sytytyksen kanssa ongelmia
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
sytytyksen kanssa ongelmia
Elikkä yritin asentaa paineohjatun virranjakajan sekä lumenitionin boksin ja fmi kiekkarajoittimen. Otin pois vakio virranjakajan, sain uuden samoille ratasvälille pienen yrittämisen jälkeen. Runko meni "suunnilleen" samaan asentoon. Sit kytkin boksin ja kiekkarajoittajan johot puolan johtoihin, maadotusjohot iha vaan runkoon kiinni. JA nyt ei herää kone enää :/
Kone ei ees yritä herätä ja bensa haisee eli joko kipinä on aivan pielessä tai sit sitä ei ole. Mikä meni pieleen?
Kone ei ees yritä herätä ja bensa haisee eli joko kipinä on aivan pielessä tai sit sitä ei ole. Mikä meni pieleen?
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Johdot oli merkattu valmiiksi
Kytkitkö myös plussat laitteille?
Entä onko jakajasta tuleva 3johtoinen liitin kiinni kunnolla vastakappaleessaan?
Puolan johdot oikein päin?
Maat varmasti kunnolla?
edit: Tarkasta nyt vielä sytytysjärjestyskin.
vinkki

Kytkitkö myös plussat laitteille?
Entä onko jakajasta tuleva 3johtoinen liitin kiinni kunnolla vastakappaleessaan?
Puolan johdot oikein päin?
Maat varmasti kunnolla?
edit: Tarkasta nyt vielä sytytysjärjestyskin.
vinkki
Viimeksi muokannut Walderama, Ti Elokuu 10. 18:00:11 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Ylläpitäjä
Plussat laitteille?
3johtonen liitin kunnolla kiinni
Puolalle menevät johdot kytkin:
sininen/lila puolan mustaan, kohta: puolan liittimen ja sen jonkun rungossa kiinni olevan transistorin/semmosen näkösen kapineen välinen johto sokeripalalla.
punaset johot: puolalle tulevan punasen/oranssin vähän ohuemman johdon kanssa kiinni sokeripalalla
yleismittarilla mittasin ja se puolan musta johto oli ainakin 0ohmin vastuksella maahan kiinni joten oletin sen olevan - johto
maajohdot maadoitin konehuoneesta ruuvin alle, raaputin ja hioin niin että varmasti kunnon maadoitus, mittasin ruuvin hatusta lohkoon 0 ohmia.
Sytytysjärjestys on pakostakin sama kun sama virranjakajan kansi o käytössä.
3johtonen liitin kunnolla kiinni
Puolalle menevät johdot kytkin:
sininen/lila puolan mustaan, kohta: puolan liittimen ja sen jonkun rungossa kiinni olevan transistorin/semmosen näkösen kapineen välinen johto sokeripalalla.
punaset johot: puolalle tulevan punasen/oranssin vähän ohuemman johdon kanssa kiinni sokeripalalla
yleismittarilla mittasin ja se puolan musta johto oli ainakin 0ohmin vastuksella maahan kiinni joten oletin sen olevan - johto
maajohdot maadoitin konehuoneesta ruuvin alle, raaputin ja hioin niin että varmasti kunnon maadoitus, mittasin ruuvin hatusta lohkoon 0 ohmia.
Sytytysjärjestys on pakostakin sama kun sama virranjakajan kansi o käytössä.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Eli yritit siis sittenkin varastaa käyttösähköä puolalta, vaikka se ohjeissa erikseen kiellettiin....hawkki kirjoitti:eli selvemmin siitä kytkennästä:
niinkuin ohjeissa luki kytkin, eli
punaset johot puolan plussaan
sininen ja lila johto puolan miinukseen
3-napaset liittimet yhteen
mustat maajohdot runkoon
mihin tämä virtalukon plussa pitäsisi tuoda? kun mitään johtoja ei ole enää kytkemättä..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
niin eli siellä lukee
"ignition switch side of ballast resistor (R) (not coil side)"
eli se pitäs kytkeä ennen sitä vastusta. Eli ei niinkuin minä kytkin sen. Heräs epäillys että missä tämä vastus sisjitsee, että se ei vaan olis tämä "transistorin" näköinen mötikkä ? ei mun järjen mukaan vois olla +puolelta 0ohmia maahan..
