nokka paskana
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
nokka paskana
Liukupinnat ok, välykset ok, öljynkierto ok, vippojen asennot ok. Ajettu sisään ok, öljyt 5W50 Valvoline VR1 vaihdettu 4000km välein. Nyt tahkottu 9000km ja alkoi käydä kuin betonimylly, otin kopan auki ja ainakin yksi nokka/vippa tattis ja moro. Muita en edes katsonut vaan pistin cannen kiinni. wtf?
Saa tarjota uutta n.290 / 12mm keppiä.
Saa tarjota uutta n.290 / 12mm keppiä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
vaihda öljy merkkiä ja oisiko nokan öljyputki tukossa 

Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Oma nokka meni sileeksi noin 10000km ajon jälkeen (tarvike nokka). Syitä etin silloin itsekkin enkä oikein mitään vikaa löytänyt öljyä tuli nokalle jne.. vaihdoin kuitenkin öljypumpun ja kanteen uuden nokan hiluineen ja nyt on ajettu joku 4000km. Saa nähdä miten kestää tälläkertaa.
On muuten vihoviimeinen keksintö toi ohc:n nokan voitelu
On muuten vihoviimeinen keksintö toi ohc:n nokan voitelu

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Parempaa öljyä tuskin kaupasta saa, öljyputki on TIETENKIN uusittu kuten joka ikinen muukin osa koneesta. Öljyä tulee paljon ja oikeaan kohtaan. Kului paskaksi n.200km ajon aikana. Ennen tätä välykset säädetty ja tarkastettu osat. Nokkana Cat cams.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
No eipä voi kovin laadukkaiksi noita Cat Cam nokkia sanoa jos 200km ajolla pärähtää paskaksi...razorass kirjoitti:Parempaa öljyä tuskin kaupasta saa, öljyputki on TIETENKIN uusittu kuten joka ikinen muukin osa koneesta. Öljyä tulee paljon ja oikeaan kohtaan. Kului paskaksi n.200km ajon aikana. Ennen tätä välykset säädetty ja tarkastettu osat. Nokkana Cat cams.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
mulla kesti piper BP285 n. 40000km työmatka-ajoa/pillurallia. nokka ei oikeastaan saanut kuin naarmuja, seuraaja (camtec) kaivautui piloille.
syy tuhoon oli mielestäni öljyn heikentyneet voiteluominaisuudet. kaasareissa ei ollut esilämmitystä ja jäätämisongelma lisäsi bensan määrää öljyssä. olin muutenkin jo vetänyt öljyillä(mobil 1) 7000km ja ajattelin ajaa koko talven samoilla öljyillä. mikä oli tietenkin typerä ajatus.
öljy haisikin aika riskisti bensalle.
venttiilikoneisto oli todella hiljainen tuohon harmittavaan seuraajan rikkoutumiseen asti.
venttiiligeometriat olivat varmasti kohdillaan, pyttyjen väliset nostoerot 0,05mm sisällä ja aukiolot 0,5 asteen sisällä. nokat pysyivät n.1mm päässä liukupinnan reunasta.
syy tuhoon oli mielestäni öljyn heikentyneet voiteluominaisuudet. kaasareissa ei ollut esilämmitystä ja jäätämisongelma lisäsi bensan määrää öljyssä. olin muutenkin jo vetänyt öljyillä(mobil 1) 7000km ja ajattelin ajaa koko talven samoilla öljyillä. mikä oli tietenkin typerä ajatus.
öljy haisikin aika riskisti bensalle.
venttiilikoneisto oli todella hiljainen tuohon harmittavaan seuraajan rikkoutumiseen asti.
venttiiligeometriat olivat varmasti kohdillaan, pyttyjen väliset nostoerot 0,05mm sisällä ja aukiolot 0,5 asteen sisällä. nokat pysyivät n.1mm päässä liukupinnan reunasta.
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
YLEISIÄ SYITÄ NOKAN KULUMISEEN FORD OHC MOOTTORISSA:
tarvikeöljyputkissa on ollut purseita aukoissa -> öljy lentää ohi
vanhat öljyputket ovat tukossa osittain/kokonaan (laita paineilmaa ja katso mikä makkara sieltä tulee...
