Ruiskun johtosarja, tunnista johto -kilpailu käynnissä.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Henkku007
Ylläpitäjä

Ruiskun johtosarja, tunnista johto -kilpailu käynnissä.

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Elokuu 4. 2:17:39 2004

Elikkäs, sama vanha virsi, EFI ohc sierraan. Olen tietoinen tankin/pumpun/kannen osalta, ja tohon menee vissiinkin se isompi Motorcraftin jakaja kun johtosarjakin on Motocraftin?

Mutta tämä ilmamäärämittari, millainen se on ja missä sen pitäisi sijaita?
:D

Muutaman johon olen jo selvittänyt, mutta vielä olisi noin 10 jäljellä, eli en tiedä että mihin helvettii mä noi tökkäsen :D
Kait noi menee johonkin missä ne haistelee jotain?

Laitan tohon kohta linkin kuvasivulle, niin jos tiedätte johdon paikan, pastetkaa kuvan url ja kertokaa mihin se tulee :D

Olen lukenut mahdollisimman paljon topikkeja koskien aihetta, ja tuli mieleen että kytkentäkaavio ois ihan saatanan jees :D
Ja jos olisi joku kirja kirjastosta lainata mikä käsittelee aihetta?

Kaikki apu siis tarpeen, ei ole tullu näiden kaa pelleiltyä.

Tässä on siis kuvat http://personal.inet.fi/koti/henkku/ruisku/

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ke Elokuu 4. 7:04:22 2004

Hurauta käymään Järvenpäässä, multa pitäis löytyy kytkis. Laita vaikka privaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Elokuu 4. 7:22:22 2004

vitoskuvassa näyttäs olevan sytkän myöhästyspiuhan liitin josta jatku liitin jossa kaksi johtoa maihin värejä nyt en muista ja kätesi alla sen mitä siitä näki niin illmeisesti ilmamäärämittariin tuleva liitin 4-napanen.korjatkaa joku jos olen väärässä

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Elokuu 4. 7:31:35 2004

Toi näkyy olevan EGR:llä varustettu malli. Noi EGR:ään liittyvät osat kannattas repiä pois tuolta sotkemasta tota järjestelmää, jos vaan mahdollista.
Esim. se kolmireikäinen letkuliitin tulee kiinni tohon egr venaan ja se haarotettu alipaineletku liittyy siihen myös hyvin todennäköisesti.
Johdoista sen verran, että se pyöreä (kolminapainen, toinen kuva) jää tyhjäksi.
Ekassa kuvassa todennäköiesti puolan virta ja moottorinlämpötila-anturi.
Kolmas kuva öljykello. Noi pari irrallista johtoa (kuvat) jää todennäkösesti irralleen.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Elokuu 4. 13:49:06 2004

rs11, tarkoititko tätä kuvaa:
http://personal.inet.fi/koti/henkku/ruisku/image1.htm

Jos tarkoitit niin käteni alla oleva tulee mun käsittääkseni kaasuläppään, siellä on ainakin paikka sille, ja siis et muista sen myöhästämispiuhan väriä vai niiden maapiuhojen väriä? :D

Ja mihin tämä sytkänmyöhästys tulee laittaa kiinni, meneekö se siis maihin siitä?


MikkoT, eli se pyörä kolminapainen jää käyttämättä? Ja onko hajua että kumpi on puolan virta ja kumpi anturin? Ja mitkä piuhat siis jäävät pois kokonaan?

Aloin tässä funaa että eihän esim. tuon johtosarjan moottorinlämpötilaanturia tarvitse laittaa kiinni mihinkään koska siellä on jo semmoinen toiminnassaan?

Ja muuten, saako se puola sitten virtansa tosta? Että puolan virransaanti tulee tolta ruiskun ohjaukselta sitten?