"ignition switch side of ballast resistor (R) (not coil side)"
eli se pitäs kytkeä ennen sitä vastusta. Eli ei niinkuin minä kytkin sen. Heräs epäillys että missä tämä vastus sisjitsee, että se ei vaan olis tämä "transistorin" näköinen mötikkä ? ei mun järjen mukaan vois olla +puolelta 0ohmia maahan..
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Jos olet kytkenyt johdot puolan plussaan,niin tuleeko sinne puolaan myös jostain virta?
Jos olet kytkenyt johdot virtalukkoon,tuleeko silloin puolalle jostain + ?
Olet poistanut vanhan boksin käytöstä,niin oletko varmistanut,että jostain tulee virta siltikin puolalle?
Toimii kummalla tavalla tahansa,mutta puolasta otettaessa jännite saataa heilahdella.Virtalukon kautta jännite tasainen.
Jos olet kytkenyt johdot virtalukkoon,tuleeko silloin puolalle jostain + ?
Olet poistanut vanhan boksin käytöstä,niin oletko varmistanut,että jostain tulee virta siltikin puolalle?
Toimii kummalla tavalla tahansa,mutta puolasta otettaessa jännite saataa heilahdella.Virtalukon kautta jännite tasainen.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Ylläpitäjä
puolan navalla on 8,2v jännite kun avain on on asennossa, eli kyllä sinne sähköö tulee. Ainut mahollisuus jos sähkönsaannist aahistaa ois et se vanha boksi sulkee sähkön startatessa kun se huomaa että ei ole virranjakaja kiinni???
Huomsin muuten että sen 10sekunttia kun oli virrat päällä ni se lumenition boksi lämpes aika lämpimäks, just ei paljoo puuttunu et ei ois pystyny pitää sormii kiinni... onko normaalia?
Huomsin muuten että sen 10sekunttia kun oli virrat päällä ni se lumenition boksi lämpes aika lämpimäks, just ei paljoo puuttunu et ei ois pystyny pitää sormii kiinni... onko normaalia?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Hmm, siis puolan mustaan? Fordeissa ainakin alunperin musta johto on +12V joka tulee joko releen kautta tai suoraan virtalukolta, kuitenkin niin että kun virta on päällä niin siihen tulee jännite, ja myös startatessa. Vihree on alunperin puolan miinus. Näin siis alkuperäsissä systeemeissä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
-
- Ylläpitäjä
Tein sen vikatestin et irrotin jakajalle menevän johon, yhistin mustan ja sinisen johon, jolloin pitäisi puolalta iskeä kipinä, näin ei tapahtunut. Joten vikakartoitus on tullut siihen pisteeseen asti että boksissa/sen kytkennöissä on vikaa.
ps. en ole saannut boksia polttavaksi, vaan reilusti lämpimäksi se tulee. Voiko seuraavilla olla asiassa arpaa? Maadotuspisteestä lohkoon mitattu vastus on 1ohm, tuskin on liian iso? eli on tarpeeksi hyvä maa..
Boksin johdoille tulee 8volttia (sama kuin puolan navalle) eli luultavasti se puolan esivastus syö sen 4volttia pois. Onko 8volttia liian vähän jotta boksi "käynnistyisi" vai pitäisikö sen vaan antaa heikompi kipinä ?
ps. en ole saannut boksia polttavaksi, vaan reilusti lämpimäksi se tulee. Voiko seuraavilla olla asiassa arpaa? Maadotuspisteestä lohkoon mitattu vastus on 1ohm, tuskin on liian iso? eli on tarpeeksi hyvä maa..
