nokka paskana

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

nokka paskana

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Elokuu 8. 11:56:51 2004

Liukupinnat ok, välykset ok, öljynkierto ok, vippojen asennot ok. Ajettu sisään ok, öljyt 5W50 Valvoline VR1 vaihdettu 4000km välein. Nyt tahkottu 9000km ja alkoi käydä kuin betonimylly, otin kopan auki ja ainakin yksi nokka/vippa tattis ja moro. Muita en edes katsonut vaan pistin cannen kiinni. wtf?

Saa tarjota uutta n.290 / 12mm keppiä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Su Elokuu 8. 13:06:36 2004

vaihda öljy merkkiä ja oisiko nokan öljyputki tukossa :roll:
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Elokuu 8. 13:37:36 2004

tee reklamaatio siitä nenästä. ainaki ohc vakionokkia on ollu tarvikkeena erä sellaisia mis on ollu karkaisuvirhe, serkku saanu jo 2 uutta takuulla.

tosin mielipide on että itse ohc moottorissa on paha virhe tuon nokan kohdalla :-)

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Elokuu 8. 15:44:57 2004

Oma nokka meni sileeksi noin 10000km ajon jälkeen (tarvike nokka). Syitä etin silloin itsekkin enkä oikein mitään vikaa löytänyt öljyä tuli nokalle jne.. vaihdoin kuitenkin öljypumpun ja kanteen uuden nokan hiluineen ja nyt on ajettu joku 4000km. Saa nähdä miten kestää tälläkertaa.

On muuten vihoviimeinen keksintö toi ohc:n nokan voitelu :evil:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Elokuu 8. 16:04:23 2004

ohc kirjoitti: On muuten vihoviimeinen keksintö toi ohc:n nokan voitelu :evil:
AI JAA? :twisted:

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Elokuu 8. 16:19:25 2004

Mulla meni vippa kokoajan vaikka vaihtoikin. Nokka tuntui olevan suht ok kunnossa, mutta todelisuus taisi sitten olla se, että venttiili oli painunut kanteen ja ei ollu seetirenkaita kannessa.

Nykyään on uusi kansi, kaikki uudet vehkeet, seetirenkaat sekä uudet kujeet :)

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Elokuu 8. 17:09:26 2004

Parempaa öljyä tuskin kaupasta saa, öljyputki on TIETENKIN uusittu kuten joka ikinen muukin osa koneesta. Öljyä tulee paljon ja oikeaan kohtaan. Kului paskaksi n.200km ajon aikana. Ennen tätä välykset säädetty ja tarkastettu osat. Nokkana Cat cams.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Elokuu 8. 17:24:05 2004

razorass kirjoitti:Parempaa öljyä tuskin kaupasta saa, öljyputki on TIETENKIN uusittu kuten joka ikinen muukin osa koneesta. Öljyä tulee paljon ja oikeaan kohtaan. Kului paskaksi n.200km ajon aikana. Ennen tätä välykset säädetty ja tarkastettu osat. Nokkana Cat cams.
No eipä voi kovin laadukkaiksi noita Cat Cam nokkia sanoa jos 200km ajolla pärähtää paskaksi... :shock:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Elokuu 9. 18:06:57 2004

Jos kaikki perusasiat kunnossa ei jää kun materiaalivika. Itsellä meni Enem A8 aikaan vippoja muutama, vika häipyi kun kasvatin välystä, valm.ilmotti 0.20-0.25, laitoin 0.25-0.3. Mekaaninen ääni lisääntyi mutta alkoi toimimaan, mistä näistä tietää.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Elokuu 9. 19:29:47 2004

mulla kesti piper BP285 n. 40000km työmatka-ajoa/pillurallia. nokka ei oikeastaan saanut kuin naarmuja, seuraaja (camtec) kaivautui piloille.
syy tuhoon oli mielestäni öljyn heikentyneet voiteluominaisuudet. kaasareissa ei ollut esilämmitystä ja jäätämisongelma lisäsi bensan määrää öljyssä. olin muutenkin jo vetänyt öljyillä(mobil 1) 7000km ja ajattelin ajaa koko talven samoilla öljyillä. mikä oli tietenkin typerä ajatus.
öljy haisikin aika riskisti bensalle.
venttiilikoneisto oli todella hiljainen tuohon harmittavaan seuraajan rikkoutumiseen asti.
venttiiligeometriat olivat varmasti kohdillaan, pyttyjen väliset nostoerot 0,05mm sisällä ja aukiolot 0,5 asteen sisällä. nokat pysyivät n.1mm päässä liukupinnan reunasta.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Elokuu 11. 9:56:31 2004