Tarviiko tuo ruiskuboxi muuten mitään 12v sisääntuloa?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Elokuu 4. 14:44:43 2004

tuu kattoon mulla on kolme issää pihalla voit verata miten johdot menee
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Elokuu 4. 14:50:27 2004

Henkku007 kirjoitti:rs11, tarkoititko tätä kuvaa:
http://personal.inet.fi/koti/henkku/ruisku/image1.htm

Jos tarkoitit niin käteni alla oleva tulee mun käsittääkseni kaasuläppään, siellä on ainakin paikka sille, ja siis et muista sen myöhästämispiuhan väriä vai niiden maapiuhojen väriä? :D
Tuo piuha tulee motorcraftin jakajaan, eikä käsittääkseni kaasuläppään, liittimen sijainti jos täsmää, eli oikein nähtynä on alla sytkävahvistin.
Henkku007 kirjoitti: Tarviiko tuo ruiskuboxi muuten mitään 12v sisääntuloa?
Yleensä elektroniikka vaatii syöttösähköä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Elokuu 4. 15:14:11 2004

Toi piuha mikä jää mun käden alle, ei ole missään kiinni.

Ja meinasin vaa että minne sinne lykätään se 12v?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Elokuu 4. 16:04:35 2004

Virrat tulee releitten kautta ja releille virrat menee noitten autonjohtosarjaan liitettävien liitinten kautta.
Toi pyöreä liitin mistä minäkin puhuin on juuri toi sytkänmyöhästys ja siitä ei tarvitse vetää yhtään johtoa maihin. Myöhästysarvot pitäs löytyä täältä hakua käyttäen kyllä.
Noi ylim. johdot voit mitata yleismittarilla ohmiasteikolla boksin navoista/johdon päästä, jolloin jos ne menee boksille asti niin navasta voit katsoa merkityksen.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Elokuu 4. 16:04:54 2004

Eli mitkä on ne toiminnan kannalta tärkeimmät että saa koneen ylipäätänsä pyörimään?

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Elokuu 4. 17:52:08 2004

oon käyttäny noita myöhästyksiä tossä mun turbo is:ssä paineventtiileillä ohjattuna,ei munkaan mielestä tarvi kytkeä maihin orkkis autossa.mut ruskeepunanen 2astetta ja ruskeesininen 4astetta.

toi kätesi alla oleva liitin voi hyvinki saattaa hyvinkin tulla siihen kaasuläppään vähä huonosti näkyy,oli vaan jonkin verran saman näkönen ku ilmamäärämittarille tuleva.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Elokuu 4. 18:11:05 2004

otahan uudet kuvat missä näkyy johtojen värit niin kerron mitkä ne on.
ja ne liittimet jotka on moni napaisia niin ota kuva liittimen päädystä.
tarkenna kuva paremmin johtoon eikä lattiaan.
sulla on pikkujakajan johtosarja kun vahvistin on erillinen.
Tps anturon johto on imusarjan johto sarjassa. ja toi joka on kätes alla on ilmamäärämittairn.
puolalle tulee ne kaks pallopäistä,.( ei voi mennä väärinpäin).
unohda kokonaan oktaani liitin samassa kuvassa,
lisäksi tarvit moottorin lämpö tiedon johdon ja öljyn paineen.
tietysti riippuu mikä auto on kyseessä mihin laitat.
sierrassa on liitin (5 napaa samanlainen kuin imusarjan kaks liitintä)
vasemman lampun takana johon tulee tää ruiskun johtosarja.
jos haluut otan sulle kuvia yhestä niin n'äet miten ne menee.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ke Elokuu 4. 22:42:27 2004

voidaa kyllä ihmetellä noit piuhoja meitsin riesasta. samalta kylältä kun ollaan :)

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Elokuu 5. 3:10:28 2004

Elikkäs... lisää kuvia: http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/

Seuraavassa kuvassa siis moottorin lämpötilaanturi (löysin paikan lohkosta) ja onko tuo toinen sitten puolan virta? (tulisiko siis puolaan kiinni, minne sinne? :D korjatkaa)
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image0.htm

Tässä on vielä toinen kuva siitä puolan piuhasta, jos se ylipäätänsä on se puolan piuha? Eli piuha on ruskea/vihreä.
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image7.htm


Tämä seuraava piuha lähtee suoraan ruiskusta, juoruttiin että se olisi öljykellon? Ja jos on niin minnespäin sitä tungetaan, etsitään paikka.
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image1.htm