Boksin johdoille tulee 8volttia (sama kuin puolan navalle) eli luultavasti se puolan esivastus syö sen 4volttia pois. Onko 8volttia liian vähän jotta boksi "käynnistyisi" vai pitäisikö sen vaan antaa heikompi kipinä ?
-
- Ylläpitäjä
se juttu on puolan miinus puolelle menevässä johdossa, kiinni samassa ruuvissa kuin millä toinen puolaa kiinni pitävä lenkki on kiinni.
Siihen menee puolalta yks johto, siitä jatkaa auton johtosarjaan yks johto ja sit en tiiä onko se kiinnityspinta mikä on kiinni auton rungossa maadoitus vai pelkkä kiinitys.
Siihen menee puolalta yks johto, siitä jatkaa auton johtosarjaan yks johto ja sit en tiiä onko se kiinnityspinta mikä on kiinni auton rungossa maadoitus vai pelkkä kiinitys.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Otas se johto irti mikä menee puolaan siitä jutusta. Sen lumenitionin violetin ja FMI:n rajottajan sinisen johdon otat kans irti siitä ja sitten paat virran päälle. Mittaat tuleeks siihen jutusta tulevaan johtoon jännitettä.
Ittellä kyseinen palikka on kyllä puolan plusjohdossa. Siihen tulee 12V kun virta on päällä.
Ittellä kyseinen palikka on kyllä puolan plusjohdossa. Siihen tulee 12V kun virta on päällä.
Jäsen #606
-
- Ylläpitäjä
oli kun olikin plus ja miinus menny sekasin 
vaihoin johot ja johan lakkas boksi lämpenemästä ja auto hörähti tasaseen 1800rpm tyhjäkäyntiin. :/
mutta mutta, sähköt alkos loppumaan, ja jätin auton päälle lataileen akkua. Jonku 5minsaa kerkes käydä ku olin viemässä tavaroita sisälle ni se vaa sammu ku seinään. Eikä startannu. Otin irti taas puolan johdon ja kytkin pinnit, eikä kipinää iskeny... mitäs nyt tapahtu ?
edit: oisko niin et se perkele otti ja hajos? Jos se hajos ni ois ees pysyny mykkänä mutta että piti toimii sen viis minsaa ei saatana.

vaihoin johot ja johan lakkas boksi lämpenemästä ja auto hörähti tasaseen 1800rpm tyhjäkäyntiin. :/
mutta mutta, sähköt alkos loppumaan, ja jätin auton päälle lataileen akkua. Jonku 5minsaa kerkes käydä ku olin viemässä tavaroita sisälle ni se vaa sammu ku seinään. Eikä startannu. Otin irti taas puolan johdon ja kytkin pinnit, eikä kipinää iskeny... mitäs nyt tapahtu ?
edit: oisko niin et se perkele otti ja hajos? Jos se hajos ni ois ees pysyny mykkänä mutta että piti toimii sen viis minsaa ei saatana.
-
- Ylläpitäjä
Niin onko se pieni vempain tämän näköinen? http://web.ex.fi/~henkku/ruisku/kansio2/kuvia%20007.jpg
Ja onko sinulla siis nyt tuo kiinni vai ei, ja mitä tuo tekee?
Ja onko sinulla siis nyt tuo kiinni vai ei, ja mitä tuo tekee?

-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
nyt on taas tullut painittua vian kanssa, ja jotain pientä rupee selkiintymään, en vaan osaa tulkita mitä se meinaa.
Eli kun mittasin vastusta siitä sinisestä boksiin menevästä johdosta, eli sitä johtoa jota boksi irrottaa maista aiheuttaakseen kipinän niin sen vastus maahan oli 180ohmia kun sit kytkin ne pinnit et boksi aiheuttas kipinän niin vastus muuttuis -180ohmiin ?!