YLEISIÄ SYITÄ NOKAN KULUMISEEN FORD OHC MOOTTORISSA:

tarvikeöljyputkissa on ollut purseita aukoissa -> öljy lentää ohi

vanhat öljyputket ovat tukossa osittain/kokonaan (laita paineilmaa ja katso mikä makkara sieltä tulee... :) )

jotkut englantilaiset kilpaöljypumput ovat imeneet ilmakuplia väliin

venttiilinjouset pohjaavat

retaineri osuu ohjurikumiin

YLEISIN: geometriavirhe, liian lyhyt venttiili suhteessa muihin osiin (kosketus putoaa liukupinnalta)

väljät ohjurit

liian löysät tai vakiot venttiilinjouset viritysnokan kanssa -> kelluu -> hakkaa öljykalvon puhki

liian pieni venttiilinvälys

liian suuri venttiilinvälys

välys mitattu väärästä paikasta verrattuna ohjeeseen (nokan/keinun välissä pienempi kuin venttiilin/keinun välissä)

nokan sisäänajo puuttuu tai epäonnistui (min 10min vaihtelevilla kierroksilla min 2000rpm max 3500rpm), EI TYHJÄKÄYNNILLÄ

ei käytetty nokkarasvaa sisäänajossa

käytetty halpoja huuhteluöljyjä ensikäynnistyksessä / ensimmäiseen öljynvaihtoon

annettu kierroksia paljon ennen kuin öljy on lämmennyt
(yleinen tapa innokkaan mekatsun rikkoa kilpurin nokka, kylmä auto suditellen tallita trailerin luo)
vasta kun ölynlämpömittarin neula alkaa liikkua (about 40ast C) voi viritetyllä/kilpa-autolla alkaa ajamaan, aluksi silti rauhallisesti

Ford ohc koneisto on osille rankka
-> suositeltavia öljyjä viritettyyn/kilpa-autoon
eivät ole
moniventtiliautojen 5w40 ja 5w50 synteettiset katuöljyt (vaurio tulee kilpurissa niillä lähes varmasti)
vaan
kilpaöljyt:
Valvoline Racing 20W50 mineraali
Gulf 5W60 Racing synteettinen
Castrol 10W60 synteettinen

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Elokuu 11. 10:04:04 2004

Cat Cams valuaihoon tehdyt nokat ovat oleet jo muutaman vuoden keskipakopainevalettuja = läpikovia, siis mahdollsimman vahvoja
->
pintakäsittelyä tai karkaisua ei enää tarvita

joissain Cat Cams valunokissa on kosmeettinen pintakäsittely joka ehkäisee pintaruostetta säilytyksessä ja on paremman näköinen myydessä (osa nokistahan menee alihankintana virityspajoille mm Mantzel ja heille se on mukava juttu vaikka ei vaikuta nokan kestävyyteen)

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Elokuu 12. 10:41:01 2004

Nokkaa en syylliseksi epäillyt alkujaankaan. Erittäin todennäköisesti materiaalivika nostajassa, kaikki muut 7 vippaa täysin virheettömiä. Nyt käytin öljynä ensi kerran Valvolinen VR1 5W50, edelliset kaksi öljynvaihtoa VR1 10w60.

edit; joku tuolla ilmeisesti ymmärsi että kului rikki 200km ajossa, tätä ennen kesti kuitenkin 9000km, jonka jälkeen tarkastin säädin venttiilit ja tarkastin osat.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Elokuu 12. 15:22:09 2004

aikanaan n 5v sitten valvoline täyssynt Racing 10w60 kanssa meni laakereita ja nokkia kuulemma useammasta autosta Ford OHC ja Opel CIH jne
HUOM!
em ei ole omakohtaista tietoa vaan mu-tu asiakkailta kuultua

sen sijaan Valvoline Racing 20W50 mineraali on toiminut aina hyvin viritetyissä autoissa esim Ford OHC
(tietenkään sitä ei saa laittaa uusimpiin pienillä välyksillä oleviin esim Hondan moottoreihin)
itsekkin olemme sitä omissa laitteissa käyttäneet paljon

onko sitten Valvoline10W60 kanssa nykyään mitään ongelmia, kuka tietää ?

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Elokuu 12. 15:46:16 2004

Hmmm...nyt alko pelottamaan. Vaihdoin cossuun pari viikkoa sitten Valvolinen 10W60, kun ei täälläpäin ollut Castrolin vastaavaa pitkään aikaan tiedossa. Nostimet napsuttaa kyllä enemmän Valvolinella, kuin Castrolilla.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Elokuu 12. 15:53:23 2004

Olen käyttäny molempia, 20W50 mineraalia valvolta ja castrolin tws:ää, molemmat toimineet hyvin oharissa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Elokuu 12. 17:08:59 2004

Valvoline vr1 20w50 mineraali, 10w60 synteettinen, 5w50 täyssynteettinen.
Noita olen käyttänyt milloin mitäkin parin vuoden ajan. Pääasiassa 20w50 ja 10w60.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Elokuu 12. 20:01:45 2004

Millaiset venttiilin jouse paikalla on.

Ohc:n vakio seeti/täyden noston puristuspaine on keston kannalta vähiten huono ja kaikki siitä yli tuhoaa nokan entistä nopeammin.

Jos kaikki geometriat ,sun muut on kunnossa ei ohc:n nokka ja seuraajat kestä siltikään jäykkiä venanjousia.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Elokuu 17. 14:36:12 2004

Cranen tuplajouset on paikallaan. Loiskaisin tuossa viikonloppuna Kentin RL30:n kiinni. 112mm venoilla ja pitkillä vipoilla jää vielä kolme milliä varaakin liukupinnan sisempään reunaan, vipat eivät tosin ole aivan vaaterissa mutta olkoot. Ajoin sisään vartin 20w50 VR1 2500rpm, jonka jälkeen rvs+20w50 VR1.

Hiukan pelotti tuo uusi nenäkeppi, mutta ihan hienosti jaksaa pyöriä vaikka 600rpm tyhjäkäyntiä ja jaksaa vetää ihan alhaalta lähtien, ei rötää eikä yski. Dynossa nähdään mitä tapahtuu jos tapahtuu.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Vastaa Viestiin