sytytyksen kanssa ongelmia

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

sytytyksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 17:40:24 2004

Elikkä yritin asentaa paineohjatun virranjakajan sekä lumenitionin boksin ja fmi kiekkarajoittimen. Otin pois vakio virranjakajan, sain uuden samoille ratasvälille pienen yrittämisen jälkeen. Runko meni "suunnilleen" samaan asentoon. Sit kytkin boksin ja kiekkarajoittajan johot puolan johtoihin, maadotusjohot iha vaan runkoon kiinni. JA nyt ei herää kone enää :/

Kone ei ees yritä herätä ja bensa haisee eli joko kipinä on aivan pielessä tai sit sitä ei ole. Mikä meni pieleen?

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Elokuu 10. 17:50:39 2004

Johdot oli merkattu valmiiksi :shock:

Kytkitkö myös plussat laitteille?
Entä onko jakajasta tuleva 3johtoinen liitin kiinni kunnolla vastakappaleessaan?
Puolan johdot oikein päin?

Maat varmasti kunnolla?

edit: Tarkasta nyt vielä sytytysjärjestyskin.
vinkki
Viimeksi muokannut Walderama, Ti Elokuu 10. 18:00:11 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 17:58:37 2004

Plussat laitteille?

3johtonen liitin kunnolla kiinni

Puolalle menevät johdot kytkin:

sininen/lila puolan mustaan, kohta: puolan liittimen ja sen jonkun rungossa kiinni olevan transistorin/semmosen näkösen kapineen välinen johto sokeripalalla.

punaset johot: puolalle tulevan punasen/oranssin vähän ohuemman johdon kanssa kiinni sokeripalalla

yleismittarilla mittasin ja se puolan musta johto oli ainakin 0ohmin vastuksella maahan kiinni joten oletin sen olevan - johto

maajohdot maadoitin konehuoneesta ruuvin alle, raaputin ja hioin niin että varmasti kunnon maadoitus, mittasin ruuvin hatusta lohkoon 0 ohmia.

Sytytysjärjestys on pakostakin sama kun sama virranjakajan kansi o käytössä.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Elokuu 10. 18:17:20 2004

en tajunut tuosta kytkennästä yhtään mitään :?

Onkos osa noista johdoista "vanhan"boksin johtoja?

Jätä kaikki "vanhat" piuhat kytkemättä ja ota virtalukosta plussa
Ja Kytke sitten niinkuin ne oli merkitty.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 18:23:12 2004

:) eli selvemmin siitä kytkennästä:

niinkuin ohjeissa luki kytkin, eli

punaset johot puolan plussaan
sininen ja lila johto puolan miinukseen
3-napaset liittimet yhteen
mustat maajohdot runkoon

mihin tämä virtalukon plussa pitäsisi tuoda? kun mitään johtoja ei ole enää kytkemättä..

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Elokuu 10. 18:30:08 2004

hawkki kirjoitti::) eli selvemmin siitä kytkennästä:

niinkuin ohjeissa luki kytkin, eli

punaset johot puolan plussaan
sininen ja lila johto puolan miinukseen
3-napaset liittimet yhteen
mustat maajohdot runkoon

mihin tämä virtalukon plussa pitäsisi tuoda? kun mitään johtoja ei ole enää kytkemättä..
Eli yritit siis sittenkin varastaa käyttösähköä puolalta, vaikka se ohjeissa erikseen kiellettiin....
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Elokuu 10. 18:31:57 2004

Otetaas rauhassa :D

Tossa tarkka kytkentä ohje
kytkentä
Kyllä sen olisi silti pitänyt toimia tolla kytkennällä,minkä aluksi teit.
Jotaqin muuta häikkää nyt.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 19:05:24 2004

eli noitte ohjeitte mukaan pitäs laittaa punaset johot virtalukon taakse, ja että ne kytkeytys puolan +napaan jonku vastuksen kautta..

Mulla ne tulee suoraan +napaan..

Pitääkö siis kytkeä ne kaksi punasta vaan +12v linjaan ?

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 19:24:33 2004

niin eli siellä lukee

"ignition switch side of ballast resistor (R) (not coil side)"

eli se pitäs kytkeä ennen sitä vastusta. Eli ei niinkuin minä kytkin sen. Heräs epäillys että missä tämä vastus sisjitsee, että se ei vaan olis tämä "transistorin" näköinen mötikkä ? ei mun järjen mukaan vois olla +puolelta 0ohmia maahan..

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Elokuu 10. 19:27:25 2004

Jos olet kytkenyt johdot puolan plussaan,niin tuleeko sinne puolaan myös jostain virta?