Eli mitä tämä miinusmerkintä ohmeja mitatessa tarkottaa? ei ole ennen sattunut kohalle... vai kuseeko mun mittari vaan? Pitäisikö ton boksin vastus maahan olla 0ohm ja sillon kun kipinää kytkee niin ääretön ? näin mä oletin ainakin.
Eli kun mittasin vastusta siitä sinisestä boksiin menevästä johdosta, eli sitä johtoa jota boksi irrottaa maista aiheuttaakseen kipinän niin sen vastus maahan oli 180ohmia kun sit kytkin ne pinnit et boksi aiheuttas kipinän niin vastus muuttuis -180ohmiin ?!
Eli mitä tämä miinusmerkintä ohmeja mitatessa tarkottaa? ei ole ennen sattunut kohalle... vai kuseeko mun mittari vaan? Pitäisikö ton boksin vastus maahan olla 0ohm ja sillon kun kipinää kytkee niin ääretön ? näin mä oletin ainakin.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Taitaa mittari vaan vetää viimeisiään... 0 ohmia kipinässä ja melko korkea resistanssi levossa.hawkki kirjoitti:Eli mitä tämä miinusmerkintä ohmeja mitatessa tarkottaa? ei ole ennen sattunut kohalle... vai kuseeko mun mittari vaan? Pitäisikö ton boksin vastus maahan olla 0ohm ja sillon kun kipinää kytkee niin ääretön ? näin mä oletin ainakin.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
negatiivinen resistanssi nyt tarkoittaa vain sitä, että virta kulkee jännitettä vastaan. Aivan normaalia varsinkin jos kondensaattoreita on kytkennässä.
Kohta voi jo antaa klassiset korjausneuvot:
Laita työkalut aivan rauhallisesti maahan, peräänny moottoritilasta poispäin hitaasti takaperin ja soita paikalle joku asiansa osaava.
Laitetaan vielä hymiö, että kukaan ei ota itseensä
Kohta voi jo antaa klassiset korjausneuvot:
Laita työkalut aivan rauhallisesti maahan, peräänny moottoritilasta poispäin hitaasti takaperin ja soita paikalle joku asiansa osaava.
Laitetaan vielä hymiö, että kukaan ei ota itseensä

Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
eipä moni ihminen tekis maailmassa mitään jos vaan ne sais tehä jotka sen osaavat täydellisesti. Eiköhän tässä ole kyse siitä että harrastamisen kautta oppii...
ja sen sijaan että soittasin jonkun autotohtorin paikalle, niin voinhan täällä kysellä neuvoja?
---
Jesset: imho. se ei ole konkka se musta mötikkä.
Sen mötikän vastus on 0.2ohmia, konkan vastus on ääretön. Se on luultavasti zener diodi, jossa on (ilmeisesti) maihin kytkettynä konkka, kun siinä kerta päällä ilmotetaan kapasitanssia. Tuo kyseinen komponentti pudottaa jännitettä 3volttia, mikä on ominaista zenerille.
Vielä: jos se olisi konkka, niin se olisi sarjaan kytketty sellainen. Tasasähköjärjestelmässä konkan läpi ei pääse virtaa, joten mistä puolalle tulisi sähköt ? tuon konkan kapasitanssi ei riitä varaamaan tarpeeksi energiaa yhtä kipinää varten.. eikä semmonen järjestely olisi kovinkaan järkevä
korjatkaa jos olen väärässä.
---
edit: soitin kuin soitinkin eräälle tutulle automekaanikolle ja kyselin.. ja hän oli samaa mieltä kanssani että puolan läpi kulkee virta, ja kun se äkisti katkastaan niin se energia purkautuu kipinänä.
Eli toisin kun täällä väitettiin niin tämän valossa se vastus pitäs olla sillon ku kipinä ei ole, ja se pitäs muuttua äärettömäks sillon ku kipinä iskee ?
ja sen sijaan että soittasin jonkun autotohtorin paikalle, niin voinhan täällä kysellä neuvoja?
---
Jesset: imho. se ei ole konkka se musta mötikkä.