EDIT: Piuhan paikka paikannettu, lohkossa siis sekin tietenkin, taskulampun voimalla taas! \o/


Tämä on kait sitten se ilmamäärämittarin liitin, mutta mikäs helvetti sinne kaasuläpälle menee kun toista ei löydy mistään muualta paitti yks irtonaisena (toinen johtosarja hajoitettuna laatikossa) enkä löytäny paikkaa sille mistään sieltä ruiskun suunnalta... ei ollu missää niitä neljää piuhaa mihin olisi voinut laittaa kiinni hum... Tutkin lisää.
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image2.htm


Nämä tulevat käsittääkseni bensapumpulle takakonttiin, pitkä rulla... Toinen maa ja toinen pumpulle siis? Luin jostai enkunkielisestä manuaalista että toi muoviliittimellä varustettu tulee siihen lähelle...
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image3.htm


Seuraavissa kahessa kuvassa on se 5napanen liitin ja kaksi sen kaveriliitintä, johtojen värit ja päältä päin kuvattuna.. En tiedä sitte mitä noi tekee, yritin etsiä sierrasta sitä paikka tolle 5napaselle vasemman lyhdyn takaa, mutta en löytänyt... =/
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image6.htm
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image8.htm


Sammy- jeps, en viittiny kysyä sulta sillo tiistaina ku oli muutenki ressi päällä :D Meen assemblyy taas, sunnuntaina pois ni jos sunnuntaina/ensviikol vois yrittää kattoa noita. Ei meinaan mitään hajua millainen/missä se ilmamäärämittari on, ja toi kaasuläpän piuhan paikka ois myös mukava tietää :D

Naapurit kattoo varmaan ihmeissään jos ovat hereillä, kun mä ramppaan boxerit jalassa huone-sierra-varasto väliä taskulamppu kouras puol neljän aikaa yöl :D

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Elokuu 5. 7:10:34 2004

ilmamäärämittari tulee ilmanputsarin kotelon ja imusarjaan menevän putken väliin heti putsarin jälkeen kaasuläpälle päin suht. iso alumiininen kotelo missä sisällä läppä ja musta muovikotelo päällä ja paikka tollaselle liittimelle.
Viimeksi muokannut turbiiniriesa, To Elokuu 5. 10:12:18 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Elokuu 5. 9:23:05 2004

tämä ei ole vittuilua

huomaan että sulta puuttuu muutamia osia.
ei taida tietää paljoo sähköistä.
nyt päästään/pääset helpommalla seuraavasti.


etsit kaavion ruiskulle.

annat vaikka sähkö posti osoitteen mulle otan yhdestä 86 issästä kuvia sulle.
tai jos jollakin on levy tilaa jossain niin voin laittaa ruiskun kytkentä ohje kuvat sinne kaikille luetavaksi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Elokuu 5. 12:52:54 2004

Aah, olen sekoillut tässä, eli ilmamäärämittarit on ja kaikki :D

sierrafriikki: henrik.nylander@pp.inet.fi - kiitos!

Kytkentäkaaviota olen menossa hakemaan, Turbo_IS :ltä saan sen niin homman pitäisi seljetä hieman :)

Nytkyn on päivä niin menen ja etin sen 5pinnisen liittimen.

Eli kaikki muu on kohillaan, enään pitää löytää paikka tolle punaselle
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image0.htm
Olin yöllä unitokkuroissa funannu josko se olisi mennyt puolalle mutta puolalle menee ne 2pallopäistä...

Ja sitten näille (ja siis ton 5pinninen pitäisi löytyä siitä lyhdyn takaa jostain)
http://personal.inet.fi/koti/henkku/taas/image8.htm

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Elokuu 5. 16:16:40 2004

pasiz lupasi antaa tilaa ohjeille.
laitan tänään kuvat ja laitan niihen tekstit ja lähetän pasiz niin muutkin saa katella miten ruisku on asennettu
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Elokuu 5. 17:52:13 2004

laita kytkentäkaaviokin jos sulla on :wink:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Su Elokuu 8. 15:55:45 2004

sierra friikki kirjoitti:pasiz lupasi antaa tilaa ohjeille.
laitan tänään kuvat ja laitan niihen tekstit ja lähetän pasiz niin muutkin saa katella miten ruisku on asennettu
Kuvat ovat nyt kaikkien saatavilla täällä!!!!!
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Su Elokuu 8. 21:24:45 2004