Jos olet kytkenyt johdot virtalukkoon,tuleeko silloin puolalle jostain + ?
Olet poistanut vanhan boksin käytöstä,niin oletko varmistanut,että jostain tulee virta siltikin puolalle?

Toimii kummalla tavalla tahansa,mutta puolasta otettaessa jännite saataa heilahdella.Virtalukon kautta jännite tasainen.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 19:48:27 2004

puolan navalla on 8,2v jännite kun avain on on asennossa, eli kyllä sinne sähköö tulee. Ainut mahollisuus jos sähkönsaannist aahistaa ois et se vanha boksi sulkee sähkön startatessa kun se huomaa että ei ole virranjakaja kiinni???

Huomsin muuten että sen 10sekunttia kun oli virrat päällä ni se lumenition boksi lämpes aika lämpimäks, just ei paljoo puuttunu et ei ois pystyny pitää sormii kiinni... onko normaalia?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 10. 19:56:57 2004

Hmm, siis puolan mustaan? Fordeissa ainakin alunperin musta johto on +12V joka tulee joko releen kautta tai suoraan virtalukolta, kuitenkin niin että kun virta on päällä niin siihen tulee jännite, ja myös startatessa. Vihree on alunperin puolan miinus. Näin siis alkuperäsissä systeemeissä.
Jäsen #606

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Elokuu 10. 19:58:07 2004

Eli virtaa tulee,jännite on vaan hiukan alhainen,ota +12 virtalukosta.

Nyt on jotain muuta vikaa,kuin kytkennät.
Tee noi kipinätestit,tuolta linkistä.Joko on linssi likainen tai vastaavaa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 10. 20:04:12 2004

Ja jos se boksi kymmenessä sekunnissa kuumenee polttavaks niin siihen tarvitaan jo sen verran reippaasti virtaa, että todennäkösesti sulla on nyt yksi kappaletta risaa lumenition sytkäboksia.
Jäsen #606

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 20:20:38 2004

Tein sen vikatestin et irrotin jakajalle menevän johon, yhistin mustan ja sinisen johon, jolloin pitäisi puolalta iskeä kipinä, näin ei tapahtunut. Joten vikakartoitus on tullut siihen pisteeseen asti että boksissa/sen kytkennöissä on vikaa.

ps. en ole saannut boksia polttavaksi, vaan reilusti lämpimäksi se tulee. Voiko seuraavilla olla asiassa arpaa? Maadotuspisteestä lohkoon mitattu vastus on 1ohm, tuskin on liian iso? eli on tarpeeksi hyvä maa..
Boksin johdoille tulee 8volttia (sama kuin puolan navalle) eli luultavasti se puolan esivastus syö sen 4volttia pois. Onko 8volttia liian vähän jotta boksi "käynnistyisi" vai pitäisikö sen vaan antaa heikompi kipinä ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 10. 20:22:50 2004

Montako johtoo siihen mustaan transistorin näköseen juttuun menee?
Jäsen #606

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 20:28:16 2004

se juttu on puolan miinus puolelle menevässä johdossa, kiinni samassa ruuvissa kuin millä toinen puolaa kiinni pitävä lenkki on kiinni.

Siihen menee puolalta yks johto, siitä jatkaa auton johtosarjaan yks johto ja sit en tiiä onko se kiinnityspinta mikä on kiinni auton rungossa maadoitus vai pelkkä kiinitys.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 10. 20:37:15 2004

Otas se johto irti mikä menee puolaan siitä jutusta. Sen lumenitionin violetin ja FMI:n rajottajan sinisen johdon otat kans irti siitä ja sitten paat virran päälle. Mittaat tuleeks siihen jutusta tulevaan johtoon jännitettä.

Ittellä kyseinen palikka on kyllä puolan plusjohdossa. Siihen tulee 12V kun virta on päällä.
Jäsen #606

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 21:44:23 2004

oli kun olikin plus ja miinus menny sekasin :(
vaihoin johot ja johan lakkas boksi lämpenemästä ja auto hörähti tasaseen 1800rpm tyhjäkäyntiin. :/

mutta mutta, sähköt alkos loppumaan, ja jätin auton päälle lataileen akkua. Jonku 5minsaa kerkes käydä ku olin viemässä tavaroita sisälle ni se vaa sammu ku seinään. Eikä startannu. Otin irti taas puolan johdon ja kytkin pinnit, eikä kipinää iskeny... mitäs nyt tapahtu ?

edit: oisko niin et se perkele otti ja hajos? Jos se hajos ni ois ees pysyny mykkänä mutta että piti toimii sen viis minsaa ei saatana.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Elokuu 10. 22:35:17 2004

Niin onko se pieni vempain tämän näköinen? http://web.ex.fi/~henkku/ruisku/kansio2/kuvia%20007.jpg

Ja onko sinulla siis nyt tuo kiinni vai ei, ja mitä tuo tekee? :D

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 10. 22:40:25 2004

kyllä se on tuo, ja se on etuvastus puolalle

Huomenna koitan vielä johtaa +12v suoraan boksille, ja jos se ei sillä herää niin on konstit vähissä, kellään mitään ideoita ?[/i]

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Elokuu 11. 13:57:56 2004

nyt on taas tullut painittua vian kanssa, ja jotain pientä rupee selkiintymään, en vaan osaa tulkita mitä se meinaa.