Sen mötikän vastus on 0.2ohmia, konkan vastus on ääretön. Se on luultavasti zener diodi, jossa on (ilmeisesti) maihin kytkettynä konkka, kun siinä kerta päällä ilmotetaan kapasitanssia. Tuo kyseinen komponentti pudottaa jännitettä 3volttia, mikä on ominaista zenerille.
Vielä: jos se olisi konkka, niin se olisi sarjaan kytketty sellainen. Tasasähköjärjestelmässä konkan läpi ei pääse virtaa, joten mistä puolalle tulisi sähköt ? tuon konkan kapasitanssi ei riitä varaamaan tarpeeksi energiaa yhtä kipinää varten.. eikä semmonen järjestely olisi kovinkaan järkevä
korjatkaa jos olen väärässä.
---
edit: soitin kuin soitinkin eräälle tutulle automekaanikolle ja kyselin.. ja hän oli samaa mieltä kanssani että puolan läpi kulkee virta, ja kun se äkisti katkastaan niin se energia purkautuu kipinänä.
Eli toisin kun täällä väitettiin niin tämän valossa se vastus pitäs olla sillon ku kipinä ei ole, ja se pitäs muuttua äärettömäks sillon ku kipinä iskee ?
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Pohdihan hetki miten päin se puola toimii?? Jos et keksi, niin ota skooppi ja mittaa miinus nastaa...hawkki kirjoitti:edit: soitin kuin soitinkin eräälle tutulle automekaanikolle ja kyselin.. ja hän oli samaa mieltä kanssani että puolan läpi kulkee virta, ja kun se äkisti katkastaan niin se energia purkautuu kipinänä.
Eli toisin kun täällä väitettiin niin tämän valossa se vastus pitäs olla sillon ku kipinä ei ole, ja se pitäs muuttua äärettömäks sillon ku kipinä iskee ?
vihje -> puola on muuntaja
EDIT:
Käämissä on aina myös kapasitanssia...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Pitää täysin paikkansa, että kipinä syntyy silloin, kun ensiövirta katkaistaan. Myös kytkettäessä toisioon indusoituu jännite, mutta se ei ole kovinkaan suuri. Katkaisuvaiheessa kelojen jännitteet pompsahtavat vasta niihin lukemiin, joilla sytytyskipinä saadaan aikaiseksi. Ilmiö johtuu itseinduktiosta ja muista kelan ominaisuuksista.
Itse mittasin muuten myös sen mystisen palikan vastuksen, joka näytti olevan likimain nolla ohmia, mutta sinne sisälle on todellakin jemmattu kondensaattori. Se vain on rungon ja toisen johdon välissä.
Mutta palataan aiheeseen taas, joka lievästi muuttuikin. Eli irrota virranjakajan kannesta se puolalta tuleva johto ja vie se n. 5mm päähän auton paljaasta metallipinnasta, esim moottorin lohko tai joku pultin kanta korissa. Ota varoiks vielä rajottajan johto siitä puolan miinukselta irti. Starttia ja kattot iskeeks kipinää. Jos ei kipinää tule niin virta poikki ja mittaat puolan miinuksen ja auton miinuksen välisen jännitteen. Jos jännite on jatkuvasti nolla tai 12V niin jotain on pielessä. Sen jälkeen kannattaa tarkastaa vielä kerran kaikki anturoiden johdot yms. Jos ei vieläkään toimi niin todennäköisesti boksi on ottanut itseensä siitä, kun se sai akkujännitteen sinne minne sitä ei ohjeen mukaan MISSÄÄN NIMESSÄ SAA PÄÄSTÄ!
Lainaus ohjeesta:
PRECAUTIONS
NEVER connect Violet coil lead to 12v +ve supply
SUITABLE FOR coils or coil/ballast combinations of not less than 3 ohms.
NOT SUITABLE FOR use with low resistance (i.e. less than 1ohm) electronic ignition coils
ALWAYS keep connectors clean. tight fitting and free from grease.