)
jotkut englantilaiset kilpaöljypumput ovat imeneet ilmakuplia väliin
venttiilinjouset pohjaavat
retaineri osuu ohjurikumiin
YLEISIN: geometriavirhe, liian lyhyt venttiili suhteessa muihin osiin (kosketus putoaa liukupinnalta)
väljät ohjurit
liian löysät tai vakiot venttiilinjouset viritysnokan kanssa -> kelluu -> hakkaa öljykalvon puhki
liian pieni venttiilinvälys
liian suuri venttiilinvälys
välys mitattu väärästä paikasta verrattuna ohjeeseen (nokan/keinun välissä pienempi kuin venttiilin/keinun välissä)
nokan sisäänajo puuttuu tai epäonnistui (min 10min vaihtelevilla kierroksilla min 2000rpm max 3500rpm), EI TYHJÄKÄYNNILLÄ
ei käytetty nokkarasvaa sisäänajossa
käytetty halpoja huuhteluöljyjä ensikäynnistyksessä / ensimmäiseen öljynvaihtoon
annettu kierroksia paljon ennen kuin öljy on lämmennyt
(yleinen tapa innokkaan mekatsun rikkoa kilpurin nokka, kylmä auto suditellen tallita trailerin luo)
vasta kun ölynlämpömittarin neula alkaa liikkua (about 40ast C) voi viritetyllä/kilpa-autolla alkaa ajamaan, aluksi silti rauhallisesti
Ford ohc koneisto on osille rankka
-> suositeltavia öljyjä viritettyyn/kilpa-autoon
eivät ole
moniventtiliautojen 5w40 ja 5w50 synteettiset katuöljyt (vaurio tulee kilpurissa niillä lähes varmasti)
vaan
kilpaöljyt:
Valvoline Racing 20W50 mineraali
Gulf 5W60 Racing synteettinen
Castrol 10W60 synteettinen
tarvikeöljyputkissa on ollut purseita aukoissa -> öljy lentää ohi
vanhat öljyputket ovat tukossa osittain/kokonaan (laita paineilmaa ja katso mikä makkara sieltä tulee...

jotkut englantilaiset kilpaöljypumput ovat imeneet ilmakuplia väliin
venttiilinjouset pohjaavat
retaineri osuu ohjurikumiin
YLEISIN: geometriavirhe, liian lyhyt venttiili suhteessa muihin osiin (kosketus putoaa liukupinnalta)
väljät ohjurit
liian löysät tai vakiot venttiilinjouset viritysnokan kanssa -> kelluu -> hakkaa öljykalvon puhki
liian pieni venttiilinvälys
liian suuri venttiilinvälys
välys mitattu väärästä paikasta verrattuna ohjeeseen (nokan/keinun välissä pienempi kuin venttiilin/keinun välissä)
nokan sisäänajo puuttuu tai epäonnistui (min 10min vaihtelevilla kierroksilla min 2000rpm max 3500rpm), EI TYHJÄKÄYNNILLÄ
ei käytetty nokkarasvaa sisäänajossa
käytetty halpoja huuhteluöljyjä ensikäynnistyksessä / ensimmäiseen öljynvaihtoon
annettu kierroksia paljon ennen kuin öljy on lämmennyt
(yleinen tapa innokkaan mekatsun rikkoa kilpurin nokka, kylmä auto suditellen tallita trailerin luo)
vasta kun ölynlämpömittarin neula alkaa liikkua (about 40ast C) voi viritetyllä/kilpa-autolla alkaa ajamaan, aluksi silti rauhallisesti
Ford ohc koneisto on osille rankka
-> suositeltavia öljyjä viritettyyn/kilpa-autoon
eivät ole
moniventtiliautojen 5w40 ja 5w50 synteettiset katuöljyt (vaurio tulee kilpurissa niillä lähes varmasti)
vaan
kilpaöljyt:
Valvoline Racing 20W50 mineraali
Gulf 5W60 Racing synteettinen
Castrol 10W60 synteettinen
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Cat Cams valuaihoon tehdyt nokat ovat oleet jo muutaman vuoden keskipakopainevalettuja = läpikovia, siis mahdollsimman vahvoja
->
pintakäsittelyä tai karkaisua ei enää tarvita
joissain Cat Cams valunokissa on kosmeettinen pintakäsittely joka ehkäisee pintaruostetta säilytyksessä ja on paremman näköinen myydessä (osa nokistahan menee alihankintana virityspajoille mm Mantzel ja heille se on mukava juttu vaikka ei vaikuta nokan kestävyyteen)
->
pintakäsittelyä tai karkaisua ei enää tarvita
joissain Cat Cams valunokissa on kosmeettinen pintakäsittely joka ehkäisee pintaruostetta säilytyksessä ja on paremman näköinen myydessä (osa nokistahan menee alihankintana virityspajoille mm Mantzel ja heille se on mukava juttu vaikka ei vaikuta nokan kestävyyteen)
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Nokkaa en syylliseksi epäillyt alkujaankaan. Erittäin todennäköisesti materiaalivika nostajassa, kaikki muut 7 vippaa täysin virheettömiä. Nyt käytin öljynä ensi kerran Valvolinen VR1 5W50, edelliset kaksi öljynvaihtoa VR1 10w60.