Eli kun mittasin vastusta siitä sinisestä boksiin menevästä johdosta, eli sitä johtoa jota boksi irrottaa maista aiheuttaakseen kipinän niin sen vastus maahan oli 180ohmia kun sit kytkin ne pinnit et boksi aiheuttas kipinän niin vastus muuttuis -180ohmiin ?!

Eli mitä tämä miinusmerkintä ohmeja mitatessa tarkottaa? ei ole ennen sattunut kohalle... vai kuseeko mun mittari vaan? Pitäisikö ton boksin vastus maahan olla 0ohm ja sillon kun kipinää kytkee niin ääretön ? näin mä oletin ainakin.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 11. 14:17:36 2004

hawkki kirjoitti:kyllä se on tuo, ja se on etuvastus puolalle
No tuo ei kyllä ole etuvastusta nähnytkään. Se on puolan kondensaattori.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Elokuu 11. 14:18:16 2004

hawkki kirjoitti:Eli mitä tämä miinusmerkintä ohmeja mitatessa tarkottaa? ei ole ennen sattunut kohalle... vai kuseeko mun mittari vaan? Pitäisikö ton boksin vastus maahan olla 0ohm ja sillon kun kipinää kytkee niin ääretön ? näin mä oletin ainakin.
Taitaa mittari vaan vetää viimeisiään... 0 ohmia kipinässä ja melko korkea resistanssi levossa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 11. 14:56:40 2004

negatiivinen resistanssi nyt tarkoittaa vain sitä, että virta kulkee jännitettä vastaan. Aivan normaalia varsinkin jos kondensaattoreita on kytkennässä.

Kohta voi jo antaa klassiset korjausneuvot:
Laita työkalut aivan rauhallisesti maahan, peräänny moottoritilasta poispäin hitaasti takaperin ja soita paikalle joku asiansa osaava.
Laitetaan vielä hymiö, että kukaan ei ota itseensä :D
Escort mk3 + 2x Focus mk1

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Elokuu 11. 15:23:11 2004

eipä moni ihminen tekis maailmassa mitään jos vaan ne sais tehä jotka sen osaavat täydellisesti. Eiköhän tässä ole kyse siitä että harrastamisen kautta oppii...

ja sen sijaan että soittasin jonkun autotohtorin paikalle, niin voinhan täällä kysellä neuvoja?

---

Jesset: imho. se ei ole konkka se musta mötikkä.

Sen mötikän vastus on 0.2ohmia, konkan vastus on ääretön. Se on luultavasti zener diodi, jossa on (ilmeisesti) maihin kytkettynä konkka, kun siinä kerta päällä ilmotetaan kapasitanssia. Tuo kyseinen komponentti pudottaa jännitettä 3volttia, mikä on ominaista zenerille.

Vielä: jos se olisi konkka, niin se olisi sarjaan kytketty sellainen. Tasasähköjärjestelmässä konkan läpi ei pääse virtaa, joten mistä puolalle tulisi sähköt ? tuon konkan kapasitanssi ei riitä varaamaan tarpeeksi energiaa yhtä kipinää varten.. eikä semmonen järjestely olisi kovinkaan järkevä

korjatkaa jos olen väärässä.

---

edit: soitin kuin soitinkin eräälle tutulle automekaanikolle ja kyselin.. ja hän oli samaa mieltä kanssani että puolan läpi kulkee virta, ja kun se äkisti katkastaan niin se energia purkautuu kipinänä.

Eli toisin kun täällä väitettiin niin tämän valossa se vastus pitäs olla sillon ku kipinä ei ole, ja se pitäs muuttua äärettömäks sillon ku kipinä iskee ?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Elokuu 11. 15:50:02 2004

hawkki kirjoitti:edit: soitin kuin soitinkin eräälle tutulle automekaanikolle ja kyselin.. ja hän oli samaa mieltä kanssani että puolan läpi kulkee virta, ja kun se äkisti katkastaan niin se energia purkautuu kipinänä.