Jeah, kiitos. Kaikki muu näyttäisi olevan nyt selvää, mutta sitä 5pinnistä ei löydy saatana vieläkään :D Purin äsken niitä piuhoja irti siitä runkopalkista ja etsin ainakin tunnin :D

Sieltä pidemmältä tulee johtosatsi (siis sierrassa), missä olisi ollut kaikki ne piuhat siihen 5napaseen, paitsi yksi (sinipunane mikä pitäisi olla sinimusta)

Kokeilen vielä huomenna katsoa, puran varmaankin putsarin, kaasarin ja ehkä kannen pois. Pakkohan sen on jossain siellä olla saatana?

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ma Elokuu 9. 22:15:48 2004

Okei, homman nimi on se että siellä ei ole sitä liitintä. Olen tutkinut monta tuntia, johtosarjan löysin mikä tulee mutta liitintä ei ole missään vaiheessa. Johtosarja menee nykyiselle v-jakajalle, kaasarille, sille ohjauslaatikolle ja puolalle. Eli oikea johtosarja on ilmeisesti kyseessä, siitä löytyy kaikki oikeat väritkin, paitsi se yksi (pitäisi olla sinimusta mutta löytyy valkomusta ja punamusta vastaavina?) mutta tota ruiskun johtosarjaa siihen ei saa kiinni ellei ite tee liittimiä.

Eli nyt pitäisi hakea se kytkentäkaavio jäkestä, ja selvittää mitkä piuhat vastaa siinä nykyisessä johtosatsissa ruiskun johtosatsin piuhoi ja tehä oma liitin väliin =/

Mitä kaikkea niihin 5napaeen ja siihen yhteen yks napaseen menee? +12 ainaki? Erityisen kiinnostunut olen että mitä se sinimusta piuha kuljettaa?
Kytkentäkaaviostahan ne näkee sitten...


Kellää muulla kokemusta tälläisestä?

Auto on siis porrasperänen sedan sierra -89 kaasarilla.


EDIT:
Otan huomenna valossa kuvat todisteeksi! :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 10. 0:23:22 2004

Eli sulla on siinä se sähköhärvelikaasari. Sen johtosarja lähtee kokonaisuudessaan pois, kun purat ne irti. Sisäänmeno on akun alta tulipellistä ja sisältä ne on liitetty kahdella liittimellä auton omaan johtosarjaan. Katoppas eka onko sulla näin. Omassa -89 laser sedanissa noin oli. Uudemmassa ei ole vastinkappaletta tolle viisinapaiselle liittimelle.
Sitten, jos oli noin niin hyvä. Ton johtosarjan voit repiä kokonaan pois ja se ruiskun johtosarja sitten vaan tilalle.
Eli auton sisällä olevissa liittimissä on virtajohdot (suora ja virtalukolta releohjausvirta), akun latausvalo, lämpö- ja öljynpaine, kiesikello.
Tosta ruiskunjohtosarjan viisinapaisesta liittimestä musta ja sinimusta todennäkösesti virtajohtoja, ruskeavihreä öljykello, ruskeavalkea lämpömittari ja vihreä kiesikello.
Toi punapäisellä abikolla oleva johto tossa sun ruiskunjohtosarjassa pitäs olla toi lämpökelloon tuleva. Se toinen on arvotus, jos puolanjohdot ovat ne pari mustapäistä erillään(yleensä puolan +napa musta ja -napa vihreä).
Yksinkertaisesti tosta ruiskun viisinapaisesta kytketään auton sisälle auton omaan johtosarjaan noi oikeat johdot ja mahdollisesti puuttuvat johdot vedetään auton sisällä olevista liittimistä oikeisiin paikkoihin, jos poistat ton kaasarinjohtohässäkän pois kummittelemasta.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Elokuu 10. 0:28:25 2004

Joo, näin se menee, seurasin johtosarjaa silloin ja akun allehan se meni sisään, vihdoinkin alkaa kuulostaa tutulta, turhauduin jo kun alkoi olla hepreaa tuo homma!