Itse mittasin muuten myös sen mystisen palikan vastuksen, joka näytti olevan likimain nolla ohmia, mutta sinne sisälle on todellakin jemmattu kondensaattori. Se vain on rungon ja toisen johdon välissä.
Mutta palataan aiheeseen taas, joka lievästi muuttuikin. Eli irrota virranjakajan kannesta se puolalta tuleva johto ja vie se n. 5mm päähän auton paljaasta metallipinnasta, esim moottorin lohko tai joku pultin kanta korissa. Ota varoiks vielä rajottajan johto siitä puolan miinukselta irti. Starttia ja kattot iskeeks kipinää. Jos ei kipinää tule niin virta poikki ja mittaat puolan miinuksen ja auton miinuksen välisen jännitteen. Jos jännite on jatkuvasti nolla tai 12V niin jotain on pielessä. Sen jälkeen kannattaa tarkastaa vielä kerran kaikki anturoiden johdot yms. Jos ei vieläkään toimi niin todennäköisesti boksi on ottanut itseensä siitä, kun se sai akkujännitteen sinne minne sitä ei ohjeen mukaan MISSÄÄN NIMESSÄ SAA PÄÄSTÄ!
Lainaus ohjeesta:
PRECAUTIONS
NEVER connect Violet coil lead to 12v +ve supply
SUITABLE FOR coils or coil/ballast combinations of not less than 3 ohms.
NOT SUITABLE FOR use with low resistance (i.e. less than 1ohm) electronic ignition coils
ALWAYS keep connectors clean. tight fitting and free from grease.
Jäsen #606
-
- Ylläpitäjä
kyllä. kiitos kaikista neuvoista, ja ongelma on kait ratkennut.
Katsoin ledillä puolan miinuksesta maihin että tuleeko pulssia, ja tulihan sitä. Sit vedin puolan johon virranjakajalle irti ja laitoin sen lähelle runkoa. Ei iskenyt kipinää kuin ehkä 1mm päästä, ja kipinä vaikutti muutenkin todella vaimealta.
Tein vielä testin ja kytkin miinuksen puolalta langalla suoraan maihin ja tällä sulkea pois mahdollisen viallisen boksin aiheuttama huono kipinä mutta tulos oli sama.
Eli puola on ottanut siipeensä. Samalla vedin puhtaan 12v sähkön siitä ennen zenerdiodia johtimelta abico liittimillä sekä boksille että kieppirajoittimelle.
Katsoin ledillä puolan miinuksesta maihin että tuleeko pulssia, ja tulihan sitä. Sit vedin puolan johon virranjakajalle irti ja laitoin sen lähelle runkoa. Ei iskenyt kipinää kuin ehkä 1mm päästä, ja kipinä vaikutti muutenkin todella vaimealta.
Tein vielä testin ja kytkin miinuksen puolalta langalla suoraan maihin ja tällä sulkea pois mahdollisen viallisen boksin aiheuttama huono kipinä mutta tulos oli sama.
Eli puola on ottanut siipeensä. Samalla vedin puhtaan 12v sähkön siitä ennen zenerdiodia johtimelta abico liittimillä sekä boksille että kieppirajoittimelle.
-
- Ylläpitäjä
kyllä! asennettu osat on ja kerrasta hörähti käyntiin!! 
olafu: kyllä se aika tarkkaan katotutti enneku kytkin sähköt
ja btw. eise zeneri oo
ku pelkkä läpivienti josta konkka kytketty maihin. Lumenitionin boksissa lukee et hjalutessan voi laittaa suppressionia 1,5-2mf ja toihan on just sitä, se tasottaa häiriöö ni en nää syytä ottaa pois. Sori sekoilut zenereistä, tuli vaa hädässä tehtyy väärät johtopäätökset vääristä mittaustuloksista :/
mutta kiitos auttaneille!

olafu: kyllä se aika tarkkaan katotutti enneku kytkin sähköt


mutta kiitos auttaneille!