edit; joku tuolla ilmeisesti ymmärsi että kului rikki 200km ajossa, tätä ennen kesti kuitenkin 9000km, jonka jälkeen tarkastin säädin venttiilit ja tarkastin osat.
edit; joku tuolla ilmeisesti ymmärsi että kului rikki 200km ajossa, tätä ennen kesti kuitenkin 9000km, jonka jälkeen tarkastin säädin venttiilit ja tarkastin osat.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
aikanaan n 5v sitten valvoline täyssynt Racing 10w60 kanssa meni laakereita ja nokkia kuulemma useammasta autosta Ford OHC ja Opel CIH jne
HUOM!
em ei ole omakohtaista tietoa vaan mu-tu asiakkailta kuultua
sen sijaan Valvoline Racing 20W50 mineraali on toiminut aina hyvin viritetyissä autoissa esim Ford OHC
(tietenkään sitä ei saa laittaa uusimpiin pienillä välyksillä oleviin esim Hondan moottoreihin)
itsekkin olemme sitä omissa laitteissa käyttäneet paljon
onko sitten Valvoline10W60 kanssa nykyään mitään ongelmia, kuka tietää ?
HUOM!
em ei ole omakohtaista tietoa vaan mu-tu asiakkailta kuultua
sen sijaan Valvoline Racing 20W50 mineraali on toiminut aina hyvin viritetyissä autoissa esim Ford OHC
(tietenkään sitä ei saa laittaa uusimpiin pienillä välyksillä oleviin esim Hondan moottoreihin)
itsekkin olemme sitä omissa laitteissa käyttäneet paljon
onko sitten Valvoline10W60 kanssa nykyään mitään ongelmia, kuka tietää ?
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Valvoline vr1 20w50 mineraali, 10w60 synteettinen, 5w50 täyssynteettinen.
Noita olen käyttänyt milloin mitäkin parin vuoden ajan. Pääasiassa 20w50 ja 10w60.
Noita olen käyttänyt milloin mitäkin parin vuoden ajan. Pääasiassa 20w50 ja 10w60.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Cranen tuplajouset on paikallaan. Loiskaisin tuossa viikonloppuna Kentin RL30:n kiinni. 112mm venoilla ja pitkillä vipoilla jää vielä kolme milliä varaakin liukupinnan sisempään reunaan, vipat eivät tosin ole aivan vaaterissa mutta olkoot. Ajoin sisään vartin 20w50 VR1 2500rpm, jonka jälkeen rvs+20w50 VR1.
Hiukan pelotti tuo uusi nenäkeppi, mutta ihan hienosti jaksaa pyöriä vaikka 600rpm tyhjäkäyntiä ja jaksaa vetää ihan alhaalta lähtien, ei rötää eikä yski. Dynossa nähdään mitä tapahtuu jos tapahtuu.
Hiukan pelotti tuo uusi nenäkeppi, mutta ihan hienosti jaksaa pyöriä vaikka 600rpm tyhjäkäyntiä ja jaksaa vetää ihan alhaalta lähtien, ei rötää eikä yski. Dynossa nähdään mitä tapahtuu jos tapahtuu.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..