Kiitos, tämä antoi uutta potkua!

EDIT:
Puolan piuhoja ei muuten onneks voi saada väärinpäin :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 10. 2:21:56 2004

Ja jos sulla on erillinen sytkäboksi tossa ruiskunjohtosarjassa ja kolminapainen liitin virranjakajalle niin silloin ei tarvitse edes jakajaa vaihtaa. :wink:

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Elokuu 10. 11:02:50 2004

Ooh, olen nyt koulussa mutta muistaakseni siinä oli semmonen pienempi 3napainen piuha siihen jakajaan, pitää tarkistaa kun pääsen kotio. Ja ruiskusarjassa on erillinen sytytysboxi niinkuin kuvista näkyy :)
Eli jätän sen sinne? Otan siitäkin tänää kuvia ja tietoja teille asiantuntijoille :D

Minkäs värinen se akun latausvalon piuha on muutes? :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 10. 13:25:42 2004

Henkku007 kirjoitti:Minkäs värinen se akun latausvalon piuha on muutes? :)
Sininen se on ainakin mun omissa ollu. Mun muistaakseni tossa vanhemmassa johtosarjamallissa (joka sulla on) sitä ei ole, mutta ei se ole vaikea vetästä laturilta siihen auton sisälle, josta toi kaasarinjohtosarja irtoo pois.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Elokuu 10. 15:41:41 2004

Joo, eli löysin liittimen tulipellin takaalta, hansikaslokeron yläpuolelta, joutui purkaa puoli autoa että pääsi käsiksi.

Sitten aloin funaa, että en taidakkaan ottaa johtosarjaa kokonaan pois, mulla on noita ylimääräsiä liittimiä tossa niin otan ruiskun johtosarjalle siitä vanhasta johtosarjasta tarvittavat piuhat siinä sulakerasian kohdalla, ja jätän ne loput sinne, koska siinä oli aika paljon niitä piuhoja (myös pari isoa, eli niissä kulkee vissiinkin enemmän virtaa)...

Sielt menee ainakin yksi meinaan laturille...

otan kuvia kun saan pattereita kameraan :DD

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Elokuu 10. 21:33:55 2004

Eli, uusia kuvia on täällä: http://web.ex.fi/~henkku/ruisku/kansio2/

Ja aijon tehdä siis seuraavasti:
Tässä menee siis nykyinen johtosarja, jossa ei siis ole sitä 5pinnistä liitintä. Tässä vielä lähempää värit. Tossa vaan on enemmän piuhoja mitä otan käyttöön, ja tostahan jää siis esim. noi kaksi isoa piuhaa käyttämättä, kun MikkoT:n ohjeiden mukaan tehdään, eikö näin MikkoT? Katselin niin ainaki laturille meni tommosta isoa piuhaa, mutta ei tosta nää että käykö ne laturin piuhat ollenkaan siellä kaasarin puolella.

Eli laitan tohon ekan kuvan kohtaan eli sulakerasian kohille vanhaan johtosarjaan oman liittimen, ja tästä varapiuhasta otan siis sen liittimen+johtoa, joka menee sitten suoraan tohon ruiskun johtosarjan liittimeen, tuota pientä liitintä ei löydy varastoista joten siihen laitan apikoliittimen vaikkasta.

Ja nyt siis varmistetaan tuon ruiskun johtosarjan liittimen piuhat:
Musta = virta (jatkuva vai heräte?) ?
Sinimusta = virta (jatkuva vai heräte?) ?
Vihreä = Kiekkamittari ?
Ruskeavihreä = Öljykello ?
Ruskeavalkoinen = Moottorin lämpötila ?

ja tuo pieni liitin, ruskeavalkoinen, minne se menee?

Ja loput piuhat siis jää pois, eli noi kaks paksua + yks ruskeavihreä ja toi sinivalkonen, mihin ne nyt meneekään? (Sinivalkonen menee ainakin kaasariin nyt, sitä ei tarvita)


Tässä ja tässä on v-jakajan liitin ja jakaja itse, oikea jakaja? Mutta jos ton jakajan pitää, niin silloinhan tohon jakajaan ei mene mitään piuhaa, koska ruiskun johtosarjassa ei sellaista ole, tarkotus?

Mutta koittakaa saada selvää, ja jos pystytte niin kertokaa että toimiiko tuo jos laitan oman liittimen tohon vanhaan johtosarjaan?

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Elokuu 10. 22:44:56 2004

Ite aikanaan kaasari -85 koriin laitoin samanvuotisen ruiskusarjan. Johdot oli muutaku tökki kiinni ja ruiskun johtosarja liitettiin auton omaan pääjohtosarjaan siitä kuskinpuolen etulampun ja iskaritolpan välisestä kohdasta runkopalkin päältä toisiinsa. Liittimet sopi toisiinsa vaikkei väri täsmännykkään ja kaikki pelas niinku pitikin. Tais muistaakseni olla jommassa kummassa sarjassa yx ylimääränenki piuha kyseises liittimes. Ja se kaasarimallin valtava johtosarja lähti vex ja ruiskun tilalle.

Musta=virtalukon 15
sinimusta=jatkuva muistaakseni
vihreä=kiekkakello
ruskeavihr.=öljykello
ruskeavalk=veen lämpö.

Korjatkaa joku jos olen vääräs.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Elokuu 10. 22:53:33 2004

Juuh, kun olisikin niin helppoa, muttakun tossa ei ole sitä liitintä :)
Eli ite pitää ottaa piuhat...

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Elokuu 11. 0:51:17 2004

Jos Jätät ton kaasarin alkuperäisen johtosarjan tonne konehuoneeseen niin sillon siitä voit jättää kiinni ne lämpömittarin (mustapäinen johto tossa virranjakajan kuvassa), öljykellon, laturin ja muiden liittimet suoraan siitä johtosarjasta.
Ruiskunjohtosarjaan kytket siihen viisinapaiseen liittimeen vain ne virtajohdot ja sen kiesikellon vihreän johdon. Noin yksinkertasta se on.
Tolle virranjakajalle pitää löytyä myös liitin tosta ruiskunjohtosarjasta. Noissa vanhemmissa ruiskuissa on ainakin yleensä ollu Motograftin jakaja eli iso viisi tai kuusi napainen liitin. Onko noi kuvat tosta virranjakajan liittimestä siitä auton alkuperäisestä jakajasta?

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Elokuu 11. 0:54:51 2004

Jeps, mutta silloin pitäisi jättää sinne ne kaikki vanhan satsin boxin liittimet ym. ?

Oon itse suunnitellut ihan samaa, mutta en ole ollut varma että meneekö ne anturien piuhat sen vanhan boxin kautta (mikä on irti), mutta jos asia näin on niin jes!

Toimiiko varmasti noin? Tossa tapauksessa ei tarvisi repiä niin paljon johtoja irki :)

Noi uudet kuvat on auton alkuperäisestä. Ruiskun sarjassa ei ole 3nastaisa =/

http://web.ex.fi/~henkku/ruisku/kansio1/

Siinä on aikasempia kuvia :)

Muuten, tossa auton vakituisessa johtosatsissa, onko tuo musta jatkuva ja sinipunane heräte?

http://web.ex.fi/~henkku/ruisku/kansio2/kuvia%20003.jpg

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Elokuu 11. 1:22:38 2004

No nyt mulla rupes tulee pahat vipat. Eli kuten jo aikasemmin oli puhetta niin tossa on ollu EGR-systeemi aikasemmin. Toi pikkuboksin liitin näyttää samalta kuin motograftin jakajanliitin, mutta mistä sitten tulee virranjakajan johdot tossa ruiskunjohtosarjassa??
Noi johdot tossa kaasarinjohtosarjassa tais olla toisinpäin.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Elokuu 12. 18:15:15 2004

Elikkäs, lisää on tapahtunut. Otin kaasarin irti ja puolan pois + johtosarjan ylös. Kannen irroitan kohta.

Ja tuossahan ei nyt sitten ole sitä liitintä ruiskun johtosarjaan, joten ne 5piuhaa pitää vetää itse. Kaikki muu on jo selvää, paitsi virrat ruiskun boxille, eli minkävärisiin piuhoihin tulee jännitteet, siihen ruiskun johtosrjan 5napaiseen liittimeen.

Toinen ongelma on virranjakaja. Minulla on ilmeisesti oikea jakaja mutta ruiskun johtosarjassa ei ole liitintä tuolle... Voisiko joku selventää asioita minulle? Siinä siis on tuollainen härveli, toi on kait se sytkänvahvistin?


Bensatankkiakaan ei tarvitse vaihtaa:
http://web.ex.fi/~henkku/ruisku/kansio3/kuva%20004.jpg
Paksumpi letku tulee bensapumpulta lohkon kyljestä, toinen piuha menee takaisin tankille, ja tuo kolmas paikka on bensaletkulle mikä meni kaasarille. Ja härvelihän on siis bensasuodatin. Eli tankin pitäisi käydä ruiskulle, kaiken järkeilyn mukaan.

Enään tarvitsee vain bensapumpun, eli tarjotkaa sellasia jos löytyy nurkista! \o/

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Elokuu 12. 20:50:01 2004

Onko kellään Sierrojen kytkentäkaavioita koneella tai tietää netissä paikan missä on? Mulla oli nuo itellä koneella joskus mutta mato söi ne ja en löyä enää netistä. En viiti mennä ostaa korjausopasta ku oon niin persaukinen... :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Elokuu 12. 23:44:21 2004

No tänään pari tuntia tein ton homman eteen töitä kytkentäkaavojen, yleismittarin ja melkein vastaavan johtosarjan (ei EGR:ää) ja kohtuu selväks ton sain.
Kaksi asiaa mitkä on vielä epäselviä on: 1. viisinapaisen liittimen musta/sininen johto. Menee sytkäboksin liittimeen ja auton johtosarjassa muuttuu musta/punaiseksi, mutta korjausoppaasta ei saa selvää mitä siihen tulee. Virtajohto sen kuitenkin olettaisin olevan. 2. toi viisinapaisen liittimen vieressä oleva irrallinen "pyöreäliittiminen" ruskea/valk. johto. Se hävis jonnekkin, kun purin auton oman johtosarjan joten olettaisin senkin jäävän loppujen lopuksi irti. Kytkis sanoo sen tulevan boksin navasta 30 ja menevän vaan johonkin (Sierran korjausoppaan kytkis), mutta toimivassa autossa se kuitenkin oli kiinni auton johtosarjaan. Itse arvioisin sen olevan joku ylim. lämpötilatieto jollekkin hipleemmällä järjestelmälle. Ton päättelin tosta johdon väristä.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Pe Elokuu 13. 14:15:41 2004

Sain myös kytkentäkaavion, ja tutkiskelin myös. Huomasin myös että se pieni pyöreä menee porttiin 30, kytkiksen mukaan se on diagram 1, mutta en tiiä missä se on.

Ja tuossa ruiskun johtosarjassa ei ole ollenkaan jakajan piuhaa, se pitää laittaa sinne nyt sitten itse, kytkiksestä näkee selvästi mihin porttiin menee mikäkin jakajasta ja mikäkin menee sytkävahvistimelle.

Tossa auton johtosarjassa on punamusta, jos heittäisi vaan arpaa ja laittaisi sen kiinni siihen ruiskun sinimustaan, ja tekisi samana sille mustalle piuhalle mikä on ruiskun johtosarjas ki inni, laittaa senkin vaan auton johtosarjan mustaan kiinni?

Kiitos, pidtään toisemme ajantasalla :D

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Joulukuu 26. 21:49:18 2005

oisko kellään nyt sitä kytkentäkaaviota lähettää?
ois tarvett!


voi lähettää vaikka teemu.kauppi@cosworthrsclub.com
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Tammikuu 24. 21:27:29 2006

olis kanssa kytkentäkaaviolle käyttöä... tosin jos ei ennen kesää löydy niin sit en edes tarvitse. megaa kehiin :wink:

Vastaa Viestiin