Eli toisin kun täällä väitettiin niin tämän valossa se vastus pitäs olla sillon ku kipinä ei ole, ja se pitäs muuttua äärettömäks sillon ku kipinä iskee ?
Pohdihan hetki miten päin se puola toimii?? Jos et keksi, niin ota skooppi ja mittaa miinus nastaa...

vihje -> puola on muuntaja

EDIT:

Käämissä on aina myös kapasitanssia...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Elokuu 11. 17:09:43 2004

kyllä minä pidän vielä kiinni näkemyksestäni että kipinä tulee sillon kun boksi kytkee - navan irti maista, jolloin virta ei pääse ensiöstä pois ja purkautuu toision kautta kipinänä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 11. 19:24:21 2004

Pitää täysin paikkansa, että kipinä syntyy silloin, kun ensiövirta katkaistaan. Myös kytkettäessä toisioon indusoituu jännite, mutta se ei ole kovinkaan suuri. Katkaisuvaiheessa kelojen jännitteet pompsahtavat vasta niihin lukemiin, joilla sytytyskipinä saadaan aikaiseksi. Ilmiö johtuu itseinduktiosta ja muista kelan ominaisuuksista.

Itse mittasin muuten myös sen mystisen palikan vastuksen, joka näytti olevan likimain nolla ohmia, mutta sinne sisälle on todellakin jemmattu kondensaattori. Se vain on rungon ja toisen johdon välissä.

Mutta palataan aiheeseen taas, joka lievästi muuttuikin. Eli irrota virranjakajan kannesta se puolalta tuleva johto ja vie se n. 5mm päähän auton paljaasta metallipinnasta, esim moottorin lohko tai joku pultin kanta korissa. Ota varoiks vielä rajottajan johto siitä puolan miinukselta irti. Starttia ja kattot iskeeks kipinää. Jos ei kipinää tule niin virta poikki ja mittaat puolan miinuksen ja auton miinuksen välisen jännitteen. Jos jännite on jatkuvasti nolla tai 12V niin jotain on pielessä. Sen jälkeen kannattaa tarkastaa vielä kerran kaikki anturoiden johdot yms. Jos ei vieläkään toimi niin todennäköisesti boksi on ottanut itseensä siitä, kun se sai akkujännitteen sinne minne sitä ei ohjeen mukaan MISSÄÄN NIMESSÄ SAA PÄÄSTÄ!

Lainaus ohjeesta:
PRECAUTIONS
NEVER connect Violet coil lead to 12v +ve supply
SUITABLE FOR coils or coil/ballast combinations of not less than 3 ohms.
NOT SUITABLE FOR use with low resistance (i.e. less than 1ohm) electronic ignition coils
ALWAYS keep connectors clean. tight fitting and free from grease.
Jäsen #606

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Elokuu 11. 21:31:12 2004

kyllä. kiitos kaikista neuvoista, ja ongelma on kait ratkennut.

Katsoin ledillä puolan miinuksesta maihin että tuleeko pulssia, ja tulihan sitä. Sit vedin puolan johon virranjakajalle irti ja laitoin sen lähelle runkoa. Ei iskenyt kipinää kuin ehkä 1mm päästä, ja kipinä vaikutti muutenkin todella vaimealta.

Tein vielä testin ja kytkin miinuksen puolalta langalla suoraan maihin ja tällä sulkea pois mahdollisen viallisen boksin aiheuttama huono kipinä mutta tulos oli sama.

Eli puola on ottanut siipeensä. Samalla vedin puhtaan 12v sähkön siitä ennen zenerdiodia johtimelta abico liittimillä sekä boksille että kieppirajoittimelle.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 13. 16:57:44 2004

Katso nyt tarkkaan miten sen kytket ettet polta enää toista boksia :twisted:

Edit: Ja sen... olkoon nyt vaikka zenerdiodi sitten kun niin kerran haluat... sen voit ottaa pois. Sitä ei tarvita enään.
Jäsen #606

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Elokuu 13. 18:02:52 2004

kyllä! asennettu osat on ja kerrasta hörähti käyntiin!! :D

olafu: kyllä se aika tarkkaan katotutti enneku kytkin sähköt :) ja btw. eise zeneri oo :) ku pelkkä läpivienti josta konkka kytketty maihin. Lumenitionin boksissa lukee et hjalutessan voi laittaa suppressionia 1,5-2mf ja toihan on just sitä, se tasottaa häiriöö ni en nää syytä ottaa pois. Sori sekoilut zenereistä, tuli vaa hädässä tehtyy väärät johtopäätökset vääristä mittaustuloksista :/

mutta kiitos auttaneille!

Vastaa Viestiin