä niiden perusteella voisi kannessa enemmänkin öljyä liikkua. Nokkien laakereissa ja pukeissa uria ja painimissa kanssa, vastaavilla materiaaleilla ja rakenteella varustettu toisen merkkisen 16 venttilisen kannen pukit, painimet ja nokat kuin uudet, kilometrejä tosin vain 120tkm.sierra friikki kirjoitti:jso cosworthi(kaksi kannen päällistä nokka akselia) ei tarvi suurteho /korkeapaine pumppua niin mikähän Ohc pohjainen sitten tarvii.
Onhan Cossunkin koneessa parannettu öljypumppua 2WD:stä nelariin.
Mulla on ilmeisesti nelarin WRC-pumppu tms. (ö-suuttimet lohkossa) ja siinä on kaksi kertaa suuremmat öljykanavat kuin OHC-pumpussa.
OHC-pumpussa (ja 2WD Cos) ei ole roottoria tuettu kuin vetopuolelta käyttöikä taitaa pienentyä aika paljon, kun paineita nostetaan.
Melling'llä on suuri pumppu OHC koneeseen ja sen roottori on laakeroitu kummastakin päästä, mutta siksi siihen ei saa sitten esim. 2Wd kantta. Kokonaan valurautaisena se painaa niin paljon, että eteen saa laittaa vahvistetut jouset

4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
oot oikeassa slei jos moottori on kulunut vähänkin niin öjyn tuloa voisi parantaa kannelle.
aikoinaan ansimmäisiä leveä kantisia (toyota 18rg ja 2t-G ) moottoreita vaivasi liian pienet vakio pumput ja kannet oli hirveän näköisiä,
jouduin painimana niiden ongelmiankanssa kun turbotin koneen.
yleensä jos laakerointi on kunnossa ja moottori vakio pintainen(ei lisää voideltavia< pintoja) niin orkkis pumpussa löytyy kyllä potkua voiteluun.
suurin ongelma pintapaineen riittämättömyyteen on kyllä öljyjen ikä ja laatu.
sen jälkeen paineen nosto on vasta vuorossa.
paineen nostosssa pitää muistaa lohkon rakenne nimittäin vakio tiivisteet ei kestä liikaa painen nousua ja ongelmat saattaa olla hyötyä suuremmat.
halvin ja varmasti käyttökelpoisin korkeapaine pumppu on jousen vaihto vakio pumpusta jäykemmäksi.
korkeapaine pumppuhan ei nosta painetta matalilla kieroksilla(jos paine ei ole maksimi tyhjäkäynnillä).
lisöksi pitää muistaa että korkeapaine pumppu vie enemmän tehoa moottorista.
aikoinaan ansimmäisiä leveä kantisia (toyota 18rg ja 2t-G ) moottoreita vaivasi liian pienet vakio pumput ja kannet oli hirveän näköisiä,
jouduin painimana niiden ongelmiankanssa kun turbotin koneen.
yleensä jos laakerointi on kunnossa ja moottori vakio pintainen(ei lisää voideltavia< pintoja) niin orkkis pumpussa löytyy kyllä potkua voiteluun.
suurin ongelma pintapaineen riittämättömyyteen on kyllä öljyjen ikä ja laatu.
sen jälkeen paineen nosto on vasta vuorossa.
paineen nostosssa pitää muistaa lohkon rakenne nimittäin vakio tiivisteet ei kestä liikaa painen nousua ja ongelmat saattaa olla hyötyä suuremmat.
halvin ja varmasti käyttökelpoisin korkeapaine pumppu on jousen vaihto vakio pumpusta jäykemmäksi.
korkeapaine pumppuhan ei nosta painetta matalilla kieroksilla(jos paine ei ole maksimi tyhjäkäynnillä).
lisöksi pitää muistaa että korkeapaine pumppu vie enemmän tehoa moottorista.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia